Du är hjärtligt välkommen på besök i mitt område. Ett område som få människor vill bo i. Ett område dit mina vänner inte kommer och hälsar på för att dom inte vågar. Ett område där jag inte kan gå själv ens på dagtid utan att vara rädd. Ett område där fundamentalismen sprids. Ett område som värvar folk till IS. Ett område där jag blir spottad efter av 8-åringar som skriker att jag "inte hör hemma där" för "det är inte Sverige". Ett område dit mediciner och post i perioder inte kan levereras.
En liten andel laglydiga människor som skriker om hjälp utan att få det eftersom mer pengar läggs på anhöriginvandring och flyktingar. Sen skriks det om bristen på bostäder, jobb, etc. Många trängs i små, små bostäder vilket gör att folk hänger i centrum istället. Använder droger öppet.
Du är välkommen att komma hit så skall du få höra folk säga det rakt ut - att det måste få ett stopp nu. En hel stadsdel som blöder är nog källa för mig. För min del. Jag kan inte rättfärdiga pengar på alla nyanlända i området, när vi inte ens kan hjälpa dom som finns. Tyvärr. Jag skulle hellre se att en hel del av pengarna som går till migrationsverket skulle gå till polisen i vår stadsdel istället. Eller sociala myndigheter.
Jag blir fan ledsen att det finns folk som tror att det inte finns. Man kanske inte håller med, man kanske tycker att det är okej att det är så - och det är för mig okej. Att tycka olika har jag inga problem med. Men jag har problem med när folk berättar för mig hur det "inte är" trots att jag själv bor i skiten. Folk som inte vistas i mitt område tycker att jag överdriver, insinuerar att jag ljuger. Men visst, det trodde jag också innan jag flyttade hit.
Jag vill gärna leva i en rosaskimrande dröm där krig inte finns, där alla har det bra och folk kan färdas fritt i världen. Där rasism och religionshat inte existerar. Men jag kan inte rädda resten av världen när jag inte ens kan gå utanför dörren utan oro för vad som skall hända. Jag måste sätta på mig syrgastuben och flytvästen på mig själv innan jag hjälper andra i min närhet steg för steg. Men det gör mig varken till rasist, islamofob eller en hemsk människa, även om folk älskar att måla upp bilden så.