aktiva barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: aktiva barfotahästar

Bubbla skrev:
Jag menade inte att de plötsligt inte höll, som all teknikutveckling kommer behov och teknik parallellt för attsedan sammanfalla. Arbetshästarna började skos LÅNGT efter det att de stallades, så den teorin stämmer inte...
Läs gärna lite agrarhistorisk litteratur så hittar du infon.

Jag sa att skoningen inte berodde på åkern utan på uppstallningen... Du svarar att hoven inte gick sönder plötsligt av åkern, sådant tar tid... den gick sönder först låååångt efter uppstallningen...?

Hmm.. så det bevisar att det inte har med uppstallningen att göra då i din värld..? :idea:

Cecely skrev:
Synd att du ser det på det viset för det gör inte jag. Men vi är ju alla olika...
Men menar du att Peters ord är bättre än tex O.L?

Har du ens träffat O.L (antar att det är han du reffererar till).

Och senast jag kollade så var detta ett diskutionsforum inte ett ställe där vi bestämmer hur världen ser ut, det är upp till var å en om det ska vara skor eller inte. Vi lägger bara fram argument.

Men men vi kommer kunna diskutera detta i år och dar och det har jag tyvär inte tid med och jag har redan gjort det en gång så jag tänker inte gå igenom allt igen....

Det var O.L jag syftade på ja. Och Peters ord ( t ex) är baserade dels på hans kunskap/erfarenhet, så långt baserar ju alla sina ord på sin resp kunskap/erf, men vad Peter gör (och jag och många andra som inte köper 'alla hästar kan gå barfota och barfota är alltid bäst'-konceptet) kan dessutom referera till fakta, forskning och studier. Jag väntar fortfarande på att barfotaförespråkarna ska göra det. Och inte referera till O.L bara. Eller än värre bara rapa upp hans argument.

grejen är att SKOR är sedan länge studerat och forskat och kollat och det finns MÅNGA som ur alla möjliga vinklar studerat det. AANCHP är inte alls lika 'kontrollerat och studerat'. Så när jag understödjer en åsikt med fakta kan jag peka på flera av varandra oberoende personer/studier som kommit fram till samma sak, stött av forskning, medan AANCHP folket inte kan det.

DÄRFÖR anser jag Peter agrument ( t ex) har mer tyngd, inte för att Peter är Peter utan för att han stöder sig på fakta, mer fakta och så lite till fakta. Och den faktan är INTE från en person eller en liten grupp av personer. Jag väntar fortfarande på motsvarande från barfotaförespråkarna. VAD är det de hittat som ingen annan fattat. ALLA anser ju att det bästa är om hästen kan gå barfota och får göra det men att det INTE alltid är så att det i praktiken fungerar och blir det bästa för hästen. Dvs det är något att sträva efter men det är inte en självuppfyllande grej och man måste hela tiden se vad det är för häst man har framför ögonen och aldrig generalisera.

Cecely skrev:
Men men vi kommer kunna diskutera detta i år och dar och det har jag tyvär inte tid med och jag har redan gjort det en gång så jag tänker inte gå igenom allt igen....

Det är därför du drar igång nya diskussioner hela tiden, så du kan avsluta dem pga tidsbrist ungefär samtidigt där de når punkten som de alltid når - dvs dina argument är slut?

(Ja, nu växte hornen ut men du är som en papegoja i de här diskussionerna, och du drar dig alltid ur dem i samma skede varje gång, och dels tycker jag det är barnsligt men ffa tycker jag det är SYND för du bara cementerar fast en fördom gång på gång, och stödjer att det är just fanatism och faktaunderstöd saknas. Försök känna dig mindre personligt påhoppad, ta reda på och leverera mer fakta och få etts lut på dessa diskussioner enligt mall 1 A. Det finns rät tmånga nu och tittar man så försvinner barfotaförespråkarna på samma ställe. Tyvärr innebär då det att nästa gång så kommer vi som har frågot kvar direkt ta upp dem igen, tills det endera blir tyst eller vi får SVAR)

Det är ju bevisat att skorna uppfanns långt innan hästarna började stallas in.
Sen tycker jag det är ett dåligt argument att hästarna var tvugna att skos för att de stod i sin urin. I många fall kan det stämma, men vad har alternativet varit då?? Har det funnits något alternativ? Var det inte bättre att sko dom för att skydda hovarna mot att låta hovarna ruttna i urinen? Har du överhuvudtaget någon aning om hur livet var förr i tiden, för flera århundraden sedan?

En d-ponny i stallet tränas & tävlas barfota. Och det funkar jättebra.
Sen är det tre hästar som bara är skodda fram.

Som sagt: läs lite agrarhistorisk litteratur så förstår du sammanhanget (kan föreslå Agrarhistoria av Janken Myrdal m.fl, eller Den svenska jordbrukshistorien (ett ganska mastigt fembandsverk men mycket info). Dessutom gick hästarna skodda året runt men var stallade endast vintertid, vilket än mer motbevisar din teori.

Och jag älskar argumenetet "i din värld"..."min värld" bygger på vetenskap och uppkollade fakta, "din värld" däremot...? Men jag har gett dig referenser på mina fakta, så ge mig gärna ett par på dina fakta (och nu menar jag inte några hänvisningar till barfotaförespråkares hemsidor utan till dina påståenden om varför man började sko hästarna).

Här har jag inte ens gett mig in i barfotadebatten utan bara kommenterat hur den diskuteras...

Men vi kan ta det i ett PM om du vill skriv upp alla frågor och funderingar du har så kanske jag kan hjälpa dig att ta reda på svaren.

Detta är ett diskussionsforum, därför bör det ju vara så att ev frågor även intresserar andra. Om alla skulle börja PM:a varann så hade vi ju inte detta eminenta forum. ;)

Enligt mig så breddar sig en trångskodd hov när man tar av skorna o verkar den vettigt, detta har inget med hörnstöden att göra, jag har svårt att tänka mig att du hittar några vetenskapliga belägg för något sådant.
Den extra stadga som kraftiga hörnstöd ev ger verkar helt enkelt inte i den riktningen att de kan hålla en hov trång.
Jag har verkat o skott egna hästar i 22 år de som har kunnat var barfota har fått vara det. De sista åren har jag försökt följa barfotaprinciper vilka dock i de flesta avseenden inte skiljer sig så mycket från vilken bra verkning som helst. Vissa grejor kan jag bara inte svälja som tex snacket om markparallellt hovben vilket helt verkar bygga på Strassers påståenden o inte har ngn grund i känd anatomi.
PL

PL trackar inte ner på mig som är "barfotaförespråkare". Det är för att jag ser till verkligheten också. Jag är för att alla hästar som kan fungera problemfritt utan skor ska få gå barfota men jag har inget emot en korrekt skodd hov heller. Att ha en häst som är ömfotad och får trasiga hovar barfota är inget annat än djurplågeri. Jag har sett fler barfotahästar som mår dåligt än skodda hästar...

Sweet skrev:
PL trackar inte ner på mig som är "barfotaförespråkare". Det är för att jag ser till verkligheten också. Jag är för att alla hästar som kan fungera problemfritt utan skor ska få gå barfota men jag har inget emot en korrekt skodd hov heller. Att ha en häst som är ömfotad och får trasiga hovar barfota är inget annat än djurplågeri. Jag har sett fler barfotahästar som mår dåligt än skodda hästar...

:bow: :love:

Alexandra_W skrev:
DÄRFÖR anser jag Peter agrument ( t ex) har mer tyngd, inte för att Peter är Peter utan för att han stöder sig på fakta, mer fakta och så lite till fakta. Och den faktan är INTE från en person eller en liten grupp av personer. Jag väntar fortfarande på motsvarande från barfotaförespråkarna. VAD är det de hittat som ingen annan fattat. ALLA anser ju att det bästa är om hästen kan gå barfota och får göra det men att det INTE alltid är så att det i praktiken fungerar och blir det bästa för hästen. Dvs det är något att sträva efter men det är inte en självuppfyllande grej och man måste hela tiden se vad det är för häst man har framför ögonen och aldrig generalisera.

Kan bara hålla med! :bow:

Ursprungligen postat av Mirraya
En skodd hov är kall.. jämfört med en oskodd...
En oskodd hov har bättre blodcirkulation.. och då är den varmare än en som inte har det.. det är inget konstigt faktiskt.. Förutsatt att den är rätt verkad då..

Hur då rätt verkad menar du?? Jag trodde att cirkulationen i en oskodd hov uppstod därför att strålen hela tiden är i kontakt med marken??

Jag väntar fortfarande på svar på detta????

Du lär nog få vänta så jag får väl försöka svara istället :devil:
Hovens mekanik/dynamik/cirkulation är ett område där fortvarande mycket forskning återstår innan man kan bli överens om hur det egentligen fungerar. Innan man har kommit så långt är det mesta mer eller mindre tyckande o spekulationer. Jag tror utgående från vad jag läst att strålen bidrar men inte är helt avgörande.
Strasser har som jag ser det tagit bitar av viss forskning samt några opublicerade undersökningar o sagt att så här är det. Andra barfotarörelser har i de här fallet stort sett okritiskt gått på hennes linje. Det här gäller inte speciellt strålen utan hovens funktion i stort.
PL

Vill bara säga det att vi har 4 unghästar ( 1-2) år, och en ponny och två araber som går barfota. Dom har jätteont i fötterna allihop när det är fruset ute. Dom vuxna hästarna går knappt att rida på. Jag är jätteskeptisk till barfota hästar pga detta. speciellt dom man ska rida,( unghästarna kan man ju inte göra något åt) Sedan ska vi ju inte tala om vad hovarna slits ner vid frusen mark, inga hovar kvar ju...
Mvh Hanna

Jag tror du också har missuppfattat tråden, den skulle ju handla om barfotahästar som fungerar. Andra är nog inte välkomna :devil:
PL

Ja min som är barfota på framfötterna är oxå väldigt öm nu när det är fruset , men jag vill att hans fötter skall slitas ner speciellt i trakterna då, Ja du hade förstått om du själv sett dom. :crazy:

Kanske skall lägga in något foto senare så kan ni ju alla se hur det ser ut :o

Rufsan. skrev:
Ja min som är barfota på framfötterna är oxå väldigt öm nu när det är fruset , men jag vill att hans fötter skall slitas ner speciellt i trakterna då, Ja du hade förstått om du själv sett dom. :crazy:

Kanske skall lägga in något foto senare så kan ni ju alla se hur det ser ut :o

Menar du att du har en häst barfota fast den är väldigt öm för att du vill den ska slita ner trakterna?

Jag hoppas jag missförstått annars är det här ännu ett tragiskt exempel på folk som inte fattar bättre och blivit barfotafanatiker.

Om man bortser från att det strider mot svensk djurskyddslag att inte hjälpa en häst som är 'väldigt öm' i fötterna så snälla människa varför i hela fridens namn inte VERKA ner de där trakterna då?

VARFÖR låta hästen gå och ha ONT? VARFÖR riskera hältor och muskelproblem hos hästen bara för att till varje pris ha den barfota?

Nej han går barfota för att trakterna skall utvidgas eftersom han har varit så trångskodd i sina tidigare år (antar jag eftersom han ser ut som han gör dvs höga ihoptryckta trakter) ja han är tyvärr ömfotad nu när det är fruset i hagen, tyvärr har jag inga helt släta gräshagar han kan gå i.
Jag kanske inte skulle skrivit väldigt öm i den bemärkelsen för han är ju knappast halt eller har ont eller så men man ser att han är försiktig när han går. Hovslagaren verkar ner trakterna så gott det går men efter hand som trakterna utvidgas blir han oxå lägre.

Sedan är han inte någon barfotahäst till varje pris alls utan han är enbart barfota när han inte rids dvs nu. Skorna åkte av för ett par veckor sedan.

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Detta tror jag inte på, det är en av de punkter där traditionell hovlära o barfotaförespråkare med Strasser i spetsen har olika åsikter.
Jag tror att det här är fråga om att barfotafolket har blandat ihop orsak o verkan. Visst har trångskodda hästar oftast kraftiga hörnstöd eftersom dessa ej slits men att hörnstöden skulle orsaka trånga hovar ser jag som rent nys o mekaniskt omöjligt.
Däremot är jag med på att man bör ta ner hörnstöden (försiktigt) på oskodda hästar eftersom de där kan ge tryck på underliggande mjukvävnad.
PL

Hmm det där påminner lite om min häst faktiskt, han såg ju ut så när jag köpte honom och jag har bara antagit att han är trångskodd , han har ju dessutom ballförskjutningar och är så ihoptryckt att du inte ens kunnat lägga in ett finger i mitten av karleden och han växer nästan enbart bara på utsidan nu var han utan skor en period i våras då han utvidgade sig ganska drastiskt, sedan har han ju gått med skor igen hela tävlingssäsongen och nu är dom av igen. Han har utvidgat sina trakter iallafall 2 cm på den korta tiden utan skor. Bakfötterna är helt OK så där har han skor på sig.

Tyvärr hade min bror snott med sig jobbets digitalkamera med sig hem och jag får inte tillbaks den förrän på måndag men då skall jag ta utförliga kort på hans framfötter. Det skulle vara kul med kommentarer från både barfotafantasterna (om dom finns kvar här) och er andra.
Han är skodd av en duktig utbildad hovslagare som även skor mina andra hästar klanderfritt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

U
Islandshäst Hej, Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Ultrabeat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka