Åkesson hos Skavlan

Jag vet inte! Jag har inte riktigt kommit underfund med det än. Allt jag känner är att just nu så är det inte hållbart och vi kan inte vara hela världens socialkontor även om det är en fin tanke. Just därför vill jag strypa det, i alla fall för ett tag. Jag tycker att det är ett stort problem att vi tar emot drygt 30 % av alla asylsökande från Syrien, trots att vi inte ens är i närheten av 30 % av EU's befolkning.
Men du vet inte. Du vet inte hur tandvårdsbidrag fungerar fast du tar upp det som exempel. Varför är din initiala reaktion, innan du har kollat upp saker och ting, att flyktingar är problem som inte får tillåtas drabba oss andra?

Att det är mer problematiskt för dom att fly ifrån ett krig inser jag mycket väl, du behöver inte spela dum. :grin:

Det innebär dock inte att vi kan trolla med knäna och få mer pengar hux flux. Jag vill inte att ett enda barn till skall lida, men jag anser att vi måste ta hand om dom vi redan har här eftersom integrationen idag uppenbart inte fungerar. Det säger ju väldigt många asylsökande själva, men dom kanske inte upplevt det själva, vad vet jag? :grin:
Men det är ju krig nu? Människor lider och behöver skydd nu. Oavsett hur Sveriges politiker hanterar integration. Det är separata frågor. Det är inte humant att neka flyende människor uppehälle på basis av att andra som har flytt hit inte har fått det så bra som de borde. Ungefär som att tandvårdsbidraget inte heller står i korrelation till antal människor som flyr till Sverige.

[QUOTE="Thaliaste, post: 16917711, member: 103068" Men jag måste ändå fråga...

tror du att Cecilia Stegö Chilò håller med om att hon sympatiserar med AFA? För mig är det ett ganska skrattretande påstående du kommer med...:D Hur tror du att Timbro tänkte när de anställde en AFA-sympatisör i tankesmedjan?[/QUOTE]

Skratta på du. Varför du envisas med att lyfta fram TV-licens fuskaren som någon slags föredöme lär väl förbli höljt i dunkel.
Blue har ju här ovan i inlägg #409 gett dig ett exempel på AFA-samröre som expo har eller iaf har haft.

15:e april är sista anmälningsdag för en kurs på en högskola till hösten, om du faktiskt vill lära dig mer om källkritik.
Tack för tipset men jag tror jag avstår. Känner inte att jag har några som helst problem med den biten faktiskt. Du kanske borde nappa dock.

Att det är mer problematiskt för dom att fly ifrån ett krig inser jag mycket väl, du behöver inte spela dum. :grin:

Det innebär dock inte att vi kan trolla med knäna och få mer pengar hux flux. Jag vill inte att ett enda barn till skall lida, men jag anser att vi måste ta hand om dom vi redan har här eftersom integrationen idag uppenbart inte fungerar. Det säger ju väldigt många asylsökande själva, men dom kanske inte upplevt det själva, vad vet jag? :grin:

Det där tycker jag är skitkonstigt. Att vi ska ta hand om dem vi tagit emot först.

Jag undrar om flyktingar, människor vars liv blivit räddade, som har vänner och bekanta och släktingar kvar i tex Syrien, tycker att "nej, nu får det vara nog, det är viktigare att jag får ett fantastiskt boende och snabb etablering, än att liv räddas", Jag har aldrig hört det, aldrig. Jag undrar verkligen källan till det. (sen kan alla ha åsikter om förbättringar SÅ KLART, men att sätta = invandring måste minska är helt ologiskt.)

Nu var det inte just nämndemannasystemet jag bad dig analysera utan tänkte att du som gav oss en lektion i källkritik kunde ha fått chansen att visa vikten av densamma genom att påvisa felaktigheter i en text.

Men de två sakerna har inte särskilt mycket med varandra att göra. Att ha ett hum om källkritik, leder inte till att man blir allvetande. Det är ju det som är problemet: du är en av de som faktiskt inte förstår vad källkritik är. Och det gör mig så beklämd, med tanke på all den media vi alla är så omgivna av nuförtiden.

Skratta på du. Varför du envisas med att lyfta fram TV-licens fuskaren som någon slags föredöme lär väl förbli höljt i dunkel.
Blue har ju här ovan i inlägg #409 gett dig ett exempel på AFA-samröre som expo har eller iaf har haft.

Du missar poängen. Jag lyfter inte fram henne som ett föredöme, jag frågar dig hur du får ihop att en moderat som varit chef för en av de största marknadsliberala tankesmedjorna i landet är en AFA-sympatisör?

Nej, det är just det. Det är det som gör mig beklämd.

Alltså. Jag har uttryckt en åsikt om att jag anser att expo är en vänsterorienterad sajt som inte är trovärdig. Samma sak har jag sagt om avpixlat, fast att den är högerorienterad då. Jag använder mig inte av någon av dessa sidor just för att jag inte anser informationen på dessa hålla måttet rent källkritiskt.
Du (och några andra) å er sida anser därmed att jag inte vet vad källkritik är och borde ta en kurs?

Ledsen men det är inte första april förrän imorgon.

Annars kan väl du som tydligen är en högt uppsatt professor/lektor/doktorand/whatever förklara för mig varför du tycker att du ska rikta denna beklämdhet avseende källkritik mot just mig?
Jag kan förstå att du tycker att de som delar texter från t ex avpixlat eller dyl. inte är källkritiska men att rikta det mot mig som tydligt tagit avstånd från dessa sajter just p.g.a trovärdighetsaspekten, och säga att det gör dig beklämd, det är DET jag inte förstår.

Du missar poängen. Jag lyfter inte fram henne som ett föredöme, jag frågar dig hur du får ihop att en moderat som varit chef för en av de största marknadsliberala tankesmedjorna i landet är en AFA-sympatisör?

Jag har väl aldrig påstått att hon är AFA-sympatisör? Annars - citera gärna.

Känns detta bekant?

Och var däri hävdar jag att Ceciliapersonen i egen hög person är AFA-anhängare? Det är lite komiskt när man liksom tar ett inlägg och lägger till lite egna saker.

Blue har i sitt inlägg #409 skrivit exakt på vilket sätt expo har AFA-kopplingar/sympatier (bl.a).

Alltså. Jag har uttryckt en åsikt om att jag anser att expo är en vänsterorienterad sajt som inte är trovärdig. Samma sak har jag sagt om avpixlat, fast att den är högerorienterad då. Jag använder mig inte av någon av dessa sidor just för att jag inte anser informationen på dessa hålla måttet rent källkritiskt.
Du (och några andra) å er sida anser därmed att jag inte vet vad källkritik är och borde ta en kurs?

Jepp, akut och omgående.

Och var däri hävdar jag att Ceciliapersonen i egen hög person är AFA-anhängare? Det är lite komiskt när man liksom tar ett inlägg och lägger till lite egna saker.

Blue har i sitt inlägg #409 skrivit exakt på vilket sätt expo har AFA-kopplingar/sympatier (bl.a).

Jag klipper in hela stycket:

Men det är ok. För mig är expo en avfälling från AFA, oavsett vad som skrivs där (avpixlat skriver säkert något liknande dravel om vad de tillhör eller ej). Uppenbarligen är jag ju inte ensam om att tycka det heller för varför skulle de annars ens behöva skriva att de inte har kopplingar till AFA? Det är för mig helt uppenbart att de faktiskt sympatiserar med AFA (det kan man ju göra utan att ha "kopplingar" till dem) och det räcker för att diskvalificera dem som trovärdiga hos mig.

Jag läser ditt inlägg som att "de" syftar på Expo, är det feltolkat? Eftersom, precis som @sjoberga tidigare skrivit, Cecilia Stegö Chilò är styrelseledamot för Expo så ingår ju hon i "de". Det känns som att du inte riktigt har koll på hur du sveper AFA-etiketten, det verkar räcka med den minsta gemensamma nämnaren att vara emot rasism och SD:s frammarsch.

Jag kan förstå att du tycker att de som delar texter från t ex avpixlat eller dyl. inte är källkritiska men att rikta det mot mig som tydligt tagit avstånd från dessa sajter just p.g.a trovärdighetsaspekten, och säga att det gör dig beklämd, det är DET jag inte förstår.
Det är för att du drar en stockdum parallell mellan en seriös partipolitiskt obunden stiftelse och en sd-propagandasida, hopkokad av troll och som i flera år inte ens hade en ansvarig utgivare.

Källkritik handlar inte om att faktagranska, nödvändigtvis, utan att inte okritiskt ta all information för sann, utan att fundera på vem avsändaren är, och i vilket syfte texten skrevs. T ex att tänka att Jamen den här texten kommer inte alls från avpixlat, för den hittade jag på Facebook! Utan att fundera på att väldigt många texter på fb är delade, kommer någon annanstans ifrån, och mycket väl kan komma från vinklade källor - som avpixlat. Man kunde t ex fråga sig hur den där undersökningen som kom fram till 11% förtroende såg ut, vilka frågade man och hur mätte man? Det framgår inte, när texten du citerar inte har några källhänvisningar, vilket i sin tur påverkar trovärdigheten, liksom ursprunget och syftet med texten.

Om du är nyfiken på vad källkritik är, så är mitt tips att ta kontakt med en seriös historiker. De är ofta riktigt vassa på källkritik.

Ibland förundras jag över den hybris som folk uppvisar.
Att utgå ifrån att den som inte delar den egna åsikten är mindre vetande avslöjar förakt och är inget annat än ren och skär pennalism!

Tack, jag vet vad källkritik är.
Det blir liksom lite tokigt när du försöker ge mig en lektion i hur jag ska tänka och förhålla mig till texter.

Du har ingen aning om varken min bakgrund eller min förmåga att kritiskt granska texter.
Du vet inte heller på vems eller vilkens Facebooksida jag fann texten.
Inte heller i vilket syfte den publicerades där.

Dina fördomar skapar, av ditt inlägg att döma, en felaktig bild.
Dessutom har ni inte ens reflekterat över att texten skiljer sig något åt ifrån den som publicerats på Avpixlat.
Kritisk granskning, någon?
Det har inte heller slagit er att förhållandet kan vara det omvända, att Avpixlat inte är textens ursprungskälla.

Jag upprepar,
en felaktig information blir inte mer sann - och vice versa- om den spikas upp på den ena eller andra väggen!

För att du, och andra, ska förstå varför jag citerade en text och liksom er inte kunde finna några felaktigheter i den:

Jag är väl bekant med Researchgruppen, dess medlemmar, deras bakgrund, domarna som de har på sig och deras (vänster-)våldsbejakande åsikter.
Jag tar avstånd ifrån deras Stasi-liknande arbetsmetoder oavsett vad deras syfte är och vem eller vilka de slår emot.
Jag anser att åsiktsfrihet och integritet väger tyngre än den egna moralkompassen.

Expressens chefredaktör, Thomas Mattsson, blev fälld i Högsta Domstolen för olaga vapeninnehav för ett tag sedan.

Jag läste intervjun med Baas där han bekräftar att Expressen i samarbete med Researchgruppen återigen olovligt har hackat sig in i ett dataregister.

Ska man lyfta frågan om nämndemannasystemet i syfte om att finna brister kan man inte rikta sin spets mot en specifik grupp.
Då är istället målet att granska Sverigedemokrater inom detta område.
6000 nämndemän fanns i registret Researchgruppen upprättade och av alla dessa fann man tre SD-sympatisörer som hade uttryckt sig olämpligt.

För att kunna göra en korrekt bedömning och analys måste man redovisa resultatet och ställa det i relation till vad andra nämndemän, med andra partisympatier, uttryckt anonymt på nätet.

Att du inte har kunskap om MedieAkademin är en sak men det borde tillhöra allmänbildningen att åtminstone känna till dess Förtroendebarometer som presenteras varje år.

"Sedan 1997 gör MedieAkademin en årlig förtroendebarometer, kompletterad med olika specialtema enskilda år. Undersökningen mäter förtroende för samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier."

I februari i år presenterades anmärkningsvärda siffror.
Endast 11% av de tillfrågade uppgav att de har förtroende för Expressen.

Har du synpunkter och/eller invändningar på det här får du vända dig till
professor Henrik Ekengren Oscarsson, verksam vid Göteborgs Universitet, och Toivo Sjörén, TNS SIFO.

Jag klipper in hela stycket:

Jag läser ditt inlägg som att "de" syftar på Expo, är det feltolkat? Eftersom, precis som @sjoberga tidigare skrivit, Cecilia Stegö Chilò är styrelseledamot för Expo så ingår ju hon i "de". Det känns som att du inte riktigt har koll på hur du sveper AFA-etiketten, det verkar räcka med den minsta gemensamma nämnaren att vara emot rasism och SD:s frammarsch.

Ok då, ja, då får jag väl säga som så att antingen är C S-C själv AFA-sympatisör ELLER så har hon inte koll på vad hon företräder.

Dessutom har ni inte ens reflekterat över att texten skiljer sig något åt ifrån den som publicerats på Avpixlat.
Kritisk granskning, någon?
Hahahahahaha!

Det räcker att googla de tre första orden i stycket så hamnar man på avpixlat. Och texten du citerade "från facebook" är ordagrant de tre första styckena i avpixlat-texten.

Men de två sakerna har inte särskilt mycket med varandra att göra. Att ha ett hum om källkritik, leder inte till att man blir allvetande. Det är ju det som är problemet: du är en av de som faktiskt inte förstår vad källkritik är. Och det gör mig så beklämd, med tanke på all den media vi alla är så omgivna av nuförtiden.

Det är ju det som är problemet: du är en av de som faktiskt inte förstår vad källkritik är.

Av mina förhållandevis få inlägg på ett internetforum som grund kan du avgöra vad jag vet och inte vet.

Den verbala pennalismen flödar..

Liknande trådar

Relationer Jag är särbo med en man sedan flera år tillbaka. I grunden är det en bra snubbe. Vi ger varandra utrymme att leva "egna" liv med...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 092
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka