aktiva barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: aktiva barfotahästar

Det finns ju olika grader av "plattfot" och faktum är att en tyngre häst behöver vara mindre plattfotad för att hovarna ska rinna ut och gå sönder, det säger sig själv. Men i båda mina fall kan det säkert röra sig om felaktig verkning, det vet jag inget om eftersom det inte är mina hästar.

Men annars kan jag ge dig ex på en häst som fungerar jättebra utan skor; min shettis, han både rids och körs åtminstone fyra dagar i veckan utan skor. På vintern när det är halt kör vi dock inte eftersom han då får för dåligt fäste.

Men å andra sidan; mitt halvblod har jag tom blivit avrådd av (flera) hovslagare att ha barfota. Jag tänkte att det skulle vara en bra lösning eftersom han har så mycket tappskor, men ingen av de hovslagare jag pratat med tror att det skulle fungera bra, möjligen om han är helt avställd. Syrran drog av sin ponny skorna över sommarbetet, men blev tvungen att sko på igen när hon började rida mer aktivt, han blev helt enkelt för ömfotad.

Summa summarum, det finns hsätar som fungerar jättebra utan skor och det finns hästar som faktiskt inte kan (bör) gå barfota...

Jag har två barfotahästar. Ett halvblod som blir fyra år i år som går barfota på alla underlag. Nu är hon ju inte så gammal ännu, men jag planerar att träna henne aktivt barfota.

Sen har jag en connemara som har varit barfota i fem år, hon ömmar på allt utom gräs och mjuka skogsstigar. :( Och då har hon ändå väldigt fina välbalanserade hovar. Alla hästar funkar ju tyvärr inte barfota. Nu är hon Triangelmärkt och promenadsrids bara, så de 10 stegen över asfaltsvägen från gårdsplanen till skogen får hon stå ut med.

Första frågan måste väl ändå vara VARFÖR vill man ta av skorna?Om hästen funkar fint med skor så vad är problemet???Jag skulle inte vilja gå barfota med ngn. på ryggen då jag har väldigt känsliga fötter samt att jag skulle INTE vilja träna upp min tolerans heller för den delen eftersom det gör ONT!!!Vissa verkar ta av skorna mer i ekonomiskt syfte än nåt annat.Dom barfota hästar jag har sett tillhör ägare som jag själv inte ger fem öre för!Absolut direkt oseriösa som inte ens skulle märka om så hästen var "trebent"!Men det finns väl en annan kategori får jag hoppas jag har bara aldrig sett dom än...Så länge vi ska rida och träna dom får vi nog inse att där är hästens "likhet" med urhästen slut och detta måste varje hästägare ta ställning till OCH sitt ansvar för!Ett ex. "en barfota ryttare utryckte sig enligt följande: Å,han känns så bra om hovarna nu för han är alledes varm för jämnan i fötterna..." Vad ska man säga eller svara??????

"en barfota ryttare utryckte sig enligt följande: Å,han känns så bra om hovarna nu för han är alledes varm för jämnan i fötterna..." Vad ska man säga eller svara??????
Detta är ett praktexempel på det som har varnats för.. Barfotaförespråkarna säger hela tiden att en barfotahov är varm och en skodd hov är kall (vilket inte stämmer), en okunnig hästägare har hört detta och tror att det är helt riktigt att hästens hovar alltid är varma.

2 hästar på jobbet är barfota.
men det är för att den ena har tappat 2 skor, så vi drog av dom andra 2 och har inte haft tid att sko om än.. :smirk:
så han får tränas barfota till hovis har tid.
den andra är barfota fram men det är inte för hovarnas skull, utan för balanseringen, han travar bättre så.
sen finns åtskilliga 2-åringar som inte är skodda än, dom tränas barfota men meningen är ju att dom ska skos.

Helt otroligt hur trådar urartar ibland!! Tycker din idé till tråd var suverän och den började bra sen kommer dom.. ordmärkarna m. fl..

Min häst är 9 år, har varit skodd i fem år och nu för två månader sedan ungefär skodde jag av henne! Är helt förundrad över vilken "rörlighet" det finns i hoven.. Hon har haft en "öm-period" men nu blir hon bara bättre och bättre och hovarna är jättefina!!

Tycker det är jättekul att läsa om andra som det också fungerar bra för! Jag vart helt överraskad av att hon har klarat sig så bra även i halt väglag, helt klart över förväntan! Men.. blankis med lite vatten över - klart att det inte funkar, kan ju inte gå där själv. Men nu har jag skaffat boots så jag kan ha brodd vid sådant väglag!

Jag är övertygad om att alla hästar KAN vara barfota.. MEN.. det är inte bästa lösningen för alla. Men jag tror inte det beror på hovkvalitén, för den blir ju starkare av att de går barfota. Men det beror absolut på hur man har hästen uppstallad, hur man rider/tränar och sånna saker...
Har jag min häst ute i hagen några få timmar om dagen och sedan kanske rider i ett ridhus med mjukt underlag så tror jag absolut att det är bättre att den hästen är skodd för den hoven kan ju aldrig anpassa sig till ett hårdare underlag.

Även på hovslagarutbildningen säger man att "Det bästa för hästen är att vara oskodd, MEN om man av olika anledning måste sko så..."

Målet med min barfotahäst är att kunna träna och tävla på klubbnivå... eller högre klasser om vi tar oss dit :D

Jag vill ut på lite dressyrtävlingar och lite hopptävlingar.. så småningom skulle det vara kul om jag vågade starta i en debutantklass, fälttävlan :D ..men jag vet inte om jag törs?!

Så vill jag ut och tävla distans också! Debuterade förra året och det gick jättebra! För tillfället får vi nöja oss med distansträning och att vara med på träningsritter, men vi väntar ut en ändring i TR!!

Nu är det PERFEKT underlag för små barfotahästar, kallt å snö!

Någon skrev förut och frågade om tyngre hästar och barfotagång.. Min mamma har två Nordsvenskar och de fungerar utmärkt!! De verkas lite annorlunda jämfört med min arab, just med tanke på deras tyngd, men det funkar jättebra för dem!

Senast ändrad:

bobo skrev:
Detta är ett praktexempel på det som har varnats för.. Barfotaförespråkarna säger hela tiden att en barfotahov är varm och en skodd hov är kall (vilket inte stämmer), en okunnig hästägare har hört detta och tror att det är helt riktigt att hästens hovar alltid är varma.

En skodd hov är kall.. jämfört med en oskodd...
En oskodd hov har bättre blodcirkulation.. och då är den varmare än en som inte har det.. det är inget konstigt faktiskt.. Förutsatt att den är rätt verkad då..

Det har tagits bilder med värmekamera som visar en väldig skillnad mellan skodd/oskodd häst i fråga om blodcirkulation.

www.thehorseshoof.com finns en del intressannt läsning.. Där finns bl. a följande artikel lite längre ner på sidan:

Read an article by veterinarian Dr. Tomas Teskey:
Breaking Traditions: A Veterinary Medical and Ethical Perspective On the Modern Day Usage of Steel Horseshoes

Istället för att läsa artiklar så är jag praktisk och känner på mina hästars hovar. Jag har aldrig, varken innan jag hörde om detta första gången, eller efteråt, känt någon större skillnad i temperatur på de skodda och de oskodda hästarna.
Jag har en häst som bara är skodd på fram, då borde det ju vara skillnad i temperatur på fram och bakhovarna, men det är det inte.
Min ponny har aldrig haft skor, hans hovar är inte varmare än halvblodets som har varit kontinuerligt skodd sen han var 3 år, är nu 15.
Förklara detta om du kan.

Nä. Hur ska jag kunna göra det?

Lika lite som du kan förklara skillnaden på våra hästar som är skodda/oskodda?

Så länge dina hästar mår bra och våra mår bra så är väl alla nöjda och glada?

Mirraya skrev:
Nä. Hur ska jag kunna göra det?

Lika lite som du kan förklara skillnaden på våra hästar som är skodda/oskodda?

Så länge dina hästar mår bra och våra mår bra så är väl alla nöjda och glada?

Precis, Mirraya!!! ;)

Låt oss leva ALLA GLADA DAGAR med våra glada hästar utan något gnäll och bråk :)

/Carolrita - med 1 barfotahäst och 1 barfotaponny - :love:

Men... det är också skillnad på verkning och verkning.. om man verkar på samma sätt som man gör för at sko en häst men bara låter bli att sätta på skor så får hästen inte samma rörlighet i hoven och då har den heller inte samma blodcirkulation.

Vi har en häst i stallet som är 5år och aldrig skodd.. vi har en bra hovslagare som verkat honom och han har inte varit öm eller liknande. Däremot hade han kalla hovar och de frös på vintern när det var riktigt kallt (-25)så han lyckades faktiskt även få som små styltor ibland!
Nu verkas han på ett lite annat sätt mer anpassat för barfotagång och det som skiljer är väl att man tar ner hörnstöden ordentligt och ger strålen ordentligt med utrymme(det här är bara kort beskrivet, finns andra som är betydligt duktigare på att förklara). Det visade sig nämligen att han hade en "trång" hov, fast han aldrig varit skodd.. Nu har hovmekaniken kommit igång bättre och bl. a. märks det på att strålen blivit bredare baktill, hoven är mer flexibel och till följd av detta är den något varmare än tidigare...

Det behöver ju inte alls vara fallet med dina hästar! Absolut inte, men det skulle kanske kunna vara en förklaring..?

Jag kanske skulle ha tillagt att hästarnas hovar är inte kalla. Både de skodda, de halvskodda och de oskodda har ljumma, normalvarma hovar. Därför förkastar jag denna teorin om att skodda hästar har kalla hovar utan cirkulation, i alla fall om dom är välskodda.
Ponnyn är mycket sälan verkad, då hans hovar slits naturligt, han har en mycket fin hovform.

För mig är god hovvård att ta hänsyn till hästens hovar, behov och användningsområde. God hovvård är inte att säga barfota till varje pris, lika lite som det är att sko av slentrian.
Tyvärr har det inte kommit fram så många exempel på fullt ut aktiva barfotahästar. Jag tycker man läser fler exempel på hästägare som har provat men har varit tvugna att ge upp då det inte fungerat.

Själv tror jag att det är fler hästar som skos av slentrian än vad som än vad det finns folk som säger att alla ska vara barfota.
Många gånger beror det på okunnskap om hovfunktion faktiskt. Obs det är inget påhopp på någon :smirk: utan jag tycker bara att vare sig man skor sin häst eller har den oskodd så är man skyldig att läsa på mer om hovfunktionen.

Många som provat barfota men gett upp efter några veckor har haft för lite kunnskap om vad som krävs i hovvård och i tid. Kanske också i miljö hur hästen har det.

Nu till exempel som fungerar fullt ut som tråden handlar om:

Själv har jag en fullt fungerande oskodd ridhäst(islandshäst) som rids flera gånger i veckan på asfalt grusvägar, skog och dressyrträning i padock. Han hade hovbensrotation för 1,5 år sedan. Idag helt oöm och återställd, fick ha boots fram i ett halvår. Jag har en oskodd 3-åring också som inte gör så mycket mer än promeneras än ;) Han kommer inte att skos, stenhårda hovar.

Jag har en kompis som skodde av alla sina fyra hästar för ett år sedan. De är av olika raser och rids dagligen utan problem. Mycket grusvägar men en del skogsvägar och padockträning också.
Hon kan idag inte förstå varför hon har skott i alla år i onödan :angel:

Att det fungerade så fort och bra för just henne är att hästarna hålls igång regelbundet vilket stimulerar hoven till den tillväxten som behövs för det arbetet den regelbundet uträttar. :idea:

Anki :D
stå på dig emindy

Mina hästar går barfota så mycket som vädret tillåter. Alltså, på vintern skor jag ridhästarna pga isen, men övrig tid på året går dom barfota och det fungerar jätte bra.

Mina lösdriftshästar (som inte arbetar) går alltid oskodda även vintertid. Men för tre veckor sen hade jag ett tillbud med en av dom. En 25 årig Islandshäst hade halkat på blankisen och kunde inte ta sig upp. Han hade legat där på isen i ca 1 1/2 timma. Jag trodde att jag skulle få ringa ut nödslakt, men han var oskadd som tur var. Fick kila ut med stora salthinken och hälla ut så att han fick fäste. Sen kunde han ta sig upp för egen maskin. Efter det var jag tvungen att sko på dom, fram med fyra broddar i varje sko. Då fick dom tillräckligt med fäste för att kunna ta sig fram på isen.
Skorna kommer jag att rycka av igen så fort att vädret blir mer sammarbets villigt.

Det finns en del nackdelar med att bo vid kusten i södra Norrland vinter tid.
Kunde jag slippa slå på skor på vintern skulle det vara suveränt, men som det är nu är det ett måste med skor och brodd.

H/Tasoom

Leroy skrev:
Första frågan måste väl ändå vara VARFÖR vill man ta av skorna?Om hästen funkar fint med skor så vad är problemet???

Om det svaret var menat till mig så skodde jag av min häst för att hon skulle triangelmärkas och bara promenadridas. Av ekonomiska skäl kan man ju också kalla det om man vill. Hon funkade bra med skor men jag ser ingen anledning att hålla en häst skodd som mestadels går i hagen och skrotar.

sorry, jag läste dit inlägg igen, mina glasögon måste varit väldigt skitiga, för jag vet inte vad jag läste i ditt när jag svarade.. Sorry...

om nu hästarna blir så illa däran av skoningen kanske man måste rannsaka sig själv vad man har för hovslagare...Att ha en skicklig och utbildad hovslagare är A och O för hovarnas välbefinnande.Har sett många "fall" där man har en hovslagare som faktiskt inte kan ett skvatt och inte bryr sig heller för den delen men...han är ju BILLIG!Menar inte att alla dyra hovslagare är bra för den sakens skull men om hästägare skaffade mer kunskap om skoning (synd att det ska vara så för man tycker att hovslagaren ska kunna sitt yrke) kan man ställa krav på ett korrekt utfört arbete i synnerhet då man betalar dyra pengar för det! Det finns i dagsläget oxå förslag på att försäkringen inte ska gälla i vissa lägen om man anlitar outbildad hovslagare (inte sagt att det i alla lägen blir bättre men någonstans måste man ju börja att sanera den bransch som dräller av "skojare"!).En dålig hovslagare kan förstöra både häst och hovar på nolltid!Hästen är en alledes för dyr hobby för att låta nån klåpare gålös på hästens fötter!Såg förresten en bok..."Så lär du dig att verka din egen häst och de nödvändiga verktygen"...Låter som ett skräckscenario för hästens del och ska hästen överhuvudtaget behöva ha ont ETT ENDA steg om det inte är nödvändigt?Fuderar oxå på ett inlägg från en som vill rida fälttävlan..UTAN SKOR...

Kom på en ponny som gått riktigt höga klasser skodd bara i fram. En kompis till mig hade en tävlingsponny (ponnyn är fortfarande aktiv) som gick (vann?) SM i hoppning, gick FEI dressyr med vinster och plac och medelsvår fälttävlan. Nu tävlas den vad jag förstått mest dressyr och hur den är skodd nu vet jag inte.

Jag tror att det är bra med en disussion om barfota kontra skor, det får kanske flera att fundera över varför de skor eller varför de INTE gör det. Jag tror det finns hästar som fungerar bäst på båda sätten.

Men jag tror också att denna nya barfotahysteri blivit just en hysteri, har flera ex i min omgivning på barfotahästar där hovarna ser ut som skit rent ut sagt. Kan visserligen vara resultatet av allmänt dålig hovskötsel men det är nog tyvärr vanligare att folk med barfota hästar tror att hovarna sköter sig själv. Om inte annat så ser man ju på ett annat sätt på en skodd häst att den behöver skos om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

U
Islandshäst Hej, Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Ultrabeat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka