Åh denna förbannade allemansrätt.

Hm, jag noterar att det i väldigt många av exemplen ovan verkar vara grannarna som är problemet och inte alls några random statsbor som inte begriper vad allemansrätten är...

Längs min nedfart ligger det två sommarstugor. Den ena befolkas av en glad och trevlig barnfamilj som förvisso gärna vill komma och klappa djuren på sommaren, men då alltid ber om lov innan osv osv.

Den andra ägs av ett miffo som tex flera gånger bestämt sig för att gena rakt genom vår trädgård för att ta sig ner till sjön, istället för att gå på byvägen (som blir 100 meter längre att gå). Min trädgård är helt omgärdad av hagar och nedfarten på privat väg är ca 70 meter. Man blir minst sagt paff när det helt plötsligt kommer badturister knallandes rakt genom syrenhäcken... Stugägaren i fråga blev mycket förtretad när jag frågade vad han gjorde i min trädgård och försvarade sig med att "byvägen gick minsann här förr!" (vilket den gjorde. För ungefär 100 år sedan, bokstavligt talat.).

Typexempel på stadsbo som kommer ut på landet och betraktar det som sitt privata kollo.

Lupiner är vackert och dom håller på att sprida sig över hela tomten. :love:

Förresten så får dom stå var dom vill med bilen, jag ska inte åka nånstans förrän på eftermiddan. Ibland står det nån bil på stora infarten, ibland nån tröska eller traktor med släp, för att inte tala om när skrotåkarna eller flisåkarna fyller hela stora infarten med sina burkar för då blir det trångt. :)

Det parkeras hos oss också, där vi bor, på /intill gårdsplanen för att plocka just lupiner- det går bra så men ibland behöver vi ut med fordon för att arbeta eller använda hela området till plastning med mkt körande maskiner och då är det inte så roligt om den där ägaren till bilen blir borta i en halvdag och faktiskt blockerar arbetet. Inte ovanligt, en vandringsled går förbi och en del vill gena härifrån.

Återigen så står det folk på gårdsplanen och försöker öppna grinden in till den ena hästhagen. Ja inte bara folk för dom hade hund med sig också.
Mina hundar som upptäckte dom blev hysteriska, vilket jag förstår. När jag kom ut och frågade vad dom gjorde där så fick jag svaret att det hade dom rätt till för dom var ute och gick och skulle gå över till andra sidan.
När jag sa dom inte alls hade någon som helst rätt att stå på min gårdsplan. Kom svaret jodå, vi vill inte bråka med dig men det har vi rätt till för det går en väg hit.
Dööö det går väl "vägar" till varenda hus som finns och inte sjutton får man gå in i trädgården för det.

Det är alltså en lång uppfart till vår gårdsplan med häststaket på bägge sidor om den och våra soptunnor står där också. Dessutom då så finns det nere vid våra soptunnor en stor fin järngrind som man kan gå igenom för att "komma till andra sidan".
Min enda tröst just nu är att dom kommer att få problem med att "komma till andra sidan" för antingen måsten dom vada över en översvämning eller krypa under ett elstaket. Vilket inte är mitt "fel" för det är kommunens arrendator till grannmarken som satt igen grinden på sin sida, på min finns den kvar ;)

Men jag är ändå väldigt trött på detta "Jag får visst lov" :yuck:
Jag hade ju bekymmer för något år sedan och startade en tråd i ämnet som gav mig mycket. Tack alla Bukefalister!
Vad många verkar ha glömt är att Allemansrätten innebär att den som önskar passera ska: "Inte störa, inte förstöra". Men det är svårt för många tyvärr.
Efter diverse störningar vände jag mig till min kommun och fick lov att sätta upp en skylt att allmänheten inte hade på vår gårdsplan att göra. Och med ungefärligt textförslag: Allemansrätten gäller inte här, inom hemfridszon gäller brottsbalken 4 kap. 6 § första stycket och 12 kap. 4 §
De stora flertalet trodde ju att allemansrätten gällde. Men när man frågade dem som gapade högst om innehållet i Allemansrätten, visade det sig ju att de inte hade en aning om vad man får göra och inte.
Nu är det lugnt och skönt i alla fall och jag hoppas att du får det med.
mvh

I mitt fall är det inte några grannar som går över vallen utan svamp plockare då det finns massa kantareller i skogen på andra sidan vallen.

Och, skall kanske tilläggas, vi har inte blivit osams med någon!
Men saken diskuteras i samhället, man har nog blivit uppmärksam på att man inte kan klampa på hur som helst och hur ofta som helst. De flesta kan ju relatera till att de inte vill ha folk i sin egen trädgård eller bil parkerad på sin uppfart.
Så det har varit ett lyft. :)
mvh

Nu var jag otydlig tydligen, blommorna är som jag skrev ovanliga- alltså är de fridlysta, en del av dem växer enbart på några få platser i Norden bl a hos oss, visst slank säkert en och annan tillåten blomma eller ört med men det var de andra som de kom för.
Sedan, som jag skrev, menade jag att de kunde plocka ur egen trädgård.
Det som grävdes upp var mkt ovanliga fridlysta orkidéer. Delvis av samma damer- till sin egen trädgård.

Nej ovanliga är inte det samma som fridlysta även om det ofta sammanfaller,och minns jag rätt skrev du både ovanlig och fridlyst samt inlägget handlade om att det är trist när folk plockar era blommor och inte de i trädgården. Man får plocka alla blommor utom de fridlysta (och givetvis inte odlade eller i trädgårdar) och som med mycket annant så gäller klagomålen tillfällen då folk bryter mot allemansrätten och lagen.

Är det inte bättre att vara korrekt och skylta att de flesta blommorna i området är fridlysta och därmed inte får plockas? Själv hade jag ryckt på axlarna åt tokiga markägare som försöker förbjuda blomplockning men givetvis respekterat om blommorna var fridlysta. Nu plockar jag sällan blommor i och för sig.

Nu blev det ju plötsligt enkelt;

Och med ungefärligt textförslag: Allemansrätten gäller inte här, inom hemfridszon gäller brottsbalken 4 kap. 6 § första stycket
Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

och 12 kap. 4 §
Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Är det inte bättre att vara korrekt och skylta att de flesta blommorna i området är fridlysta och därmed inte får plockas? Själv hade jag ryckt på axlarna åt tokiga markägare som försöker förbjuda blomplockning men givetvis respekterat om blommorna var fridlysta. Nu plockar jag sällan blommor i och för sig.
Rätt OT, men jag noterade att jag plockade blommor som var fridlysta för ett par helger sedan. Dock inte där jag plockade, utan 600m bort.

Nu blev det ju plötsligt enkelt;

Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.
Man bor i en superbra kommun! ;)

Rätt OT, men jag noterade att jag plockade blommor som var fridlysta för ett par helger sedan. Dock inte där jag plockade, utan 600m bort.

Nu häner jag inte med, var blommorna fridlysta på en plats men inte 600 m bort, var det en länsgräns eller landsgränns där eller?

Nu häner jag inte med, var blommorna fridlysta på en plats men inte 600 m bort, var det en länsgräns eller landsgränns där eller?
Liljekonvalj, länsgräns Uppsala/Stockholms län 600m bort, lika mycket liljekonvaljer på båda sidor.
Buketten börjar nu se lite trött ut, men det torde vara ok eftersom den plockades 29/5.

Jag ser det inte som min sak att informera andra om vilka blommor som inte får plockas eller plockas- plockningen hade pågått under säsong daglidax i väldigt många år- dålig stil tycker jag att bara plocka och inte ta redan på fakta om att det mesta man hade i buketten inte var tillåtet.

En kort historia här som egentligen är lång-självklart hade jag Länsstyrelsen, deras inventerare samt vår kontaktperson där bakom mig, skylttexten var ense med vad de tyckte- fröbanken påvekades alltför mycket och det handlar inte om frö efter lupiner eller vitsippor.
Är jag tokig för en sådan sak så säger det mer om dig än mig.

Jag ser det inte som min sak att informera andra om vilka blommor som inte får plockas eller plockas- plockningen hade pågått under säsong daglidax i väldigt många år- dålig stil tycker jag att bara plocka och inte ta redan på fakta om att det mesta man hade i buketten inte var tillåtet.

En kort historia här som egentligen är lång-självklart hade jag Länsstyrelsen, deras inventerare samt vår kontaktperson där bakom mig, skylttexten var ense med vad de tyckte- fröbanken påvekades alltför mycket och det handlar inte om frö efter lupiner eller vitsippor.
Är jag tokig för en sådan sak så säger det mer om dig än mig.

Nu tolkar du det totalt galet, jag bara påpekar att det är en uppenbarrisk att folk feltolkar meddelandet som att det är någon tokig markägare som vill hindra folk att plocka blommor om man inte upplyser om anledningen, dvs att det enligt lag är förbjudet. Jag skulle själv lätt misstolkat det. Givetvis är det inte din sak, men vill man skydda blommorna så är det inte särskillt svår att informera lite, och jag uppfattade det som om du vill det men jag hade visst fel.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag dristade mig till att ge ett tips, det tycks vara mycket upprörande, att du skulle tolka det som att jag ansåg dig vara tokig föll mig inte in.

Längs min nedfart ligger det två sommarstugor. Den ena befolkas av en glad och trevlig barnfamilj som förvisso gärna vill komma och klappa djuren på sommaren, men då alltid ber om lov innan osv osv.

Den andra ägs av ett miffo som tex flera gånger bestämt sig för att gena rakt genom vår trädgård för att ta sig ner till sjön, istället för att gå på byvägen (som blir 100 meter längre att gå). Min trädgård är helt omgärdad av hagar och nedfarten på privat väg är ca 70 meter. Man blir minst sagt paff när det helt plötsligt kommer badturister knallandes rakt genom syrenhäcken... Stugägaren i fråga blev mycket förtretad när jag frågade vad han gjorde i min trädgård och försvarade sig med att "byvägen gick minsann här förr!" (vilket den gjorde. För ungefär 100 år sedan, bokstavligt talat.).

Typexempel på stadsbo som kommer ut på landet och betraktar det som sitt privata kollo.

Jag tänker att han troligen hade varit en idiot oavsett om han kom från stan eller från landsbygden.

Ja. Jag håller med och jag tror att det finns idioter både i stan och på landsbygden.
skillnaden mellan dem är nog att man förväntar sig att idioten från landsbygden bör ha mer koll på vad som gäller på landet, än vad man förväntar sig av en idiot från stan.

Att inte stå ut med andra människor är en problematisk egenskap, .....
Nej det handlar inte om det.
Utan om det behovet av sömn och vila som alla människor har.
Jag umgås mycket intensivt med människor när jag arbetar.
Och behöver vila när jag är ledig.

Det har inte med andra människor alls att göra utan har med dygnets begränsade timmar att göra.

Jag har haft häst - på landet - stor del av mitt liv och ridit ännu större del av livet. Det du beskriver har jag aldrig varit med om, inte ens på ridskolor.
Jag har varit med om att objudna har stått på min gårdsplan där allemansrätten inte gäller och berättat för mig att det finns kaniner att titta på bakom mitt stall.
-"Kom får du se!"

Som att inte jag skulle veta att jag har kaniner och var jag har dem.

Känns rätt meningslöst att prata om hur andra borde varanär de inte ens deltar i samtalet. Ingen säger sig ju bete sig som beskrivs. Dessutom är vi många som aldrig har sett röken av de uppmålade skräckscensroorna, så jag undrar hur stort problemet är.
Men om man visste om att man uppförde sig som det beskrivs så skulle man nog låta bli.
Jag tror att den som gör så inte förstår hur det uppfattas av andra.
Så du kanske är en av de som stör utan att du vet om det?
Att du inte blir störd talar för det - det brukar hänga ihop.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar