Åkesson hos Skavlan

För en asylsökande kostar det alltid 50:- för akut tandvård. Det gör det inte för en svensk medborgare. Varför inte det?

För att riksdagen har bestämt det.

Grunden för det är att även svenskar som inte har pengar har gratis tandvård, via ett annat system.

Vad det nu har med skavlan att göra.

Jag förstår att du inte har lust att ingående diskutera vad ordet rasism och företeelsen rasism/rasist står för..
Det skulle jag heller inte ha om jag hade så dåligt på fötterna som du har i detta fallet ;)

Och du har alldeles rätt i att jag är medveten om att fakta som dessa provocerar.

Du har inte mer rätt för att du skriver att du har rätt.

Duger FNs definition åt dig`?

FN:s konvention om avskaffande av alla former av rasdiskriminering definierar detsamma som:

”…varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.„

— FN:s konvention

Andra har redan svarat på detta så jag släpper den.

För en asylsökande kostar det alltid 50:- för akut tandvård. Det gör det inte för en svensk medborgare. Varför inte det?
Det handlar inte om att de är asylsökande eller inte, det handlar om huruvida man har förmåga att betala med egna medel.

Sen får ju du det att låta som att all asylsökande har rätt till all möjlig tandvård. Så är det inte, de har rätt till akut tandvård. Svenska medborgare har rätt till så mycket mer, även om man inte kan betala med egna medel.

Det handlar inte om att de är asylsökande eller inte, det handlar om huruvida man har förmåga att betala med egna medel.

Är du säker på det? Det står på Migrationsverkets hemsida;

Akut tandvård
Du betalar 50 kronor när du akut behöver besöka Folktandvården. Om du vänder dig till en privat tandläkare utan landstingets godkännande ska du betala tandläkarens avgift.

Gäller inte det om man har egna pengar, dvs blir man nekad då?

(Ja, det är en seriös fråga)

Är du säker på det? Det står på Migrationsverkets hemsida;

Gäller inte det om man har egna pengar, dvs blir man nekad då?

(Ja, det är en seriös fråga)

Det vet inte jag. Men jag tror du missar min poäng.

För en svensk medborgare som inte har råd med tandvård kan det bli helt totalt gratis, inga 50 kr där inte.

Sen får ju du det att låta som att all asylsökande har rätt till all möjlig tandvård. Så är det inte, de har rätt till akut tandvård. Svenska medborgare har rätt till så mycket mer, även om man inte kan betala med egna medel. (Inklippt från mitt förra inlägg som jag ändrade)

Sen får ju du det att låta som att all asylsökande har rätt till all möjlig tandvård. Så är det inte, de har rätt till akut tandvård. Svenska medborgare har rätt till så mycket mer, även om man inte kan betala med egna medel.

Att jag enbart diskuterar tandvård nu är för att jag varken har lust eller tid att diskutera exakt allt. Men precis som jag skrev innan så tycker jag att det är helt korrekt och självklart att svenska medborgare skall ha större rättigheter i Sverige, än asylsökande och utländska medborgare. Jag tycker inte det är något fel med det, lika lite som jag blir besviken att jag inte har lika stora rättigheter som amerikanerna i Usa.

Men där har vi ju kanske olika åsikter. Tur det.

Att jag enbart diskuterar tandvård nu är för att jag varken har lust eller tid att diskutera exakt allt. Men precis som jag skrev innan så tycker jag att det är helt korrekt och självklart att svenska medborgare skall ha större rättigheter i Sverige, än asylsökande och utländska medborgare. Jag tycker inte det är något fel med det, lika lite som jag blir besviken att jag inte har lika stora rättigheter som amerikanerna i Usa.

Men där har vi ju kanske olika åsikter. Tur det.

Jag tycker också svenska medborgare ska ha större rättigheter. Och det har vi. Vilket jag tycker är helt logiskt. Så jag förstår inte problemet.

För dig är Expo en avfälling från AFA, men har du några belägg för att det är så? Förutom att det står på högerextrema sidor?

Exempel 1 av 100: SD-kuriren avslöjade 22 dec 2008 att Expo var (är?) medlem i Antifa-net som är en europeisk samlingsorganisation för AFA och AFA-liknande grupper. Koordinatorn bakom Antifa-net är Graeme Atkinson som Expo fortsätter att hylla i sitt studiematerial som "en av Europas främsta experter på europeisk extremhöger". Han expertis består främst i att under många år ha publicerat kartläggningar av extremhögern i tidningen Searchlight som även haft en stående kolumn med titeln "AFA in action" och tryckt värvningsannonser åt AFA.

Jag tycker också svenska medborgare ska ha större rättigheter. Och det har vi. Vilket jag tycker är helt logiskt. Så jag förstår inte problemet.

Rent teoretiskt så blir det väl gratis för dom oavsett eftersom dom får ekonomiskt bidrag? För mig blir det "gratis" enbart om jag inte har några pengar medans om jag tjänar egna pengar så får jag betala.

Jag tycker inte systemet fungerar idag. Jag tycker att det är ett problem att vi tar emot så mycket asylsökande och anhöriga i Sverige med tanke på att vi inte har bostäder ens till alla. Tandvården fungerade i det här fallet enbart som ett exempel där man som asylsökande (i min mening) har en gräddfil bara för att man är just asylsökande medans vi har många svenska medborgare som inte har råd att gå till tandläkaren. Det är ju inget nytt att många har problem med kostnaden som det innebär.

Jag känner iaf inte att jag får fram min poäng. Jag känner mig mest utpekad som rasist och islamofob av vissa. Men skitsamma! Jag är för att man har rätt att uttrycka sig oavsett politisk åsikt så överlag har det varit en intressant diskussion. :bump:

Och jag kör väl klassikern som avslut; Jag röstar inte på SD. ;)

Var det hon som fick avgå ganska omgående för att hon inte betalt TV-licensen?
Jag har ingen aning om vad hon är för slags hantlangare och eftersom jag inte hänger på expo så har jag heller ingen koll på vilka som sitter i dess styrelse. Ärligt talat så sträcker sig int emitt intresse för expo så pass långt att jag skulle vilja kolla upp det heller.
Jag bedömer expo helt och hållet utifrån de texter som sprids därifrån och de är något så otroligt vänsterorienterade. Att påstå något annat är bara... ja, jag saknar ord för vad det bör kallas. Tröttsamt? Naivt?

Dina konspirationsteorier får du behålla för dig själv.

Men jag måste ändå fråga...
Det är för mig helt uppenbart att de faktiskt sympatiserar med AFA (det kan man ju göra utan att ha "kopplingar" till dem) och det räcker för att diskvalificera dem som trovärdiga hos mig.

tror du att Cecilia Stegö Chilò håller med om att hon sympatiserar med AFA? För mig är det ett ganska skrattretande påstående du kommer med...:D Hur tror du att Timbro tänkte när de anställde en AFA-sympatisör i tankesmedjan?

Vad nu källkritik har med det hela att göra förstår jag inte.

15:e april är sista anmälningsdag för en kurs på en högskola till hösten, om du faktiskt vill lära dig mer om källkritik.

Rent teoretiskt så blir det väl gratis för dom oavsett eftersom dom får ekonomiskt bidrag? För mig blir det "gratis" enbart om jag inte har några pengar medans om jag tjänar egna pengar så får jag betala.

Jag tycker inte systemet fungerar idag. Jag tycker att det är ett problem att vi tar emot så mycket asylsökande och anhöriga i Sverige med tanke på att vi inte har bostäder ens till alla. Tandvården fungerade i det här fallet enbart som ett exempel där man som asylsökande (i min mening) har en gräddfil bara för att man är just asylsökande medans vi har många svenska medborgare som inte har råd att gå till tandläkaren. Det är ju inget nytt att många har problem med kostnaden som det innebär.

Jag känner iaf inte att jag får fram min poäng. Jag känner mig mest utpekad som rasist och islamofob av vissa. Men skitsamma! Jag är för att man har rätt att uttrycka sig oavsett politisk åsikt så överlag har det varit en intressant diskussion. :bump:

Och jag kör väl klassikern som avslut; Jag röstar inte på SD. ;)

Det blir lika teoretiskt gratis för asylsökande som det blir för svenska medborgare som inte kan betala sin tandvård. Skillnaden är att som svensk medborgare har du rätt till mer än bara det mest akuta.

Tycker du att man löser ditt upplevda tandvårdsproblem bäst genom att asylsökande inte ska få akut tandvård för 50 kr, eller genom att lösa de kvalitativa bristerna vi eventuellt har i systemen som gör att svenska medborgare (enligt dig) inte får den tandvård de är berättigade till? För min del är det självklart att om svenska medborgare inte får den tandvård vi är berättigade till så är det någon som inte kan sitt jobb, och sådant går att överklaga (ekonomiskt bistånd). Man löser inte det problemet genom att ta bort tandvård för någon annan. Svenska medborgare får inte bättre tandvård för det, det är ju inte i närheten av samma system.

Jag bor på landsbygden, vi har inga problem med bostäder, vi tar emot mycket asylsökande. Och det är tur det, för annars kommer vi inte kunna försörja våra pensionärer och äldre 2025. Det är inte så att vi gör dem en tjänst, vi kommer snart vara beroende av dem och det är vår utmaning att få dem att stanna!

Jag röstar inte heller på SD.

Jag följer inte tråden men ni kanske har missat etikprofessorn på Metro. Metro läses väl inte så mycket på vischan. Att det var vissa problem i behandlingen av en sjuk person som går på medicin är väl klart att det går att diskutera.

http://www.metro.se/metro-debatt/et...oka-akesson-till-skavlan/EVHocD!bNKaeJ5FibuM/

Jag förstår poängen, och jag tycker i allmänhet att man ska vara varsam med sjuka personer, det är ett ansvar som särskilt vilar hos den som är frisk. MEN, det innebär inte att den sjuke är helt utan eget ansvar. Utmattningssjukdom är inte binärt, snarare är det en lång flytande skala av grader. Jimmie Åkesson är tillräckligt frisk för att börja arbeta och såg själv detta som ett led i arbetsträningen och verkade vilja detta själv. Jag har skrivit om det förut, självklart kan man diskutera om detta var en vettig del i arbetstärningen såhär tidigt, och kanske kunde organisationen runt honom ha rått honom annorlunda. Såhär i efterhand är dock partiledningen inte missnöjda med intervjun, så uppenbarligen har de inte samma syn som tittarstormen och etikprofessorn.

Så vad var alternativet? Att sjuka personer är med i TV, är ju inget konstigt i sig, det händer ofta. Skulle Jimmie få särskilt "snälla" frågor för att han är sjuk? Eller skulle han nekas att vara med...? :confused: Kan bara tänka mig hur SD-svansen DÅ skulle rasa...:nailbiting::yuck:

Det blir lika teoretiskt gratis för asylsökande som det blir för svenska medborgare som inte kan betala sin tandvård. Skillnaden är att som svensk medborgare har du rätt till mer än bara det mest akuta.

Tycker du att man löser ditt upplevda tandvårdsproblem bäst genom att asylsökande inte ska få akut tandvård för 50 kr, eller genom att lösa de kvalitativa bristerna vi eventuellt har i systemen som gör att svenska medborgare (enligt dig) inte får den tandvård de är berättigade till? För min del är det självklart att om svenska medborgare inte får den tandvård vi är berättigade till så är det någon som inte kan sitt jobb, och sådant går att överklaga (ekonomiskt bistånd). Man löser inte det problemet genom att ta bort tandvård för någon annan. Svenska medborgare får inte bättre tandvård för det, det är ju inte i närheten av samma system.

Jag bor på landsbygden, vi har inga problem med bostäder, vi tar emot mycket asylsökande. Och det är tur det, för annars kommer vi inte kunna försörja våra pensionärer och äldre 2025. Det är inte så att vi gör dem en tjänst, vi kommer snart vara beroende av dem och det är vår utmaning att få dem att stanna!

Jag röstar inte heller på SD.

Jag vet inte! Jag har inte riktigt kommit underfund med det än. Allt jag känner är att just nu så är det inte hållbart och vi kan inte vara hela världens socialkontor även om det är en fin tanke. Just därför vill jag strypa det, i alla fall för ett tag. Jag tycker att det är ett stort problem att vi tar emot drygt 30 % av alla asylsökande från Syrien, trots att vi inte ens är i närheten av 30 % av EU's befolkning.

När det gäller ert problem på landsbygden så är väl ett problem då kanske att många har rätt att själva välja vart dom skall bo? I mitt bostadsområde så är det långt ifrån fungerande just nu och många vill bo just här på grund av den höga andelen invandrare. Att du/ni där inte upplever det som ett problem kan jag isåfall förstå om ni har det så problematiskt med att ha ett överskott av jobb, men mitt område har problem med allt annat än överskott av lägenheter och arbete. Däremot ett överskott av anhöriginvandrare och arbetslösa. Uppenbart så måste vi omfördela resurserna i samhället. Hur? Jag vet inte. Stopp i Stockholm och fler till Flen (exempelvis)? Kanske.

Jag vet inte! Jag har inte riktigt kommit underfund med det än. Allt jag känner är att just nu så är det inte hållbart och vi kan inte vara hela världens socialkontor även om det är en fin tanke. Just därför vill jag strypa det, i alla fall för ett tag. Jag tycker att det är ett stort problem att vi tar emot drygt 30 % av alla asylsökande från Syrien, trots att vi inte ens är i närheten av 30 % av EU's befolkning.

När det gäller ert problem på landsbygden så är väl ett problem då kanske att många har rätt att själva välja vart dom skall bo? I mitt bostadsområde så är det långt ifrån fungerande just nu och många vill bo just här på grund av den höga andelen invandrare. Att du/ni där inte upplever det som ett problem kan jag isåfall förstå om ni har det så problematiskt med att ha ett överskott av jobb, men mitt område har problem med allt annat än överskott av lägenheter och arbete. Däremot ett överskott av anhöriginvandrare och arbetslösa. Uppenbart så måste vi omfördela resurserna i samhället. Hur? Jag vet inte. Stopp i Stockholm och fler till Flen (exempelvis)? Kanske.

Fast det här med att vi skulle vara hela världens socialkontor stämmer ju inte, vi har inte fri invandring och de allra flesta flyr inte till Sverige.

Kostnaden är olika, och det tycker jag inte är rättvist. Du kan säga och tycka vad du vill om det, men jag tycker inte att det är rättvist att det kostar 50:- för asylsökande men mååånga tusenlappar för mig.
Fast går det att jämflra?
Du får dina tänder lagade. Den som är asylsökande får behandling "som inte kan vänta". Dvs akuta inflammationer eller skador. Man drar ut tanden som är trasig. Sådant kostar inga tusenlappar för dig heller.
Det som kostar för dig är att laga och fixa. Det görs inte på asylsökande.

Jag vet inte! Jag har inte riktigt kommit underfund med det än. Allt jag känner är att just nu så är det inte hållbart och vi kan inte vara hela världens socialkontor även om det är en fin tanke. Just därför vill jag strypa det, i alla fall för ett tag. Jag tycker att det är ett stort problem att vi tar emot drygt 30 % av alla asylsökande från Syrien, trots att vi inte ens är i närheten av 30 % av EU's befolkning.mpelvis)? Kanske.
För att ändra på det får du vända dig till FN.

Vi kan inte stänga gränserna så människor inte kan komma hit. Och det är inte ens klokt att vilja det.
De som kommer får sin sak prövad, det är en mänsklig rättighet.

Många får avslag och sänds tillbaka till landet de kom ifrån. (sitt eget eller det förra land de registrerades i)

Sedan tror jag att du ska vara tacksam att vi får så många från just Syrien eftersom en väldigt stor del av dem är högt utbildade och med rätt matchning och mottagande snabbt kan komma i arbete och fylla luckor där vi behöver kompetens. Det saknas naturvetare och ingenjörer tex. (för att inte tala om vårdpersonal) Sätt dem snabbt i kontakt med företag i behöv av kompetens. Flera företag häromkring har engelska som vardagsspråk på jobbet eftersom de har flera nationaliteter. Där smälter syrierna snabbt in eftersom de flesta av de högutbildade talar en alldeles excellent engelska.

I min lilla kommun är det tex så att de som kommit på senare tid är högre utbildade än ortsbon i gemen. De asylsökande har höjt kommunens utbildningsnivå.

Nu tar vi inte emot 30% av alla flyktingar från Syrien men visst, det är definitivt inte oproblematiskt att ta emot dem. Jag har ingen personlig erfarenhet av att fly krig med min familj men jag tror att det är ett mycket större problem och förknippat med mer lidande än att betala för en rotfyllning hos tandläkaren. Men som sagt, mina erfarenheter är begränsade.

Nu tar vi inte emot 30% av alla flyktingar från Syrien men visst, det är definitivt inte oproblematiskt att ta emot dem. Jag har ingen personlig erfarenhet av att fly krig med min familj men jag tror att det är ett mycket större problem och förknippat med mer lidande än att betala för en rotfyllning hos tandläkaren. Men som sagt, mina erfarenheter är begränsade.

Att det är mer problematiskt för dom att fly ifrån ett krig inser jag mycket väl, du behöver inte spela dum. :grin:

Det innebär dock inte att vi kan trolla med knäna och få mer pengar hux flux. Jag vill inte att ett enda barn till skall lida, men jag anser att vi måste ta hand om dom vi redan har här eftersom integrationen idag uppenbart inte fungerar. Det säger ju väldigt många asylsökande själva, men dom kanske inte upplevt det själva, vad vet jag? :grin:

Liknande trådar

Relationer Jag är särbo med en man sedan flera år tillbaka. I grunden är det en bra snubbe. Vi ger varandra utrymme att leva "egna" liv med...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 092
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka