Aktivitetsstöd och lön - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är klart att jag kan förstå det! Jag älskar själv att jobba och tycker att det är trist att det finns människor som inte vill det, har själv syskon som är just den typen av människor.

Men jag kan ändå förstå känslan av att man jobbar och så i slutändan blir det inget av det, inga pengar liksom. Jag tolkade faktiskt inte henne som att hon inte tycker att något jobb är olönt och hellre vill ha skattepengarna utan just att det var situationen hon sitter i nu.

Som sagt- jag ÄLSKAR att jobba, på riktigt! Samma jag sa benhårt nej till alla typer av jobb när jag var tonåring och nöjde mig med mammas månadspeng fram tills jag gått min gymnasieutbildning av den enkla anledningen att "när jag väl börjar jobba kommer jag slita röven av mig på olika typer av jobb, både roliga och pisstråkiga för kanske till och med pissig lön, varför börja redan nu när jag inte behöver". Så, känslan av att jobba de stunder hon gör nu och så dras ändå allt av och hon tjänar inget på det, den känslan kan jag förstå, det är vad jag tror hon gav uttryck för.

Och nej, alla människor tycker inte om att jobba, inget man behöver skämmas för, en åsikt man får ha hur jobbigt den än är för andra, bara man faktiskt gör sitt bästa att ändå söka jobb och att jobba. Jag har inte sett att TS faktiskt utnyttjar systemen och försöker smita undan, utan hon har gått en utbildning och nu söker hon jobb. Hon FÅR tycka att det är tråkigt att jobba, lika mycket som jag får tycka att jag älskar att jobba. Många människor jobbar för att man måste.

Men som jag sa, attityden att en inte vill jobba skiner garanterat igenom vid en intervju. Vill en inte jobba är det naturligtvis ok men då får en också se till att finansiera sin tillvaro utan skattepengar.

TS har fått ett en betald utbildning som det gnällts om och nu gnälls det över att en inte får jobba OCH lyfta fullt bidrag. Jag har suttit på fingrarna ofta men nu räcker det ta mig sjutton, jag kan inte låta dylikt bara glida förbi. Det är en så pissig attityd mot oss som betalar skatt.
 
Men som jag sa, attityden att en inte vill jobba skiner garanterat igenom vid en intervju. Vill en inte jobba är det naturligtvis ok men då får en också se till att finansiera sin tillvaro utan skattepengar.

TS har fått ett en betald utbildning som det gnällts om och nu gnälls det över att en inte får jobba OCH lyfta fullt bidrag. Jag har suttit på fingrarna ofta men nu räcker det ta mig sjutton, jag kan inte låta dylikt bara glida förbi. Det är en så pissig attityd mot oss som betalar skatt.
Du har rätt att reagera och jag förstår absolut att du gör det också. Jag kan faktiskt förstå hur ni båda menar. Jag känner igen mig både som den som söker jobb och får något lite och känner att det ju inte har känts lönen värt liksom, och den som står på andra sidan och lyssnar på den som inte vill jobba och lyfter skattepengar medan jag jobbar för allt vad jag kan och lite till.
 
Du har rätt att reagera och jag förstår absolut att du gör det också. Jag kan faktiskt förstå hur ni båda menar. Jag känner igen mig både som den som söker jobb och får något lite och känner att det ju inte har känts lönen värt liksom, och den som står på andra sidan och lyssnar på den som inte vill jobba och lyfter skattepengar medan jag jobbar för allt vad jag kan och lite till.

Jag har haft lågbetalda jobb och har släppt allt här hemma för att jobba på annan ort (lönejobb, inte via min firma). Det är så en får göra för att klara sig. Jag har också varit långtidsarbetslös fast jag sökt mängder av jobb. Dvs jag vet hur det är när det är uppförsbacke.

Men jag har också alltid varit glad för våra skyddssystem som gjort att jag ändå överlevt.
 
Nej ingen fobi. Jag har en annan fobi och kan föreställa mig känslan dock.

Minns jag rätt om din fobi är blod? Jag har bara jobbat kanske sammanlagt 3-4 år inom vården på olika ställen (personlig assistent, gruppboende, äldreboende och hemtjänsten, nu jobbar jag administrativt). Vad jag kan minnas har jag inte sett något blod. Tror inte jag har satt på ett plåster ens!!
Ja, det stämmer, men fobin stannar inte bara där. Jag reagerar även på annat som är relaterat.
 
Jag har haft lågbetalda jobb och har släppt allt här hemma för att jobba på annan ort (lönejobb, inte via min firma). Det är så en får göra för att klara sig. Jag har också varit långtidsarbetslös fast jag sökt mängder av jobb. Dvs jag vet hur det är när det är uppförsbacke.

Men jag har också alltid varit glad för våra skyddssystem som gjort att jag ändå överlevt.
Jag förstår. :heart
Jag vet hur det är, jag håller med dig, jag har varit där också. Jag är oerhört glad för mitt jobb jag har, ATT jag kan och får jobba. Jag är också glad över att skyddsnätet fanns när jag behövde det, att jag kunde få försörjningsstöd, att socialsekreteraren såg mitt slit med att söka jobb efter jobb, att hon ville hjälpa mig med en ev. DO anmälan om jag inte fick jobb inom kort.


På tal om fyrkantigheter och byråkrati och märkligheter, jag fick ett jobb när jag var långtidsarbetslös. Det var som lokalvårdare, jag var ett givet val förstod jag, med all min erfarenhet, de var nöjda med mig efter min intervju osv, men jobbet var på 20 %. Jag tänkte att det inte är hela världen. 20 % är 20%, inte 0 liksom.
AF däremot ringde arbetsgivaren och berättade att jag är synskadad... och de ringde och sa att jag inte längre hade jobb, gav mig inte ens chansen. När jag sedan var förbannad på AF för sveket- och sekretessbrottet så var ett av deras pissiga argument att jobbet bara var 20%, bättre med heltid. JAG såg det som 20% hos en arbetsgivare som har lokalvård på flera ställen, med mina många år i yrket kunde jag ju få in en fot och få mer någon annanstans! Vid tillfället hade jag varken A-kassa eller aktivitetsstöd, men efter det nedslaget satt jag på AF och grät och bad om aktivitetsstöd för jag gick inte runt ekonomiskt längre. Det fick jag. Det var alltså bättre för dem att jag sökte jobb jag inte kunde få (det yrket jag har nu) än att jag jobbade 20 % och sökte mer jobb på resten av tiden..... Här kan vi snacka om att AF höll mig i arbetslösheten och gav skattepengar istället för att hjälpa.
 
Men tänk om jag skulle åka på att lägga om sår? Det klarar jag inte. Jag klarar heller inte av att åka till affären och handla om det står kött på inköpslistan. Risk att jag svimmar då. Och stress klarar jag inte heller. Har förstått att tidsschemat för hemtjänsten är galet pressad.
Lokalvård?

Fast krasst sett, alla jobb är stressiga. Vi får ju betalt för att vi tjänar pengar åt dom vi arbetar åt. Går arbetsgivarna back så får man sparken.
 
Jag känner mig iaf inte provocerad om någon inte vill jobba om det inte lönar sig rent monetärt.
Bland annat så bidrar det till att iaf de flesta har en lön som går att leva på, utöver att facket förhandlar.

Vilka får det sämsta skitlönen? jo, de som på riktigt inte har råd att tacka nej, som papperslösa cykelbud, utländska studenter som jobbar i kök för i princip inga pengar etc.

Om folk var tillräckligt desperata så gick det att pressa ner lönerna ännu mer. men tack vare både kollektivavtal, försörjningstöd och olika varianter på sjukpeng så måste man inte ta vilket jobb som helst för att kunna äta.

För övrigt, många som är sjukskrivna från sitt ordinarie jobb skulle kunna mycket väl jobba några timmar i veckan nån annanstans, som telefonförsäljare eller bilbud eller vad som. Men man måste inte göra det i sverige, man har rätt att vara sjuk från sitt ordinarie jobb i ett halvår iaf.

Vem skulle egentligen tycka det var ok, att man blev arbetssökande som sjuk från dag ett? För att det kanske finns jobb man kan göra, som kan räknas av på sjukpengen?
 
Min streetsmartness kan ingen ta ifrån mig. Varje jobb är unikt och jag kan inte tillgodoräkna mig vad jag gjort på tidigare jobb.
Inte nödvändigtvis i konkreta kunskaper. Men det är ALLTID bättre att ha ett jobb när du söker nya. Du har mycket större chans att få ett nytt jobb om du redan har ett, än om du går på A-kassa eller har annan ersättning. Ett jobb smäller mycket högre i arbetsgivarens ögon.

Det är att inse sånt som är streetsmartness.
 
Men som jag sa, attityden att en inte vill jobba skiner garanterat igenom vid en intervju. Vill en inte jobba är det naturligtvis ok men då får en också se till att finansiera sin tillvaro utan skattepengar.

TS har fått ett en betald utbildning som det gnällts om och nu gnälls det över att en inte får jobba OCH lyfta fullt bidrag. Jag har suttit på fingrarna ofta men nu räcker det ta mig sjutton, jag kan inte låta dylikt bara glida förbi. Det är en så pissig attityd mot oss som betalar skatt.
Dessutom en utbildning Ts inte ville gå. Utan gick för att få pengar.
 
Jo, det har hon faktiskt sagt, det fetade nedan:



Det är så ohyggligt provocerande att häva ur sig något sådant när en fått en jädra massa hjälp tack vare skattepengar. Det är i mina ögon fruktansvärt skamlöst.
Ja jag vet att hon skrev så, men jag tror inte alls att hon menade det så som du tolkar det.
Som sagt förstår jag att man blir provocerad, men jag tror inte alls att det hjälper att klaga på ts. Ibland är det bäst att aäinte skriva alls.
 
Ja jag vet att hon skrev så, men jag tror inte alls att hon menade det så som du tolkar det.
Som sagt förstår jag att man blir provocerad, men jag tror inte alls att det hjälper att klaga på ts. Ibland är det bäst att aäinte skriva alls.
Det var ett VÄLDIGT starkt påstående, som jag tycker är rätt besvärligt att tolka på något annat vis än hur det faktiskt är skrivet.
 
Ja jag vet att hon skrev så, men jag tror inte alls att hon menade det så som du tolkar det.
Som sagt förstår jag att man blir provocerad, men jag tror inte alls att det hjälper att klaga på ts. Ibland är det bäst att aäinte skriva alls.

Tro mig, jag har suttit på händerna ofta när det gäller TS. Men att som här kasta skit i ansiktet på de som betalar skatt och jobbar hårt i låglöneyrken för att överleva kan jag inte låta stå oemotsagt. Det är ett diskussionsforum och den här tråden är i diskussionsdelen. Vill TS spy ur sig sådant här oemotsagd är det bara att starta en blogg.

Jag har inga som helst problem med att en inte vill jobba. Jag har heller inga problem med att belysa problematik gällande våra trygghets- och bidragssystem (de går alltid att förbättra). Men att säga att en inte vill jobba utan hellre ligger på soffan för skattepengar kan inte få stå oemotsagt. Det som sagt ett hån mot de som sliter häcken av sig. Vill en inte jobba får en lösa det på något annat sätt än mina skattepengar.
 
Dessutom en utbildning Ts inte ville gå. Utan gick för att få pengar.

Ja. Helt klart slöseri med skattepengar (och upptog platsen för någon som var motiverad att gå utbildningen).

Edit: Jag hade helt klart varit motiverad att gå en sådan utbildning. Kanske hade jag lärt mig något nytt, kanske hade jag via praktiken kunnat utöka mitt nätverk på något oförutsett sätt etc.
 
Det är ju massor med människor som frivilligt går på bidrag istället för att jobba så vad spelar en till hit eller dit? Finns även många som jobbar svart + lyfter bidrag 🤷🏼‍♀️

En i min familj är engagerad i nyanlända. Flera av dessa väljer frivilligt att gå på bidrag för det lönar sig inte att jobba. Och för att flera företag utnyttjar dem, de duger så länge företaget får lönebidrag sen är det hej då in med nästa, inte heller okej. Sen att få lön som gör att det inte går att leva på borde inte heller vara okej. Såg häromdan en jobbannons med lönen 60/h. Helt absurt lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 249
Senast: soom
·
Svar
248
· Visningar
10 659
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Chefen skickar ut mail till alla o samlar in pengar till presenter när folk slutar. Men nu ska hen samla in pengar för en kollega har...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 756
Senast: IzeUnicorn
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
64 945
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp