Aktiveringstips - hund som ej kan vara lös

R

Raderad medlem 19815

Jag vet att det finns trådar om aktiveringstips men det här är kanske lite specialfall. Jag behöver tips på vad jag kan göra med min borderterrier som inte kan vara okopplad pga att hon drar på vilt och katter.

Tidigare har vi tränat och tävlat lydnad och spår men eftersom jag som sagt inte vågar ha henne lös längre så har vi lagt det på hyllan. En del moment skulle ju kunna tränas med lina men det känns inget roligt att detaljträna moment när jag vet att vi ändå aldrig mer kommer att tävla.

När det är barmark åker vi och spårar en gång i veckan och det är det roligaste hon vet.

Hon älskar när vi är ute och går och jag ”tappar” vanten och hon får springa tillbaka och leta men det går ju bara med lina eller med endast korta avstånd. Hon gillar också uppletande men samma sak där, svårt att göra med kopplad hund. Vi har anmält oss till en allmänlydnadskurs som börjar om en månad, det ska bli roligt att göra något tillsammans.

Så nu blir det mest promenader men jag märker ju att hon behöver mycket mer.

Jag har funderat på att börja jaga men det verkar vara ett alldeles för stort projekt och jag är inte särskilt intresserad heller. Grytträning finns inte inom rimligt avstånd från där jag bor.

Kom gärna med bra tips!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aktiveringstips - hund som ej kan vara lös

Drag- med föraren på skidor så kan även en liten hund göra nytta!
Sökuppgifter inomhus - att leta upp väl gömda föremål eller preparat i ett rum tar garanterat på energin. Finns även bra kurser att gå om man vill snöa in på det (specialsök).
Klövja- låta hunden bära en väska med vikt anpassad efter förmåga
Föremålsdiskriminering - lär hunden namn på olika saker så att den kan leta upp/hämta ex vis fjärrkontrollen åt dig!
Laserdirigering- jag har lärt hundarna att följa en laserpekare och apportera ev. föremål jag pekar på.
Minisök - leta upp ett liiiiiiitet föremål i en låda grus
Balansträning - shejpa upp hunden på ett instabilt föremål (tex en luftkudde eller en balansplatta) och lär den att göra trick, fjärrdirigering osv på föremålet. Bra för kroppskontroll och micromuskler!

Du har inga jägare i närheten som är i behov av hund?
Om du står för hund och pejl kommer det nog inte bli svårt. Förutsatt att hunden KAN jaga och inte bara idiotspinger efter djur.

Du har inga jägare i närheten som är i behov av hund?
Om du står för hund och pejl kommer det nog inte bli svårt. Förutsatt att hunden KAN jaga och inte bara idiotspinger efter djur.

Hon är inte injagad eller så som jag antar att de måste vara. Eller det beror på vad det är för typ av jakt?

Jaktlusten är det inget fel på iaf. :p

Rqllylydnad? Iaf i första klassen tävlar man med kopplad hund :)

Weightpull? Då kan hon jobba under promenaderna, men vara kopplad. Dessutom är det ju superbra motion!

Hon är inte injagad eller så som jag antar att de måste vara. Eller det beror på vad det är för typ av jakt?

Jaktlusten är det inget fel på iaf. :p

Men lägg ner en massa jobb på att förstärka inkallningen då? Skvallerträna på vilt och katter verkar ju oxå vara väldigt effektivt. Jag har ju oxå en jakthund som dessutom jagar men jag kan ha honom lös under uppsikt. ;)

Men lägg ner en massa jobb på att förstärka inkallningen då? Skvallerträna på vilt och katter verkar ju oxå vara väldigt effektivt. Jag har ju oxå en jakthund som dessutom jagar men jag kan ha honom lös under uppsikt. ;)

Du får gärna komma hit och visa mig hur man gör. Jag har jobbat väldigt mycket med den här hunden men det har inte fungerat.

Var i landet finns du?

Jag tänker på det här med att hon jagar, det är ju något hon borde få utlopp för. Funderat på viltspår? Eller det är det ni gör?

Jag har haft BT och en BT/TJT, den sista var faktiskt ganska lydig, men det gällde att hela tiden jobba med att hon fick ut någonting av att jobba med mig. Dock fick hon ju jaga också under säsong och det hjälper ju också en del. Vi körde jättemycket agility, det var vår gren där samarbetet funkade utmärkt och tror också det var det som byggde stora delar av vår relation. Har ni testat agility?

Senast ändrad:

Stockholm.

Tiotio

Du får gärna komma hit och visa mig hur man gör. Jag har jobbat väldigt mycket med den här hunden men det har inte fungerat.

:D Det vet jag inte om jag klarar, våran har jag slitit med sen valp tiden och periodvis har det varit svårare, men jag har fått mycket hjälp av en kursledare där jag har gått mycket kurser.

Skvallerträning har jag inte provat själv, men jag har ju sett andra som har fått väldigt bra resultat av det, dessutom är det ju aktivitet i sig! :D

Men ni har inget område som är inhägnat där ni kan börja träna? Det har ju varit fördelen att åkt på kurs, vi har kunnat tränat utan störning och sedan byggt på vart eftersom med olika störningsmoment, bla kaniner, höns osv.

Har du kikat på rallylydnad något?
Det fick jag tips om med min hane som inte heller kan vara lös på oinhägnat område.
Dock var lydnad inte min och hans grej riktigt så la det på hyllan. :p

Freestyle är jätteskojigt. Sök på Michaela och Rut på youtube så får du säkert inspiration :)

Var i landet finns du?

Jag tänker på det här med att hon jagar, det är ju något hon borde få utlopp för. Funderat på viltspår? Eller det är det ni gör?

Jag har haft BT och en BT/TJT, den sista var faktiskt ganska lydig, men det gällde att hela tiden jobba med att hon fick ut någonting av att jobba med mig. Dock fick hon ju jaga också under säsong och det hjälper ju också en del. Vi körde jättemycket agility, det var vår gren där samarbetet funkade utmärkt och tror också det var det som byggde stora delar av vår relation. Har ni testat agility?

Ja hon borde absolut få mer utlopp för sina behov än hon får med mig. Vi har kört en del viltspår och även gått anlagsprovet. Men de sista åren har vi bara kört personspår, tycker det blir så meckigt med blod och klöv och så ska det ligga så länge. Nu när jag spårar (personspår då) så blir det rejäla spår, alltid minst 1 km. Jag har svårt att komma iväg och spåra oftare än en gång i veckan, det är så mycket annat på helgerna att jag bara hinner en dag då och den största delen av året är det för mörkt på kvällarna.

Agility har vi inte provat men det blir ju samma sak som lydnaden, lös på en stor plan nära skogen, hade det funkat hade vi fortsatt med lydnaden som vi satsade rätt seriöst på under några år. Hon tycker lydnaden är superkul och jag tycker vi har en bra relation både på och utanför plan men det spelar ingen roll, hon har flera gånger dragit rakt upp i skogen från ett fint fotgående med fin kontakt eller när vi övat fjärren med en godis mitt framför näsan.

Hur som kommer jag aldrig kunna lita på henne tillräckligt för att ha henne lös. Jag är för rädd att hon ska skada eller döda andra djur eller själv bli skadad eller dödad. Så det som återstår är aktivering med koppel eller lina.

Eller så får du förklara för hunden en gång för alla att det INTE är okej att springa iväg så. Har du många som kan hjälpa dig? För en vanlig "ful gubbe" skulle kunna göra att hon tänker efter ett par gånger innan hon sticker.

Finns det inga klubbar i närheten med inhägnade agilityplaner?

Träning inomhus i träningshall?
Det blir ju lös på större yta utan risk för katter eller vilt.

Eller så får du förklara för hunden en gång för alla att det INTE är okej att springa iväg så. Har du många som kan hjälpa dig? För en vanlig "ful gubbe" skulle kunna göra att hon tänker efter ett par gånger innan hon sticker.

Finns det inga klubbar i närheten med inhägnade agilityplaner?

Hunden är 6 år och vi har gått massor av kurser och åkt land och rike runt och träffat både jägare och bruksmänniskor som säger att de kan hjälpa oss. Och tro mig, jag har "förklarat" för henne. Mycket tydligt. Flera gånger.

Alltså, det är möjligt att en väldigt duktig hundmänniska skulle kunna lyckas. Jag gör det inte. De första åren hade jag rätt mycket "jävlar, det här SKA gå" men jag har varken tiden eller motivationen längre.

Nej, tyvärr är det dåligt med inhägnade planer häromkring. Vintertid är det en del som agilitytränar i ridhus dock men det blir kanske lite konstigt att bara delta i träningen så länge det är ridhusträning.

Senast ändrad av en moderator:

Träning inomhus i träningshall?
Det blir ju lös på större yta utan risk för katter eller vilt.

Det skulle vara ett alternativ, dock känner jag bara till en sådan häromkring och den ligger i Knivsta vilket är en bra bit från där jag bor och dessutom kostar det en del att hyra så det är ingen långsiktig lösning.

Det verkar även svårt att hitta ridhus att träna i. Har en bekant som tränar lydnad med en ridhusgrupp men det var knepigt för henne att hitta en sådan grupp och hon fick vara med på nåder. Jag har inte tid eller energi att dra ihop något själv, ringa ridhusägare och hitta andra deltagare osv.

Har du kikat på rallylydnad något?
Det fick jag tips om med min hane som inte heller kan vara lös på oinhägnat område.
Dock var lydnad inte min och hans grej riktigt så la det på hyllan. :p

Jag har funderat på det, dock tycker jag att det verkar vara så himla tråkigt! :o Som någon slags tristare variant av lydnad (som ju är jättekul).

Freestyle är jätteskojigt. Sök på Michaela och Rut på youtube så får du säkert inspiration :)

Det känns inte alls som min grej. Och även där har man ju hunden lös på en plan utomhus.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 094
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka