Det roliga i kråksången om nu asylhanteringen va lönsam så skulle ju inte sveriges ekonomi se ut som den gör nu... Då skulle omsorgen kunna få mer pengar.. Utan att minska på asylhanteringen, men så ser det inte ut vad jag vet... Snarare går alla myndigheter back. Och då vill "vi" minska på asylhanteringen då den kostar en massa som vi då skulle kunna lägga på andra myndigheter i stället...
De som kom hit i år, förra året, året innan dess och de senaste åren har i de flesta fall kostat mer än vad de betalt in i skatter. Än så länge. Men på lång sikt så kommer de att betala in mycket skattepengar som vi kommer behöva till bland annat vård och omsorg.
Att Sveriges ekonomi kunde varit bättre kan inte invandringen belastas för. Det vore snarare mer förvånande om ekonomin blomstrade med tanke på hur världsekonomin ser ut. Utvecklingen som gör att vi kan hålla människor vid liv längre kostar också, eftersom de då kräver mer vård. Samtidigt som vi lever längre är pensionsåldern dock densamma = färre som arbetar. Sverige står inför en stor ekonomisk utmaning i och med den demografi vi har där det blir allt fler gamla men inte fler unga. För att lösa den behöver vi unga människor som kommer hit och arbetar. Dessutom slipper vi i många fall betala för deras utbildning, jämför vad det kostar att ta hit en person som får utbildning i svenska med vad det kostar att producera en "infödd svensk", med 9+3 år i skolan, sjukvård, barnbidrag, studiebidrag, föräldrapeng....
Så invandringen kostar mycket - nu. Men på sikt behövs flera som betalar skatt om vi inte vill ha sämre välfärd i framtiden. Vi behöver både skattepengar och mer arbetskraft för vård och omsorg.
Sedan tycker jag att man kan göra mer än vad man gör idag för att snabbare kunna ge invandrare möjlighet att börja bygga sig ett liv här och därmed minska kostnaderna och öka intäkterna för både samhället och den enskilda. Det finns en del bra initiativ, men mycket kan förbättras vilket vi alla tjänar på. Utom SD då.
Nu blev det kanske lite OT men jag kände mig tvungen att bemöta ditt påstående eftersom jag inte tycker att det stämmer med verkligheten alls.
På ämnet så är det ju inte särskilt konstigt att Jimmie Åkesson får fler kritiska frågor än typ Stefan Löfvén. Dels då det varit så mycket skandaler kring partiet, som bland annat innefattat högt uppsatta personer. SD-skandalerna betraktas av de flesta som aningen värre än skandaler av typ tobleronen. Dessutom så har främlingsfientligheten växt i Europa parallellt med att ekonomin försämrats. Vilket många människor tycker är obehagligt eftersom detta har hänt förr i tiden och då slutade i tragedi. Så JÅ får förstås räkna med tuffare frågor.
Jag tycker Skavlan gjorde det bra!