Akademiskt, Barock vs Dressyr

Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Susan skrev:
Jag vet inte vilket sammanhang det är taget ur.

Men en spänd häst blir örverilad - mer ponny mer andalus.

En avspänd häst som arbar i en naturlig balasn - mer passage.

Om hästen verkar hetsig i sina röreser istället för långsam så är den inte i balans.

Så du vet inte i vilket sammanhang som påståenden du själv har skrivit är tagna från? Jag citerar ju för bövelen ditt eget inlägg.

Så du påstår att ponnyer är överilade??? HUH??? Eller att en andalusier är mer överilad än andra hästar? Menar du andalusier eller PRE? På vilket sätt skulle en spansk häst vara mer överilad än tex ett vanligt svenskt halvblod, eller vilken annan ras som helst?

Känns som rena rappakaljan som du kläcker ur dig,utan något större sammanhang tyvärr.

/KT

Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd, men har ändå undringar i ämnet. Jag är själv dressyrryttare, ej AR el. klassiskt el. dyl. Jag är dock nyfiken på skillnaderna och tycker inte att det är så tydligt. Som dressyrryttare tycker jag att följande är viktigt- rider också för tränare som själv rider svår klass och vi är överens:
Vi rider i första hand med sitsen
Hästen måste söka sig framåt-nedåt
Vi rider med små hjälper
Vi berömer mer än tillrättavisar
Vi använder handen mjukt och sparsamt
Till saken hör även att min tränare rider på elitnivå och hon är själv tränad enligt dessa principer vilket säger en del om hur vår svenska dressyrelit rider.
När jag sedan läser om hur AR, Barock och allt vad det nu heter filosoferar så är det SAMMA SAK?? Eller?
Sedan finns det ju en massa dåliga exempel på ridning inom alla dicipliner, men det är ju inte det som är intressant.
Vad säger ni? Har jag missat nåt eller?

Jag tycker knappt att det går att jämföra PRE och halvblod. Det är nästan så det känns som det är två helt olika djurarter ibland...

En del är så skojiga här på barock .
Det kanske känns som rena rappakaljan för dig eftersom du inte förstår...

Takt = frekvens.
En ponny och en andalus har högre frekvens än ett halvblod av naturen.

Men - frekvensen hos varje individ går att förändra genom att förbättra /optimera balasen, så att takten blir långsammare.
Det har också med stryka att göra givetvis

Liknelsen var för att man skulle få en mental bild.
Alla som sett en tävlinspassage vet att den är långsam i takten.
Alla som sett en ponny vet att den är snabb i takten.

Igen - ju bättre balans och styrka - ju långsammare takt klarar hästen av att gå i.

Nu har jag akdrig ridit vare sig pre eller annan barcokhäst, men jag har ridit pordsvensk, och ju bättre jag rider desto bättre långsam blir hans takt, det är inte samma sak som loj eller inaktiv, det blr bara mera "häng" i steget.
Den dag jag rider bra rör han sig avspänd med samma rörlighet och därmed takt som ett halvblod.

Blir han spänd springer han som en ponny dvs med högre frekvens.

och för bövelen :rofl: jag har gjort ganska många inlägg och de flesta är inte här på barock

"Nu har jag akdrig ridit vare sig pre eller annan barcokhäst, men jag har ridit pordsvensk"

Men Susan, vad var det i ditt kaffe imorse? :p

ja du, :rofl:
ber om ursäkt för min kakkiga fingersättning, men inte ens det kan jag skylla på ser jag nu - för p ligger långt ifrån N

Jag har ridit NNNordsvensk brukshäst och det är ingen Barockkhäst i typen.

Gissa varför det alltid står senast redigerad .... på mina inlägg ;)

Hur är det med bakåtverkande tygeltag, i vilken utsträckning upplever du att de används/lärs ut inom dressyren?

Mow skrev:
Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd, men har ändå undringar i ämnet. Jag är själv dressyrryttare, ej AR el. klassiskt el. dyl. Jag är dock nyfiken på skillnaderna och tycker inte att det är så tydligt. Som dressyrryttare tycker jag att följande är viktigt- rider också för tränare som själv rider svår klass och vi är överens:
Vi rider med små hjälper
Till saken hör även att min tränare rider på elitnivå och hon är själv tränad enligt dessa principer vilket säger en del om hur vår svenska dressyrelit rider.
När jag sedan läser om hur AR, Barock och allt vad det nu heter filosoferar så är det SAMMA SAK?? Eller?
Sedan finns det ju en massa dåliga exempel på ridning inom alla dicipliner, men det är ju inte det som är intressant.

Frågan är väl vad vad vi andra har missat för det du säger upplevs ju tvärtom av rätt många, gräsrötter som internationella tränare som kommer hit:crazy:

jag gillar ponnies, de är mycket roligare än stora hästar, för de har så mycket egna idéer om hur något skall göras :-)

de har bara korta ben, men friskt humör.

men det beror på vad det är för ras, Silver Shadow var connemara och kanske lite *mjukare*, Mickey var korsning russ-fullblod, men som tur var hade han ärvt mer fullblod i hela kroppsformen, huvud och allt. Jag har bilder på honom, det går inte att ta miste på att det är ett *fullblod*. Han hade långa ben (skitsnygga! :love: ), och kunde tack vare att det var fullblodsben och kropp länga benen, kroppen och stegen. Fotsäker som bara den, snabb, svängde i farten osv. Men ... med den fullblodskroppen kanske han aldrig hade varit lämplig för någon superavancerade högre skola (galoppiruetten osv dock). Men han var född med vinden, född att raca och tävla, det var i hans hjärta, i hans blod, och vi slog alla de stora hästar på hoppbana i felfritt på tid. Å vad vi var stöddiga då, jag o han :-)

Men nu har jag äntligen hittat en Fell pony med action i knäna ända från skuldrorna, supersteg, känslig (de är mini-friser och det syns!)världens uttryck osv, och som även är wild at heart (man är ju ponny trots allt :love: )

Men Fellen är ljusår i kroppstypen från Mickey ponny-fulllblod till exempel.

en del kanske blir upprörda nu, men ibland tycker jag PRE/Lusitanos ser ut som broiler monster - hästarnas variant av belgisk blå
Det är något *läbbigt* över dem i kroppen, den är mer nästan som en människas, jag kan bli lite wow, stopp o belägg här nu, vad är du för något!? när jag ser en del av dem. jag har ju inte sett alla, men hittills (frånsett från knäslängandet på en del) så tycker jag att det ofta är en människa jag ser och inte en häst (det lät invecklat, men de är inte direkt som andra)

men ... kolla in Shakira, spanska sångerskan, snygg tjej, långt vilt hår, stora hm hm, smal midja, stor rumpa ... de spanska männen tycks vilja ha sina föremål så ... även hästarna ;) ha ha

en skillnad vad jag har sett/hört, eller inte sett, är att den enda form man kan tävla i *klassisk akademisk/vad det nu skall heta* är i Working Equitation.
Det verkar förutsätta att hästen iallafall har någon form av högre skola, iallafall efter gineta sättet

spanska ridskolan och de andra skolorna, verkar inte tävla, bara uppvisning. Hur många av hästarna som tränats och bott på skolorna som säljs vidare till elitdressyrryttare för tävling senare vet jag inte, men de borde ju vara välutbildade. tänkte främst på lippizanern.

vad spanjortränaren från Jerez sade om PRE:n (och andra också) är att den är avlad fram i en helt annan kroppstyp, kort rygg osv, och saknar påskjutet de *germanic* hästarna har som han sade i jämförelse, så därför kanske de alltid får stryk i de längade ökningarna osv. De kan ta enorm sats uppifrån skuldran och få lös frambenen uppifrån tack vare att de är avlade så, men rumpänden är då inte avlad för påskjut till det (kort rygg bl a mot tyskar, halvblod, t o m friser verkar ha en längre planare rygg med *dragbensbensställning* osv). Han sade att det docks avlas på att få fram en PRE typ som inte har de knäegenheterna en del har (alla har det inte, en del mer och en del mindre vispande ) och för att få fram en längre rygg osv på dem, så de börjar passa bättre även för de högre tävlingsdressyrklasserna

man kanske tävlar i vem som kan göra bäst grad levade :confused:

[QUOTENär jag sedan läser om hur AR, Barock och allt vad det nu heter filosoferar så är det SAMMA SAK?? Eller?
Vad säger ni? Har jag missat nåt eller?][/QUOTE]

Tror du e inne på rätt spår ;) att grunden är lika men rids olika :confused: det som skiljer mest är AR

[QUOTEverkar inte tävla, bara uppvisning][/QUOTE]

Jepp bara uppvisning i allafall inom AR som det står i boken vi tävlar inte, för tävling går bara ut på att visa vad hästen/ryttaren inte kan...:crazy:

inte för de har nått med asaken att göra men. hästen bär oss inte med ryggmusklerna utan med bukmusklerna!! Sorry om ja kom in me lite onödig fakta, men jag var tvungen

Mow skrev:
Vi rider med små hjälper

Det jag har upplevt som skillnad är mest i vilken ordning man lär sej saker (och hästen för den delen) mellan AR och vanlig tävlingsdressyr.
Till exempel så fokuserar man oftast på att "dölja" eventuella ojämnheter bak när man vill tävla dressyr eftersom man får sämre poäng om hästen ser ojämn eller otaktmässig ut. Vilket jag tycker är helt logiskt.
Inom AR brukar filosofin snarare vara att blotta eventuella ojämnheter för att så snart som möjligt kunna jobba hästen jämn. Rakriktningen är ju betydligt större kapitel inom AR känns det som, eftersom man behöver skolorna för att få upp styrkan till de riktigt samlade rörelserna och för balansens skull.
En annan sak är väl att man inte stödjer hästen i yttertygeln utan siktar mot att den ska söka sej dit själv när den är redo.

Just HUR man rider behöver annars inte skilja så mycket, det finns alltid olika individer som tänker olika :p mellan klassisk dressyr och tävlingdressyr tycker jag inte det brukar skilja så mycket (som sagt, god ridning är alltid god ridning..)

Vad menar du egentligen? Jag har skrivit ett inlägg på dressyr utifrån mitt sätt att rida och sedan har jag skrivit en fråga på Barock där jag undrar vad skillnaden mellan akademisk ridning och dressyr är..... därför att jag INTE VET DET, Du kan ju svara på det istället för att insinuera saker...

Banned skrev:
Jag menar hur jag uppfattar dina svar i denna tråden så stämmer inte det alls överens med din beskrivning iallafall:confused:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=4966317#post4966317

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Sesca
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama