Oavsett vad Jimmy Åkessons står för tyckte jag inte skavlan skötte det snyggt. När en människa uppenbarligen mår och har mått dåligt så behandlar man den väl som en medmänniska? Tyckte han gick på honom onödigt hårt med tanke på vad han varit sjukskriven för.
Varför inte blicka framåt istället för att ta upp gammal skit ifrån 2002?
Nej programmet får tummen ner av mej.
Jag kände viss empati med JÅ, för jag tror inte alls att detta var vad han förväntade sig och jag kände inte att han var redo för detta. Som
@ginnies skriver så är ju utbrändhet en sjukdom där det kan vara svårt att själv veta vad man håller för, och han sa ju att han fortfarande äter antidepressiva tabletter så han ser nog inte sig själv som frisk. Dessutom var vi ju flera i tråden (inklusive jag själv) baserat på hur fredagskvällarna brukar se ut, inte heller förväntade oss detta.
MEN. Var det fel? Kanske borde någon i hans nära omgivning ha rått honom att avstå. Kanske gjorde någon det, men han ville själv. Det vet ju inte vi. Kanske (säkert) finns det de i hans nära omgivning som tjänar på att han är med och framstår precis som han gjorde. Politiska sfären är hård, och på toppen krävs det att man har ett bra team runt sig som kämpar för ens skull. Vi minns Juholt som inte hade det, och vi vet att Sverigedemokraterna har mycket intriger internt inom partiet både bland gräsrötterna och i toppen.
Så vad skulle Skavlan gjort där i studion? "Varför blicka framåt istället för att ta upp gammal skit från 2002" frågar du
@Lazy Lady? Jo, därför att detta är en del av dagens parti historia. Jonas Åkerlund som det handlade om är idag partiets vice partiledare. Jimmie försöker tvätta partiets fasad med att de personer som inte uttrycker sig i linje med partiets åsikter åker ut, så även i gårdagens program, men uppenbarligen gällde det inte Jonas Åkerlund.
Så vad tycker du att Skavlan skulle ha gjort? Låtit Jimmie fått prata fritt om det han själv kände sig bekväm med, för att det var jobbigt att svara på frågorna för att han inte är riktigt frisk? Jag tycker att det är en högst relevant fråga i det tillståndet som Jimmie är, om det inte är ett omöjligt uppdrag som han försöker komma tillbaka till. Säger man att man är partiledare för det mest kontroversiella parti vi har i riksdagen så måste man vara beredd på att svara på frågor om det. Vill man få prata fritt utan att få frågor så får man göra ett eget TV-program, det är ingen rättighet att använda Skavlans program eller något annat som gratis reklamkanal.
(Jag röstade inte på SD men jag anser att 13% av befolkningen har lika stor rätt att framföra sina åsikter som mej. Annars är det inte en demokrati. Man kan inte idiotförklara så stor del av våra medmänniskor.)
Det är lite märkligt att du känner dig nödgad att skriva detta, för det är ingen i tråden eller i programmet igår som vare sig vill inskränka rätten att framföra sina åsikter eller idiotförklara en andel av befolkningen. Att ha rätt att framföra sina åsikter
oemotsagd är en annan sak än åsiktsfrihet, och då får man betala sin reklam själv om man inte har någon som vill göra det åt en.