airedaleterrier

stjarnhimmel

Trådstartare
Är det någon som har eller har haft en sådan?

Jag är uppväxt med en och jag älskade den hunden. Så vänlig, gillade barn och andra hundar. En kompis som följde med på allt :)

Jag undrar dock om två av hennes drag är vanliga.. Vill veta då jag så småningom vill ha ny hund

1. Hon hade stark jaktinstinkt. När hon kände spår av vilt eller tom katt så blev hon helt blockerad och ville efter. Trots kurser och instruktör kunde vi inte bryta detta helt. Nu bor jag på landet och här skulle nog en hund med mkt jaktinstinkt få det jobbigt med vilt inpå knuten

2. Jag har aldrig sett en hund med så mkt energi. Vi gick runt 6 timmars promenader om dan i raskt tempo men hin hade gärna gått några timmar till. vet att detta är en aktiv ras men det vore bra om hunden kunde klara sig på 3-4 timmars promenad om dan.

Ni som kan rasen- vad säger ni?

Det finns åtminstone en här på buke som har en jättefin airedale! Finns med i bildtråden, men jag minns inte vad bukefalisten kallar sig nu :o

När det gäller punkt 2 så tippar jag på att hunden du växte upp med dels skulle ha klarat sig fint med 3-4 timmars promenad per dag, dels hade blivit gladare om en promenadtimme bytts ut mot en timme mental träning i någon form.

Vad kul! :):up:
Min airedale är ett och ett halvt år och det är min första hund så jag har inte så mycket att jämföra med men kanske är mina erfarenheter lite att ha ändå :)

Han är framförallt fruktansvärt rolig att vara tillsammans med, precis som du skriver - en riktig kompis. Det är en härlig familjehund med ett stadigt och glatt temperament. Han har en fantastisk utstrålning och det händer inte sällan att folk stannar sina bilar för att titta på honom.

Motionsmässigt är det som @Red_Chili skriver. Han är förvisso i princip outröttlig men klarar sig gott på två timmar. Träna huvudet på olika sätt är minst lika viktigt som motion. Min älskar spår och sök och klurigheter i vardagen. Han är väldigt mottaglig för skvallerträning. Lugn inne.

Han har så vitt jag kan bedöma stark jaktinstinkt. Jag är övertygad om att det går få kontroll över den men det kräver mycket, mycket tid, träning och en nära relation präglad av humor och tålamod. Han skvallrar på fåglar som flyger upp framför honom nu och kastar sig sällan efter den (jag har honom ofta i långlina). Han jagar inte våra frigående höns och inte våra katter. Man kan aldrig räkna med att en airedale kommer att kunna gå lös.

Det är en fantastisk ras som passar mig perfekt :love: (även om jag förtvivlar ibland)

IMG_5372.JPG

ChartImg.axd.png

Min airedale är ett och ett halvt år och det är min första hund så jag har inte så mycket att jämföra med men kanske är mina erfarenheter lite att ha ändå :)

Han är framförallt fruktansvärt rolig att vara tillsammans med, precis som du skriver - en riktig kompis. Det är en härlig familjehund med ett stadigt och glatt temperament. Han har en fantastisk utstrålning och det händer inte sällan att folk stannar sina bilar för att titta på honom.

Motionsmässigt är det som @Red_Chili skriver. Han är förvisso i princip outröttlig men klarar sig gott på två timmar. Träna huvudet på olika sätt är minst lika viktigt som motion. Min älskar spår och sök och klurigheter i vardagen. Han är väldigt mottaglig för skvallerträning. Lugn inne.

Han har så vitt jag kan bedöma stark jaktinstinkt. Jag är övertygad om att det går få kontroll över den men det kräver mycket, mycket tid, träning och en nära relation präglad av humor och tålamod. Han skvallrar på fåglar som flyger upp framför honom nu och kastar sig sällan efter den (jag har honom ofta i långlina). Han jagar inte våra frigående höns och inte våra katter. Man kan aldrig räkna med att en airedale kommer att kunna gå lös.

Det är en fantastisk ras som passar mig perfekt :love: (även om jag förtvivlar ibland)

IMG_5372.JPG

ChartImg.axd.png

Härlig gubbe! :)

Hur stor / tung är han?

IMG_5372.JPG

ChartImg.axd.png
Får man fråga vem som fött upp in hund? Trevligt BPH. :) Är kullsyskonen lika trevliga?

Det finns åtminstone en här på buke som har en jättefin airedale! Finns med i bildtråden, men jag minns inte vad bukefalisten kallar sig nu :o

När det gäller punkt 2 så tippar jag på att hunden du växte upp med dels skulle ha klarat sig fint med 3-4 timmars promenad per dag, dels hade blivit gladare om en promenadtimme bytts ut mot en timme mental träning i någon form.
Ja det är sant att man kan ha annan träning, som också gör hen "trött i huvydet" eller hur man ska uttrycka sig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 782
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 699
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 595
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V