Akut fång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akut fång

Ja, där har vi fångens ironi...:crazy: Usch, det är verkligen någon av de värsta sjukdomarna man kan råka ut för:(!

Jag håller naturligtvis med dig. men samtidigt så är det väl tur att inte alla hästar fick fång.

Det tycks ju vara så att vissa får det och andra inte (en av anledningarna är att man tror att i alla fall anlagen för insulinresistens är ärftligt)

*kl*
Tyvärr har det nog varit på G ett tag.... Reagerade direkt på den tjocka hårda manken och att hon var stel och styv att vända.... Är hon överviktig också?

Mycket tråkigt, hoppas att ridskolan har råd att ge henne den vila hon behöver, eller att dom kan hitta ett pensionärshem åt henne...

Mmm, det lär har varit på g ett tag, personalen har vetat om mankammen och att hon är stel att vända osv.

Hon skulle ju behöva så mkt annat än att stå i en spilta hela dagen, gå i hage 1½ timma och ridas 2 timmar.
Hon behöver verkligen hålla igång eftersom hon blir så stel, är så skönt att se henne i box för en gångs skull.
Råd att ge henne vila har de, vila brukar många av hästarna få det är bara det att när de får så lång vila
brukar de inte komma tillbaka, de avlivas för att de inte blir bra.
Antagligen för att det är lättare för dem att bara avliva, inte så att de sätter ut annons till nån som letar sällskapshäst och ringer runt och försöker hitta ett bra hem liksom.. och kan hästen inte gå i grönhage är det ju ännu svårare.
Pensionärshem är ju drömmen eftersom jag skulle ta henne då men de säljer aldrig hästar om de funkar i verksamheten. Är bara rädd att hon ska bli så dålig och ha så ont att hon inte ska klara det..
Hon vilar, de försöker sätta igång, hon blir dålig igen, får ont, inte håller, och att de beslutar att ta bort.
Får icke hända.

Ja, visst är det tur att inte alla hästar blev sjuka! Men det som är trist är att man aldrig kan vara säker på ett foder, ett bete etc. Det finns nog INGET som är "säkert" för alla hästar, alltid.

Man kan ju, t.ex., ta diskussionen angående hö eller hösilage. Hösilage anses ju inte vara någon fara för fånghästar. Men ändå tror jag att det finns många hästar som inte tål det. Jag känner personligen att det är lättare att hålla mina bra i magen på hö. Vad det beror på vet jag inte, men det är ju viktigt vid fång. Det kanske dessutom bara är en slump att det blivit som det blivit när jag provat hösilage, men jag vågar inte chansa igen!

Din beskrivning av hovarna o övrigt gör att det låter som den har haft smygande fång ett bra tag. Om tån är lång borde skorna tas av o tån kortas.

Att kyla i det här skedet kan vara skönt, men inte att behöva gå så pass långt. Torv kan duga, men det bör vara torrt.

Många ridskolor ger sina hästar en chans, men som andra har skrivit är butta nödvändigt tills den är smärtfri en tid o sen box en längre tid.
Bantning o ev. medel för magen. Kraffts M o T måste man överdosera mkt= blir dyrare än riktig probiotika.
Håller Tummen för ponnyn:laugh:

Ja hon har varit stel länge,
jag tror att hon från början har dålig cirkulation i benen och
har stort behov av fri rörelse, då hon visat så stela tecken när man tagit henne ur spiltan.
Vissa ponnysar klarar ju bättre än andra att bara stå,
men henne verkar det inte passa.
Fången har antagligen legat och smygit länge, hon har alltid haft lätt för att bli stenhård i mankammen och har svårt för foderbyten iom att hon har spruckit i arslet och lätt får dålig mage = bajs/diareé i hela slidan.

Så du menar att det gör mer skada än nytta fast hon tycker det är så skönt?

Mmm får se om hovis är där idag, då lär han ta av skor eftersom det går att lyfta ben nu.
Hoppas att dom ger henne något medel för magen om det behövs, jag är ju inte i makt att sätta in nåt sånt själv.

Idag är första dagen då ridningen börjar för mig.. pepp!
Noooooooot :( Tråkigt rida andra varelser och bara ha hjärna&hjärta någonannanstans,
men pissigt att avboka allt när man just betalt in 5000 lax :(

Nu är jag grymt förvirrad..
Inget har blivit bättre, hon går fortfarande lika motvilligt/stappligt.
Borde hon inte kunna gå bättre efter 4 dagar med smärtstillande?
Hur blir det då när hon inte äter smärtstillande längre liksom :confused:

Sen så säger vissa ba shiiiiiiiit du får inte gå med henne till vattenspiltan 20 meter fram och tillbaka. Kan hovbenet typ rotera av det eller är det bara pga smärtan? Om det bara är av smärtan känns det ju ändå som att det är värt det då hon tycker det är så skönt när man kyler.

Frågade om boots men det vill ju ingen låna ut. Så jävla trött på dryga människor.. Så istricket går icke, ska testa att lägga påsar på och se om de bara kan ligga där om hon inte rör sig.
Kan man inte bara kyla med ngn form av gel eller ger det inte samma effekt?

Andra säger att man ska låta henne hänga i vagga men det kommer ju ridskolan aldrig betala.

Andra säger att man ska ha BoT men det är inget ridskolan har heller, varpå jag fick svaret "Har aldrig hört talas om en ridskola som inte har BoT".

Andra säger att jag ska gå med henne i manegen för att hon måste röra på sig och få igång blodcirkulationen, samt att hon kanske får kolik annars.
Hon är känslig får kolik, har fått det lätt och återkommande och oerhört kraftigt, hon var nära att dö när det bröt ut och får hon kolik när hon mår såhär så kommer hon fan inte palla med.

Så jag är helt :confused: över vad jag ska göra.
Inte gå med henne/kyla men riskera kolik,
eller gå med henne med riskera mer skada/smärta?

Går hon fortf ute o betar på nätterna? Så fort hästen jag rider får fångkänningar och lite puls blir det vila, näringsfattigt hö och inget bete, då brukar det gå om på någon vecka...

Du ska INTE gå med henne. Medicineringen kanske kan ökas så pass mycket att hon kan transpoteras till röntgen. Har hovslagaren dragit av skorna?

Går hon fortf ute o betar på nätterna? Så fort hästen jag rider får fångkänningar och lite puls blir det vila, näringsfattigt hö och inget bete, då brukar det gå om på någon vecka...

Har du läst hela tråden? Verkar inte som du gjort det. Denna häst stå på box med smärtstillande....

Vad kan jag göra för att undvika kolik då?
Hon äter 2 påsar finayn om dagen.
Tror inte det är aktuellt för röntgen föräns dom ser hur hon blir av/efter medicineringen tyvärr.
Hovis har inte försökt ta av dom igen men personalen vet ju att det går att få upp hovisarna nu.
Vet. kommer imorrn, hoppas hon är hård mot dom och att något görs..

Ibland får man byta smärtstillande innan man "träffar rätt". Jag tror dock att de flesta hästar svarar bäst på fenylbutazon, dock inte alla. Finadyne kan vara rätt också, men antagligen inte i detta fallet om hästen inte svarar på medicinen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 205
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka