Aktivitetsstöd och lön - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Wille Men fint, jag kan ta jobbet no problems! Letar vad som få mer efarrenhet och inkomst till hemmet, inte alls pigg på leva på a-kassan så kommer ta slut, ha samtal med af, håller på med deras coaching osv.

Stå ut, sök annat under tiden, fasen så mycket lättare få annat jobb när man jobbar!
Jag ligger i som fan och söker jobb, men får inte ens komma på intervju, eller ja, jag har fått komma på två intervjuer men fick nej på den ena och den andra har jag inte fått besked om. Jag söker ett jobb om dagen ungefär. Så jag ligger verkligen inte på latsidan tycker jag.

Jag behöver en lön som jag kan leva på. Är stressad som fan eftersom jag inte klarar mig på nuvarande inkomst.
 
@Wille Just nu har riktigt tur med sambon kan jag erkänna. Men a-kassa dagrna tar slut blir jäkligt för oss båda två i hemmet. Jag har fått komma på en intervju hitills och var i somras, och det var ett nej. Gjort videointerjuv på ett sommarjobb undrar om glömt mig eller inte. Trög marknad, men bara söka på, vet riktigt pissigt är inte första svängen med arbetslöshet för mig tyvärr. Mitt tips söka sommarjobb, gärna på sånt som går forsätta vidare på om inte annat är fin merit i CVt.
 
För att det inte lönar sig att arbeta. Jag tjänar exakt 0 kronor på ett jobb som tar 2 timmar. Och varför skulle jag jobba om jag inte tjänar på det? Jag har helt enkelt inte lust att jobba gratis.

Jag blir jätteledsen av att höra detta. Jag FATTAR att du känner så, och jag håller med till viss del. Men jag tycker inte att tankesättet är rätt (moraliskt).

Jag är väldigt tacksam att det finns bidrag så att jag och andra som inte kan jobba, ändå kan överleva. Men jag kan säga att jag absolut inte vill leva på bidrag. Det är inte kul någonstans, man får inte spara, man får inte få in en högre summa än vad bidraget ligger på. Det är osäkert och jag vet aldrig när jag kan bli av med det lilla jag får. Jag har inte råd med något utöver det viktigaste och får prioritera HÅRT. Det är inte kul. Men jag är tacksam att möjlighet till bidrag finns i Sverige och jag längtar tills den dagen jag själv kan bidra med skatt.

Det finns ingen som tvingar dig till att jobba, men KAN du jobba så ska du ju göra det istället för att välja att ligga hemma och få bidrag.
 
@Wille Just nu har riktigt tur med sambon kan jag erkänna. Men a-kassa dagrna tar slut blir jäkligt för oss båda två i hemmet. Jag har fått komma på en intervju hitills och var i somras, och det var ett nej. Gjort videointerjuv på ett sommarjobb undrar om glömt mig eller inte. Trög marknad, men bara söka på, vet riktigt pissigt är inte första svängen med arbetslöshet för mig tyvärr. Mitt tips söka sommarjobb, gärna på sånt som går forsätta vidare på om inte annat är fin merit i CVt.
Jag söker allt möjligt, även jobb som jag inte vill ha. Och mycket är säsongsjobb.
 
Jag blir jätteledsen av att höra detta. Jag FATTAR att du känner så, och jag håller med till viss del. Men jag tycker inte att tankesättet är rätt (moraliskt).

Jag är väldigt tacksam att det finns bidrag så att jag och andra som inte kan jobba, ändå kan överleva. Men jag kan säga att jag absolut inte vill leva på bidrag. Det är inte kul någonstans, man får inte spara, man får inte få in en högre summa än vad bidraget ligger på. Det är osäkert och jag vet aldrig när jag kan bli av med det lilla jag får. Jag har inte råd med något utöver det viktigaste och får prioritera HÅRT. Det är inte kul. Men jag är tacksam att möjlighet till bidrag finns i Sverige och jag längtar tills den dagen jag själv kan bidra med skatt.

Det finns ingen som tvingar dig till att jobba, men KAN du jobba så ska du ju göra det istället för att välja att ligga hemma och få bidrag.
Jag ligger inte hemma och är passiv. Jag söker jobb allt vad jag kan.

Och timjobbet tar faktiskt fokus och energi från jobbsöket.

Jobbar gör man för att tjäna pengar. Tjänar man inte pengar på att jobba så är det slaveri.
 
Nä. Administratörsjobb varierar väldigt mycket. Jag söker väldigt många olika typer av sådana jobb och har ofta noll erfarenhet av uppgifter som ska göras men skulle ändå kunna klara av de, efter en introduktion.
Ja, uppgifterna varierar. Jo, erfarenhet inom andra administratörsjobb är självklart meriterande. Annars finns det ju absolut INGEN anledning att skicka ett CV när du söker jobb, eller för den delen få hjälp med att förbättra dina ansökningshandlingar. Eller hur?
 
Jag tycker ni går lite hårt på @Wille nu. Hon jobbar ju och kämpar! Jag fattar absolut känslan av att äntligen få ett litet jobb, men sen då du jobbar färdigt inser du att du inte tjänat på det alls.

Att Wille skulle njuta av att ligga på soffan med skattepengar tror jag ju absolut inte. Hon gör sitt bästa.
 
Ja, uppgifterna varierar. Jo, erfarenhet inom andra administratörsjobb är självklart meriterande. Annars finns det ju absolut INGEN anledning att skicka ett CV när du söker jobb, eller för den delen få hjälp med att förbättra dina ansökningshandlingar. Eller hur?

ALL erfarenhet är intressant när en söker jobb. Jag har haft nytta av min bakgrund inom jordbruk i mitt nuvarande yrke, trots att det inte är ett jordbruksyrke.
 
Jag tycker ni går lite hårt på @Wille nu. Hon jobbar ju och kämpar! Jag fattar absolut känslan av att äntligen få ett litet jobb, men sen då du jobbar färdigt inser du att du inte tjänat på det alls.

Att Wille skulle njuta av att ligga på soffan med skattepengar tror jag ju absolut inte. Hon gör sitt bästa.

Jo, det har hon faktiskt sagt, det fetade nedan:

Vilken skillnad skulle det vara? Jag är ju lika fattig oavsett och klarar inte av att betala för mina utgifter. Och pensionen lär ändå inte påverkas nämnvärt. Min pension kommer att gå åt helvete oavsett.

Jag tar faktiskt skattepengarna framför lönen för då slipper jag jobba. Gillar inte att jobba.

Det är så ohyggligt provocerande att häva ur sig något sådant när en fått en jädra massa hjälp tack vare skattepengar. Det är i mina ögon fruktansvärt skamlöst.
 
Jag överlever inte på mitt aktivitetsstöd och får ta av besparingar. Så jag jublade när jag fick ett timjobb. Men vad ska jag med det jobbet till när det inte lönar sig att arbeta? Jag kan lika gärna ligga på soffan i stället för att jobba.
Mitt timjobb gav mig en tillsvidaretjänst som jag påbörjar den 14/3 så förringa inte dom. Visa framfötterna så kanske det händer dig med
 
Tycker också att tonen i den här tråden börjar bli trist nu, från flera håll.
Jag förstår frustrationen, jag jobbar som en idiot för minimilön här och får ingen hjälp med hyra eller räkningar, samtidigt sitter folk på socialbidrag och får ut nästan samma som jag har efter skatt, med skillnaden att de får en stor del av sina räkningar betalda eller sanktionerade av staten. En del får snorbilligt boende i lägenheter som ägs av kommunen. De får vitvaror, Tvapparater och soffor och sängar.
Klart det känns skitsurt när jag sitter och gör budget ibland, men samtidigt är min ekonomi MIN. Får jag en slant över kan jag stoppa undan den, och jag är inte livegen eller behöver rapportera in till någon för att få mina pengar.

Klart att det är bättre för dig med jobb @Wille!
 
Tycker också att tonen i den här tråden börjar bli trist nu, från flera håll.
Jag förstår frustrationen, jag jobbar som en idiot för minimilön här och får ingen hjälp med hyra eller räkningar, samtidigt sitter folk på socialbidrag och får ut nästan samma som jag har efter skatt, med skillnaden att de får en stor del av sina räkningar betalda eller sanktionerade av staten. En del får snorbilligt boende i lägenheter som ägs av kommunen. De får vitvaror, Tvapparater och soffor och sängar.
Klart det känns skitsurt när jag sitter och gör budget ibland, men samtidigt är min ekonomi MIN. Får jag en slant över kan jag stoppa undan den, och jag är inte livegen eller behöver rapportera in till någon för att få mina pengar.

Klart att det är bättre för dig med jobb @Wille!

Frustrerad får en absolut vara men en kanske också får fundera på vad som är lämpligt att ventilera offentligt.
 
Jag ligger i som fan och söker jobb, men får inte ens komma på intervju, eller ja, jag har fått komma på två intervjuer men fick nej på den ena och den andra har jag inte fått besked om. Jag söker ett jobb om dagen ungefär. Så jag ligger verkligen inte på latsidan tycker jag.

Jag behöver en lön som jag kan leva på. Är stressad som fan eftersom jag inte klarar mig på nuvarande inkomst.
Söker ett jobb om dagen? Har bekanta som söker 5-7 st jobb dagligen. Sluta gnäll och utnyttja samhället
 
Jag kommer aldrig få kvar så mycket av lönen att jag kan spara eller nåt sånt.
Jag kan inte ta mig ur det.
Kommer ha utmätning även om jag går i pension.
Så livet för de som inte har skulder är ALLTID enklare.
Det finns möjligheter.
Jag har inga sådana.
Jag tjänar egentligen inte på att jobba, men det är ju så kul på jobbet.
 
Jag kommer aldrig få kvar så mycket av lönen att jag kan spara eller nåt sånt.
Jag kan inte ta mig ur det.
Kommer ha utmätning även om jag går i pension.
Så livet för de som inte har skulder är ALLTID enklare.
Det finns möjligheter.
Jag har inga sådana.
Jag tjänar egentligen inte på att jobba, men det är ju så kul på jobbet.
Tycker det är så fruktansvärt. Kan du inte ansöka om skuldsanering igen? Buke kanske kan hjälpa dig med ansökan?
 
Jag ska medge att jag blir en smula provocerad, i synnerhet som @Wille i sin andra tråd svarat en arbetsgivare att en lön var för låg.
Ok så kan det vara, men har man inget jobb alls får man kanske ta det som erbjuds och kämpa på tills man får något bättre. Men det är givetvis ens eget val, fast då får man ta den konsekvensen och inte klaga tycker jag.

Har man aktivitetsstöd är skatten i allmänhet högre (procentuellt) än vad den är på motsvarande lönenivå.
De som betalar mest i skatt är arbetslösa, sjuka och pensionärer.

Angående att vara tvungen att söka massor med jobb, inte få svar, knappt få några intervjuer. Så är det tyvärr för jättemånga människor. Jag vågar säga att det nästan bara är den som har en speciell kompetens eller bra kontaktnät som inte behöver harva på med ansökning efter ansökning.

Och JA det är tröstlöst ibland.
Det lönar sig kanske att försöka skriva lite olika slags brev, för att se om det är någon viss stil som väcker ett större intresse än de andra. Men det måste man också se hur det känns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 249
Senast: soom
·
Svar
248
· Visningar
10 659
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Chefen skickar ut mail till alla o samlar in pengar till presenter när folk slutar. Men nu ska hen samla in pengar för en kollega har...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 756
Senast: IzeUnicorn
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
64 942
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp