Aktivitetsstöd och lön - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh, nej. De uppmuntrar till att söka jobb. Reglerna kan ibland upplevas som fyrkantiga men det är våra skattepengar det gäller, då går det inte att ha specialregler för var och en.

Jag har själv varit arbetslös men ibland jobbat och givetvis då fått ta att min ersättning från a-kassan blivit lägre. Något annat hade ju varit helt galet.
Precis! Det är meningen att man ska få ut så pass lite att man överlever, men fortfarande har en stark motivation till att söka jobb.
 
Precis! Det är meningen att man ska få ut så pass lite att man överlever, men fortfarande har en stark motivation till att söka jobb.
Jag överlever inte på mitt aktivitetsstöd och får ta av besparingar. Så jag jublade när jag fick ett timjobb. Men vad ska jag med det jobbet till när det inte lönar sig att arbeta? Jag kan lika gärna ligga på soffan i stället för att jobba.
 
Håller med om sådan princip för t.ex. 50% arbete.
Men att systemet skulle hantera inhopp på 10 min-pass tycker jag inte man kan förvänta sig.

@Wille Du lär väl tjäna ganska mycket på att skatten på en så liten arbetstid kommer bli låg, så du får ju ändå mer pengar i handen och dessutom pension...
10 mins pass ska dom inte behöva anpassa sig efter. Tycker 10 minuters pass låter konstigt. Vart vi inringda när jag jobbade i kassan, skulle vi ha betalt för 2 timmar även om vi bara behövdes för 1.
 
Fast du får lön istället för skattepengar. Det är stor skillnad.
Vilken skillnad skulle det vara? Jag är ju lika fattig oavsett och klarar inte av att betala för mina utgifter. Och pensionen lär ändå inte påverkas nämnvärt. Min pension kommer att gå åt helvete oavsett.

Jag tar faktiskt skattepengarna framför lönen för då slipper jag jobba. Gillar inte att jobba.
 
Vilken skillnad skulle det vara? Jag är ju lika fattig oavsett och klarar inte av att betala för mina utgifter. Och pensionen lär ändå inte påverkas nämnvärt. Min pension kommer att gå åt helvete oavsett.
Lägre skatt. Och om det är relativt små belopp mycket lägre skatt.
 
Vilken skillnad skulle det vara? Jag är ju lika fattig oavsett och klarar inte av att betala för mina utgifter. Och pensionen lär ändå inte påverkas nämnvärt. Min pension kommer att gå åt helvete oavsett.

Jag tar faktiskt skattepengarna framför lönen för då slipper jag jobba. Gillar inte att jobba.
MILSVID skillnad. Du tycker, till exempel, inte att det både känns och låter bättre på en arbetsintervju att kunna säga att du för närvarande är timanställd, istället för att säga att du är arbetslös? Eller att det är viktigt att du håller dina kunskaper levande och uppdaterade? De är en färskvara som försvinner snabbt om man inte använder dem.
 
Lägre skatt. Och om det är relativt små belopp mycket lägre skatt.
De småpengarna lär ändå inte vara värt besväret att jobba.

Jag konstaterar bara att samhället inte vill att jag ska jobba för jag får inte lön för besväret.

MILSVID skillnad. Du tycker, till exempel, inte att det både känns och låter bättre på en arbetsintervju att kunna säga att du för närvarande är timanställd, istället för att säga att du är arbetslös? Eller att det är viktigt att du håller dina kunskaper levande och uppdaterade? De är en färskvara som försvinner snabbt om man inte använder dem.
Min streetsmartness kan ingen ta ifrån mig. Det är den som är mitt kapital. Varje jobb är unikt och jag kan inte tillgodoräkna mig vad jag gjort på tidigare jobb.

15600 före skatt är absolut att se som en grundinkomst.
Hur räknar du? Jag får det till 10920. Man får inte betalt för helgdagar.
 
De småpengarna lär ändå inte vara värt besväret att jobba.

Jag konstaterar bara att samhället inte vill att jag ska jobba för jag får inte lön för besväret.


Min streetsmartness kan ingen ta ifrån mig. Det är den som är mitt kapital. Varje jobb är unikt och jag kan inte tillgodoräkna mig vad jag gjort på tidigare jobb.


Hur räknar du? Jag får det till 10920. Man får inte betalt för helgdagar.
Allt sån där ersättning(inkl a-kassa och sjukersättning/sjukpenning) brukar räknas på alla veckans dagar, inte bara vardagar.
 
Vilken skillnad skulle det vara? Jag är ju lika fattig oavsett och klarar inte av att betala för mina utgifter. Och pensionen lär ändå inte påverkas nämnvärt. Min pension kommer att gå åt helvete oavsett.

Jag tar faktiskt skattepengarna framför lönen för då slipper jag jobba. Gillar inte att jobba.

Synd då att vi andra inte tycker att det är speciellt kul att betala skattepengar så du ska slippa jobba.

Sluta bete dig som en bortskämd snorunge och försök ha så mycket takt att du iaf inte kastar det sådant här offentligt i ansiktet på de som jobbar och betalar skatt! Det där var långt över gränsen för vad som är acceptabelt, oavsett hur en mår!
 
Allt sån där ersättning(inkl a-kassa och sjukersättning/sjukpenning) brukar räknas på alla veckans dagar, inte bara vardagar.
Nej. Absolut inte.

Min senaste utbetalning av aktivitetsstöd, som alltså fortfarande baseras på min a-kassa, är på 12996 kronor (brutto). Antal ersatta dagar: 18. Det var alltså alla vardagar i januari.

Hur tänker du nu :confused:? Det är väl klart att erfarenhet och kunskaper från tidigare arbeten räknas?
Nä. Administratörsjobb varierar väldigt mycket. Jag söker väldigt många olika typer av sådana jobb och har ofta noll erfarenhet av uppgifter som ska göras men skulle ändå kunna klara av de, efter en introduktion.
 
Synd då att vi andra inte tycker att det är speciellt kul att betala skattepengar så du ska slippa jobba.

Sluta bete dig som en bortskämd snorunge och försök ha så mycket takt att du iaf inte kastar det sådant här offentligt i ansiktet på de som jobbar och betalar skatt! Det där var långt över gränsen för vad som är acceptabelt, oavsett hur en mår!
WORD! Jag betalar gärna skatt så de som inte KAN jobba får bidrag. Men jag är inte intresserad av att betala för de som är för lat för att jobba! Jag blir sjukt provocerad!
 
WORD! Jag betalar gärna skatt så de som inte KAN jobba får bidrag. Men jag är inte intresserad av att betala för de som är för lat för att jobba! Jag blir sjukt provocerad!
Det ska löna sig att jobba. Hade gärna jobbat om jag tjänat på det. Men reglerna är inte gjorda för att det ska löna sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 249
Senast: soom
·
Svar
248
· Visningar
10 659
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Chefen skickar ut mail till alla o samlar in pengar till presenter när folk slutar. Men nu ska hen samla in pengar för en kollega har...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 756
Senast: IzeUnicorn
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
64 942
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp