Akademiskt, Barock vs Dressyr

Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Hej immer jag skrev inte dubbelt men såg dubbelt, trodde ditt inlägg var till mig :o

Ni andra Carmenzita. Dreamer, och Lord Owen. Tack för snälla ord, ni ser jag blir generad, alldeles nervös och virrar til det.
Får nog gå och diska eller nåt.

Klassisk dressyr fascinerar mig (tillsammans med centrerad ridning) mest av allt.

Jag är ledsen att det finns så få som övht utövar det och förstått det, som kan lära mig och förklara för mig. Och att det inte finns en enda i min närhet som jag kan söka mig till och ha som mentor just NU när jag behöver det. :(

Jag vet vart jag ska söka mig (Nu pratar vi i Sverige) för att hitta vad jag söker inom AR, men har inte en susning om var jag ska leta efter Klassisk dressyr och faktiskt hitta Klassisk dressyr och inte det monster som kallas tävlingsdressyr.

Senast ändrad av en moderator:

Prova Claire som kommer till Nobynäs om du har råd, och kan ta dig dit med häst och allt.

Åland verkar inte lätt att bo på

Susan skrev:
Prova Claire som kommer till Nobynäs om du har råd, och kan ta dig dit med häst och allt.

Åland verkar inte lätt att bo på

Haha, skojar du? Åland är hästsportens sibirien. Allt som räknas här är tävlingsresultat (och tävlingarna i sig är inte direkt något att hurra för rent stilmässigt). (Ja, jag har väl hittat annat också men inget som tilltalat mig) :crazy:

Nobynäs? Var ligger det? När, hur, vad? :D PM?

Susan skrev:
Jag gör i princip allt med bålen ställer böjer samlar osv STANNAR även.
Det skulle inte en tävlingsryttare i Dressyr klara. ( men i världstoppen så FINNS undantag, det som rider mycket mer "med rumpan" men de är få...

Likaväl som jag inte skall generasisera alla AR, så är det stor skillnad inom tävlingsDressyren även om de Klassiska är få....

Hur definierar du tävlings dressyr? Är det alla som tävlar dressyr oavsett nivå, tränare , bakgrund, häst och ridförmåga?

Rider du bättre än världseliten?

Jag håller också med Susan om mycket hon skriver, det vore ju konstigt annars eftersom det mesta är citat från olika duktiga tränare och hästmänniskor ;) .

prinzen skrev:
AR är en disciplin som Bent Branderup tagit fram för att få en harmoni i träningen tillsammans med hästen ett mjukare och mera långsiktig träning.

Barocken är det som Borba och Joao lynche, mer action högre form på hästarna bla

Klassiska dressyren frågar man inte hästen man säger till hästen vad den ska göra..

Den definitionen står för dig. Jag har en helt annan, och en tredje person skulle säkert välja att lyfta fram ytterligare andra aspekter på de olika ridsätten. :)

Det slog mig bara att du definierade de tre ridstilarna utgående från olika aspekter.

AR definierade du efter vad man vill uppnå (harmoni).

Barockridning definierade du efter hur det ser ut (högre form på hästarna).

Och klassisk dressyr enligt ett ev. tillvägagångssätt (befalla hästen).

Det är alltså tre helt olika aspekter som du valde att lyfta fram, och det gör det svårt att jämföra inriktningarna och hitta klara skillnader dem emellan. Harmoni behöver väl inte utesluta att hästarna går i en "högre form", till exempel? :)

Jag tror att det bland annat är denna benägenhet som gör definierandet så komplicerat. Att få en klar bild av vad som är vad blir svårt när man pratar om olika aspekter av ridandet för olika inriktningar.

För att kunna hitta både likheter och skillnader inriktningarna emellan borde man t.ex. jämföra tillvägagångssätten. Det kanske är där som det märks mest tydligt?

En undran; sätter du likhetstecken mellan klassisk dressyr och tävlingsdressyr?

Tillägg: jag vet snart inte hur många jag träffat som påstår sig rida klassisk dressyr och menar att detta är detsamma som "håll-emot-och-sparka-på" och i värsta fall rollkur... :crazy:

Immer

Hur många har du sett i din närmiljö som praktiserar rollkur? Jag menar det måste ju varit hemomkring eftersom du pratat med dem om vad de anser sig rida?

"Snudd på rollkur" har jag sett många gånger, dock inte ryttare som förstått att det var rollkur de praktiserade. Däremot har jag träffat många som har Anky som idol.

Immer

Jaså då förstår jag! Jo det finns många hästar som går bakom lod och knäpper av i nacken av olika anledningar. Men jag har aldrig sett någon använda sig av rollkur som träningsmetod. Jag har också Anky som "idol", det är en fantastisk upplevelse att se henne på tävlingsbanan. Det är större delen av världens dressyrkännare överens om! Men jag skulle aldrig drömma om att använda rollkur som träningsmetod.

Jag tror att de flesta jag känner inte vet vad de sysslar med - de gör som tränaren säger åt dem att göra, utan att tänka efter själv.
Jag hade på sätt och vis tur, som av olika anledningar kom bort från ridskole - och tävlingshetsmiljön.
(Därmed inte sagt att all tävlingsdressyr är skräp, missförstå mej rätt)

Immer

Jag förstår vad du menar. Jag har svårt för just det där generaliserandet,du vet, alla tävlingsryttare rider rollkur, alla AR ryttare rider på stång med överböjda hästar osv i all oändlighet. Det blir så trist! Det är ju ändå i grund och botten exakt samma sak vi håller på med. Men jag håller med om att det gäller att tänka själv och skaffa sig en riktigt bra tränare med samma målsättning som man själv strävar mot.

summer san skrev:
Jag håller också med Susan om mycket hon skriver, det vore ju konstigt annars eftersom det mesta är citat från olika duktiga tränare och hästmänniskor ;) .

En sak står klart för mig, att dig kritiserar man inte ostraffat. :smirk:

Nu morras det bara från dig :D

Ovanstående är faktiskt riktigt roande, då jag bara för några dagar sedan, hade "ett helt eget (påhittat) system" byggt på mycket teori och lite egen verkstad.

Att du är arg på mig syns ju tydligt, men istället för att konfrontera det du är arg på så fortsätter du att morra i diverse trådar.

Rider jag bättre än världseliten ?
Vad är bra ridning?
För mig är det inte synonymt med domarpoäng.

Bra ridning är för mig synomnymt med den tyska utbidlningsskalan. Att kunna skapa och behålla balans, avspändhet, och lätt kontakt i munnen hela vägen när man skapar schwung, rakriktning, samling.

Och då föredrar jag ju en harmonisk lätt klass med en avspänd häst i balans med välvd rygg, hellre än en spänd hopdragen häst som inte är ren i takten, som går Grand-Prix.
- Men det gör ju inte du - har jag förstått.

Att kriritisera våldet i TävlingsDresyren är jag ju inte ensam om som du vet. Har du inte läst att även LETTE himself gjort en KOVÄNDNING. :o :o :o

St Georg har fått ett massivt stöd offentligt :devil: St georg har kommit ut med ett par nummer till i samma anda, med fakta, fakta, fakta. Världen förändras för att det finns en och annan människa som bryr sig tillräckligt om hästar för att stå upp, och protestera trots att det regnar skit, tomater och okvädningsord.

Angående tävling och nivå...
- Ja! Jag tycker att det är våld även på en Lätt A nivå, eller på Breeders nyligen be hästen utföra rörelser som man själv i sin kropp blockerar, tex. säger åt hästen att gå framåt samtidigt som man själv håller sin balans i tygeln.
Att sedan ge sig till att sparka det arma djuret med sporrar får det att vända sig i min mage. Tänk att det alltid är de ryttare som har minst följsamhet som sparkar mest :eek:

Men jag skriver ju att det finns undantag. De allra flesta ryttare gör bara så gott de kan. De våldsamma är ju de som totalt saknar insikt i att det dom sitter på är levande och har känslor - kan uppleva smärta. De måste man ju fårkritisisera.
Om systemet gynnar de som rider mer okänsligt och skapar spänning och power, då är systemet fel, och tom LETTE då...

Du kan gärna fortsätta att morra till mig, men är du helt omedveten om vilket intryck du gör.
Du är inte saklig och du går ständigt till personangrepp istället för att konstruktivt kritisera.

Antingen är du arg för att jag sa att du hade en tråkig, attityd, eller så är du arg för att jag har mage att kritisera en helig ko.
Du FEI skall granska kossan nu....

(kossan är en företeelse inte en person)

Senast ändrad:

Det är svårt att inte bli välvilligt inställd när någon påstår att det jag skriver är begåvat ;)
Skämt åsido så var det roligt att du tog dig tid Susan att läsa trots att mitt inlägg blev lite långt. Det var också spännande att höra att fler än jag dragit liknande slutsatser.

Jag känner dessutom allt för väl igen mig i nedanstående (något att ha i bakhuvudet för att behålla lite av sin ödmjukhet):

Susan skrev:
Min egen upplevelse av ridning är att den består av dimensioner. När jag kommit till en ny dimension känns det så himla bra, jag är lyckligt ovetande om att det finns ytterligare flera dimensioner som jag inte har en aning om. :angel:

Så utvecklas jag och upplever ytterligare en dimension i ridningen och är lika lycklig och ovetande om hur jag kommer le åt mig själv i framtiden.

Jag tror att du är något viktigt på spåren här. Jag tror att det är en allmän tendens att man beskriver den egna inriktningen, de egna tränarna och i vissa fall även den egna ridningen i termer av vad man vill uppnå, var man är på väg och vilken utveckling som hittills gjorts. Inriktningar och tränare som man inte sympatiserar med i lika hög grad beskrivs ofta mer statiskt och handlar om hur det ser ut. De gånger man pratar om vad den oönskade ridstilen vill uppnå är det oftare i relation till den teknik som man upplever inte ger denna effekt. Det ska dock påpekas att jag inte har gjort någon systematisk analys av detta utan det här är bara något jag reagerat för litet då och då när jag läst här på Buke.

Det är visserligen mycket mänskligt att göra skillnad när man pratar om vi och dom (jag gör det själv alldeles för ofta) men ack så väsentligt att ha i åtanke när man läser olika personers inlägg.

Susan om jag var som du så skulle jag nog dämpa mig en aning... Jag svarar på det du skriver, inget annat. Kan du vara snäll och definiera tävlingsdressyr nu eller skall vi fortsätta diskutera mig? Jag gillar inte dig så mycket det stämmer, men det beror inte på de små slängar jag fått av dig i olika situationer, utan att jag upplever att du är en besserwisser med dålig självinsikt. Men det har jag ju sagt så många gånger nu så det har du ju klart för dig. Det var ju inte heller så länge sedan du lackade ur på Noir och diskuterade era mellan havanden sida upp och sida ner, så du om någon måste ju veta hur det är när man blir frustrerad på en annan människa?

Lina_F skrev:
Jag tror att du är något viktigt på spåren här. Jag tror att det är en allmän tendens att man beskriver den egna inriktningen, de egna tränarna och i vissa fall även den egna ridningen i termer av vad man vill uppnå, var man är på väg och vilken utveckling som hittills gjorts. Inriktningar och tränare som man inte sympatiserar med i lika hög grad beskrivs ofta mer statiskt och handlar om hur det ser ut.

Precis det där var jag ute efter! :)

Och som du skriver, visst är det ju mänskligt att göra det. Jag gör det jämt, till exempel. :o

Men det är lite synd att det blir så, speciellt i fall som detta där trådskaparen, vad jag förstod, ville ha lättförståeliga, klara svar.
(ber om ursäkt ifall jag missförstod)

För som alltid då man ska definiera nånting, så har alla olika definitioner. För varje person som uttrycker sin åsikt dyker det upp tre som kritiserar den. Och så blir det ett sånt här villervall av åsikter och debatter.

Mig har den här tråden gett mycket, missförstå mig rätt, men vill man som oinsatt ha korta och lättöverskådliga definitioner kan jag förstå att man blir förvirrad eller rentav avskräckt. :(

Det är väl bara att konstatera att man får ta alla definitioner med en nypa salt och försöka att hålla sig öppen för möjligheten att hitta åtminstone ett uns av god ridning inom alla inriktningar, oavsett vad de kallas. :)

Senast ändrad av en moderator:

Intressant att se att många som svarat i tråden inte är "renodlade AR-ryttare själv ;) kanske har man bättre kritik eftersom man är mer objektiv ELLER så är man inte insatt nog för att förstå tanken bakom allt så att säga och dömer lite i förtid.. Men det är kul att läsa olika åsikter :)

Personligen tycker jag mest det handlar om prioriteringar. Tävlingsdressyr är till för tävling, inom AR anser dom flesta att det är dressyr som är till för hästens hållbarhet och harmoni i ridningen.
Håller med om att det inte är ofta man får se ryttare som "får till det" men när man gör det är det underbart :) har sett underbara hästar inom andra ridstilar också, kanske är det så att det KÄNNS som att dressyr till för hästen helt enkelt är ett bättre alternativ om man har just den inställningen?

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Sesca
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama