Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mirraya skrev:...hade det inte varit enklare att använda boots?
Då hade hoven fortfarande haft möjlighet att fungera som hov, förutsatt att den var rätt verkad.
Mia_R skrev:Så du dömer ut klinikens kompetens och bedömning av vad som är bäst för ett föl? Hur små boots finns det och hur långa perioder anser du är lämpligt att den ska gå med bootsen på, 24 timmar/dygn/vecka/månad/år/livet ut?
Alexandra_W skrev:Ingen aning, jag har aldrig haft någon sådan där med så kass hovkvalitet att det inte gått att symptomlindra med att spika på vanliga skor.
Men om jag ska GISSA aå antar jag att det inte fungerade med boots 24 h/dygnet, eller att det fanns annat som talade emot boots, t ex att hoven inte får någon 'sammanhållande' hjälp. En sko, spikad eller limmad, hämmar ju till viss del hovmekanismen genom att hålla samman hoven, och om hoven är så skör att den inte klarar att hästen går och står på den så är det ju möjligt att det i de där extrema fallen inte gör någon större skillnad med boots eftersom det bara är ett slitageskydd för undersidan, men fortfarande inte håller samman hoven något, och det därmed fortfarande blir tras av den bara för att hästen belastar hoven med sin tyng när den går t ex. Detta är dock de verkligt extrema fallen.
Många av de mindre extrema fallen skulle säkert funka med boots. JAG hade ju etts to som funkade prima med skor men inte fixade att gå utan skor. Det blev sopor av hovarna helt enkelt. Oavsett hur länge man gav det i tillvänjning etc. Och där skulle det fungerat med boots eftersom det var slitaget som var problemet. MEN, jag har än idag INTE hittat boots som funkar lika bra som järnskor på de hästar som behöver skor 24 h om dygnet. Eller på de hästar som behöver brodd.
Så på sommaren diskvalificerade sig bootsen för att det handlade om att hästen behövde dem 24 h/dygn och inga boots är gjorda för det riktigt (och DÅ när den här hästen levde fanns absolut inga som ens var i närheten av det), och för vinterbruk har jag än idag inte hittat boots som ger tillräckligt bra grepp mot halka (dvs samma grepp som fyra vanliga broddar per järnsko). Så valacken går skodd vintertid, enbart för halkskyddet. Den dag det kommer en boots som har broddar som fungerar 'hela vägen' ska jag gladeligen byta och ha boots på honom de perioder det behövs halkbekämpning, och barfota när det är bra vinterunderlag.
Så, även om man VILL och boots i teorin skulle hjälpa så är det inte alltid det i PRAKTIKEN finns en boot som uppfyller kraven. Tyvärr. Men ge det några år till så borde vi kommit dit.
Mirraya skrev:De boots jag tänkte på sådär på rak arm var Boa bootsen, de borde ha en "sammanhållande" verkan...?
Att de inte finns i fölstorlek kan jag absolut köpa! Å , nä, de ska ju inte ha dem 24 h /dygn... tänkte snarast att har man en mjuk bädd i boxen(lät som att denna häst var uppstallad) så borde hoven inte "trasas sönder" inne..
Jag förstod inte riktigt hur du menade med att boots bara är ett slitageskydd för undersidan och att de inte har någon sammanhållande verkan..?
Nej, jag dömer inte ut klinikens metod. Det var säkerligen den bästa metod man hade tillgänglig.
bobo skrev:Detta är ett praktexempel på det som har varnats för.. Barfotaförespråkarna säger hela tiden att en barfotahov är varm och en skodd hov är kall (vilket inte stämmer), en okunnig hästägare har hört detta och tror att det är helt riktigt att hästens hovar alltid är varma.
Mirraya skrev:En skodd hov är kall.. jämfört med en oskodd...
En oskodd hov har bättre blodcirkulation.. och då är den varmare än en som inte har det.. det är inget konstigt faktiskt.. Förutsatt att den är rätt verkad då..
shetland skrev:Nu svarar jag inte på just ditt inlägg emindy, utan lite mer allmänt...
Det ÄR faktiskt så att ALLA hästar EGENTLIGEN kan gå barfota, MEN då måste de ha rätt förutsättningar för att klara av det.
Rätt förutsättningar innebär: helst inte ha varit skodd överhuvudtaget i sitt liv, gå på lösdrift alltid, röra sig MINST ett PAR MIL varje dag på varierat underlag. Tror inte jag glömt något nu.
Mamman till fyraåringen fick inga skor på sig föräns hon var 8 år. Det är dock jobbigt när det är blankis. Då vågar jag nästan inte ut.
Bubbla skrev:*Lånar knapp bara...*
Jag tycker man ska komma ihåg varför man började sko hästar från början. Det var ju inget man gjorde för nöjes skull. Det var för att arbetshästarnas hovar faktiskt gick sönder och slets för hårt och det var ff a i arbetet på åkern, dvs på underlag som nog de flesta uppfattar som ganska mjukt. Och för att man skulle kunna brodda dem på vintern förstås. .
Rufsan. skrev:Hur då rätt verkad menar du?? Jag trodde att cirkulationen i en oskodd hov uppstod därför att strålen hela tiden är i kontakt med marken??