AK... innersida och tramp

H

Helan

Kan någon rent tekniskt förklara för mig hur ni gör och vad som händer i hästen muskulärt och rent anatomiskt när ni vill att den ska trampa under sig med inner bak genom att påverka med innerskänkeln.

Hur motiverar ni att vikten ska ligga på inner sittben när ni gör en öppna?

Tusen tack från en som klurar....

Sv: AK... innersida och tramp

Vikten behöver väl inte ligga på inner för det.
Man kan göra ett tryck med inner sittben men ändå behålla vikten rakt över hästen. Min egen teori.

Man ger en impuls med innerskänkeln precis när hästen ska lyfta sitt bakben.
Impusen med skänkeln gör att magmuskeln dra i hop sig lite mer, hästen vinklar bäckenet något mer och inner bak svingas lite mer mot tyngdpunkten.
Rent teoretiskt har jag fått det förklarat så för mig men om det verkligen stämmer vet jag inte.

/T

Nej. För trött i huvudet för att försöka detaljera och fundera såpass! :p

Men som sagt - tyngdpunkten försöker man få utåt. Vissa tränare säger att bollen i magen ska något utåt för att tyngdpunkten ska stanna utåt trots att inner sittben är "nere" för att behålla böjningen. Vissa tränare använder stigbygeltramp utåt i öppna.
Innerskänkel och yttertygel är väl rätt så standard som öppnahjälper oavsett inriktning? Enda gången jag hört annorlunda är från J-C Racinet som använde innertygel + innerskänkel. Skänkeln använder jag personlingen väldigt lite och isåfall bara om man känner att det är just det som krävs för att förbättra kvalitén just då. Har lätt att få för mycket tvärning annars. Kan inte kompensera en massa i yttertygeln för då låser jag hästen istället.

Vikten behöver väl inte ligga på inner för det.
Man kan göra ett tryck med inner sittben men ändå behålla vikten rakt över hästen. Min egen teori.

Man ger en impuls med innerskänkeln precis när hästen ska lyfta sitt bakben.
Impusen med skänkeln gör att magmuskeln dra i hop sig lite mer, hästen vinklar bäckenet något mer och inner bak svingas lite mer mot tyngdpunkten.
Rent teoretiskt har jag fått det förklarat så för mig men om det verkligen stämmer vet jag inte.

/T

Jag har både läst och fått förklarat att AK-ryttare lägger vikten på inner, så det var därför jag undrade. Hur påverkar ett tryck med inner sittben på din häst? Böjer den sig för det trycket eller vad använder du det till?

Jag har också hört det där med att magmuskeln drar ihop sig, och jag vet inte heller om det stämmer. Är därför nyfiken på mer teorier.

Kan någon rent tekniskt förklara för mig hur ni gör och vad som händer i hästen muskulärt och rent anatomiskt när ni vill att den ska trampa under sig med inner bak genom att påverka med innerskänkeln.

Rent tekniskt är det ju Ridstilen som avgör, många olika vägar bär till samma rörelse, det beror ju på vad man har lärt sig.

Ett bakben når man att lyfta genom att lyfta samma sidas sittben, då det konstant är sittbenen som styr bakbenens position.

Man kan i det låta impulser från den diagonala handen/tygeln gå ner i benet, väldigt mjukt så att det diagonala arbetet blir en helhet, men detta rek. jag bara när hästen har accepterat ryttarens hand fullt ut. (Ryttaren är utbildad i att hantera bettet)

Muskulärt berättar jag gärna men inte just nu, jobb väntar!

Nu satte jag mig för att skriva ett svar igen men måste inse att jag egentligen inte förstår vad du menar.

Kan du specificera?

Man kan i det låta impulser från den diagonala handen/tygeln gå ner i benet, väldigt mjukt så att det diagonala arbetet blir en helhet, men detta rek. jag bara när hästen har accepterat ryttarens hand fullt ut. (Ryttaren är utbildad i att hantera bettet)

Ja det måste finnas en koppling mellan hand och bakhov annars händer ingenting! Det blir inget "svar".

Annars håller jag med ang att jag inte förstår frågeställningen riktigt, har också varit på väg att svara ett par gånger men upptäckt att jag inte vet riktigt på vad, att jag inte förstår frågan riktigt:confused:

Så gärna klargörande från TS för min del också:idea:

Jag har lärt mig att ha vikten på yttersidan i en öppna på rakt spår för att den bär sig på dett yttre benet. I en öppna på volt sitter jag på innersidan då hästen bär på sitt inner framben. I sluta sitter jag på rakt spår på inner sittben.

Enligt Bent´s bok Akademisk RIdkonst sitter man på inner oavsett om man gör en öppna eller sluta.Jag har också gjort så i den vanliga traditionella ridstilen tidigare.
Jag har upplevet att öppna har varit svår att utföra, ända fram till att jag började lägga vikten på ytter. (så enkelt det blev helt plötsligt)
Bent skriver även att det är lättare för hästen att utföra en öppna om man har vikten på ytter, men att det då blir dubbla budskap till hästen. Den biten har jag svårt att förstå. Så varför sitter man på inner om det är lättare för hästen att göra en öppna om man sitter på ytter??

Vad jag undrar över i min fråga är också hur man kan påverka hästen att ta fram/in inner bak genom att peta med skänkeln på innersidan. Här sägs det att magmuskulaturen drar ihop sig så att inner bak tar ett steg längre in under magen. Jag förstår inte hur det ska kunna påverka benet (dvs hur ska hästen förstå detta), det är därför jag vill ha mer info så att jag förstår vad som menas.

Ursäkta luddigheten i frågan, det är ganska luddigt i huvudet på mig, det är därför jag vill ha svar.

Jag har lärt mig att ha vikten på yttersidan i en öppna på rakt spår för att den bär sig på dett yttre benet. I en öppna på volt sitter jag på innersidan då hästen bär på sitt inner framben. I sluta sitter jag på rakt spår på inner sittben.

Enligt Bent´s bok Akademisk RIdkonst sitter man på inner oavsett om man gör en öppna eller sluta.Jag har också gjort så i den vanliga traditionella ridstilen tidigare.
Jag har upplevet att öppna har varit svår att utföra, ända fram till att jag började lägga vikten på ytter. (så enkelt det blev helt plötsligt)
Bent skriver även att det är lättare för hästen att utföra en öppna om man har vikten på ytter, men att det då blir dubbla budskap till hästen. Den biten har jag svårt att förstå. Så varför sitter man på inner om det är lättare för hästen att göra en öppna om man sitter på ytter??

Vad jag undrar över i min fråga är också hur man kan påverka hästen att ta fram/in inner bak genom att peta med skänkeln på innersidan. Här sägs det att magmuskulaturen drar ihop sig så att inner bak tar ett steg längre in under magen. Jag förstår inte hur det ska kunna påverka benet (dvs hur ska hästen förstå detta), det är därför jag vill ha mer info så att jag förstår vad som menas.

Ursäkta luddigheten i frågan, det är ganska luddigt i huvudet på mig, det är därför jag vill ha svar.
Jag är inte alls med på hur du tänker:confused:
Vore det inte mer aktuellt att ta med vad Karl förespråkar?

Hästen får(ska få:angel:) mer aktivitet i den sidans ben som man påverkar magmusklerna- kontraktion. Vad är hästens reaktion när man kliar den under magen? Dessutom så rundar man den i sidan.
I början- innan hästen är riktigt smidig är det bäst att sitta något inåt, men sen när man ska få den att bära sig mer- då balanserar man upp den mer på ytter o även samma sidas tygel.
Kanske lite fel att säga på ytter, men att man sitter kvar- även fast innerhöft är sysselsatt med ngt annat.

Senast ändrad:

Kanske lite fel att säga på ytter, men att man sitter kvar- även fast innerhöft är sysselsatt med ngt annat.

Även till Helan:

Ja så skulle jag säga, att man sitter kvar på båda - men att man får ha extra uppmärksamhet på ytter eftersom det är lätt att man släpper med det sittbenet särskilt om hästen vill flytta ryttaren i sadeln för att få det lite lättare åt något håll.

Man ska alltså inte mer på ytter eller inner utan på båda. DET kan i sej vara det svåra.

Axel o Flashlight har i sina ovanstående inlägg, redan förklarat det hela på ett föredömligt sätt. Så jag avstår från att krångla till det. :rofl:

:bow:

Mvh

IngelaH

Jag är inte alls med på hur du tänker:confused:
Vore det inte mer aktuellt att ta med vad Karl förespråkar?

.

Varför det??
Han har just i detta fall inget med det att göra, detta snappade jag upp för flera år sen när jag läste en bok av en gammal gammal ryttarmästare från 1800-talet som förespråkar detta med vikten. Därav provade jag och upptäckte att det var en bra lösning för mig och min häst.
Senare, javisst, Karl påpekar samma sak och det är därför det blir aktuellt för mig igen att börja fundera på vad som funkar bra/bäst.

Axel: Vad menar du med att innerhöften är "sysselsatt" med annat??
Vad gör den då?

Jag förstår i princip hur ni menar med magmusklerna, och att hästen har annan anatomi än mig, men jag tar inte längre steg när nån kliar mig på magen:angel: Hur lär sig hästen/vet hästen att den ska trampa under med inner bak när man kittlar den på inner magmuskel? Eller är det helt och hållet per automatik?
När jag kliar hästen under magen så höjer den ryggen, men inte trampar benen längre in under magen (just varit i stallet och testat). HUR/VAR ska jag klia för att det ska funka?

TEZ1 har det bästa svaret hittills (för mig att förstå), men å andra sidan vet hon inte om det stämmer....

Flashlight: du sitter alltså på båda sittbenen!? Vad gör inner och ytter sittben mer konkret dp vid en öppna.

Men om hästen BÄR på inner fram- är övningen förkastlig o för svår. Om o när hästen kan bära sig med din hjälp, DÅ kan man ge sig på att försöka rida öppna på volt- den bär sig då bak.Det kräver massor av ryttaren o än mer av hästen.
Om man är ute efter att stärka hästen bak, rider man sluta på volt. Då har övningen ett logiskt syfte,som de flest klarar av- en liten bit i taget.
Den har då en chans att kunna lätta i fram- som behövs iom att den har längre väg att gå. Den samlar sig.

Men om hästen BÄR på inner fram- är övningen förkastlig o för svår. Om o när hästen kan bära sig med din hjälp, DÅ kan man ge sig på att försöka rida öppna på volt- den bär sig då bak.Det kräver massor av ryttaren o än mer av hästen.
Om man är ute efter att stärka hästen bak, rider man sluta på volt. Då har övningen ett logiskt syfte,som de flest klarar av- en liten bit i taget.
Den har då en chans att kunna lätta i fram- som behövs iom att den har längre väg att gå. Den samlar sig.

Suveränt svar.

Varför det??
Han har just i detta fall inget med det att göra, detta snappade jag upp för flera år sen när jag läste en bok av en gammal gammal ryttarmästare från 1800-talet som förespråkar detta med vikten. Därav provade jag och upptäckte att det var en bra lösning för mig och min häst.

Men vad egentligen, är det du inte förstår?

Senare, javisst, Karl påpekar samma sak och det är därför det blir aktuellt för mig igen att börja fundera på vad som funkar bra/bäst.

Karl om någon kan ju förklara det, han brukar i alla fall förklara så till och med jag blir nöjd. :D

Jag förstår i princip hur ni menar med magmusklerna, och att hästen har annan anatomi än mig, men jag tar inte längre steg när nån kliar mig på magen:angel: Hur lär sig hästen/vet hästen att den ska trampa under med inner bak när man kittlar den på inner magmuskel? Eller är det helt och hållet per automatik?

Alltså..alla kan per stimuli (I en väl fungerande individ) utveckla en betingning, säkert även du. Hästens rörelsemönster kan man applicera delvis till en själv men aldrig fullt ut, dock kan vi inte jämföra de mer än att vi båda både har medfödda reflexer samt kan utveckla reflexer efter erfarenheter.

Min erfarenhet säger att hästens förmåga att lyfta på bakbenet och ta ett steg i den rörelseprocess som du beskriver härrör från de båda.

Dels för att i rörelse-energin (Stimuli ges vid ett fingerpet i magmuskeln) rör sig energin uppåt framåt och det torde betyda att hästen tar ett steg fram, dels för att ryttaren påverkar (Ger stimuli) från en punkt på hästen som är ett inlärt beteende, hästen reagerar alltså på en betingning.

Sen VAR vi ger denna stimuli är säkert lika olika som vi är antal ryttare.

När jag kliar hästen under magen så höjer den ryggen, men inte trampar benen längre in under magen (just varit i stallet och testat). HUR/VAR ska jag klia för att det ska funka?

Se svar ovan.

Flashlight: du sitter alltså på båda sittbenen!? Vad gör inner och ytter sittben mer konkret dp vid en öppna.

Detta ska inte jag beskriva, hur Flash gör det, men visst ska man sitta på båda sittbenen och visst ska man alltid komma tillbaka till 50/50.

Detta ska inte jag beskriva, hur Flash gör det, men visst ska man sitta på båda sittbenen och visst ska man alltid komma tillbaka till 50/50.

Jodå, det kan du göra, jag kan bara instämma.

Helan:
I o m böjningen så flyttar jag fram inre ngt lite, men väldigt lite, men sitter kvar med vikten jämnt fördelad. Vrider en liten aning i bålen och pekar lite inåt med innerhanden.

Särskilt till höger är det viktigt för mej att inte dra bak ytterskänkeln.

Så gör jag normalt, tror jag...

När du kliar hästen på magen så höjer den ryggen - ja.
När hästen höjer ryggen så vinklas bäckenet och då "hamnar" bakbenen längre in under hästen.
Så om du tajmar mag-kliet när hästen ska lyfta vä ben med vä skänkel och hö ben med hö skänkel så får du in bakbenen längre under men det blir inte ett längre steg.
Hur/Var du ska klia är väl helt upp till dig hur du bestämmer att hjälpen ska fungera, men som vid all inlärning - konsekvens!

Jag är inte renlärig AR, jag är bara ryttare ;) men jag påstår att i en korrekt öppna ska hästen bära på båda bak lika mycket, rygg, manke och nacke lyfts, den lättar i hela frampartiet och inner fram ska träda över ytter fram så att övningen blir samlande i kroppen och gymnastiserande för bogen.

Utvikning i ämnet; Det innebär att ryttaren måste sitta rak över hästen och kunna påverka hästen till samling i sätet, visa hur den ska ställa och sedan rida in i öppnan.
Jag gör det genom att se ut i min kropp som jag vill att hästen ska se ut i sin, det låter kanske svårt men det är det inte - renodla hjälperna och sänd så lite singaler du kan till din häst, då försvinner bruset av hjälper och hästen kan lyssna och koncentrera sig.

Utvikning i ämnet; Det innebär att ryttaren måste sitta rak över hästen och kunna påverka hästen till samling i sätet, visa hur den ska ställa och sedan rida in i öppnan.
Jag gör det genom att se ut i min kropp som jag vill att hästen ska se ut i sin, det låter kanske svårt men det är det inte - renodla hjälperna och sänd så lite singaler du kan till din häst, då försvinner bruset av hjälper och hästen kan lyssna och koncentrera sig.
Instämmer helt med dig här. Så gör jag också.

Du skriver att du inte är renlärig AR, (akademisk ryttare) jag undrar genast om din beskrivning av öppnan är en akademisk ryttar-beskrivning eller inte?
Det kom på tal om man har skilda krav eller inte, angående hur skolorna ska utföras, vad krävs för att kalla en öppna en öppna och så vidare? Hur tänker du? Om det hör hemma här, kanske jag ska säga, när det gäller benlyft och sånt känner jag mej just nu mest förvirrad när jag läser om det.

Jag får nog rätta mej själv om den sista meningen, jag inser att det var ytterligare en annan diskussion, det där med hur hästen lyfter benen och sånt. Här är så mycket intressant att jag tydligen rör ihop det, hoppas att alla ursäktar en nybörjare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 192
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar