M
Mow
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr
Tack för svaret
Totola skrev:Det jag har upplevt som skillnad är mest i vilken ordning man lär sej saker (och hästen för den delen) mellan AR och vanlig tävlingsdressyr.
Till exempel så fokuserar man oftast på att "dölja" eventuella ojämnheter bak när man vill tävla dressyr eftersom man får sämre poäng om hästen ser ojämn eller otaktmässig ut. Vilket jag tycker är helt logiskt.
Inom AR brukar filosofin snarare vara att blotta eventuella ojämnheter för att så snart som möjligt kunna jobba hästen jämn. Rakriktningen är ju betydligt större kapitel inom AR känns det som, eftersom man behöver skolorna för att få upp styrkan till de riktigt samlade rörelserna och för balansens skull.
En annan sak är väl att man inte stödjer hästen i yttertygeln utan siktar mot att den ska söka sej dit själv när den är redo.
Just HUR man rider behöver annars inte skilja så mycket, det finns alltid olika individer som tänker olika mellan klassisk dressyr och tävlingdressyr tycker jag inte det brukar skilja så mycket (som sagt, god ridning är alltid god ridning..)
Tack för svaret