aktiva barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: aktiva barfotahästar

Jag menade inte att de plötsligt inte höll, som all teknikutveckling kommer behov och teknik parallellt för attsedan sammanfalla. Arbetshästarna började skos LÅNGT efter det att de stallades, så den teorin stämmer inte...
Läs gärna lite agrarhistorisk litteratur så hittar du infon.

Och fattiga människor hade i regel inte råd att ha häst heller...men som sagt läs lite agrarhistoria (gärna INNAN du tvärsäkert uttalar dig...).

När vi pratar om att hästarna började skos pga att de stod inne, så kan man ju t ex fundera lite över detta:

Vid järnålderns inträde, omkring år 500 före Kristus, skedde en
kraftig klimatförsämring. Människorna behövde bättre bostäder.
Så småningom började man bygga långhus där både folk och fä bodde.
På den tiden fanns betydligt fler våtmarker på ön och gott om vattendrag.
När dessa frös till is på vintern erbjöd de ett utmärkt underlag för russ
med broddade skor. Man kunde snabbt förflytta sig långa sträckor
med last eller ryttare. Många fynd av hästskor har gjorts från järnålder.

Detta ovan gäller för övrigt svenska utgrävningar på Gotland.

Och de fynd som finns visar att i SVERIGE så var skons FÖRSTA uppgift att skydda mot HALKA!

Lite mer, från bronsåldern:
Förutom skeppsristningen, hittades hela tre ovanliga bildristningar av hästskor, nägot som endast hittats i Bohuslän tidigare.

Sen har man ju funnit bevis för att redan 'de gamla grekerna' (och romarna) försökte skydda hästarnas hovar med olika typer av hovskydd, för att skydda mot SLITAGE under långa ritter. De gjorde en typ av 'lädersandaler'

traloppan :
vill inte vara ngn paragraf ryttare el dyl, utan för att jag undrar lite.. men jag har hört att man inte får tävla utan skor?

Man kan ju tro att gått å blivit 5 år...

(ledsen men var bara tvungen :devil: )

Men tar man inte ner hörnstöden så blir ialla fall hoven trång och strålen är dä liten och smal.. som ett litet streck i värsta fall!
Detta tror jag inte på, det är en av de punkter där traditionell hovlära o barfotaförespråkare med Strasser i spetsen har olika åsikter.
Jag tror att det här är fråga om att barfotafolket har blandat ihop orsak o verkan. Visst har trångskodda hästar oftast kraftiga hörnstöd eftersom dessa ej slits men att hörnstöden skulle orsaka trånga hovar ser jag som rent nys o mekaniskt omöjligt.
Däremot är jag med på att man bör ta ner hörnstöden (försiktigt) på oskodda hästar eftersom de där kan ge tryck på underliggande mjukvävnad.
PL

Cecely skrev:
Man kan ju tro att gått å blivit 5 år...

(ledsen men var bara tvungen :devil: )
Jag tror jag har minst 5 gånger erfarenheten o kunskapen om hovar mot dig.
O den av barfota folket framförda teorin om uppstallning i fästningar som grund till skoning är klart motbevisad av de fynd som finns.
PL

vadå barfotafolket???
jag tvivlar inte på att du sett mer och läst mer men det är ingen ursäkt att bete sig som du gör! var seriös så kanske man kan lyssna till vad du har å säga!

du trackar ju ner allt vad man än har å säga jämt, har aldrig varit med om en större pessimist ärligt talat.
jag hade varit glad om du någon gång med din kunskap kunde komma med lite subjektiva inlägg och komentarer utan en massa ord som hittat på själva, talibaner osv...

Senast ändrad av en moderator:

Vadå beter mig. Jag kan inte låta bli att kommentera halvsanningar osanningar o rena lögner som används som argument för att alla hästar skall vara barfota o för att folk som behöver sko sina hästar skall få dåligt samvete.
Om det inte vore för den argumentationen o vissa farliga teorier om hovvinklar mm, skulle jag tycka att barfotarörelsen vore jättebra.
Hos oss har vi haft de hästar som fungerar barfota i åratal men här kommer folk som haft sin första häst oskodd i några månader o argumenterar för att alla hästar kan gå barfota oberoende av användning för att en del hästar kan gå distans mm, vilken bevisföring!!
Angående talibaner så ser jag fundamentalism som en fara oberoende av sammanhang.
Har du inte blandat ihop subjektivt o objektivt nu??
Jag försöker vara OBJEKTIV men måste få komma med lite egna åsikter om vad jag anser om argumentationen ibland.
PL

Senast ändrad:

"Och jo, ALLA hästar kan gå barfota, om de får rätt omständigheter. man kan inte ha en frisk barfotahäst uppstallad, de måste ha rörelsemöjligheter, annars är det nästan säkert att det blir sprickor, flikar och "rotationer". (vilken fot skulle må bra av att stå i ammoniak halva dygnet anyway??) de måste ha tillgångtill vatten (om det så är fotbad eller "sjö" spelar ingen roll.
det är dessutom viktigt att skilja på en avskodd, traditionellt verkad häst, och en "naturlig" barfota häst. "

Ja alla hästar kan gå barfota, men ALLA mår inte bra av det!
Vår unghästar får gå utan skor tills hovarna slits för mkt eller om de blir ömhovade!
Och det skilljer mellan häst och häst. När min ena häst var 4 år fick vi sätta skor fram då hon var väldigt ömfotad, vid kvalitets testet visade hon markering bak, och det var för att hon även behövde skor bak.
Den unghästen vi har nu som är 5 år kan vi fortfarande utan problem rida och träna utan skor.

Våra häst går mkt (träning, tävling) därför blir det en hel del slitage.
Och det har faktiskt inte varit några problem med våra oskoda unghästar att ha de uppstallade. Det som de har reagerat på är som sagt att hoven slits för mkt på av träning.

peter_lundin skrev:
Som vanligt har barfotatalibanerna en egen teori som inte har stämmer med övrig vetenskap.
PL

Jag tänkte att de skulle kanske inse att alldeles oavsett så har det alltid och kommer alltid finnas stora delar av landet där man måste sko för att HALKSKYDDA.. *optimist javisst *s*

Sen undrar jag varför barfotafanatikerna nästan undantagslöst bor på vissa specifika delar av landet? *visslar*

Och varför de sällan har haft någon större mängd hästar i sitt liv :angel:

Gud vad trött man blir!!

Tänk vilken "slump" att barfotatalibanerna känner sig påhoppade och ifrågasatta på ALLA forum där de visar sig..

Så fort argumenten inte håller så vänds debatten mot att de som ifrågasätter eller ställer seriösa frågor är otrevliga..

Ingår det i utbildningarna att likt politiker undvika att svara på de viktiga frågorna och istället kasta skit på den som frågar??

Spec Strasseranhängarna visar alla tecken på vad som kännetecknar en sekt.
Det är skrämmande och tröttsamt att gång på gång höra samma mantra upprepas,vissa så oerhört löjliga att man inte vet om man skall skratta eller gråta..

För "vissa" hästars skull gråter jag :cry:

Roligt att du skriver det eftersom att de 2 som arbetar enligt AANHCP som jag känner till arbetar över hela landet. Dessutom hålls det flest kurser i detta ämne i STHLM och norrland.... Men det är ett stort problem med halka så jag är glad att jag bor på ett ställe utan ishagar...

Lilla skutt: Jag tycker att man kan vända det du skriver åt andra hållet med, jag har sett flera exempel på det bara i denna tråden.

Cecely skrev:
Roligt att du skriver det eftersom att de 2 som arbetar enligt AANHCP som jag känner till arbetar över hela landet. Dessutom hålls det flest kurser i detta ämne i STHLM och norrland.... Men det är ett stort problem med halka så jag är glad att jag bor på ett ställe utan ishagar...

Lilla skutt: Jag tycker att man kan vända det du skriver åt andra hållet med, jag har sett flera exempel på det bara i denna tråden.

Det finns TVÅ i hela Sverige som arbetar in AANCHP och det finns minst 20 barfotafanatiker på buke, och ingen av bukefanatikerna är någon av de två AANCHPverkarna. Mer än jag som får en viss känsla där? :angel:

Strasser är lokaliserad i tyskland, vildhästverkningen kom från inte speciellt snöiga områden i USA.

Och OM nu barfotafanatikerna insett att det kan vara snorhalt, VARFÖR sitter de och mumlar om hovar som transformeras till sugkoppar och hävdar deras hästar aldrig halkar ens på den värsta is, men när man lägger ut en bild på normal vinteris här säger de 'OJ, ja hjälp med SÅN is skulle jag också sko och brodda'? :angel:

http://hem.passagen.se/visenz/is.htm
Jag vill GÄRNA se en häst utan skor som går utan problem och utan att spänna sig på det underlaget. Den behöver inte arbeta, det räcker med att den går halkfritt och avslappnat i hagen. Nej just det, sån häst finns inte, och den häst som klarar att ARBETA barfota på det underlaget är inte född.. Men ändå envisas barfotafanatikerna..

Sen är barfotafanatikerna oliga såtillvida att de hävar att alla hästar kan gå barfota, alltid, med rätt verkning men när man visar halkbilder så skriker de unisont boots. Men de kan inte nämna en enda bootsort som har bra brodd, och som hästen kan ha 24 h/dygn..

Mycket prat och liten verkstad (kunskap) känns som en genomgående tråd tyvärr..

Sen undrar jag ju också om AANCHPverkning är så bra, och det finns det antal anhängare bara Buke har,. VARFÖR i hela helvetet finns det TVÅ stycken som är utbildade på att verka så i ett land med 9 miljoner invånare och flera hundra tusen hästar? Bara undrar..

Ja det kan man verkligen undra varför det inte finns fler i sverige, i USA finns massor, i norge finns ingen tyvär, men det är kanske väldigt färskt än sålänge...

När någon säger att alla hästar kan gå barfota så tror jag de menar vid rätt förutsättnignar tex utan is och medfödda avikelser. Jag hade också valt att ha min häst broddad om jag bott där det var mycket is men som tur väl är så slipper jag.

Dessutom tycker jag att det börjar bli tjatigt det här med sekt, talibaner, fanatiker, referera till personen ifråga som utalat sig och lägg inte en massa skit på en arbetsteknik...

Vad jag inte kan förstå är folk som utalar sig och tycker barfotaverkning är helt värdelöst och som aldrig har sett en sådan verkning!

En av anldeningarna till att jag tycker att AANHCP är så fruktansvärt bra är ju för att jag har sett vad det gör med hästarna i min närhet, jag har nästan lite svårt att tro på det själv ibland...

Hur kan ni sedan anklaga en verkningsteknik för att vara oseriös osv utefter vad ett par människor säger här som inte har gått någon utbildning och tom förväntar er att man ska ha svar på alla frågor...*suck* det är precis som om jag skulle lyssna på dig enbart om jag vill veta mer om smide....såklart att jag hellre tar kontakt med en utbildad hovslgare för det!

Cecely skrev:
Dessutom tycker jag att det börjar bli tjatigt det här med sekt, talibaner, fanatiker, referera till personen ifråga som utalat sig och lägg inte en massa skit på en arbetsteknik...

Hur kan ni sedan anklaga en verkningsteknik för att vara oseriös osv utefter vad ett par människor säger här som inte har gått någon utbildning och tom förväntar er att man ska ha svar på alla frågor...*suck* det är precis som om jag skulle lyssna på dig enbart om jag vill veta mer om smide....såklart att jag hellre tar kontakt med en utbildad hovslgare för det!

När jag använder begreppet barfotafanatiker så är det just FANATISMEN jag uttalar mig om. 'Alla hästar kan alltid gå barfota', 'det är alltid dåligt för hoven att gå skodd', 'det är alltid skadligt för hästens hov med skor', 'det är alltid bättre utan skor oavsett', 'om man bara ville skulle man kunna ha sin häst barfota jämt', 'det handlar om hur mycket man är beredd att offra', 'med verkning X transformeras hästens hov till sugkoppar'.. osv. Det är fanatiskt, och det är det du och andra barfotafanatiker här tjatar om/försöker förmedla. Och det är ett inskränkt, enkelspårigt synsätt som i mina ögon är fanatiskt.

(Jag har till dags dato aldrg mött en skofanatiker btw)

Och det är NI outbildade som sitter här och propagerar, så varför skulle vi inte fråga/pressa er. Ni sitter och häver ur et saker som alla hästar kan ååg oskodda, och när man sen frågar 'jaså, hur då?' så svarar ni 'vet inte'.

Det är för mycket 'min pappa har faktiskt sagt det och då är det så minsann!' över det.

Och DET skrämmer mig mest av allt, folk som inte har en susning om vad de egentligen sitter och förespråkar, och som när man ber om annat än en upprepad åsikt utan faktastöd så blir det syntax error och åsikten upprepas bara men alla faktafrågor hänskjuts till tvåpersoner. Varav den ena är någon jag inte skulle ödsla tid på eftersom han är den största fanatikern av dem alla..

Om jag säger att alla hästar kan INTE ¨gå barfota så är det ju MIG du pressar om stöd och fakta för det. Jag kan ge det, men det omvända är det sämre med?

Peter kan ännu bättre ge fakta om varför alla hästar inte kan gå barfota. Osv.

Men den faktan är mindre värd än två AANCHPförespråkares fakta? Nu kom fanatismen in igen, vår lära är den enda rätta läran och min gud är den enda guden.

Fanatiskt.

Synd att du ser det på det viset för det gör inte jag. Men vi är ju alla olika...
Men menar du att Peters ord är bättre än tex O.L?

Har du ens träffat O.L (antar att det är han du reffererar till).

Och senast jag kollade så var detta ett diskutionsforum inte ett ställe där vi bestämmer hur världen ser ut, det är upp till var å en om det ska vara skor eller inte. Vi lägger bara fram argument.

Men men vi kommer kunna diskutera detta i år och dar och det har jag tyvär inte tid med och jag har redan gjort det en gång så jag tänker inte gå igenom allt igen....

peter_lundin skrev:
...den av barfota folket framförda teorin om uppstallning i fästningar som grund till skoning är klart motbevisad av de fynd som finns.
PL

Vilka fynd syftar du på då? Som bevisar att uppstallningen av hästar inte har med deras hovkvalité att göra? Att det inte spelar någon roll om de rör sig eller inte..? Vem har studerat detta fenomen och var finns det dokumenterat?

peter_lundin skrev:
Detta tror jag inte på, det är en av de punkter där traditionell hovlära o barfotaförespråkare med Strasser i spetsen har olika åsikter.
Jag tror att det här är fråga om att barfotafolket har blandat ihop orsak o verkan. Visst har trångskodda hästar oftast kraftiga hörnstöd eftersom dessa ej slits men att hörnstöden skulle orsaka trånga hovar ser jag som rent nys o mekaniskt omöjligt.
Däremot är jag med på att man bör ta ner hörnstöden (försiktigt) på oskodda hästar eftersom de där kan ge tryck på underliggande mjukvävnad.
PL

Att du inte tror på det får ju stå för dig. Vad är det enligt dig då som gör att när du tar ner hörnstöden så vartefter hoven växer ner så blir den bredare i trakterna och strålen blir bredare?

Vad har du för erfarenhet av barfotaverkningar?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

U
Islandshäst Hej, Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Ultrabeat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka