Åkesson hos Skavlan

På "fiendens planhalva" finns ingen fakta. Inte heller hjälper någon fakta, den tar inte, eftersom sanningen finns på Sveriges mest censurerade publikation Avpixlat och dess avnämare.

De övriga partierna måste inte övertyga SD:s väljare om någonting. Det är uppenbart för alla tänkande människor att det finns anständiga alternativ att rösta på. Och det går inte att göra rasism och främlingsfientlighet anständigt. Det är inte anständigt för en modern, sekulär, humanistisk stat.

Det är intressant hur alla tidigare skyllt på avståndstagandet som framgångsfaktor för SD och nu när några partier vacklat betänkligt så anser man istället att det förklarar SD:s framgång i opinionen.

Jag är mer krass; det är helt enkelt så att en större andel av väljarkåren än någonsin tidigare vill ha mer rasism, främlingsfientlighet och protektionism. Fortfarande är det en liten andel av väljarna. Det handlar om 15%. 85% vill inte ha skiten. 50% tycker att det är värsta skiten som finns och vill aktivt rösta mot.

Det är inget man kan anpassa sig till genom att spela "fiendens" spel på "fiendens planhalva". Hela spelet är felformulerat på den planhalvan så den kan de stå och gapa om själva.
Vems planhalva är det här då?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/boverket-slar-larm-om-bostadsbristen
http://www.smp.se/ledare/parallellsamhallet-ar-har/

Nej naturligtvis behöver de andra partierna inte övertyga SD om någonting, då har du fattat fel ,det är dem som hoppat av från de vanliga partierna och som röstat på SD som ska övertygas att rösta på ngt av de gamla partierna igen.

Och det är uppenbart för alla sunt tänkande politiska strateger att det är klart kontraproduktivt att påbörja den processen med att idiotförklara alla som röstat på SD.

Som alla säljare känner till så ska man vara oerhört försiktig med att snacka skit om sina konkurrenter och ännu försiktigare att snacka skit om dem som valt konkurrentens produkter. Det är nog något av det första man får lära sig.

Ta fram ett eget koncept, gör det attraktivare än SD;s
Samtidigt som man håller det inom både de ekonomiska o etiska gränser man vill ställa.

SD har ju anammat den här med att motrösta i Riksdagen. SD röstar inte för ett förslag. De röstar för att fälla en regering oavsett om det innebär att deras egna förslag faller eller inte.

Jag håller med om att taktiken att rösta för sina egna förslag är att föredra.
Taktikrösta är ju att rösta för ett förslag som på sikt kan gynna ens egna mål. Men det handlar inte om att rösta mot, man röst för, dvs lägger sin röst på ett förslag. eller har jag fattat fel?

Du ser det inte i vanlig media, nej, det kan bero på att den generellt sett är relativt vänsterorienterad. I verkligheten - företagare i allmänhet och bönder i synnerhet - är attityden som till SD. Ja.

Bönder är en liten del av befolkningen ja, men en JÄVLIGT viktig del!!
För 25 år sedan var nog den politiska inställningen hos journalister och medie-ägare viktigare för vad som publicerades, än vad det är idag.

Svensk media är fortfarande betydligt mer hänsynsfull än många av dess utländska grannar.

För några år sedan var det inte ovanligt att namnen på grova förbrytare offentliggjordes..om dessa var "Svenskar" men att namnen inte offentliggjordes om förövarens namn inte presenterades. Så sker allt mer sällan idag.

Men det har resulterat i ett farligt misstroende hos folk gentemot media o myndigheter, att inte hela sanningen presenteras.
Vilket naturligtvis SD slagit mynt av.

För mig är helt enkelt företagare en väldigt viktig del av verkligheten. Det tillhör en av mina starka värderingar.
Det är ju det vi lever av, alla i ngn form.

Fast det finns ju de som tror att staten har ett ymnighetshorn som man kan ösa ur hur länge som helst och hur mycket som helst ;)

Jag menar inte att man ska rösta på något annat sätt. Jag menar bara att det är intressant som mätning när man diskuterar aversioner och motstånd mot partier.
;) Hur ska den då genomföras?
Ska varje individ få säga vilket parti man tycker sämst om?

Och vad ger det jämfört med den gängse metoden där man säger vilket parti man tycker bäst om?

Av allt att döma får vi se Jimmie Åkesson hos Skavlan på fredag.

Instinktivt tycker jag att det är för j-ligt. Samtidigt som det väl kanske är bättre att inte tiga ihjäl fasonerna.
Vad säger buke? Är det galet tänkt eller helt OK att han ges så mycket utrymme?

/tanten - aningen illamående

I en demokrati så skall alla ha rätt till sina åsikter, oavsett om folk håller med om det eller inte. Att tysta någon "för att det inte passar" liknar mer diktatur än demokrati. Att frysa ut någon är knappast rätt väg att gå.

Jag tycker att FI och vänstern är en smärre fara för samhället, ffa för mitt bostadsområde. Anser jag att dom inte skall få göra sin röst hörd? Absolut inte. Det fina med en demokrati är ju just att folk tillåts ha olika åsikter.

SVT som public service skall dessutom vara politiskt obundna. Att utesluta någon på grund av deras politiska åsikt går inte hand i hand med vad SVT skall stå för.

I en demokrati så skall alla ha rätt till sina åsikter, oavsett om folk håller med om det eller inte. Att tysta någon "för att det inte passar" liknar mer diktatur än demokrati. Att frysa ut någon är knappast rätt väg att gå.

Jag tycker att FI och vänstern är en smärre fara för samhället, ffa för mitt bostadsområde. Anser jag att dom inte skall få göra sin röst hörd? Absolut inte. Det fina med en demokrati är ju just att folk tillåts ha olika åsikter.

SVT som public service skall dessutom vara politiskt obundna. Att utesluta någon på grund av deras politiska åsikt går inte hand i hand med vad SVT skall stå för.
I sak håller jag med dig. Formen däremot...;)

Skavlan är underhållning i den lättare klassen.

Gärna bjuda in JÅ till ett debattprogram. Men inte som hedersperson såsom Skavlans gäster brukar vara.
Han är inte där för att framföra åsikter utan för att vara del av underhållningen. Hans åsikter är för allvarliga för att göra trivsam okritisk underhållning av.

Gärna bjuda in JÅ till ett debattprogram. Men inte som hedersperson såsom Skavlans gäster brukar vara.
Han är inte där för att framföra åsikter utan för att vara del av underhållningen. Hans åsikter är för allvarliga för att göra trivsam okritisk underhållning av.
Men du har ju inte ens sett programmet så du vet ju inte vad som kommer att sägas. Skavlan och Public Service har rätt att bjuda in vem dom vill till sina mysprogram oavsett vad folk tycker. Det är ju demokrati. Om du eller andra inte gillar det så titta på nått annat program istället vilket också är demokrati. När programmet är över det är då det blir allvar när SD:s presskonferans drar igång kl 22 :) som hela media Sverige bara väntar på att få rapportera om

Det är ju din åsikt. Jag tycker att flera tidigare gästers åsikter har den nivån, t.ex Mona Sahlin (3 ggr!) och Gudrun Schyman. :p

Att bjuda in JÅ tycker jag bidrar till en bra spridning i programmet. Jag tror få människor är rena monster, och kanske kan folk få en annan bild av honom som person. Precis som Gudrun Schyman så finns det nog en person bakom politiken. Kanske kan man få se den.

;) Hur ska den då genomföras?
Ska varje individ få säga vilket parti man tycker sämst om?

Och vad ger det jämfört med den gängse metoden där man säger vilket parti man tycker bäst om?

Om man vill mäta motstånd och aversioner mot ett parti är det väl ändå självklart att mäta på det sättet? Det är inte samma fråga och man får inte samma svar. Det går inte att invertera svaret på den ena och tro att man har svaret på den andra, som det försöks göra här när man jämför SD med MP.

Vi noterar att någon kände sig träffad.

Vi noterar även att då vi tröttnar på spammandet om SD, rasism, pegida, våldtäkter, tiggare, romer etc mfl osv och låter trådarna falla ner till nästa sida så kommer direkt ett nytt inlägg för att putta upp trådarna till förstasidan och försöka föra tillbaka ämnet på dagordningen.

Agendan är solklar. Ignorering är lösningen.
Vilka "VI"?? Du får snacka för dig själv så klickar de som gillar dina inlägg på "gilla", så talar jag för mig själv. Tack!
gulan

Jag tror tanken är att säger man något tillräckligt många gånger så blir det sant. Så många sprider medvetet och omedvetet SDs syn på MP på forum på nätet. Vi ser det här på Bukefalos allt oftare. Trots att MP inte ändrat sin politik nämnvärt de senaste åren så har det här med att kalla MP för ett extremistiskt parti ökat lavinartat sen valet. DET är intressant. Vad ligger bakom?
Men hur många år har inte SD varit ansatt med rassiststämpeln och ändå stadigt ökar? Ju mer de ökar ju tuffare blir debatten och det visar sig att det ändå inte får folk att ta avstånd -tvärtom. Så det borde inte vara någon direkt nackdel om MP får en extremiststämpel.
gulan

Kanske behöver han betala tillbaka sin sjuklön från riksdagen också...

"Men efter att Försäkringskassan genom DN:s artikel fått kännedom om att partiledararvodet betalades ut beslutade myndigheten att dra in Åkessons sjukpenning. Och eftersom en riksdagsledamot inte är berättigad till sjukpenningtillägg från riksdagen om sjukpenningen från Försäkringskassan är indragen riskerar nu Åkesson att i efterhand tvingas betala tillbaka drygt 150 000 kronor till riksdagen."

Det är ju din åsikt. Jag tycker att flera tidigare gästers åsikter har den nivån, t.ex Mona Sahlin (3 ggr!) och Gudrun Schyman. :p

Att bjuda in JÅ tycker jag bidrar till en bra spridning i programmet. Jag tror få människor är rena monster, och kanske kan folk få en annan bild av honom som person. Precis som Gudrun Schyman så finns det nog en person bakom politiken. Kanske kan man få se den.

Eftersom jag vill att folk inser vad JÅ:s parti verkligen står för bakom myspysfasaden så önskar jag också att folk kan få en annan bild än den som de för ut i media. Utöver att jag vill se den verkliga politiken de står för så skulle jag gärna se ett personligt porträtt som ger oss en bild av hur en ganska ordinär blekingegrabb med svenssonuppväxt kan hamna i den tragiska miljö han rör sig i. Dock tvivlar jag på att Skavlan är rätt person för det porträttet.

Kanske behöver han betala tillbaka sin sjuklön från riksdagen också...

"Men efter att Försäkringskassan genom DN:s artikel fått kännedom om att partiledararvodet betalades ut beslutade myndigheten att dra in Åkessons sjukpenning. Och eftersom en riksdagsledamot inte är berättigad till sjukpenningtillägg från riksdagen om sjukpenningen från Försäkringskassan är indragen riskerar nu Åkesson att i efterhand tvingas betala tillbaka drygt 150 000 kronor till riksdagen."

Har har redan sagt att han, om det är felaktigt, betalar tillbaka pengarna.

Har har redan sagt att han, om det är felaktigt, betalar tillbaka pengarna.

Ja, och jag har aldrig påstått att han inte tänkt det. Det hade varit rent osmart, nu har han "bara" struntat i att ta reda på reglerna och förutsätter att han som vanligt kommer undan med "jag visste inte, och jag tycker inte att det är mitt ansvar att ta reda på det heller". Vi vanliga dödliga förutsätts ju att ta reda på vilka regler som gäller, och åtminstone ringa Försäkringskassan och fråga. JÅ är varken den första eller sista offentliga personen som tänjer på efterlevnaden av regelverk, men jag ser inte heller något konstigt i att uppmärksamma det i en tråd som handlar om just JÅ.

KL
Jag talade idag med en sosse på nationell nivå. Vi muttrade om SD och hon sa att det tyvärr var så att många av de som röstat på dem faktiskt tycker så.
Förr fanns det plats för gråsossar och marinblå moderater
Nu har de flesta partier rensat och markerat mot den typen av åsikter och SD värvar sympatisörer.
Trist om det är så

Eftersom jag vill att folk inser vad JÅ:s parti verkligen står för bakom myspysfasaden så önskar jag också att folk kan få en annan bild än den som de för ut i media. Utöver att jag vill se den verkliga politiken de står för så skulle jag gärna se ett personligt porträtt som ger oss en bild av hur en ganska ordinär blekingegrabb med svenssonuppväxt kan hamna i den tragiska miljö han rör sig i. Dock tvivlar jag på att Skavlan är rätt person för det porträttet.

Men anser du att det är korrekt att utesluta en person på grund av deras politiska åsikt?

Men anser du att det är korrekt att utesluta en person på grund av deras politiska åsikt?

Jag har inte sagt att han ska uteslutas, jag har sagt att jag vill ha en rättvisande bild av vad hans politik står för. Jag hoppas att Skavlan undviker myspysfredagsunderhållningen, för som @tanten uttryckte det så bra: "Hans åsikter är för allvarliga för att göra trivsam okritisk underhållning av." Om Skavlan inte lyckas vara annat än SD:s megafon på bästa sändningstid så kanske det inte är rätt forum, med tanke på priset. Vi har åsiktsfrihet i det här landet, men det är ingen rättighet att alla som vill ska få sitta och prata fritt hos just Skavlan, de plockar in de personer de tycker passar för formatet.

Liknande trådar

Relationer Jag är särbo med en man sedan flera år tillbaka. I grunden är det en bra snubbe. Vi ger varandra utrymme att leva "egna" liv med...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 092
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka