Akut fång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akut fång

Om hästen är sådär dålig så tycker jag du ska lägga av med att släpa den till spolspiltan, du gör nog mer skada än nytta. Den ska stå på mjukt underlag i boxen och inte röra sig mer än vad som är absolut nödvändigt. När den orkar lyfta på fötterna så ska hovis rycka av skorna och verka tårna medans hästen står på mjukt underlag. Sen är det bara att medicinera tills hästen mår bättre och ni kan få en vidare prognos på kliniken.

Koliken skulle jag inte bry mig om just nu, det är inte det akuta problemet för tillfället.

mvh Tussinissen, som även har en kolikbenägen fångis som står på box (och som är bättre och ska röntgas på tisdag)

Skada på hovbenet lr "bara" smärta?
Även om jag slutar kyla så kommer personalen fortsätta göra det,
det var sagt från början 5 gånger om dagen men de gör de typ bara 1-2 gånger om dagen. Kanske kan köra bara med ispåsar..

Tror icke hovis vill hålla på inne i boxen, det är dessutom väldigt mörkt där.
Är antagligen inte där då jag jobbar heltid varierande tider, så är där olika tider varje dag innan/efter jobb, men även om jag skulle vara där har jag liksom inget att säga till om ifall de tar av skor i hovslagarspiltan, som de lär göra.

Mmm.. folk hetsar ju till tusan, ba klart du måste gå med henne annars kan hon lätt få kolik.
Mjo, men är dom så dåliga att dom inte kan gå så kan dom inte.
Får hålla koll på magkurr och temp ist.
Hon är nästan alltid torvig när jag kommer så hon ligger ner varje dag,
hoppas det inte är att hon har rullat men det borde personalen märkt + att hon är helt lugn.
Hon blir så glad varje dag när man kommer.. hon brukar alltid vara tyst men nu gnäggar hon hela tiden till andra hästar och till mig,
så sällskapssjuk och blir orolig varje em när de andra går ner till hagen :( (OBS de flesta hästar i hennes stall är privathästar så hon står ej inne själv men hon märker när de andra går ner).
Hon står i box brevid en privathäst hon var jätterädd för förut, när den hästen var med på lektion hoppade hon alltid åt sidan när den närmade sig, men nu gnäggar hon och nosar till honom så fort hon kommer tillbaks till boxen efter kylningen, lillan :(

Hovbensförändringar, tyvärr. Att hon är torvig kan bero på att hon ligger mycket för att avlasta fötterna.

Försök få dem att sluta gå med henne, de där 20 metrarna kan räcka tyvärr, och sen stå hårt.

Mmm tror också att hon bara ligger ner, skönt att hon vågar det.

Skrämmande att personalen tycker att jag ska gå med henne i manegen för att få upp blodcirkulationen :cry:
Tur att de är så slarviga att de inte kyler henne 5 gånger om dagen iaf..
Ska köra med is! Man kanske kan tejpa med silvertejp lr nåt så ispåsarna sitter fast ovanför hoven.
Hjälper inte kylgel?

Det är tyvärr så när man har hand om en fånghäst att alla säger olika. Det har vi nog varit med om allihop. Det är ingen tröst i och för sig utan ngt man måste lära sig att acceptera. Man kyler benen för att minska blodflödet till hovarna. Men jag håller nog med de andra. Det är antagligen bättre att låta bli. Min ponny låg också ner mkt. Det är bra att de ligger ner för då belastas inte hovarna alls. Synd att man inte kan säga till en fånghäst att den ska ligga ner och vila! Men hon gör det säkert för att hon har ont.

Kan du inte leta upp ngn bra informationstext om fång ex från ngn hästklinik och visa personalen? läs gärna lite i fångtråden. Där står det en hel del bra om fång - lite för många sidor bara. :crazy:

Medicinen borde ha hjälpt nu. Ibland får man experimenatera lite med lämplig dos och antalet ggr per dag och ev byta sort. men jag antar att det är bortom din kontroll.

Nä, det var när jag frågade 2 tjejer i personalen om det fanns några boots man kunde låna så kunde jag fixa is och lägga i dem och binda runt med ngt så kunde hon stå och bli kyld i boxen och slippa gå på betongen.
Då sa den ena att hon måste gå för att risken för kolik är stor och den andra tyckte att jag kunde leda henne i manegen.

Men är det bra att dämpa blodtillförseln till hovarna? Är det bara ur smärtsynpunkt?
Annars känns det ju som det är bra med blodcirkulation.

Ah, är skönt att hon ligger ner så mkt självmant!

Jo har läst i fångtråden men den är som du sa väldigt lång och har svårt att hitta konkreta tips och info där, men skummar igenom den och snappar upp så mkt jag kan.

Känns skönt att vet kommer imorrn, förhoppningsvis har hon någon bra ide om hur vi ska fortsätta
eftersom det inte händer så mkt nu. Synd att jag jobbar till kl 19 bara och inte kan vara med då hon är där.

Alltså, personalen är sjukt dryg och det är väldigt "vi vet bäst och inget annat gäller"-attityd, tyvärr.
Så fort man kommer med någon ide blir man bortsnappad liksom..
"Nej hon behöver inte mer torv, hon ska ändå byta box snart" (när hon nästan stod på betongen)
"Nej jag har inga boots" (en tjej i personalen som har miljoner boots till sin egna häst, men nej man kan såklart inte låna ut)
"Nej det är ju bara hoven man ska kyla så det spelar ingen roll med boots" (jaha men blodkärlen går ju upp ovanför hoven?)
"Har ingen nykel på mig men om du hittar någon som har så kan du ju kolla i förrådet" (och nej, det fanns inga boots där..)
"Men du kan ju inte ta den hinken, den använder vi ju till hästarna nu blir den förstörd fattar du väl" (ok var en annan i personalen som sa att jag skulle ta den, för det fanns INGEN annan hink och ingen var villig att hjälpa till med att hitta en annan hink, när jag försökte få hennes hovar i fyllda vattenhinkar)

Och bara att stallchefen sagt att hon bör kylas 5 gånger om dagen,
och att man kommer kl 17.45 till stallet (slutar jobba 17.30 på tisdagar) och personalen ba
"Sara kan du kyla Zorba hon har inte blivit kyld på hela dagen"
"Jag trodde det ingick i era arbetsuppgifter? Min ridlektion börjar om en kvart"
"Men du kan väl kyla ett tag iaf?"
JAHA och vem ska göra iordning hästen jag ska rida hade du tänkt? Och ska jag rida i klänning eller?

Det är ju smått komiskt att folk kan vara så okänsliga när det gäller en häst som inte är deras.
Om det vore deras egna skulle det ju va det vanliga överbeskyddande, allt som finns ska man göra,
sätta små skötare på att göra allt skitgöra och sen när hästen blivit frisk ska den stå i sin lilla ruta till hage med 3 lager täcke 1 timma om dan och sen stå i box och äta flera kg kraftfoder och alldeles för lite hö för det blir dom tjocka av. Inte konstigt att så många av privathästarna har lynne som svin, de har ju fan inget att syssla med på dagarna!

Ja jävlar, fick lite damp där.. :o
Haha, va skit jag kommer få, nån därifrån lär ju hitta denna tråd!

Tack för länken, men tror som sagt att jag gör bäst i att hålla så mkt käft som jag klarar
av i stallet då jag lär få ett och annat av det här..
Vill ju inte att de ska stänga ute mig från henne totalt :O

Idag har vet varit ute..
Är mer förvirrad än någonsin.
Efter det har de beslutat följande:
Hon har bytt box så hon har dubbelt så långt till vattenspiltan som förut.
Hon ska fortsätta kylas 4 gånger om dan.
Äter 2 påsar finadyn med betfor om dan, och lär fortsätta med det i några veckor. Hon ska gå ute nån/några timmar varje fm och varje em i paddock.
Alltså verkar de inte alls oroliga för att det ska påverka hovarna negativt.

Är det någon som hört av vet att det kan vrida hovbenet att dom rör sig?
Verkar konstigt eftersom hon lär ha OKat att hon kan gå i paddock.
På personalen lät det mer som om ifall hovbenet vridit sig har det redan skett och det är inget man kan göra åt det/man kan inte förvärra det.

De ska ta av skorna när hon kan lyfta fötterna.
Jag sa igen att hon kan lyfta fötterna i boxen men där vill de ju icke ta av dem.

Röntgen är aktuellt först när hon har mindre ont, och det lär ta tid.. Innan hon kan åka transport och grejer.

Hon är glad nu så smärtstillandet verkar ju hjälpa på så sätt, i boxen går hon runt/trampar lite men såfort hon kommer ut på betongen blir hon lessen och stillastående/vill inte gå.

Att kyla med ispåsar gick inte, hon ryckte bort foten på en gång.
Vet inte om hon skulle rycka bort den om hon står på betong men ska man lika gärna ta henne till vattenspiltan för att kunna lägga ispåsar kan man ju lika gärna kyla med vattenslangar. När jag skulle kyla idag så stannade hon ca 10 gånger påväg till vattenspiltan, hon vill verkligen inte gå på betong.
Fattar inte riktigt varför hon ska ut i paddock, hon kan ju ändå inte röra sig i princip..

Eg borde du försöka vända om och bara gå, så du slipper se eländet. Tyvärr finns det veterinärer med mindre god koll på fång, dessvärre har häststackaren drabbats av en sådan. De ska inte röra sig förrän det gått LÅNG tid efter att de är symptomfria utan smärtstillande. Och rörelse kan både starta en lägesförändring och ffa förvärra den, lägesförändring av hovbenet alltså.

Hon ska inte gå för att kylas, hon ska inte gå i paddock etc. Betforn bör lakas ur och sköljas av för övrigt.

Att hästen inte vill gå på betong beror på att det gör ont, och det enda man i nuläget vinner på kylning är smärtlindring, vilket utraderas av att hästen behöver gå.

problemet är att du inte kan göra ett dugg. Det du skulle kunna göra är att tala med en kunnigare veterinär och försöka få den att tala med ridskolan. Oddsen för ponnyn ska bli bra sjunker tyvärr drastiskt med de där rekommendationerna =/

Däremot, det är helt korrekt rek att vänta med rtg tills hon har mindre symptom, men i övrigt så är det tyvärr ganska nattsvart =/

Känner så ofta, att jag bara vill gräva ner mig och inte veta av allt, men samtidigt så bryr jag ju mig om henne så mkt så det är inget alternativ. Bara att vara där och bara umgås med henne, stänga ute allt annat där.

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig om jag ska prata med annan vet.. När jag hade foderhäst var han aldrig i behov av vet-vård så vet inte vart man kan ringa. Kan man ringa ATG och fråga lr nåt? Känns bara som att dom kommer tycka man är en jobbig unge om man ringer och säger att favvoridskoleponnyn har fång och man inte tycker att den vet. behandlar den rätt :(

Vill be om ursäkt över mina ordval i vissa inlägg då det säkert kan misstolkas.
Jag menar inget ont mot ridskolan eller verksamheten och borde inte låtit
min irritation på tjejer med dålig attityd gå ut över själva ridskolan.
Alla har olika hästsyn och det är bara att acceptera.

Menade inte att det skulle låta som om ridskolan inte ger hästar som blir sjuka en chans,
för det gör de verkligen, menade mer att det är så det är på ridskolor,
att hästar tas bort om de inte blir bra. Om det är en privatperson kanske han/hon vill ha kvar hästen fast den inte går att rida, men sånt intresse har inte ridskolor och då tas de bort istället för att hamna "vart som helst",
vilket säkert är det bästa i de flesta fall då man inte vet vart de hamnar eller vad som görs med dem om man skänker bort dem som sällskapshästar.

Har pratat med stallchefen på ridskolan och de ska ta av skorna så snart hon vill hålla uppe hovarna tillräckligt länge, och de har köpt in nya slangar så det ska bli lättare att kyla henne effektivt.
Är övertygad om att de gör sitt bästa för att hon ska må bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 205
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka