aktiva barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: aktiva barfotahästar

Finns ju hur många travhästar som hellst som tränar/tävlar barfota!

Helt otroligt hur trådar urartar ibland!! Tycker din idé till tråd var suverän och den började bra sen kommer dom.. ordmärkarna m. fl..
tack, känns bra att någon fler än jag uppmärksammat att tråden urartat.

Det känns VÄLDIGT tråkigt att min tråd, som var menad att kunna bli en positiv tråd för att väga upp mina (och säkerligen även andras) tråkiga erfarenheter (från diskutionsforumena) den senaste tiden, helt plötsligt förvandlats till ännu en negativ pajkastningstråd.

Diskutionen sko/inte sko är visserligen intressant om den hålls på en vettig nivå, men uppenbarligen är ämnet för "hett" för sitt eget bästa. Kan vi inte lugna oss en smula?

Jag tycker att det är roligt att höra om de hästar som går barfota, antingen om det är helt eller delvis. Och det är sådana inlägg som jag vill se i den här tråden.
tack

Nu svarar jag inte på just ditt inlägg emindy, utan lite mer allmänt...

Det ÄR faktiskt så att ALLA hästar EGENTLIGEN kan gå barfota, MEN då måste de ha rätt förutsättningar för att klara av det.
Rätt förutsättningar innebär: helst inte ha varit skodd överhuvudtaget i sitt liv, gå på lösdrift alltid, röra sig MINST ett PAR MIL varje dag på varierat underlag. Tror inte jag glömt något nu.

Så här är det, men då kommer vi ju till den grejen att allt det här kan vara svårt att genomföra, vilket i slutändan innebär, att alla hästar inte kan gå barfota, eftersom de inte har dessa förutsättningar. Dessa förutsättningar passar ju kanske inte så bra för en häst i full träning på hög nivå, eller hur?!?
Dessutom är det svårt att få hästarna att röra sig så mycket som det behövs, finns en del människor som har olika smarta lösningar, men det kräver ju ganska stor plats, vilket alla definitivt INTE har. Så därför klarar inte alla hästar av att gå barfota här i Sverige, en del MÅSTE faktiskt skos.

/Linda, som har shettisar som går barfota utan problem, dock på lösdrift och de tränas inte något särskilt. ;)

Jag fick i veckan höra någiot kul ang. barfotagång!

Det är en man som tävlar FÄLTTÄVLAN barfota, utan några som helst problem, det trodde faktiskt inte jag var möjligt!
Nu handlar det om dabutantklasser, tror inte det är tillåtet än så länge i de högre klasserna.. men jättekul!

Det började med att han väntade med att sko "tills hästen skulle börja ridas". Då var det hans hovslagare som sagt att "Men din häst har så fina hovar, du är säker på att du vill sko nu?" Då väntade han lite till (för hästar måste ju ha skor, så är det) så han började rida.
Sen skulle hästen skos, för nu skulle den ju börja tränas och hoppa.. Hovslagaren frågade om han var säker på att det var vad han ville, för hästen hade så jättefina och hårda hovar... så han väntade lite till...
Sen skulle hästen SKOS för nu skulle han ju TÄVLA.... men... även det gick ju bra utan :D :banana: :banana:

Så.. ja.. om jag någongång kommer fram till att jag törs starta i en debutantklass så är skoningen inget jag ens funderar över, skorna är väck, period!

Veterinärerna får han beröm av, samt de hovslagare som tittat på hästens hovar...!

Titta på det här! Gå in på :

www.thehorseshoof.com

Läs vad veterinären Tomas Teskey skriver om "BREAKING TRADITIONS", det är långt och det är på engelska och det är jättebra!

Senast ändrad:

Jag har vart i kontakt med travare som tränar barfota.
Känner även ett arabsto som aldrig blivit skodd eller verkad, hovslagare har inte tyckt att det behövs eftersom hon har hårda, friska hovar som sliter sig själva i den mån det behövs.

Jag trodde att det här skulle vara en tråd där folk berätta om hästar som fungerar barfota.
Ang länken tycker inte han har ngt nytt att komma med, det är den vanliga antijärnskopropagandan. Han pratar om väldokumenterade skador av järnskor där inget väldokumenterat finns mm.
Trevligt för Strasser att hon värvat åtminstone en kollega.
PL

Det sägs att det finns ngn som tränar travare barfota o det kan väl vara möjligt men de flesta tycker inte att det går, det beror förstås på var man kör.
Att det finns hästar som har tillräckligt hårda o bra hovar för att inte behöva skos har jag aldrig någonsin ifrågasatt. Det finns också hästar som har hårda fina hovar som tål en massa slitage men blir ömfotade så fort de ser en grusväg.
PL

*lånar din knapp*

Vi har två ponnyer, den ena är alltid skodd runt om. Den andra har gått barfota hela sitt liv fram till förra året, nu går den skodd fram. Dessa ponnyer är tävlade upp till regional resp nationell nivå i sin gren med bra resultat.

Jag tror att man måste se från individ till individ.

Jag tror att man måste se från individ till individ.
Precis, de som säger att man inte kan använda en oskodd häst aktivt har precis lika fel som se som menar att alla hästar kan användas oskodda. I bägge fallen räcker en fungerande resp icke fungerande häst för att motbevisa!
PL

Vem har pratat om Strasser?

Nog för att hon har en väldig kunskap som det inte skadar att ta del av, även om jag personligen tror att en del misstolkas/borde anpassar till hästarna här i norden.
Hästar verkas/skos annorlunda i Tyskland så att de där i många fall har extremt höga trakter. På det sättet skor ju inte svenska hovslagare..

Vad jag vill ha sagt är i alla fall att det finns många "vanliga" hovslagare som kan verka barfotahästar på ett utmärkt sätt! De har dock oftast gått en tilläggskurs eftersom det är ett litet annorlunda sätt att verka.
Men dessa hovverkare blir ju inte "Strasseranhängare" för det?

When something is wrong, it's wrong. Steel hurts horse's feet, period.

Artikeln ligger ju på en sida med strasserpropaganda o han har samma argument o verkar stödja sig på samma undersökningar o ha samma inställning att järnskor ALDRIG skall användas.

When something is wrong, it's wrong. Steel hurts horse's feet, period.
Här kan man verkligen tala om barfotatalibanism. Tala om fundamentalistiskt uttalande.
PL

peter_lundin skrev:
Artikeln ligger ju på en sida med strasserpropaganda o han har samma argument o verkar stödja sig på samma undersökningar o ha samma inställning att järnskor ALDRIG skall användas.

Här kan man verkligen tala om barfotatalibanism. Tala om fundamentalistiskt uttalande.
PL

Den stod inte skriven i senaste "Ridsport" nej, det är riktigt.. :D

shetland skrev:
Nu svarar jag inte på just ditt inlägg emindy, utan lite mer allmänt...

Det ÄR faktiskt så att ALLA hästar EGENTLIGEN kan gå barfota, MEN då måste de ha rätt förutsättningar för att klara av det.
Rätt förutsättningar innebär: helst inte ha varit skodd överhuvudtaget i sitt liv, gå på lösdrift alltid, röra sig MINST ett PAR MIL varje dag på varierat underlag. Tror inte jag glömt något nu.

jo, du glömde en VIKTIG sak..

De måste ha HOVKVALITET som är bra nog för att funka barfota. är de födda med dålig hovkvalitet så kommer de inte klara det ovan iaf. Tyvärr.

Så du måste ha ett bra avelsmaterial du avlat på med så du får en avkomma med BRA hovkvalitet. Och det kommer tyvärr inte av sig själv med storken. Och det finns tyvärr (i min mening alldeles för många) hästar som helst enkelt ligger på minus redan från scratch. Som måste skos i ganska ung ålder för deras hovkvalitet helt enkelt inte klarar slitaget av att 'bara vara häst' än mindre tränas/tävlas.

Sen finns det de som har så pissig hovkvalitet att de helt ärligt bara är att slå ihjäl med, de är sällsynta dock.

Men en medfödd dålig hovkvalitet kan du bara påverka till en viss gräns, och även om du gör allt ovanstående så kommer det blir tras av hovarna och endera så har du en häst med trasiga hovar som pga detta är i princip obrukbar, eller så skor du och har en häst som är skodd men fungerar.

(Och hjälper ingenting så har du en fd häst.. )

Hovslagaren var här i fredags och han var lite 'trött'.. Hade varit ute på en tvååring som skulle skos pga halkan. bara det att det gick inte att sko, det var citat 'som att spika i sockerkristyr', det bara gick sönder. Och hästen hade redan innan försöket att spika på skor sprickor och elände, dvs han klarade inte barfotagången spec bra heller nu när han började bli äldre (han är två). Av någon myyyystisk anledning så ser hästens MAMMA lika fan ut i hovarna. Ägarana hade frågat hovis vad f*n de skulel göra med unghästen, i klartext om de skulle slå ihjäl den innan de fäste sig ännu mer eller vad de skulle göra. Hovis hade väl näjt sig med att tycka att 'slå ihjäl ska väl kanske inte vara nödvändigt men avla inte mer på den märren va?'

Och, inetsad på min näthinna kommer för alltid den OTROLIGT fina halvblodsåring jag mötte på klinik. (Beh inte nämna vilken hingst den var efter dock). Enormt snygg och trevlig unghäst om det inte varit för att den hade sådana kassa hovar att de redan som föl hade blivit tvungen att limma på skor eftersom hovarna föll sönder bara av att den stod rakt upp och ner. Och de hade klippkort på kliniken för det fungerade inte så jättebra med limmade skor heller, det fungerade så länge de satt kvar, men den tappade dem gärna och på två dagar hade den förstört allt som de lyckats bygga upp.

Fick senare höra (av min hovis som jobbat på kliniken) att den inte blev mer än två år gammal, då togs den bort för det var kört.

Nu är detta förvisso kanske extremfall, men jag skulle efterlysa mer hänsyn till hovkvalitet, och inte bara kika på benställningar etc, utan även hovkvaliten när man avlar. För född med kassa hovar och den får aldrig perfekta hovar, vad man än försöker med och vilka optimala förutsättningar den än ges.

Alexandra_W skrev:
jo, du glömde en VIKTIG sak..

Och, inetsad på min näthinna kommer för alltid den OTROLIGT fina halvblodsåring jag mötte på klinik. (Beh inte nämna vilken hingst den var efter dock). Enormt snygg och trevlig unghäst om det inte varit för att den hade sådana kassa hovar att de redan som föl hade blivit tvungen att limma på skor eftersom hovarna föll sönder bara av att den stod rakt upp och ner. Och de hade klippkort på kliniken för det fungerade inte så jättebra med limmade skor heller, det fungerade så länge de satt kvar, men den tappade dem gärna och på två dagar hade den förstört allt som de lyckats bygga upp.

Fick senare höra (av min hovis som jobbat på kliniken) att den inte blev mer än två år gammal, då togs den bort för det var kört.

Nu är detta förvisso kanske extremfall, men jag skulle efterlysa mer hänsyn till hovkvalitet, och inte bara kika på benställningar etc, utan även hovkvaliten när man avlar. För född med kassa hovar och den får aldrig perfekta hovar, vad man än försöker med och vilka optimala förutsättningar den än ges.

Så tanken var att hästen/hästarna i de fall du beskriver(och ja, det verkar vara riktigt hemska fallbeskrivningar) skulle ha fått bättre hovkvallité och fått starkare hovar av att man limmar/spikar fast järn under fötterna...... :confused:

....en mycket intressannt teori.

Självklart ska man inte avla på en häst med så dåliga hovar, oavsett om man har för avsikt att sko eller inte!

Självklart blir inte hovkvaliten bättre men om man får skon att sitta kvar kan man i bästa fall få hoven att hålla ihop någorlunda.
Man limmar inte fast järnskor utan speciella plastskor.
PL

Mirraya skrev:
Så tanken var att hästen/hästarna i de fall du beskriver(och ja, det verkar vara riktigt hemska fallbeskrivningar) skulle ha fått bättre hovkvallité och fått starkare hovar av att man limmar/spikar fast järn under fötterna...... :confused:

....en mycket intressannt teori.

Självklart ska man inte avla på en häst med så dåliga hovar, oavsett om man har för avsikt att sko eller inte!

Hovkvaliten blir inte det minsta bättre, sådär dålig, medfödd hovkvalitet går bara förbättre marginellt.

DÄREMOT så SKYDDAS det undermånliga hornet mot slitage och håller ihop bättre.

Om en hov trasas sönder av underlaget den går på, och man SKYDDAR hornet mot underlaget så kan underlaget inte trasa sönder hornet. Hästen har inte fått ett dugg bättre hovkvalitet, men den får mindre PROBLEM av sin dåliga hovkvalitet.

Det är således REN symptombehandling, eftersom det inte går att behandla grundorsaken (i de här fallen med medfött kass hovkvalitet, förvärvat dålig kan man ofta påverka mer).

Och som Peter sa, det limmas på speciella plastskor. (En del fall räcker med att sko vanligt, men när vi talar om de här som har medfött dålig kvalitet och redan innan de börjat arbeta får problem).

Och nej man ska inte avla på en häst med dåliga hovar, men när hörde du det sista talas om hovkvaliten inom aveln idag, mer än vissa nativa ponnyraser?

Åringen som fick avlivas var btw efter diplomsto med finfina hovar, och efter välkänd, välanvänd godkänd halvblodshingst med i sig själv bra hovkvalitet. Dock så hade åringsägaren när hennes hästs problem kom hört om oproportionerligt många avkommer efter den hingsten med problemfötter. Men det går inte dra några slutsatser om det utan att ha sett vad för mammor det var på fölen.

Men så länge man får avla på 'vilket sto som helst' så kommer man inte komma undan att det kommer födas individer vars hovar redan fråns cratch är exkluderade från ett barfotaliv om de ska fungera som ridhästar. Och det kommer komma de här skräckexmplen (som kan komma en då men i mindre mån).

Och då har man de där hästarna som funkar PRIMA med (vanliga påspikade) skor, men som inte kan användas (tränas, tävlas) utan skor. Och innan man säger att det är handhavandefel, de går på fel underlag eller att ägaren inte ansträngt sig nog så ska man ta och fundera på om det faktiskt kan vara så att det avelsmässigt kan skapats en individ som faktiskt inte har de naturliga förutsättningarna.

Det FINNS en orsak att ponnyer ofta men inte alltid har bättre hovar än mer förädlade sporthästar. Och det FINNS en anledning varför det nästan bara är i ponnyers, kallblods och ett fåtal andra rasers rasbeskrivningar står något om hovar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

U
Islandshäst Hej, Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Ultrabeat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka