aktiva barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: aktiva barfotahästar

emindy skrev:
Hon frågade varför vi inte skodde våra hästar, jag svarade.
Måste jag då, för att inte få skäll, samtidigt påpeka varför det finns folk som skor?

Det är känns ungefär som att behöva rabbla upp alla tillgängliga syltsorter så fort någon frågar efter hallonsylt. (jag sitter och äter pannkaka...)

scenario:
-jag skulle vilja ha hallonsylt.
-Ok, men du är väl medveten om att det finns jordgubbssylt, drottningssylt, slånbärssylt, tranbärssylt, hjortronsylt... (etc)

Din syltjämförelse haltar.

Det DU säger är att 'vi använder hallonsylt för det är absolut bäst, man kan ju äta drottningsylt med men det är inte alls lika bra, men vill man inte ha det bästa så kan man ta drottningsylt'

Jag hade blivit less på alla dessa negativa tongångar och jag ville ha en positiv tråd för en gångs skull, där vi kunde berätta om de hästar som fungerar barfota. Är det så fel/konstigt?

Alexandra_W skrev:
Din syltjämförelse haltar.

Det DU säger är att 'vi använder hallonsylt för det är absolut bäst, man kan ju äta drottningsylt med men det är inte alls lika bra, men vill man inte ha det bästa så kan man ta drottningsylt'
Problemet är väl att ni läser in saker som åtminstone inte JAG tänkte dra upp. Jag försökte bara svara på en fråga...
Människan som ställde frågan måste väl ändå vara medveten om varför h*n skor?

Men visst, du har rätt. Jag tycker att barfota _normalt sett_ ÄR bättre för både häst och hov. Men det funkar ju inte för alla och i alla situationer, och då måste man ibland sko. Även hovslagarna säger ju att barfota är bäst för häst och hov OM DET FUNGERAR.
Vart ligger det konstiga?

Nej det är inte konstigt men då började du på fel sätt.
Ett problem är att "vi" upplever väldigt negativa tongångar från barfotaförespråkarna mot våra skodda hästar.
PL

Fritt fram med BARFOTAhästarna nu,då!!! :)
Sluta att sko era hästar........ ;)

Använd boots på framfötterna om hästen är ömfotad :smirk:

/Carolrita

emindy skrev:
Problemet är väl att ni läser in saker som åtminstone inte JAG tänkte dra upp. Jag försökte bara svara på en fråga...
Människan som ställde frågan måste väl ändå vara medveten om varför h*n skor?

Men visst, du har rätt. Jag tycker att barfota _normalt sett_ ÄR bättre för både häst och hov. Men det funkar ju inte för alla och i alla situationer, och då måste man ibland sko. Även hovslagarna säger ju att barfota är bäst för häst och hov OM DET FUNGERAR.
Vart ligger det konstiga?

Nu är det inget konstigt i det, det konstiga i det är att du måste pushas för att öppet deklarera att oskott inte alltid är bäst.

JAG vet vad du menar, P_L vet vad du menar etc. Men Sara Svensson som läser här kanske inte vet, och tar man dig då på orden kan det få oanade konsekvenser.

En sak man måste tänka på på nätet är att alla har inte kunskap, och det är långt ifrån alla som kan tänka själv!

På en internetsida där man bara diskuterar genom det skrivna ordet måste man bara märka ord, hur ska det annars kunna bli en diskussion?

Jag fattar att du hade helst velat att de som inte sväljer barfotapropagandan med hull och hår skulle hållit sig borta från denna tråden, men jag tycker det är bra att ge lite balans i diskussionen.
Skriver du så tvärsäkert att det är bäst för hästen utan skor och att du aldrig skulle spika på en järnsko på din hästs hovar då inbjuder du ju till mothugg.

Jag känner till aktiva barfotahästar, men de rids bara på mjuka underlag . De enda barfotahästar jag vet som fungerar utan problem på alla underlag är min B-ponny och andra ponnies jag har träffat och hört talas om.

Boj skrev:
På is i arbete skall hästen ha någon form av halkskydd, sen om det är en skodd hov eller broddbar boots etc är oväsentligt.

En häst utan skor halkar mindre än en som är skodd men inga brodd i skon, och nej jag tror inte på några sugkoppar jag vet av egen erfarenhet, dock kör jag med skor OCH brodd.

Så hästar kan inte vara ömfotade bak eller?

Det kan vara precis lika ömfotade bak men du mäker det mindre, de linkar inte till lika mycket när de trampar på något "obekävmt" med bak som med fram.

Here we go again!! Helt otroligt att man inte kan få diskutera en sån sak som barfota innan det ska börja flippa ur. Jag trodde endå att denna tråden skulle kunna få vara fri från en massa tramms men inte då. *suck*

mycket_irriterad skrev:

Det kan vara precis lika ömfotade bak men du mäker det mindre, de linkar inte till lika mycket när de trampar på något "obekävmt" med bak som med fram.

Jodå, det finns hästar som är ÖMFOTADE runt om :smirk:
Men när det gäller MIN märr är hon inte det därbak iaf, framfötterna är lite ömma efter verkningen,sen efter ett litet tag är hon inte lika öm.
Jag rider henne på mjukt underlag, då jag inte har några boots :smirk:
Fast å andra sidan, så skall jag skaffa ett par åt henne, så att hon kan gå på grusvägar utan problem.
Jag tar faktiskt till hänsyn till denna märr, och jag ser till att hon och hennes lillkompis (min shettis oxo) ska ha det bra.

Kan tilägga att när hon gick med föl, så då gick hon barfota i drygt 2 år och inte va ömfotad,då.
När jag tog över henne och hade henne i travträning började hon ju skos om IGEN -runt om-....

Nu efter 2 år som har gått har jag haft henne barfota och det har gått bra.
Så nemas problemas :smirk:

Tack för mig!

/Carolrita

-ser fram emot seriösa diskussioner härinne utan muppaktiga kommentarer - ;)

Muppaktiga kommentarer? du får svar på vad du skriver DU skrev sätt på dem boots fram (inte att jag sätter på MIN boots), då undrade jag om du inte vet att de kan vara precis lika ömfotade bak, för det finns faktiskt väldigt många om inte begriper det och efter det du skrev så antog jag att du tillhörde dessa ovetande.

mycket_irriterad skrev:
Muppaktiga kommentarer? du får svar på vad du skriver DU skrev sätt på dem boots fram (inte att jag sätter på MIN boots), då undrade jag om du inte vet att de kan vara precis lika ömfotade bak, för det finns faktiskt väldigt många om inte begriper det och efter det du skrev så antog jag att du tillhörde dessa ovetande.

Nejdå.
Läs mitt inlägg,då.
Jag rider faktiskt på mjukt underlag, och jag är väldigt vetgirig av mej, och jag har även en hovslagare (han är gammal, men sägs va den bästa i landet) och så säger han också att hennes fötter är fina.

Eftersom man skall va mera uppmärksammad på hästens fötter, och det är för att hästens framdel är tyngre än därbak,så
då är den ju mera ömfotad i framfötterna än bakfötterna.
Tror jag det är faktiskt så.

Man är alldrig fullärd, man lär sig hela livet ut!

/Carolrita

mycket_irriterad skrev:

Precis man märker det mest efter ett tag genom att hästen blir väldigt spänd i muskelaturen i bakkärran och länden eftersom dom går och spänner sig och inte riktigt tar ut steget. Dom går och sparar sig helt enkelt och det ger konsekvenser i längden.

Carolrita skrev:
.

Eftersom man skall va mera uppmärksammad på hästens fötter, och det är för att hästens framdel är tyngre än därbak,så
då är den ju mera ömfotad i framfötterna än bakfötterna.
Tror jag det är faktiskt så.

Man är alldrig fullärd, man lär sig hela livet ut!

/Carolrita

Men när man rider vill man ju att hästen skall lägga mer vikt bakåt och är den då ömfotad vill den ju inte riktigt ta i på samma sätt.

emindy skrev:
Hon frågade varför vi inte skodde våra hästar, jag svarade.
Måste jag då, för att inte få skäll, samtidigt påpeka varför det finns folk som skor?

Det är känns ungefär som att behöva rabbla upp alla tillgängliga syltsorter så fort någon frågar efter hallonsylt. (jag sitter och äter pannkaka...)

scenario:
-jag skulle vilja ha hallonsylt.
-Ok, men du är väl medveten om att det finns jordgubbssylt, drottningssylt, slånbärssylt, tranbärssylt, hjortronsylt... (etc)
:rofl: ...Tack för ditt svar!

min 4 åring tränas nu 5 dagar i veckan efter 2 mån vintervila, han tränades hela sommaren på grus/asfalt/skog utan problem. det är lite svårt nu när snön o isen kom tillbaka (trodde ju våren var på väg), så vi rider dressyr och konditionsträning i en stooooor gräshage där vi slipper oroa oss för halkan. han har varit barfota sen i våras. en vet berömde hans fina hovar när vi red förbi, men 2 hovslagare sa att det aldrig kommer att fungera, inte pga hovarna utan föratt det helt enkelt inte ska gå.. hoppas på att få vara med i en pp/cl i distans i sommar, men får jag inte så fortsätter jag träna iaf. så länge hästen funkar så bra som han gör just nu, och inte är öm så ser jag ingen anledning att sko!

trodde jag var ensamast i världen när jag bestämde mig för att sko av, och hästfolket i min omgivning var väldigt negativa mot det, vissa tom skällde ut en! men nu har jag träffat flera andra som dumpat skorna som man kan dela erfarenheter med, och när andra ser att det verkligen kan fungera så blir dom nyfikna och börjar ställa frågor istället. och PL, det har varit flera inlägg där folk pratar om barfotahästar som skogsmullehästar... vissa påstår tom att en oskodd häst bara bör vistas i hagen.

vad använde du för broddade boots i bak ? var det boa? har aldrig provat några boots, och har hört att de flesta broddbara inte funkar någe bra, så berätta gärna! :)

okej, det kanske är nåt att fundera på... fasst jag vet inte om det är värt att testa på en gammal häst....

sissu skrev:
Jag hade min Stormy igång under ca ett år med aktiv träning, fång och barfota, både AR och ute i skogen..(han hade kronisk förgiftningsfång, men klarade av ridningen till den dagen han fick Elichios). Tyvärr så är nog inte alla AR-ekipage en bra referens heller då de flesta enbart rider på bana och mindre ute i naturen.

Nästa häst hade skor när han kom som åkte väck, men han han aldrig komma igång fullt innan han fick åka tillbaks, men klarade sig bra.

Nu har jag två unghästar som är tänkta komma igång i vår lite smått, den ena är jag inte bekymrad över utan tror han kommer klara sig hur fint som helst igång och barfota, den andra är jag dock mycket tveksam till, men vi får se.

Har en väninna vars häst aldrig haft skor, är idag fyra år, den hästen är inkörd och inriden både ute och inne på banan och har aldrig ens varit hovöm på något vis under hela sin uppväxt. Den hästen har hovar av sten.

De andra som har sina igång och barfota får prata för sig själva :-) Men visst finns dom!

MVH/

menar du att den första hästen du skrev om fick elischias. alltså dästingsjukdommen? vad hände med den hästen sen då?. slutade den aldri a fång? jag känner en häst som har så.
/Anna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

U
Islandshäst Hej, Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Ultrabeat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka