Hm, jag noterar att det i väldigt många av exemplen ovan verkar vara grannarna som är problemet och inte alls några random statsbor som inte begriper vad allemansrätten är...
Längs min nedfart ligger det två sommarstugor. Den ena befolkas av en glad och trevlig barnfamilj som förvisso gärna vill komma och klappa djuren på sommaren, men då alltid ber om lov innan osv osv.
Den andra ägs av ett miffo som tex flera gånger bestämt sig för att gena rakt genom vår trädgård för att ta sig ner till sjön, istället för att gå på byvägen (som blir 100 meter längre att gå). Min trädgård är helt omgärdad av hagar och nedfarten på privat väg är ca 70 meter. Man blir minst sagt paff när det helt plötsligt kommer badturister knallandes rakt genom syrenhäcken... Stugägaren i fråga blev mycket förtretad när jag frågade vad han gjorde i min trädgård och försvarade sig med att "byvägen gick minsann här förr!" (vilket den gjorde. För ungefär 100 år sedan, bokstavligt talat.).
Typexempel på stadsbo som kommer ut på landet och betraktar det som sitt privata kollo.