aktiva barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: aktiva barfotahästar

Bubbla skrev:
Jag menade inte att de plötsligt inte höll, som all teknikutveckling kommer behov och teknik parallellt för attsedan sammanfalla. Arbetshästarna började skos LÅNGT efter det att de stallades, så den teorin stämmer inte...
Läs gärna lite agrarhistorisk litteratur så hittar du infon.

I skåne skodde man inte hästarna i jordbruket iallafall.. läs gärna lite skånsk agrarhistoria. Däremot verkades de för att de blev långa..

Det finns numera ett polisrytteri som har alla barfota läste jag på Ironfrehoof.

Någon som varit mycket i Ungern, Bulgarien, Polen? Om man kollar där, så kan man kanske ana hur stor andel som var skodda egentligen för 150 år sedan i jordbruket.
jag vet inte, men det hade varit mycket intressant att veta.

/jenny, snart åker de av..

Rufsan. skrev:
Ursprungligen postat av Mirraya
En skodd hov är kall.. jämfört med en oskodd...
En oskodd hov har bättre blodcirkulation.. och då är den varmare än en som inte har det.. det är inget konstigt faktiskt.. Förutsatt att den är rätt verkad då..

Hur då rätt verkad menar du?? Jag trodde att cirkulationen i en oskodd hov uppstod därför att strålen hela tiden är i kontakt med marken??

Jag väntar fortfarande på svar på detta????

...jag har svarat, men du får bläddra tillbaka lite :smirk:

Bubbla skrev:
Som sagt: läs lite agrarhistorisk litteratur så förstår du sammanhanget (kan föreslå Agrarhistoria av Janken Myrdal m.fl, eller Den svenska jordbrukshistorien (ett ganska mastigt fembandsverk men mycket info). Dessutom gick hästarna skodda året runt men var stallade endast vintertid, vilket än mer motbevisar din teori.

Och jag älskar argumenetet "i din värld"..."min värld" bygger på vetenskap och uppkollade fakta, "din värld" däremot...? Men jag har gett dig referenser på mina fakta, så ge mig gärna ett par på dina fakta (och nu menar jag inte några hänvisningar till barfotaförespråkares hemsidor utan till dina påståenden om varför man började sko hästarna).

Jamen.. var har du allt fakta då? Agrarhistoria... ska jag leta i historieböckerna och där förväntas jag hitta någon som då forskat och kommit fram till att hästen är tvungen att skos.. kunde inte arbeta på åkern annars... mhm.. jo... ;)

Nä det är väl klart att det var bäst för hästen att stå i sitt urin som du skrev, vad fanns det för alternativ? Nä... inget annat kan ju vara tänkbart.... :eek:

snigelfarmor skrev:
I skåne skodde man inte hästarna i jordbruket iallafall.. läs gärna lite skånsk agrarhistoria. Däremot verkades de för att de blev långa..

Det finns numera ett polisrytteri som har alla barfota läste jag på Ironfrehoof.

Någon som varit mycket i Ungern, Bulgarien, Polen? Om man kollar där, så kan man kanske ana hur stor andel som var skodda egentligen för 150 år sedan i jordbruket.

/jenny, snart åker de av..

:D yu go girl! :banana: :rofl:

Det har knappast varit i jordbruket man haft störst behov av att sko hästarna utan hästar som skulle gå långa sträckor på vägar o behovet ökade efterhand som man började bygga riktiga vägar ffa under romersk tid.
I vårt land var skodda broddade hästar nödvändindigt både i skogsbruket o i vintertransporter. Svårt att ta sig fram på en isad basväg eller en sjö med blankis barfota.
PL

snigelfarmor skrev:

Inte mkt, men jag har studerat och fotograferat hovar och hovvinklar på Polska droskhästar i städerna mycket noga. I Krakow, Warzawa och så några mindre städer som jag inte kan stava till längre ;)

Dessa hästar är undantagslöst skodda. Dåligt skodda men det kan vi lämna därhän så länge. De har järnskor och sen har de rejäla grepp i skorna. Jag har diskuterat saken med mer än en polsk droskägare/droskhästägare och de är (detta var 2001) otroligt mån om sina hästar (även om mkt kunskap saknas bla vad gäller skoning) och hästarna har skotts och skotts sådär väldigt länge. Varför? Jo för att GATORNA sliter för hårt på hästarnas hovar och kullerstensgatorna är halkiga.

Denna typ av skoning är inte den första som kom, men har funnits i alla städer med gatubeläggning sen de bildades just pga de anledningarna som räknades upp. Kullersten sliter och är hal.

Ute på landsbygden gick det av förståeliga skäl inte att prata lika bra (jag kan inte polska och polacker på landsbygden är inte så haj på engelska). Polsk landsbygd 2001 var en ganska skrämmande upplevelse. Det var inte ovanligt att det jag trodde var övergivet rivningsskjul visade sig vara bostad åt en hel familj. Kändes som att gå hundra år tillbaka i tiden. De hästar jag där hade en chans att kika närmare på, och som användes i jordbruket, hade skor. Även om de var kedjade på minsta lilla gräsplätten framför världens fallfärdigaste hus så hade de skor på sig.

Dock, hästen används i viss mån i jordbruket i Polen än, men det fanns mer traktorer, gamla ryska Belarustraktorer modell antika, men ändå traktorer. Så man kan inte mena att Polen 2001 låg 150 år efter Sverige. Däremot om man kunnat intervjua polackerna lite mer, så kanske.

Jag har intervjuat min pappa som är 65 år och min farmor som strax blir 90 om saken. De hade arbetshästar (Ardennrar). Och när pappa var liten var de skodda, även när farmor var liten så skoddes arbetshästarna. Det var långt till skolan och kvarnen och kyrkan och så vidare. Hästarna gick i jordbruket och som transportdjur (som vi anv bilen idag) och de skoddes för hovarna slets ner för hårt på sommaren annars, och på vintern för att det var för halt annars. Man körde ofta 'över isen' på vintern för att spara sträckor. Farmor är uppväxt i Norrland kanske ska påpekas, i Näsåker.

När hade westerntiden sin era egentligen? Cowboytiden och vilda västern? Då skoddes ju cowboyernas hästar iaf, och där misstänker jag utan att ha forskat i det att det var pga slitage i första hand och inget annat..

Men nu pratar vi max ett par hundra år tillbaka, hästskor kom BETYDLIGT tidigare än så, gå tillbaka till järn- och bronsålder och titta så kommer det skor redan där. INNAN Sverige blev ett jordbruksland...

snigelfarmor skrev:

..

Fel hemsida nämnd, thehorseshoof menar du väl ;)

Alexandra_W skrev:
Jag har diskuterat saken med mer än en polsk droskägare/droskhästägare och de är (detta var 2001) otroligt mån om sina hästar (även om mkt kunskap saknas bla vad gäller skoning) och hästarna har skotts och skotts sådär väldigt länge. Varför? Jo för att GATORNA sliter för hårt på hästarnas hovar och kullerstensgatorna är halkiga.

Mm, jag har samma erfarenheter som du. Samtliga hästar som jag såg hade skor på fötterna. Dessutom blev jag imponerad över hur gott hull droskhästarna hade...

Senast ändrad:

Albatross skrev:
Mm, jag har samma erfarenheter som du. Samtliga hästar som jag såg hade skor på fötterna. Dessutom blev jag imponerad över hur gott hull droskhästarna hade...

Mm, och alla jag såg hade välanpassade selar med. Och fick mat och vatten regelbundet. Och minst 10 minuters vila per timme.

Det enda jag hade att anmärka på var skoning och vinklar, och att många hästar var rejält galliga (men det är antagligen svårt att komma runt när de går på det underlag det gör).

Såg betydligt trevligare ut med 'turisthästarna' i Polen än på många ställen som kommit längre i utvecklingen (Kreta, Spanien etc)

Mirraya skrev:
Jamen.. var har du allt fakta då? Agrarhistoria... ska jag leta i historieböckerna och där förväntas jag hitta någon som då forskat och kommit fram till att hästen är tvungen att skos.. kunde inte arbeta på åkern annars... mhm.. jo... ;)

Nä det är väl klart att det var bäst för hästen att stå i sitt urin som du skrev, vad fanns det för alternativ? Nä... inget annat kan ju vara tänkbart.... :eek:

Jag bygger gärns min kunskap på de som forskat...förstår inte hur du menar helt ärligt? De som forskar har fel? Eller du vet bättre för att så ÄR det...snacka om "din värld"...men som sagt, låna böckerna på ett bibliotek, slå lite i innehållsförteckningen och så hittar du sidor som visar på fakta (i alla fall så långt NÅGON vet) i målet, du behöver inte läsa hela världshistorien för det.

Jag väntar fö fortfarande på lite källor från dig.

Jag har aldrig skrivit att det var bättre att de stod i sin urin...du får gärna citera där jag skrivit det. Dessutom gjorde de ju inte det, visst en viss del urin är ofrånkomligt om de står på stall (även om de vistas i en lösdrift skall tilläggas), men man ska komma ihåg att en häst var förr i tiden jättedyr och något man tog mycket väl hand om, tvivlar på att man lät dem stå och ruttna bort i sin egen urin och sen tänkte "oj, nämen vi skor väl dem då...". Plus att de som sagt inte stod på stall året runt som många hästar gör idag.

Jag har ju dessutom en shettis som tyvärr får stå inne mellan 16 och 9 på dygnet, han är oskodd och det fungerar utmärkt, enligt din teori skulle jag alltså vara tvungen att sko honom för att hans hovar ruttnar bort...?

Har fö också en bekant som är barfota förespråkare, travmänniska, hennes hästar ser så tragiskt dåliga ut i fötterna så att det är en hårsmån från anmälan...

Mitt snart 7 åriga Arabsto har aldrig behövt ha skor på sig. Hon har fyra fina svarta hovar.

Men snart ska jag starta henne i distans och då måste hon ha skor annars får man inte starta...

mvh Sandra

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

U
Islandshäst Hej, Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Ultrabeat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka