aktiva barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: aktiva barfotahästar

...hade det inte varit enklare att använda boots?

Då hade hoven fortfarande haft möjlighet att fungera som hov, förutsatt att den var rätt verkad.

Senast ändrad:

Så du dömer ut klinikens kompetens och bedömning av vad som är bäst för ett föl? Hur små boots finns det och hur långa perioder anser du är lämpligt att den ska gå med bootsen på, 24 timmar/dygn/vecka/månad/år/livet ut?

Mirraya skrev:
...hade det inte varit enklare att använda boots?

Då hade hoven fortfarande haft möjlighet att fungera som hov, förutsatt att den var rätt verkad.

Ingen aning, jag har aldrig haft någon sådan där med så kass hovkvalitet att det inte gått att symptomlindra med att spika på vanliga skor.

Men om jag ska GISSA aå antar jag att det inte fungerade med boots 24 h/dygnet, eller att det fanns annat som talade emot boots, t ex att hoven inte får någon 'sammanhållande' hjälp. En sko, spikad eller limmad, hämmar ju till viss del hovmekanismen genom att hålla samman hoven, och om hoven är så skör att den inte klarar att hästen går och står på den så är det ju möjligt att det i de där extrema fallen inte gör någon större skillnad med boots eftersom det bara är ett slitageskydd för undersidan, men fortfarande inte håller samman hoven något, och det därmed fortfarande blir tras av den bara för att hästen belastar hoven med sin tyng när den går t ex. Detta är dock de verkligt extrema fallen.

Många av de mindre extrema fallen skulle säkert funka med boots. JAG hade ju etts to som funkade prima med skor men inte fixade att gå utan skor. Det blev sopor av hovarna helt enkelt. Oavsett hur länge man gav det i tillvänjning etc. Och där skulle det fungerat med boots eftersom det var slitaget som var problemet. MEN, jag har än idag INTE hittat boots som funkar lika bra som järnskor på de hästar som behöver skor 24 h om dygnet. Eller på de hästar som behöver brodd.

Så på sommaren diskvalificerade sig bootsen för att det handlade om att hästen behövde dem 24 h/dygn och inga boots är gjorda för det riktigt (och DÅ när den här hästen levde fanns absolut inga som ens var i närheten av det), och för vinterbruk har jag än idag inte hittat boots som ger tillräckligt bra grepp mot halka (dvs samma grepp som fyra vanliga broddar per järnsko). Så valacken går skodd vintertid, enbart för halkskyddet. Den dag det kommer en boots som har broddar som fungerar 'hela vägen' ska jag gladeligen byta och ha boots på honom de perioder det behövs halkbekämpning, och barfota när det är bra vinterunderlag.

Så, även om man VILL och boots i teorin skulle hjälpa så är det inte alltid det i PRAKTIKEN finns en boot som uppfyller kraven. Tyvärr. Men ge det några år till så borde vi kommit dit.

Mia_R skrev:
Så du dömer ut klinikens kompetens och bedömning av vad som är bäst för ett föl? Hur små boots finns det och hur långa perioder anser du är lämpligt att den ska gå med bootsen på, 24 timmar/dygn/vecka/månad/år/livet ut?

Sen kom jag på när jag läste Mias svar att det finns en till grej med boots på föl/unghästar.

En pålimmad, lätt plastsko gör BETYDLIGT mindre för mekanik och rörelseschema etc än en i jämförelse klumpig och tung boot gör.

Det där är anledningen att unghästen här (1½, nybliven tvååring mao) får SKOR påspikade som halkskydd och inte boots. Om det så fanns boots med tillräckligt bra brodd (vilket det inte gör) så ger det mycket mer påverkan på hur hon rör sig, hur annorlunda det känns, tyngd osv med en boot/hov jmf med en tunn, nätt sko (inte vanliga järnåttor utan smalare, tunnare och nättare travskor).

Så boots på ett föl eller en ung häst (1-2½ år) är inget jag skulle vilja laborera med ändå. Då limmar jag hellre skor eller kör med nätta travskor eller liknande. De där bootsen är ju inte det smäckraste och lättaste som finns direkt.

Nu vet jag inte om jag kan räknas som "aktiv" då jag inte tävlar med min häst men jag har en varmblodstravare som går barfota och har gjort så länge. Jag rider dagligen, rider på alla underlag obehindrat undantaget is. Är det mycket isigt så rider jag inte då halkrisken med ryttare på ryggen är stor.

Jag är för barfotagående i så stor utsträckning som det går men jag är inte emot korrekt skodda hovar. Skor är faktisk nödvändigt ibland, i första hand för fästets skull och vissa hästar har, genom avel, fått så dålig hovkvalitet så att skor är ett måste.

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra_W skrev:
Ingen aning, jag har aldrig haft någon sådan där med så kass hovkvalitet att det inte gått att symptomlindra med att spika på vanliga skor.

Men om jag ska GISSA aå antar jag att det inte fungerade med boots 24 h/dygnet, eller att det fanns annat som talade emot boots, t ex att hoven inte får någon 'sammanhållande' hjälp. En sko, spikad eller limmad, hämmar ju till viss del hovmekanismen genom att hålla samman hoven, och om hoven är så skör att den inte klarar att hästen går och står på den så är det ju möjligt att det i de där extrema fallen inte gör någon större skillnad med boots eftersom det bara är ett slitageskydd för undersidan, men fortfarande inte håller samman hoven något, och det därmed fortfarande blir tras av den bara för att hästen belastar hoven med sin tyng när den går t ex. Detta är dock de verkligt extrema fallen.

Många av de mindre extrema fallen skulle säkert funka med boots. JAG hade ju etts to som funkade prima med skor men inte fixade att gå utan skor. Det blev sopor av hovarna helt enkelt. Oavsett hur länge man gav det i tillvänjning etc. Och där skulle det fungerat med boots eftersom det var slitaget som var problemet. MEN, jag har än idag INTE hittat boots som funkar lika bra som järnskor på de hästar som behöver skor 24 h om dygnet. Eller på de hästar som behöver brodd.

Så på sommaren diskvalificerade sig bootsen för att det handlade om att hästen behövde dem 24 h/dygn och inga boots är gjorda för det riktigt (och DÅ när den här hästen levde fanns absolut inga som ens var i närheten av det), och för vinterbruk har jag än idag inte hittat boots som ger tillräckligt bra grepp mot halka (dvs samma grepp som fyra vanliga broddar per järnsko). Så valacken går skodd vintertid, enbart för halkskyddet. Den dag det kommer en boots som har broddar som fungerar 'hela vägen' ska jag gladeligen byta och ha boots på honom de perioder det behövs halkbekämpning, och barfota när det är bra vinterunderlag.

Så, även om man VILL och boots i teorin skulle hjälpa så är det inte alltid det i PRAKTIKEN finns en boot som uppfyller kraven. Tyvärr. Men ge det några år till så borde vi kommit dit.

De boots jag tänkte på sådär på rak arm var Boa bootsen, de borde ha en "sammanhållande" verkan...?

Att de inte finns i fölstorlek kan jag absolut köpa! Å , nä, de ska ju inte ha dem 24 h /dygn... tänkte snarast att har man en mjuk bädd i boxen(lät som att denna häst var uppstallad) så borde hoven inte "trasas sönder" inne..

Jag förstod inte riktigt hur du menade med att boots bara är ett slitageskydd för undersidan och att de inte har någon sammanhållande verkan..?

Nej, jag dömer inte ut klinikens metod. Det var säkerligen den bästa metod man hade tillgänglig.

Mirraya skrev:
De boots jag tänkte på sådär på rak arm var Boa bootsen, de borde ha en "sammanhållande" verkan...?

Att de inte finns i fölstorlek kan jag absolut köpa! Å , nä, de ska ju inte ha dem 24 h /dygn... tänkte snarast att har man en mjuk bädd i boxen(lät som att denna häst var uppstallad) så borde hoven inte "trasas sönder" inne..

Jag förstod inte riktigt hur du menade med att boots bara är ett slitageskydd för undersidan och att de inte har någon sammanhållande verkan..?

Nej, jag dömer inte ut klinikens metod. Det var säkerligen den bästa metod man hade tillgänglig.

Det som framhålls som bootsens största fördel är att den tillåter en fullständigt naturlig hovmekanism, dvs att hove kan expandera och dra ihop sig precis som barfota.

En sko, oavsett typ, som är spikad eller limmad kommer mer eller mindre att hämma denna hovmekanism. Du kan få en större eller mindre hämning av hovmekanismen beroende på typ av sko. Du kan de facto hindra hovens mekanism HELT med sko (och det finns fall då det är önskvärt att göra detta av medicinska skäl).

En boots skyddar hoven mot slitade men håller inte samman hoven (kan översättas med låser hovmekanismen om man är på det humöret) alls. Det gör skor i större eller mindre grad.

Och om det är önskvärt för att hindra hoven från att spricka, splittras eller trasas sönder så framstår genast boots som ett värdelöst 'beslag'. För det gör inte alls det man vill. En boot låter hoven fungera helt som barfota förutom att bootsen skyddar mot slitage underifrån, dvs att hoven slits ned för hårt av hårda underlag t ex. Men hovmekanismen är precis som barfota.

De skor som halvblodåringen hade var pålimmade plastskor, som dessutom hade som 'flärpar' upp på sidorna, som var limmade på utsidan av hoven. Dvs du fick en rejäl sammanhållning (och hindrande av hovmekanismen av dem). Det kan boots inte åstadkomma, de fixerar aldrig hoven (och det är därför barfotaförespråkarna vill se boots istället för skor, oavsett typ).

Ang att kliniken tog den 'bästa metod de hade tillgänglig'.. du talar om en av norra Europas ledande kliniker vad gäller forskning osv, just nu lider den dock av grava ekonomiska problem, men det är ändock där Sveriges veterinärer utbildas och på 'syskonkliniken' utbildas Sveriges hovslagare. Så jag tror inte det tog vad de för stunden hade tillgängligt utan de facto det som just då var det effektivaste som fanns att uppbringa. Och med tanke på vad för skor den hade och det ägaren berättade om problemet så hade en boots inte hjälpt hästen alls.

Och åringar sommartid ska företrädelsevis gå på betet dygnet runt om det är görligt vilket innebär att någon vila från bootsen i boxen inte är riktigt praktiskt.

Som sagt så sommartid föll boots (till min dam, som hade dålig hovkvalitet men inte sämre än att hon fungerade prima med vanliga, traditionella järnskor) på att de inte är lämpade att ha 24 h/dygn på betet, vilket järnskor är. Och på vintern på att de inte går att brodda på ett sätt och med en typ av brodd som ger det grepp som krävs.

Boots är jättebra om de bara behövs vid ridning, men så ser verkligheten ut i ganska få fall när man står inför att slå på skor av ena eller andra anledningen.

Ville inte ge mig in här eg. men kan inte låta bli...
Det var någon som skrev att svenska hovslagare inte verkar med höga trakter etc i sverige...? Var för ett år sedan på arabhästvisning där flera av hingstarna var säkert fem-sex centimeter höga i trakterna, dessutom med ballförskjutningar pga av ojämt verkade trakter.

Träffade en islandshäst härom veckan, med ÅTTA CENTIMETER långa traktstöd...verkad under flera år av en utbildad hovslagare med gott rykte ...

Nordsvensken jag köpte för två år sedan hade traktstöd som vuxit sig så långa att de täckte hela sulan. hon hade gått på ridskola och verkats av utbildad "duktig" hovis...

Att men inte litar på veterinärmedicinens kunskap om hovar och så, är i sig inte så konstigt, med tanke på att de bara läser några få veckor om hovar under sin utbildning(rätta mig om jag har fel...)

i en känd veterinärhögskola i Tyskland har de ett uppställt hästskelett...där de har satt framhovarna bak och vice versa! skickligt fackmän, mycket skickligt...

Och jo, ALLA hästar kan gå barfota, om de får rätt omständigheter. man kan inte ha en frisk barfotahäst uppstallad, de måste ha rörelsemöjligheter, annars är det nästan säkert att det blir sprickor, flikar och "rotationer". (vilken fot skulle må bra av att stå i ammoniak halva dygnet anyway??) de måste ha tillgångtill vatten (om det så är fotbad eller "sjö" spelar ingen roll.
det är dessutom viktigt att skilja på en avskodd, traditionellt verkad häst, och en "naturlig" barfota häst.

på tal om aktiva barfotahästar är väl Jultorp ranch ett utmärkt exempel?

och platta fötter, hos alla hästar, är ett tecken på felverkad och sjuk hov. inte en rastypisk företeelse.

Själva har vi fem glada, barfota strasserverkade hästar i hagarna, tre kallblod och två lite lättare d-ponnyer, alla funkar jättefint:)
biljarderingar, snedställningar, fånghovar, allt försvann iochmed lösdrift och bra barfotaverkning!!

*känner att jag skrivit för mycket...och komemr få en del skit för det här inlägget*

/Migo

bobo skrev:
Detta är ett praktexempel på det som har varnats för.. Barfotaförespråkarna säger hela tiden att en barfotahov är varm och en skodd hov är kall (vilket inte stämmer), en okunnig hästägare har hört detta och tror att det är helt riktigt att hästens hovar alltid är varma.

Ja min häst som är barfota på framhovarna är alltid kall iallafall.

Mirraya skrev:
En skodd hov är kall.. jämfört med en oskodd...
En oskodd hov har bättre blodcirkulation.. och då är den varmare än en som inte har det.. det är inget konstigt faktiskt.. Förutsatt att den är rätt verkad då..

Hur då rätt verkad menar du?? Jag trodde att cirkulationen i en oskodd hov uppstod därför att strålen hela tiden är i kontakt med marken??

Jag har ett 4 årigt halvblodsto som jag aldrig har skott. Har inte behövts. Rider henne 5 dagar i veckan på alla slags underlag. Sist jag verkade henne var för 6 månader sedan. Har haft hovslagaren ut och tittat flera ggr. Han har sagt att hon sliter ner hovarna rätt på ett naturligt sätt och att hon var jättefin i fossingar. Billigt och bra Hehe Måste dock sätta på henne skor nu i maj inför 4-årstestet då alla deltagande hästar måste ha skor för att få delta. Mamman till fyraåringen fick inga skor på sig föräns hon var 8 år. Det är dock jobbigt när det är blankis. Då vågar jag nästan inte ut.

Var i reglerna står det att de måste ha skor?? *nyifken*

shetland skrev:
Nu svarar jag inte på just ditt inlägg emindy, utan lite mer allmänt...

Det ÄR faktiskt så att ALLA hästar EGENTLIGEN kan gå barfota, MEN då måste de ha rätt förutsättningar för att klara av det.
Rätt förutsättningar innebär: helst inte ha varit skodd överhuvudtaget i sitt liv, gå på lösdrift alltid, röra sig MINST ett PAR MIL varje dag på varierat underlag. Tror inte jag glömt något nu.

Det köper inte jag eftersom motsatsen finns bevisad flera gånger om, och nu hamnar vi oavkortat på de strövande hästarna på Island. Dels uppvisar dom en fruktansvärd hovstatus, detta trots att de går vilt, på varierande underlag samt långa sträckor varje dag. Enligt många här skulle då dessa hästar slita ner sina hovar så att de fungerar som de ska. De vill jag ju påstå är så är inte fallet. :angel:

Alla hästar kan inte gå barfota, många kan säkert det men inte alla. För de som kan ha sina pållar utan skor men med halkskydd när så krävs, det är utmärkt fortsätt så. Jag har nu träffat på flera som faktiskt har sina hästar utan skor av rent ekonomiska skäl, :mad: och det får mig att börja fundera med tanke på dessa långa diskussioner som uppstår.

Att skylla på taskig blodcirkulation i en skodd hov är ett dåligt argument, precis lika dåligt som den hovslagare man anlita skor om detta sker med hästens hov. Då kanske man borde byta hovslagare istället för att dra av skorna om de behövs.

Jag blir också vådligt förbenat på de motargument som uppstår för de som HAR haft/provat att låta hästen gå oskodd, men inte har fungerat. Dessa människor har faktiskt insett att alla hästar INTE kan gå barfota, och att detta INTE får ske till vilket pris som helst.

För att få respekt i något avseende måste man förtjäna den, det gäller även i sko/lös frågan. Man kan inte ta den genom att mangla folk och påstå att alla har fel men jag har rätt, genom den taktiken får man ingen respekt för sin sak.

Slutligen, försök någon gång att begripa detta vissa hästar mår utmärkt av att gå utan skor medan andra inte alls mår lika bra. Vad skall det vara för problem att förstå det?

Mamman till fyraåringen fick inga skor på sig föräns hon var 8 år. Det är dock jobbigt när det är blankis. Då vågar jag nästan inte ut.

Varför ger man sig ens ut på blankis utan halkskydd? :eek: Är det att värna om hästens hälsa?

Att skylla på taskig blodcirkulation i en skodd hov är ett dåligt argument, precis lika dåligt som den hovslagare man anlita skor om detta sker med hästens hov. Då kanske man borde byta hovslagare istället för att dra av skorna om de behövs.

Genom att säga detta så tycker jag inte att du ska utala dig om hovar alls egentligen. Tror du detta så har du ingen kolla alls vad gäller hovmekanismen. En hov med skor får ALLTID hämmad blodcirkulation ibland kanske lite mer, ibland lite mindre men cirkulationen är aldrig lika bra som på en barfotahäst.

Det blir alltid en sämre cirkulation i något man stänger in, ja det stämmer. Men det handlar också om hur hästen skos, man kan få ännu sämre cirkulation genom felaktig skoning precis som man kan få en ökad cirkulation genom rätt skoning.

På samma sätt hämmas cikulationene i hästens kropp genom att du kräver vissa saker genom ridning, för att få den optimala genomströmningen i en hov under ridning krävs att du är en mycket duktig ryttare. Jag tycker inte vi skall diskutera vem som har mest koll, för det var väl inte frågan i grund egentligen.

Som svar på det kan jag säga, nej mina pållar kan tyvärr inte gå oskodda fast den ena gjorde det när han kom så höll inte det. Den andra blev så öm att hon snudd på blev sjuk pga hon inte ville röra sig alls.

*Lånar knapp bara...*
Jag tycker man ska komma ihåg varför man började sko hästar från början. Det var ju inget man gjorde för nöjes skull. Det var för att arbetshästarnas hovar faktiskt gick sönder och slets för hårt och det var ff a i arbetet på åkern, dvs på underlag som nog de flesta uppfattar som ganska mjukt. Och för att man skulle kunna brodda dem på vintern förstås. Man skodde även oxar och kor som arbetade så det var inte heller specifikt för hästar. Idag är det visserligen få hästar som arbetar så hårt som dessa djur, men vi rider istället på underlag som sliter bra mycket mer (gruspaddockar, grusvägar och asfalt) än de gjorde "förr", vilket är värt att tänka på tycker jag.

Dessutom är hovkvalitet inget man har högprioriterat i avelsarbetet de senaste decennierna, vilket gjort att vi har en hel uppsjö med hästar (ffa varmblod) som faktiskt har alldeles för dålig hovkvalitet för att kunna gå barfota. Visst många hästar som idag går skodda kanske skulle kunnat gå barfota om de gjort det från början.
Det ideala tycker jag är om man kan ha en kombination av barfota och skor, dvs man låter hästen gå barfota en tid om året, t ex under betet eller annan avställningsperiod för att sedan sko den när den ska jobbas.

Bubbla skrev:
*Lånar knapp bara...*
Jag tycker man ska komma ihåg varför man började sko hästar från början. Det var ju inget man gjorde för nöjes skull. Det var för att arbetshästarnas hovar faktiskt gick sönder och slets för hårt och det var ff a i arbetet på åkern, dvs på underlag som nog de flesta uppfattar som ganska mjukt. Och för att man skulle kunna brodda dem på vintern förstås. .

...? Eller inte kanske..? Arbetshästar skodes inte för att hovarna plötsligt inte höll? Var har du hittat det någonstans? :confused:

Vi började snarare sko för att vi började stalla upp hästarna och när hästarna inte fick röra sig utan stå still mycket i amoniak m.m..(det blir det mer eller mindre vad för strö/bädd du än har) så blev de svagare.. Det var därför "fattiga människor" som inte hade råd att sko och stalla upp sina hästar oförklarligt hade friskare hästar..

Brygghästarna i London te. x går numera barfota... de höll inte när de hade skor, kotledsinflammationer m.m.. Kan de arbeta ca 8 tim/dag på kullerstenar 6 dar i veckan.. så höll nog en stark Nordis hovar för leråkern..

Rufsan. skrev:
Hur då rätt verkad menar du?? Jag trodde att cirkulationen i en oskodd hov uppstod därför att strålen hela tiden är i kontakt med marken??

Nä.. jag trodde det också faktiskt. Men det är så att även en barfotahov kan vara "trång". Eftersom jag inte är hovverkare så kan jag inte svara i detalj men skillnaden som de säger är att de är noggrannare med att ta ned hörnstöden och göra ordentligt med utrymme runt strålen.. annars har den ju ingenstans att lixom "ta vägen" när hästen trampar ner.. ha ha hur lät det där? :rofl:

Men tar man inte ner hörnstöden så blir ialla fall hoven trång och strålen är dä liten och smal.. som ett litet streck i värsta fall!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

U
Islandshäst Hej, Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Ultrabeat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka