Åkesson hos Skavlan

Jag har inte sagt att han ska uteslutas, jag har sagt att jag vill ha en rättvisande bild av vad hans politik står för. Jag hoppas att Skavlan undviker myspysfredagsunderhållningen, för som @tanten uttryckte det så bra: "Hans åsikter är för allvarliga för att göra trivsam okritisk underhållning av." Om Skavlan inte lyckas vara annat än SD:s megafon på bästa sändningstid så kanske det inte är rätt forum, med tanke på priset. Vi har åsiktsfrihet i det här landet, men det är ingen rättighet att alla som vill ska få sitta och prata fritt hos just Skavlan, de plockar in de personer de tycker passar för formatet.

Nej det vet jag, och det var därför jag frågade om du tyckte det. ;) :)

Jag tycker Skavlan skötte det där mötet exemplariskt!
Vilken sten nu än Jimmie krypit fram under tycker jag han kan krypa tillbaka.
Pinsamt, patetiskt och skrämmande dåligt...

Vad hände? Är det värt att se det på play?

Jag tycker han kommer in med en tala ut attityd och det har vart ett jobbigt halvår, han får även in sitt spelande som en del av hans sjukdom här så han slipper vidare anklagelser om det. Vidare frågar Skavlan hur han ställer sig till att hans folk kallar invandrare parasiter o judesvin mm mm. Det är inte mitt folk svarar han och de får inte vara medlem i partiet längre. Efter det tar Skavlan upp de som sagt liknande saker publikt o sitter högt upp i SD. Åkessons förklaring; Han var ledsen för det. Men han får uppenbarligen vara kvar. Skavlan frågar om han inte ser att hans parti har fått den andan. Nej. får han till svar. Under hela tiden som Åkesson ej pratat om sin sjukdom sitter han med flackande blick och hakar sig på ord och är allmänt ej med i leken..

Det läskigaste är som jag ser det att enligt Åkesson var det beklagliga hur folk uttryckte sig, inte vad de stod för.

Det där har jag också tänkt så himla många gånger!

"Han står inte bakom det uttalandet längre, han inser att man inte säger så".. Jamen dåså!

Tänkte under programmet att jag är ännu mer osäker nu på om Jimmie kommer att komma tillbaka fullt ut. Det är ju ett extremt påfrestande arbete att kriga både externt och internt, redan innan en utmattningsdepression...

Tänkte under programmet att jag är ännu mer osäker nu på om Jimmie kommer att komma tillbaka fullt ut. Det är ju ett extremt påfrestande arbete att kriga både externt och internt, redan innan en utmattningsdepression...

Jag tyckte inte han såg så pigg ut? Han tappade tråden märkbart några gånger när Skavlan gick på lite med frågorna. Tyckte också han verkade lite ställd av frågan om han skulle uppleva det som ett svek om Mattias Karlsson försöker överta ordförandeposten..

Jag tyckte inte han såg så pigg ut? Han tappade tråden märkbart några gånger när Skavlan gick på lite med frågorna. Tyckte också han verkade lite ställd av frågan om han skulle uppleva det som ett svek om Mattias Karlsson försöker överta ordförandeposten..

Jag håller med. Han har alltid haft lite teflonansikte när han inte vill ta ansvar för olika saker, men han brukar hantera sådana frågor skickligare. Skavlan var vass och släppte inte frågorna som många andra journalister gör, men Jimmie Åkesson var inte heller i form. Vilket förstås är förståeligt i sitt första framträdande efter sjukdom, men frågan är om det ens är rimligt att kunna komma tillbaka till sin förra roll - det är som sagt inte ett parti som alla andra...

Jag reagerade också lite på att han verkade lite ställd av den frågan, han måste ju vara medveten om de striderna som pågår. För hans egen skulle får man ju hoppas att han har ett team runt sig som upplyser honom om inte annat...

Blir tydligen Mattias Karlsson och Richard Jomshof som frontar ett tag till.

Oavsett vad Jimmy Åkessons står för tyckte jag inte skavlan skötte det snyggt. När en människa uppenbarligen mår och har mått dåligt så behandlar man den väl som en medmänniska? Tyckte han gick på honom onödigt hårt med tanke på vad han varit sjukskriven för.
Varför inte blicka framåt istället för att ta upp gammal skit ifrån 2002?
Nej programmet får tummen ner av mej.

(Jag röstade inte på SD men jag anser att 13% av befolkningen har lika stor rätt att framföra sina åsikter som mej. Annars är det inte en demokrati. Man kan inte idiotförklara så stor del av våra medmänniskor.)

Oavsett vad Jimmy Åkessons står för tyckte jag inte skavlan skötte det snyggt. När en människa uppenbarligen mår och har mått dåligt så behandlar man den väl som en medmänniska? Tyckte han gick på honom onödigt hårt med tanke på vad han varit sjukskriven för.

Jag tänkte titta på programmet men avstod just pga det du skriver- finns det ens en möjlighet att som utbränt "och under arbetsträning" ens kunna medverka i ett tv - program och i det svara på frågor- som partiledare- och i det SD? kändes sådär skämskuddevarning.

Det var väl ingen som tvingade honom, mig veterligt är det frivilligt att va med i hans program.

Har man brutit benet så vet man på ung när man är frisk- är inte just utbrändhet den sjukdom när faktiskt egna sjukdomsinsikten är mindre bra?
Tror det är för tidigt med arbetsträning o media, men nåväl SD lär antagligen inte tjäna på det så....

Jag kände viss empati med JÅ, för jag tror inte alls att detta var vad han förväntade sig och jag kände inte att han var redo för detta. Som @ginnies skriver så är ju utbrändhet en sjukdom där det kan vara svårt att själv veta vad man håller för, och han sa ju att han fortfarande äter antidepressiva tabletter så han ser nog inte sig själv som frisk. Dessutom var vi ju flera i tråden (inklusive jag själv) baserat på hur fredagskvällarna brukar se ut, inte heller förväntade oss detta.

MEN. Var det fel? Kanske borde någon i hans nära omgivning ha rått honom att avstå. Kanske gjorde någon det, men han ville själv. Det vet ju inte vi. Kanske (säkert) finns det de i hans nära omgivning som tjänar på att han är med och framstår precis som han gjorde. Politiska sfären är hård, och på toppen krävs det att man har ett bra team runt sig som kämpar för ens skull. Vi minns Juholt som inte hade det, och vi vet att Sverigedemokraterna har mycket intriger internt inom partiet både bland gräsrötterna och i toppen.

Så vad skulle Skavlan gjort där i studion? "Varför blicka framåt istället för att ta upp gammal skit från 2002" frågar du @Lazy Lady? Jo, därför att detta är en del av dagens parti historia. Jonas Åkerlund som det handlade om är idag partiets vice partiledare. Jimmie försöker tvätta partiets fasad med att de personer som inte uttrycker sig i linje med partiets åsikter åker ut, så även i gårdagens program, men uppenbarligen gällde det inte Jonas Åkerlund.

Så vad tycker du att Skavlan skulle ha gjort? Låtit Jimmie fått prata fritt om det han själv kände sig bekväm med, för att det var jobbigt att svara på frågorna för att han inte är riktigt frisk? Jag tycker att det är en högst relevant fråga i det tillståndet som Jimmie är, om det inte är ett omöjligt uppdrag som han försöker komma tillbaka till. Säger man att man är partiledare för det mest kontroversiella parti vi har i riksdagen så måste man vara beredd på att svara på frågor om det. Vill man få prata fritt utan att få frågor så får man göra ett eget TV-program, det är ingen rättighet att använda Skavlans program eller något annat som gratis reklamkanal.

(Jag röstade inte på SD men jag anser att 13% av befolkningen har lika stor rätt att framföra sina åsikter som mej. Annars är det inte en demokrati. Man kan inte idiotförklara så stor del av våra medmänniskor.)

Det är lite märkligt att du känner dig nödgad att skriva detta, för det är ingen i tråden eller i programmet igår som vare sig vill inskränka rätten att framföra sina åsikter eller idiotförklara en andel av befolkningen. Att ha rätt att framföra sina åsikter oemotsagd är en annan sak än åsiktsfrihet, och då får man betala sin reklam själv om man inte har någon som vill göra det åt en.

Så tråkigt för Jimmie att Skavlan inte ställde de snälla frågor som Jimmie ville ha. Men kan man som partiledare ställa upp i TV och slippa obekväma frågor dör att det är synd om honom? Offerkofta som vanligt.

Om SD inte får vara med så är det synd om dem och om de får vara med är det också synd om dem. Det brukar ju pratas om yttrandefrihet och hur viktigt det är att man skall få komma till tal oavsett åsikter. Det var detta som skavlan faktiskt utnyttjade. Yttranderfrihet. Eller skall vi begränsa den lite så där ibland?

Och på vilket sätt handlar det här om att inte få framföra sina åsikter? Vem har hindrats i det nu?

Liknande trådar

Relationer Jag är särbo med en man sedan flera år tillbaka. I grunden är det en bra snubbe. Vi ger varandra utrymme att leva "egna" liv med...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 092
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka