S
SessCa
Sv: aktiva barfotahästar
Finns ju hur många travhästar som hellst som tränar/tävlar barfota!
Finns ju hur många travhästar som hellst som tränar/tävlar barfota!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tack, känns bra att någon fler än jag uppmärksammat att tråden urartat.Helt otroligt hur trådar urartar ibland!! Tycker din idé till tråd var suverän och den började bra sen kommer dom.. ordmärkarna m. fl..
Precis, de som säger att man inte kan använda en oskodd häst aktivt har precis lika fel som se som menar att alla hästar kan användas oskodda. I bägge fallen räcker en fungerande resp icke fungerande häst för att motbevisa!Jag tror att man måste se från individ till individ.
Här kan man verkligen tala om barfotatalibanism. Tala om fundamentalistiskt uttalande.When something is wrong, it's wrong. Steel hurts horse's feet, period.
peter_lundin skrev:Artikeln ligger ju på en sida med strasserpropaganda o han har samma argument o verkar stödja sig på samma undersökningar o ha samma inställning att järnskor ALDRIG skall användas.
Här kan man verkligen tala om barfotatalibanism. Tala om fundamentalistiskt uttalande.
PL
shetland skrev:Nu svarar jag inte på just ditt inlägg emindy, utan lite mer allmänt...
Det ÄR faktiskt så att ALLA hästar EGENTLIGEN kan gå barfota, MEN då måste de ha rätt förutsättningar för att klara av det.
Rätt förutsättningar innebär: helst inte ha varit skodd överhuvudtaget i sitt liv, gå på lösdrift alltid, röra sig MINST ett PAR MIL varje dag på varierat underlag. Tror inte jag glömt något nu.
Alexandra_W skrev:jo, du glömde en VIKTIG sak..
Och, inetsad på min näthinna kommer för alltid den OTROLIGT fina halvblodsåring jag mötte på klinik. (Beh inte nämna vilken hingst den var efter dock). Enormt snygg och trevlig unghäst om det inte varit för att den hade sådana kassa hovar att de redan som föl hade blivit tvungen att limma på skor eftersom hovarna föll sönder bara av att den stod rakt upp och ner. Och de hade klippkort på kliniken för det fungerade inte så jättebra med limmade skor heller, det fungerade så länge de satt kvar, men den tappade dem gärna och på två dagar hade den förstört allt som de lyckats bygga upp.
Fick senare höra (av min hovis som jobbat på kliniken) att den inte blev mer än två år gammal, då togs den bort för det var kört.
Nu är detta förvisso kanske extremfall, men jag skulle efterlysa mer hänsyn till hovkvalitet, och inte bara kika på benställningar etc, utan även hovkvaliten när man avlar. För född med kassa hovar och den får aldrig perfekta hovar, vad man än försöker med och vilka optimala förutsättningar den än ges.
Mirraya skrev:Så tanken var att hästen/hästarna i de fall du beskriver(och ja, det verkar vara riktigt hemska fallbeskrivningar) skulle ha fått bättre hovkvallité och fått starkare hovar av att man limmar/spikar fast järn under fötterna......
....en mycket intressannt teori.
Självklart ska man inte avla på en häst med så dåliga hovar, oavsett om man har för avsikt att sko eller inte!