aktiva barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: aktiva barfotahästar

emindy skrev:
I övrigt var en av de som placerade sig i ArabSM barfotahäst som jag har förstått det.

Nix, inte riktigt, men den som VANN Arab SM i dressyr de två senaste åren och som tog brons på Arab EM 2003 samt var bästa svensk o 6:a (trotts tandvärk) EM 2004, tävlar st.georg och tränas med sikte GP (påbörjat alla rörelser, startklar Intermediare I) HAN tävlas barfota. ;)

(Skryter? Vem? Jag?? :angel: )

Fast jag funderar faktiskt på att sko honom på prov... Och jag håller med PL om att det inte är en lösning för ALLA hästar även om de aldra flesta kan gå barfota.

Boj skrev:
Självklart, det är ju brodden som ger halkskyddet sen om den sitter på en sko eller typ boots är ju oväsentligt.

var inte meningen att rikta inlägget åt dig, du har ju koll redan. Lånade bara en knapp. Men helt enig med dig som sagt =)

Kanske inte alla går omkring och tänker så, men en del. Så anklagas man för propaganda när man säger att det visst finns aktiva hästar som är barfota.
Det har t.o.m. gått så långt att jag har anklagats för att helt enkelt inte vara uppmärksam nog för att se att min häst har ont. För den måste ha ont om den rids barfota. Det var liksom droppen! (På Hovslagarföreningens forum)

Jag är inte en av dem som säger att alla hästar kan gå barfota. Den här tråden var heller inte menad som en "övertala alla att ta av skorna-tråd". Jag ville bara lyfta fram att det finns hästar som funkar barfota även fast de används!

Jag vet inte vad folk tycker i allmänhet, men tyngre hästar har inte större problem än andra. Dock kan det verka som om de har plattare fötter då de är mycket större.

Mina hästar är ganska lätta, men jag känner personligen flera halvblod som går barfota.

Mitt halvblod är en sådan. För det första är han fruktansvärt öm i fötterna. Och för det andra slår han sönder fötterna om de är utan skor, rejält. Kanske att det skulle bli bättre om han gick en längre tid utan skor, men jag vågar nog inte chansa, tänk om han slår sönder fötterna totalt...

Apropå stora, tunga hästar så tror jag att det beror mycket på deras hovform. Har de plattfötter rinner de lätt ut och då trasas de sönder och risken för sprickor är rätt stor. Vi har ett ex i stallet (typ +700kg häst) han är oskodd i bak och det ser inte jättebra ut. Har en kompis som jobbar med en ardenner som gått barfota och dens hovar var totalt utflutna med sprickor, första skoningen fick han 9.or...

riktiga plattfötter är inte den friska hovformen på stora hästar.
Sprickor och utflytningar beror på verkningen först och främst. Mitt kallblod brukade tydligen också få trasiga hovar av att gå barfota och han är inte alls tung eller har stora hovar. Men nu sedan han kom till mig och det är jag som verkar så är det knappt det går en flisa ur dem!

Grejen är att man måste verka INNAN hovarna börjar gå sönder.

Men nu pratar jag inte om ditt halvblod utan snarare om stora hovar generellt.

Finns det fler aktiva barfotahästar här på Buke?

Finns det fler aktiva barfotahästar här på Buke?[/QUOTE]

Här har du iaf en med en "aktiv" barfotahäst (ridhäst numera) :smirk:

Har haft henne barfota sedan jag tog henne ur travet för gott -03. Men först va det travtränaren (som jag jobbat hos) som tog av henne skorna och då va det vintern (våren va på väg då) och han tyckte hon behövde gå barfota då hon hade väldigt fina fötter. Eftersom hon vart då 9 år gammal, och att det va dags för henne att övergå till ridningen igen på "heltid", då så blev det så.

Hon tränas inte så hårt, men rids mest i skogen (klättrar, balansträning). när vi inte är ute i berget och rids, då tränar jag henne mest i grunddressyr (akademiskt).
:)
Har faktiskt tänkt tanken att börja delta i hubertusjakter med denna underbara märr :love: , bara hon rids regelbundet vilket jag försöker hinna med typ varje dag (om inte det regnar :smirk: ).

/Carolrita

Har läst hela tråden och blir väldigt nyfiken på "barfotahästar"....Hoppas det är ok att jag snor åt mig lite uppmärksamhet?! :crazy: Kan säga att det låter tilltalande, då jag strävar efter det naturliga men har faktiskt aldrig kommit i kontakt med någon som inte skott sina aktiva hästar. Vad är anledningen till att ni inte skor hästarna? :p

Boj skrev:
Ja det är väl en myt som borde avlivas på direkten, ingen bar hov fäster bättre på is än den broddade. Tillhör du dom som tror att hästen har sugkoppar på fötterna också, för i så fall vill jag påminna dig om att det inte är en bläckfisk i andra änden utan en häst.

På is i arbete skall hästen ha någon form av halkskydd, sen om det är en skodd hov eller broddbar boots etc är oväsentligt.

Dom har bättre fäste det hade min halka aldrig

Anledningen till att vi inte skor är för att det är bättre för hästen och hovarna att gå utan skor.
Tilläggas kan att inte alla hästar klarar av att ridas utan skor beroende på olika orsaker, och då väljer många att använda sig av boots vid ridningen istället för att spika fast vanliga skor.
Boots är som skyddsskor som skyddar mot det extra slitaget samt mot vassa stenar etc

Många boots går även att brodda för bruk vintertid.

emindy skrev:
Anledningen till att vi inte skor är för att det är bättre för hästen och hovarna att gå utan skor.
Du vill inte propagera, säger du. Vad är då detta?
Om du hade sagt: "det är oftast bättre för hästen och hoven i de flesta situationer att gå utan skor"
Då hade du fört fram din uppfattning utan att någon behövde tycka att det var en kategorisering, vilket är vad de flesta opponerar sig emot.

Min connemar var en aktív barafotahäst, han hade inga problem alls och mycket fina hovar. Dock måste han ha skor nu pga andra problem :(

skall jag behöva omformulera mig in i all oändlighet bara för att inte trampa folk på tårna? Detta är Bukefalos stora brist, ordmärkarna...
Vi skor inte VÅRA hästar för att det är bättre för dem och deras hovar att vara utan.

Du har ju för tusan inte gjort annat än propagerat o i en del inlägga sagt att stort sett alla hästar utan problem kan användas barfota för att i nästa säga att du inte alls menar att alla kan gå barfota osv osv. Samtidigt som du försökt nedvärdera våra skäl till att vi anser att våra hästar måste vara skodda.
Jag använder förresten broddade boots bak på min o de ger inte alls lika bra grepp som de broddade framskorna.
PL

emindy skrev:
skall jag behöva omformulera mig in i all oändlighet bara för att inte trampa folk på tårna? Detta är Bukefalos stora brist, ordmärkarna...
Vi skor inte VÅRA hästar för att det är bättre för dem och deras hovar att vara utan.

Och det vore bra om du kunde berätta att det finns hästar som mår BÄST av skor, som en jämnvikt.

Jag kan tycka det höggs lite väl hårt och snabbt på ditt inlägg, men jag efterlyser fortfarande mer tydlig info om att det finns hästar som UTAN att vara sjuka/skadade/dåliga faktiskt mår bäst MED skor.

Hon frågade varför vi inte skodde våra hästar, jag svarade.
Måste jag då, för att inte få skäll, samtidigt påpeka varför det finns folk som skor?

Det är känns ungefär som att behöva rabbla upp alla tillgängliga syltsorter så fort någon frågar efter hallonsylt. (jag sitter och äter pannkaka...)

scenario:
-jag skulle vilja ha hallonsylt.
-Ok, men du är väl medveten om att det finns jordgubbssylt, drottningssylt, slånbärssylt, tranbärssylt, hjortronsylt... (etc)

Min ena fälttävlanshäst är barfota nu, eller på vintrarna rättare sagt för att han har hemska men bra fötter. Alltså formen är helt vidrig han har ganska ihoptryckta höga trakter fram men han börjar iallafall vidga ut sig, dessutom har han blivit mkt bättre i benen sedan skorna togs av. Skodd blir han lätt svampig i frambenen.
Dock skulle jag aldrig tävla honom barfota.

peter_lundin skrev:
Du har ju för tusan inte gjort annat än propagerat o i en del inlägga sagt att stort sett alla hästar utan problem kan användas barfota för att i nästa säga att du inte alls menar att alla kan gå barfota osv osv. Samtidigt som du försökt nedvärdera våra skäl till att vi anser att våra hästar måste vara skodda.
Jag använder förresten broddade boots bak på min o de ger inte alls lika bra grepp som de broddade framskorna.
PL
Bra sagt PL! :rofl:

Med tanke på din tidigare argumentering o hur tongångarna i de trådarna gått, så är din första mening i den här tråden onödigt provocerande om du bara ville visa på att det finns hästar som kan fungera aktivt utan skor, ngt som de flesta av oss inte ifrågasatt överhuvudtaget!
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

U
Islandshäst Hej, Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Ultrabeat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka