Akademiskt, Barock vs Dressyr

Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Totola skrev:
Det jag har upplevt som skillnad är mest i vilken ordning man lär sej saker (och hästen för den delen) mellan AR och vanlig tävlingsdressyr.
Till exempel så fokuserar man oftast på att "dölja" eventuella ojämnheter bak när man vill tävla dressyr eftersom man får sämre poäng om hästen ser ojämn eller otaktmässig ut. Vilket jag tycker är helt logiskt.
Inom AR brukar filosofin snarare vara att blotta eventuella ojämnheter för att så snart som möjligt kunna jobba hästen jämn. Rakriktningen är ju betydligt större kapitel inom AR känns det som, eftersom man behöver skolorna för att få upp styrkan till de riktigt samlade rörelserna och för balansens skull.
En annan sak är väl att man inte stödjer hästen i yttertygeln utan siktar mot att den ska söka sej dit själv när den är redo.

Just HUR man rider behöver annars inte skilja så mycket, det finns alltid olika individer som tänker olika :p mellan klassisk dressyr och tävlingdressyr tycker jag inte det brukar skilja så mycket (som sagt, god ridning är alltid god ridning..)

Tack för svaret:)

Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Vet inte om du missade mitt inlägg till dig tidigare i tråden, eller om du bara inte kom dig för att svara, men i vilket fall som helst skulle det vara kul om du kunde svara på denna fråga:

"Hur är det med bakåtverkande tygeltag, i vilken utsträckning upplever du att de används/lärs ut inom dressyren?"

När vi nu pratar skillnader inriktningar emellan vore det intressant att veta. :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Sesca
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama