Akademiskt, Barock vs Dressyr

Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Susan lyssna nu en gång sedan vill inte jag diskutera dig som person mer, om du vill diskutera mig är det upp till dig. Min önskan är att vi ska försöka hålla oss till det ämnet tråden handlar om. Rollkur kommer jag inte diskutera mer, jag kommer att hoppa över alla sådana trådar.

Du kan citera vad varenda känd tränare sa på en clinic för fem år sedan och du verkar kunna dina böcker utantill. MEN din brist är att du inte har så stor erfarenhet av praktisk ridning och därför använder du dina kunskaper på ett sätt som gör det svårt att ta dig på allvar. Du misstolkar en hel del när du gör dina bedömningar och gör kopplingar till teorierna som är väldigt sjävklara eller ibland felaktiga. Du har också väldigt svårt att ta när någon påpekar detta för dig, då byter du helt samtalsämne och anklagar oss/mig för att inte förstå eller vara ovilliga att svara dig, vilket du antar beror på att vi/jag är okunniga.

Mina brister är precis som du säger att jag ibland är osaklig och att jag inte är lika påläst teoretiskt som du och att jag inte är lika duktig på att formulera mig. Jag har en tendens att utelämna vissa fakta som jag upplever som självklara och sedan fyller andra i det i nästa inlägg och ifrågasätter varför jag inte skrev det... Jag blir provocerad av dina uttalanden ganska ofta och då får du svar som är färgade av det, skall försöka skärpa mig på den fronten. Men jag är ganska impulsiv så jag kan inte lova något!
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Totola skrev:
Håller med om att det inte är ofta man får se ryttare som "får till det" men när man gör det är det underbart :) har sett underbara hästar inom andra ridstilar också, kanske är det så att det KÄNNS som att dressyr till för hästen helt enkelt är ett bättre alternativ om man har just den inställningen?

Ber om ursäkt, men jag hängde inte riktigt med i den där sista meningen. :o Kan dock ha nånting att göra med att jag pga tentapluggande haft tre sömnlösa nätter på rad... :crazy:

Men det lät intressant, skulle du kunna omformulera/vidareutveckla det lite?
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Immer skrev:
Tillägg: jag vet snart inte hur många jag träffat som påstår sig rida klassisk dressyr och menar att detta är detsamma som "håll-emot-och-sparka-på" och i värsta fall rollkur...


Känner igen det där. Det har gjort att jag numera är skeptisk till vad en person egentligen menar när han/hon säger sig rida klassisk dressyr. :(

Min erfarenhet är att många som tycker att det finns så väldigt många inriktningar och begrepp inom ridningen (AR, western, working equitation, barockridning och så vidare) och vill markera att de ägnar sig åt "vanlig tävlingsdressyr", kallar det för klassisk dressyr eftersom de inte är medvetna om att det också är en "annorlunda" inriktning.

Som du/ni ser ovan, så vet jag inte heller vad man ska kalla det där "andra", det där "vanliga", välutbredda ridsättet. :confused:

Traditionellt? Är det verkligen traditionellt?

Ridskoleridning? Lär alla ridskolor, eller ens majoriteten, ut samma ridstil?

Dålig ridning? Destruktiv ridning? Är all ridning som inte kallas för något speciellt automatiskt destruktiv, och är all ridning som kallas t.ex. AR automatiskt uppbyggande?

Tävlingsdressyr? Det använde jag själv tidigare i tråden, och det är jag inte riktigt nöjd med. Gjörde det bara i brist på något bättre ord för det. För dressyren blir inte automatiskt destruktiv för att den utövas på en tävlingsplats istället för hemma på gården, eller blir den det?

"Håll-emot-och-sparka-på" är faktiskt det uttrycket som jag anser vara mest passande. För mig säger det precis vilken sorts ridning jag vill ta avstånd ifrån. Ska försöka tänka på att använda mig av den termen i framtiden. Jag gillar att den inte drar alla som t.ex. tävlar över en kam - de enda som behöver känna sig träffade är de som faktiskt "håller emot och sparkar på". :)
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Det är inte lätt att definiera olika ridstilar, dessutom är ju var och en färgad av sina personliga erfarenheter av en viss typ av ridning. Har man sett många mindre skickliga ekipage inom en viss inriktning är det ju lätt att etikettera alla som håller på med just den inriktningen som sämre. Jag håller med om att "håll emot och sparka på ridning" är ett bättre uttryck för dålig ridning än tävlingsdressyr, det beskriver ju bättre problemet. Jag vet att dressyr inte behöver bli samma sak som dålig ridning bara för att man byter miljö från hemma på gården till tävlingsbanan. Det som kan bli sämre är att hästen är ovan vid situationen och att ryttaren har dåliga tävlingsnerver. Jag tror inte heller att alla som rider inom en viss inriktning är mer omtänksamma om hästen eller mer hänsynslösa.
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Jag börjar nog känna mig synnerligen mätt på det här också.

Som jag har förstått det här är det ett diskussionsforum, då borde det vara tillåtet att uttrycka sin åsikt så länge man håller sig till forumets regler.
Det finns väl också en del "etiska" diskussionsregler som borde följas. Jag blir bara trött när man går till personangrepp, hänger ut andra, eller använder andra som tillhyggen.

Men du har rätt - generalisera skall man ju inte göra, vilket jag gör ibland ändå av obetänksamhet. :o
Jag skulle tänkt över mitt ordval, och inte använt ordet tävlingsdressyr, jag skall nog också i fortsättningen använda, "håll-emot-och sparka-på" Dressyr.

Sorry I'm human, jag ber om ursäkt om du tagit illa upp.

Jag byter inte ämne med flit. Ibland är det så mycket fel på mig, att jag helt enkelt missar en del.

Vill också påpeka att mitt engagemang väldigt lite handlar om rätt eller fel från min sida. Håll - emot - och - sparka -på Dressyr, har jag svårt för enbart av djurskyddsetiska skäl, inget annat.

Susan Messerschmidt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Susan skrev:
Som jag har förstått det här är det ett diskussionsforum, då borde det vara tillåtet att uttrycka sin åsikt så länge man håller sig till forumets regler.
Det finns väl också en del "etiska" diskussionsregler som borde följas. Jag blir bara trött när man går till personangrepp, hänger ut andra, eller använder andra som tillhyggen.

Ja men sluta angrip andra då och föregå med gott exempel. Du svarade ju mig nu så jag vill bara förtydliga att jag inte hänger ut andra eller har planer på att göra det. Tillhyggen? Jag utgår från att folk tänker själva och svarar som de vill, jag har i alla fall inga kontakter som jag använder som tillhyggen.
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Modern ridning känns lite dubbeltydigt för mig. Dels beskriver det ju en typ av ridning som är utvecklad i modern tid eller så skulle det ju kunna vara synonymt med en populär trend dvs en modern form av ridning som många söker sig till. Då skulle ju faktiskt AR kunna kallas modern ridning eftersom det är en populär och relativt ny ridform som är trendig för tillfället. Dessutom är det ju så att inte all modern ridning är dålig, utan det finns ju nyanser i eländet :D . Så då tycker jag crank and spank är en bättre beteckning.
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Låner en svarknapp.

Jeg vet ikke hvordan det er i Sverige, men i andre land referer man til hvilken lære det er snakk om når man snakker om klassisk dressur. Som alle vet, begynner den klassiske dressuren med Xenophon og går opp til 2. verdenskrig, kort fortalt. Mellom disse to finnes utrolig mange ulike retninger og lærer, som alle tilhører den klassiske dressuren. Derfor pleier man å legge til hvilke gamle mestere man har hentet inspirasjon fra, ved å referere til deres metoder.

Jeg er også av den oppfatning at skal man ri klassisk, så skal man også kunne begrunne hva man gjør og hvorfor, samt - hvis mulig - vise til hvor kunnskapen kommer fra, slik man ser er gjort i klassiske bøker - der man henviser til Gueriniere, Decarpentry, Baucher, for å nevne eksempler på navn.

I den sammenhengen kan det være interessant å stille spørsmål til hvor denne 'drivingen' som man ser i mye av den moderne konkurranseridningen kommer fra. D.v.s. hvordan den har oppstått, og hvorfor. Vi kan vel være enige om at dette er et fenomen som har dukket opp etter 2. verdenskrig, eller hva?

M.V.H.
Anne Grundvig
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

jag försöker undvika att gå till personangrepp
-där syns det den senaste tiden att du alls inte har samma krav på dig.

Jag försöker också att hålla mig saklig oavsett antalet tomater som viner i luften.
- det erkänner du ju själv att du har svårt med.

Om man verkligen skall uttrycka sig sakligt och korrekt och visa sina medmänniskor tillbörlig respekt, och samtidigt uttrycka en åsikt - så är det synerligen en balansgång.

Min avsikt är hela tiden att diskutera fenomen, inte enskilda personer.

Jag skiljer dock lite på personer som är/läser här, och de som inte gör det och som faktiskt fullständigt struntar i vad jag tycker. Men jag diskuterar dom inte som personer utan vad de gör, vilket är en stor skillnad.
Jag räknar med att de som läser skall kunna skilja på sak och person.

Jag tänker emellertid sluta diskutera med dig för du har väldigt höga krav på hur jag och andra skall bete oss/uttrycka oss, medan du tillåter dig själv både det ena och det andra.

Om inte den meningen fastnade så; Det är lätt att se grandet i sin nästas ögon, men inte bjälken i ens eget.

All den här hätskheten säger mig också problemet är större än det vi diskuterar här.
Vore det inte det så skulle du klara av att hålla dig saklig.

Så nu tackar jag för mig.
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Tack för ett tänkvärt och stimulerande inlägg, du skrev knapplån så jag tror även jag får svara :)

Min upplevelse då jag försöker lära mig mycket om olika stilar är att då man hoppar över grunden - sitsen så måste man ta till nödlösningar.

Om man tillbringar år med att på lina kontrollera sin egen bål, sin följsamhet, sina egna axlar och höfteer, och lär sig att stanna med mage/knä och reglera hästen i sitsen - då behöver man inte den "drivande sitsen" och heller inte sporren i någon nämnvärd utsträckning.

Har man inte fått det på lina så får man lägga mycken tid på just det i efterhand. Det uppskattar jag i AR att man även där är noga med axlar och höfter - och därmed möjliggör.

Personligen tycker jag att om man ställer stora krav på sig själv som ryttare att kontrollera ännu fler delar av sin bål- så att inte sitter i vägen - och inte bromsar eller göra illa hästen i munnen, så kan man bevara hästens naturliga avspända rörelselusta.

Min upplevelse är att hästar trivs med att "leka med oss" så länge vi är rättvisa. Självklart börjar de inte själva bära oss på det jobbiga samlade sättet, men jag ser helelr inget " motstånd" som måste övervinnas, eller att hästen skall "ge efter".
Jag ser att hästen gör det jag ber om - om jag sitter korrekt - och inte själv sitter i vägen eller skapar spänning i hästen.

Nu är jag synnerligen nyfiken :bump: på din egen syn på saken, då jag hört att du jobbar på långa tyglar :bow:

Även på er andras syn givetvis, det är många kloka människor på denna tråd :D

MVH Susanne
 
Senast ändrad:
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Jeg er av den oppfatning at den største forskjellen ligger i avlen.

Personlig liker jeg ikke å bruke uttrykket 'barokk', da det for meg er et nokså moderne begrep - da tenker jeg på 'barokk-ridning', og ikke barokke hesteraser som jo har eksistert i flere hundre år.

Jeg synes det er mer korrekt å bruke uttrykket 'klassisk ridekunst', og da tenker jeg på ridekunsten slik den var fra renessansen og opp til 2. verdenskrig. Med ridekunst tenker jeg ikke kavaleri-skolen, for denne type ridning hører etter min mening ikke til ridekunsten. Dette er min personlige oppfatning, og jeg har ikke til hensikt å dra igang noen ny diskusjon om dette.

Om man ser på ridningen før og etter 2. verdenskrig, så ser iallefall jeg at det har blitt lagt mer og mer vekt på avl. Med resultat at kvaliteten på en del av ridningen har gått ned, mens hestematerialet har blitt bedre - eller iallefall mer tilpasset kravene til den moderne konkurransehest.

Om man går bakover i historien, ser man flere eksempler på tilsvarende endringer, om enn noe forskjellig fra gang til gang. Historien gjentar seg, men i en litt ny variant hver gang.

Ryttertestene som nå blir innført er etter min mening et skritt i riktig retning, men det ligger da selvsagt et stort ansvar på de dommeren og trenere som har ansvar for å gjennomføre dette.

Som sagt, jeg tror at grunnen til at standarden på ridningen har gått ned, er fordi man har vært mer opptatt av å avle hester med naturlig anlegg for de øvelsene og kravene som stilles i den moderne dressuren. Om mulig, så har man kansje lagt for stor vekt på hesten, og for liten vekt på ridningen. Det er på tide at denne trenden snus.

Dette gjelder selvsagt ikke alle - det finnes fortsatt gode ryttere, og det er nok mange dyktige ryttere som ikke har økonomisk mulighet til å nå opp i konkurranser. Vi trenger miljøer hvor de som ikke ønsker å konkurrere, eller ikke har økonomi eller mulighet til å gjøre det - kan finne inspirasjon og kunnskap. Tidligere så red man enten konkurranse eller på tur, nå kan man ri og trene dressur selv om man 'bare' ønsker å gjøre det 'for seg selv'. Det er også et skritt i riktig retning, synes jeg.

M.V.H.
Anne Grundvig
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

[QUOTEMan skapar formen med bål och rumpa inte med handen. Bakåtverkande tygeltag är absolut förbjudet!!!

jag kan vidareutveckla om du vill...
(För det står det ju även i Bents bok att man skall rida hästen bakifrån men i jämförelse - så används handen väldigt mycket mer i AR än i Klassisk Dressyr) :o :crazy:

Jag gör i princip allt med bålen ställer böjer samlar osv STANNAR även.
Du skulle kunna klippa av mina armar och underskänklar.

Det skulle inte en tävlingsryttare i Dressyr klara. ( men i världstoppen så FINNS undantag, det som rider mycket mer "med rumpan" men de är få...
][/QUOTE]

Bakåtverkande tygeltag anv inte i AR
Handen anv inte MYCKET ??
Vi anv inte armarna eller underskänklarna heller??
Skillnad Klassisk dressyr-tävlingsdressyr-AR :confused: Nyfiken
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

*Då har jag missuppfattat tygeltag som går mot höften för höften ligger bakåt för mig.
*Med tanke på att hästen ofta är gansk så böjd hals så resonerar jag att något måste ha böjt den...

Men man skall iten generalisera och jag har lärt mig att AR kan se ut på många olika sätt.
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

tygeltag mot höft?? :cool: vi anv tyglarna till att styra bogen på hästen och kan ge som halvhalt-tag i tyglarna eller små förhållningar i samband med tramp.piaff och passage

böjningen går genom hela hästen och åstadkommes genom att du ber hästen böja sig runt ditt inre ben, sittbenet anv oxå och yttre tygel ligger mot halsen som böjer.

AR som utförs rätt kan bara se ut på ett sätt för annars är det ngt annat..:angel:

Susan skrev:
*Då har jag missuppfattat tygeltag som går mot höften för höften ligger bakåt för mig.
*Med tanke på att hästen ofta är gansk så böjd hals så resonerar jag att något måste ha böjt den...

Men man skall iten generalisera och jag har lärt mig att AR kan se ut på många olika sätt.
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Var det svaret verkligen riktat till mig? I så fall får du nog vidareutveckla en del...;)

Immer
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Jag vet inte vilket sammanhang det är taget ur.

Men en spänd häst blir örverilad - mer ponny mer andalus.

En avspänd häst som arbar i en naturlig balasn - mer passage.

Om hästen verkar hetsig i sina röreser istället för långsam så är den inte i balans.

Jmfr med dig själv. Har du bra balans kan du stå på ett ben länge....
I hästens fall två då ;) Den kan vila i steget.
 
Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

bra formulerat


detta har jag kommit fram till skiljer


bride vs gineta


och i mina förehavande med amerikaner har jag märkt att vi ofta talar om helt olika ridstilar, så jag har då av nöd börjat använda engelska termer för att snabbt och enkelt säga
I am english equitation schooled, you are western equitation schooled

Och nu har jag lagt till en term då som på engelska uttrycker ytterligare skillnad mot english equitation, och det är termen classical equitation schooled

equitation är svårt att översätta, finns inget klockrent svenskt ord: det väl blir både *skolad (=helheten av rörelse momenten, ridsätt och tankefilosofin) och hästmanskap*
egentligen spelar den klockrena innebörden ingen roll, för de brukar förstå att det är tre olika ridsätt, att man gör olika saker

bride vs gineta :-)
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Sesca
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp