Aktiveringstips - hund som ej kan vara lös

Sv: Aktiveringstips - hund som ej kan vara lös

Finns det inte flera?
Där så finns det dessutom ridhus i varje buske som man kan hyra.
Vilket det även gör här där jag bor nu.

Tack för tipsen Migo!

Finns det inte flera?
Där så finns det dessutom ridhus i varje buske som man kan hyra.
Vilket det även gör här där jag bor nu.

Vid närmare eftertanke vet jag en instruktör som håller undervisning i sin egen inomhushall hyfsat nära mig. Men den är rätt liten, alldeles för liten för att träna momenten i lydnadsklass 3 som i så fall vore aktuellt för vår del. Och jag är inte säker på att hon hyr ut till utomstående.

Sen är det ju också det att om jag ska träna lydnad så vill jag gärna tävla, det är det som är den roligaste delen, jag tycker inte det är kul att lägga en massa tid på att lära in en massa moment som jag ändå inte har någon "nytta" av. Och för att vi ska kunna bli så bra att vi kan starta klass 3 så behöver vi träna varje dag under en lång period. Det tar oss inte framåt att åka och träna i en inomhushall eller ridhus några gånger i månaden.

I teorin skulle jag kunna leta med ljus och lykta efter ett ridhus och en eller flera ridhusgrupper, eventuellt dra ihop ett gäng själv genom att kanske annonsera på olika forum, åka till ridhuset och träna flera gånger i veckan och åka runt i landet under vinterhalvåret och tävla på de ridhustävlingar som finns. Men jag har som sagt inte tiden eller motivationen längre och jag har hört från flera andra att det inte är lätt att hitta ridhus häromkring.

Det finns flera inomhushallar i stockholmsområdet. I Arninge, Upplands Väsby, Västberga (rätt liten hall 170 kvm), Tullinge och Norra Djurgården ( liten hall 100 kvm).

Just nu är mina hundar isolerade pga att de har haft kennelhosta. Men jag kan lite längre fram tänka mig att haka på (eller till och med organisera) en liten grupp som regelbundet hyr tid i träningshall. Jag behöver verkligen komma igång med lite mer strukturerad träning. :) Säg till om du är intresserad.

Edit: Ah, såg precis vad du skrev i inlägget ovanför mitt. Då kanske det inte är så intressant.

Vilket trevlig initiativ och Gud vad negativ jag låter nu, men... nej. :o

Vi ska snart gå en allmänlydnadskurs och har sett att arrangörerna även anordnar öppen träning för tidigare kursdeltagare så vi tänkte köra på det.

Men som sagt så spårar vi varje helg under barmarkssäsong. Det är jag och min hund och ett ekipage till. Vi brukar hålla till vid Ågesta eller på Gålö. Du får gärna pm:a om du vill hänga på!

... jag tycker inte det är kul att lägga en massa tid på att lära in en massa moment som jag ändå inte har någon "nytta" av.

Jag trodde att du brydde dig om att aktivera din hund, för hundens skull.
Men den här kommentaren visar ju att det ändå egentligen handlar om bara dig.

Lycka till då.

:D Jag förstår precis hur du menar. Det ska kännas motiverande också.

Låter intressant med spår. Visserligen ligger whippetraceträningen på helgerna när barmarken kommer, men det är inte förrän marken har torkat upp ordentligt. Kanske PM:ar dig. :)

Jag trodde att du brydde dig om att aktivera din hund, för hundens skull.
Men den här kommentaren visar ju att det ändå egentligen handlar om bara dig.

Lycka till då.

Tack!

Men jag tror du har missuppfattat. Bara för att jag inte känner för att lägga många timmar i veckan på att administrera ridhusbokningar och gruppträningar så tänker jag inte bara på mig själv. Aktiviteten ska ju passa både hunden och mig, inte bara hunden. Jag behövde nya idéer som passar oss båda, och det har jag fått också, av Migo t ex.

Ja men gör det! Jag kan skicka ett pm också nästa gång vi planerar att åka. Lär väl dock dröja med tanke på all snö...

Det går ypperligt att spåra i snö också! Perfekt för att träna på korsande viltväxlar osv!

Det går ypperligt att spåra i snö också! Perfekt för att träna på korsande viltväxlar osv!

Ja men det har du rätt i. Vi har spårat en hel del i snö förut.

Snön är så djup nu bara så dels blir det kanske inte så stor utmaning för näsan då lukten ju fastnar i fotspåren och dels är hon ju så liten. Men vi får ta och prova till helgen helt enkelt! Lite extra gympa för både henne och mig.

Hårda IPO-spår på plogade fotbollsplaner och parkeringar? Lägg in tillräckligt med svårigheter (trappvinklar, spetsvinklar, många föremål, föremål som doftar väldigt lite, serpentiner och "garnnystan" så behöver de inte vara så långa för att hunden ska bli trött.

Jag tycker också du bör prova rallylydnad. Det har blivit omåttligt populärt på vår klubb och lockar även till sig gamla lydnad- och bruksmänniskor. Så jag tror det kan vara ganska roligt. Sätt upp höga mål, 100 p ska du ha, så får du lite att bita i. Och sen åker du och tävlar på klubbar med inhägnade appellplaner så är det inte någon jättekatastrof om hunden rymmer.

Tack! Jättebra tips!:laugh:

Min gamla spårinstruktör har gått över till ipo, jag kanske ska höra med henne om hon vill visa mig lite.

Kanske får omvärdera rallydnad då, men det bli längre fram i så fall.

Apropå inhägnade appellplaner så känner jag inte till några häromkring och jag har ändå varit runt en del. Den i Lund är faktiskt den enda jag sett någonsin.

I Skåne finns det flera stycken. Men när jag tänker efter så har de klubbar jag besökt uppåt landet faktiskt inte varit inhägnade... Du får helt enkelt flytta "hem" igen ;). Klubben har flyttat till Gunnesbo och vi har numera en helt enorm, kanske 2-3 fotbollsplaner stor appellplan med riktig fotbollsbelysning. Det är som att träna på dagen, så ljust blir det :)

Senast ändrad:

I Skåne finns det flera stycken. Men när jag tänker efter så har de klubbar jag besökt uppåt landet faktiskt inte varit inhägnade... Du får helt enkelt flytta "hem" igen ;). Klubben har flyttat till Gunnesbo och vi har numera en helt enorm, kanske 2-3 fotbollsplaner stor appellplan med riktig fotbollsbelysning. Det är som att träna på dagen, så ljust blir det :)

Vad lyxigt! Här ligger typ alla jag har varit på precis i skogskanten med massor av rådjur, älg och harar i knutarna men ofta samtidigt precis bredvid en stor väg. Kul.

Det beror ju på hur mycket pengar och energi du vill lägga ner på rymmandet, men det finns ju citronhalsband med fjärr. Vi har ett sånt som vi har till vår galning när hon tyckt att hon kan jaga på egen hand, som vi använt med förnuft och eftertanke, det har funkat utmärkt. Men min hund är ganska känslig, så det var ett sätt att kunna korrigera på avstånd med henne. När det gäller en BT är jag rädd att det kanske inte hjälper - men jag vet att de har funnits att hyra så det kanske hade varit nåt att testa.

Det är verkligen jättesnällt att du kommer med tips och råd, men jag har lagt ner så mycket tid och energi på att komma tillrätta med hennes jaktlust att jag har slut på båda. För mig gäller det nu bara att kunna ge henne ett bra liv trots att hon inte kan vara lös. I jaktsituationer är hon hård som sten och blir fullständigt låst och jag har mycket svårt att tänka mig att ett citronhalsband kan fungera. I de situationerna tar hon inte ens korrigeringar om hon är kopplad vid min sida.

Jag får intrycket att du vill ha en träningsform/arbete där du och hunden kan göra saker utan att du behöver tänka på just jaktlusten!?
Lure cursing (säkert felstavat) kan väl vara nått, då får hon jaga men under kontrollerade former och det behöver inte innebära att du måste organisera och fixa allt. Även om även detta såklart kräve engegemang.

Utbilda henne till vårdhund, terapihund eller liknande? då krävs det iof ett intresse för vård och människor. från din sida också.

Hoppas du testar dig fram och hittar nått som passar er!

Bra idé från Cocos! :) Kanske inte så mycket för att få utlopp för jaktinstinkten som att faktiskt få sträcka ut ordentligt med jämna mellanrum.

LC-träningarna är egentligen bara till för vinthundsraserna (tillståndet från jbv omfattar bara vinthundsraserna), dessutom är träningstillfällena inte så många och regelbundna.

Men jag har två andra tips. Dels släphareträningen i Jordbro sandtag som startar upp på onsdagar kl. 17 så snart tjälen går ur marken, och dels de prova-på-träningar som Stockholms hundkapplöpningssällskap har på Åkers Kanal (brukar starta i maj och ges ett träningstillfälle i månaden fram t.o.m. oktober).

Åkers Kanal har fördelen att det är helt inhägnat.

Just ja det va släphare jag menade, blandar ihop :o

TS jag vet inte men om din hund är på släphareträning lär den väl inte dra till skogs för att jaga? känns som att kan tom vinthundar och andra jakthundar "sköta sig" så måste ju din också kunna det eller vad tror du?

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 094
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka