Sv: Akut fång
Men är det bra att dämpa blodtillförseln till hovarna? Är det bara ur smärtsynpunkt?
Annars känns det ju som det är bra med blodcirkulation.
Ah, är skönt att hon ligger ner så mkt självmant!
Jo har läst i fångtråden men den är som du sa väldigt lång och har svårt att hitta konkreta tips och info där, men skummar igenom den och snappar upp så mkt jag kan.
Känns skönt att vet kommer imorrn, förhoppningsvis har hon någon bra ide om hur vi ska fortsätta
eftersom det inte händer så mkt nu. Synd att jag jobbar till kl 19 bara och inte kan vara med då hon är där.
Alltså, personalen är sjukt dryg och det är väldigt "vi vet bäst och inget annat gäller"-attityd, tyvärr.
Så fort man kommer med någon ide blir man bortsnappad liksom..
"Nej hon behöver inte mer torv, hon ska ändå byta box snart" (när hon nästan stod på betongen)
"Nej jag har inga boots" (en tjej i personalen som har miljoner boots till sin egna häst, men nej man kan såklart inte låna ut)
"Nej det är ju bara hoven man ska kyla så det spelar ingen roll med boots" (jaha men blodkärlen går ju upp ovanför hoven?)
"Har ingen nykel på mig men om du hittar någon som har så kan du ju kolla i förrådet" (och nej, det fanns inga boots där..)
"Men du kan ju inte ta den hinken, den använder vi ju till hästarna nu blir den förstörd fattar du väl" (ok var en annan i personalen som sa att jag skulle ta den, för det fanns INGEN annan hink och ingen var villig att hjälpa till med att hitta en annan hink, när jag försökte få hennes hovar i fyllda vattenhinkar)
Och bara att stallchefen sagt att hon bör kylas 5 gånger om dagen,
och att man kommer kl 17.45 till stallet (slutar jobba 17.30 på tisdagar) och personalen ba
"Sara kan du kyla Zorba hon har inte blivit kyld på hela dagen"
"Jag trodde det ingick i era arbetsuppgifter? Min ridlektion börjar om en kvart"
"Men du kan väl kyla ett tag iaf?"JAHA och vem ska göra iordning hästen jag ska rida hade du tänkt? Och ska jag rida i klänning eller?
Det är ju smått komiskt att folk kan vara så okänsliga när det gäller en häst som inte är deras.
Om det vore deras egna skulle det ju va det vanliga överbeskyddande, allt som finns ska man göra,
sätta små skötare på att göra allt skitgöra och sen när hästen blivit frisk ska den stå i sin lilla ruta till hage med 3 lager täcke 1 timma om dan och sen stå i box och äta flera kg kraftfoder och alldeles för lite hö för det blir dom tjocka av. Inte konstigt att så många av privathästarna har lynne som svin, de har ju fan inget att syssla med på dagarna!
Ja jävlar, fick lite damp där..
Haha, va skit jag kommer få, nån därifrån lär ju hitta denna tråd!