Åh denna förbannade allemansrätt.

Striktare regler får såklart konsekvenser för någon. Det är en inskränkning.

Tydligare regler är väl bra. Vad är det som bör vara striktare? Vad skall förbjudas?
Tydligare regler på vad som är förbjudet och strängare straff.
Stör man så är det ju förbjudet liksom när man förstör.
Nerskräpning är också förbjudet.

Problemet i dag är att detta i princip inte går att lagföra.
Om det kostade att göra fel så skulle folk se till att göra rätt.
Objudna som vägrar att avlägsna sig från tomt med hänvisning till Allemansrätten måste ju kunna straffas.

Allemansrätten tillåter att du tältar ett dygn. På vilket sätt menar du att en förändring i den skulle påverka problemet att avhysa folk som redan bryter mot den? Lagen behöver göras om och det måste bli lätt och billigt att avhysa folk, men det ahr inte ett dyft med allemansrätten att göra.

Jag menar ett större tillägg som gör allemansrätten till mer än den rättighet den är idag, det skall även vara en skyldighet med tillhörande straffskala.

- du har rätt att tälta en natt, men måste därefter flytta tältet en betydande sträcka till en helt annan plats. Annars är påföljden böter och avhysning av polis.
Det skulle jag önska.

Som idag är allemansrätten bara en rättighet och helt tandlös mot dem som bryter den. Vilket vi tyvärr fått märka av alltför tydligt...

Så här står det på Länstyrelsens webbplats angående tältning: "Det är tillåtet att slå upp ett tält för något eller några dygn på mark som inte används för jordbruk och som ligger avlägset från boningshus."

Alltså är det i dagsläget en bedömningsfråga a´la fatta-själv-övning.

Eftersom ju folk tydligen är efterblivna så borde texten ändras så varken en efterbliven markägare eller en efterbliven campare kan misstolka texten hur dom än vrider och vänder på den. ;)

Så här står det på Länstyrelsens webbplats angående tältning: "Det är tillåtet att slå upp ett tält för något eller några dygn på mark som inte används för jordbruk och som ligger avlägset från boningshus."

Alltså är det i dagsläget en bedömningsfråga a´la fatta-själv-övning.
Det är ju dock inte den väl definierade svenska Allemansrätten,
utan ett lokalt tillägg därtill som då gäller just i ditt län.

Men det är ju som gjort för missförstånd.

Jag menar ett större tillägg som gör allemansrätten till mer än den rättighet den är idag, det skall även vara en skyldighet med tillhörande straffskala.

- du har rätt att tälta en natt, men måste därefter flytta tältet en betydande sträcka till en helt annan plats. Annars är påföljden böter och avhysning av polis.
Det skulle jag önska.

Som idag är allemansrätten bara en rättighet och helt tandlös mot dem som bryter den. Vilket vi tyvärr fått märka av alltför tydligt...

Du får leta i lagboken efter lagar kring att bosätta sig på annans mark, där finns också straffsatser. Allemansrätten är ingen andra lagbok och bör inte bli det, det räcker med en lagbok. Det är lagen som är tandlös och tillämpningen av den, inte allemansrätten.

Nej det handlar inte om det.
Utan om det behovet av sömn och vila som alla människor har.
Jag umgås mycket intensivt med människor när jag arbetar.
Och behöver vila när jag är ledig.

Det har inte med andra människor alls att göra utan har med dygnets begränsade timmar att göra.
Det är din anledning ja, men inte allas. Gör dig inte till språkrör för alla som bor på landet.

När vi flyttade ut på landet var det för att få space, slippa ha folk inpå sig, att kunna ha barnen ute utan att vara orolig för att det ska hända dem något r/t andra människor eller trafik.
MITT skäl till att flytta ut på landet från stan var helt enkelt att slippa folk. Och jag förstår inte varför det skulle vara problematiskt, jag förstår inte varför det skulle göra mig till osocial eller till ett vilande fågelkvittssnoozande ufo som inte tål folk. Vi ville göra bårt liv lite grönare, skönare, friare och med lite mindre folk tätt inpå. Vi ville ge våra barn en uppväxt på landet där de fick ta den plats de behövde.

Varför skulle det vara konstigt, och jag ställer den frågan till både @Petruska och @Inte_Ung ?

:D
Tragiskt vore det nog istället om man hade så begränsat socialt liv att man såg det som trevligt med främmande människor som kom klampandes in i ens privata sfär helt randomly.

Då är jag nog tragisk. Fast tycker inte jag har ett "begränsat" socialt liv. Men jag har varit med om ganska många "främmande" människor som klampar in i min sfär väldigt randomly, som har varit trevliga att lära känna och fått en hel del ny kunskap och insikt genom det. Mest är det nog för att jag är ganska intresserad av andra människor.

Jag kan tycka att det vore lite trist att vända på steken; att bara prata med människor när och var man har planerat att göra det.

Men det betyder ändå inte att jag uppskattar att ha en massa människor omkring mig hela tiden; därav valet av bostadsplacering.

:D

Det har ju öht inget att göra med att vara social eller inte, mer om det val man gör; När man vill vara social och med Vem.

Tragiskt vore det nog istället om man hade så begränsat socialt liv att man såg det som trevligt med främmande människor som kom klampandes in i ens privata sfär helt randomly.
Det var liksom det mitt svar till I_U gick ut på. Jag tycker att I_U och petruska står som två motpoler i frågan.

N
Längs min nedfart ligger det två sommarstugor. Den ena befolkas av en glad och trevlig barnfamilj som förvisso gärna vill komma och klappa djuren på sommaren, men då alltid ber om lov innan osv osv.

Den andra ägs av ett miffo som tex flera gånger bestämt sig för att gena rakt genom vår trädgård för att ta sig ner till sjön, istället för att gå på byvägen (som blir 100 meter längre att gå). Min trädgård är helt omgärdad av hagar och nedfarten på privat väg är ca 70 meter. Man blir minst sagt paff när det helt plötsligt kommer badturister knallandes rakt genom syrenhäcken... Stugägaren i fråga blev mycket förtretad när jag frågade vad han gjorde i min trädgård och försvarade sig med att "byvägen gick minsann här förr!" (vilket den gjorde. För ungefär 100 år sedan, bokstavligt talat.).

Typexempel på stadsbo som kommer ut på landet och betraktar det som sitt privata kollo.
Nu blev det lite komplicerat - om det gick en väg där tidigare kan det faktiskt råka vara så att man fortfarande får gå där....det där behöver redan ut av Lantmäteriet

@sjoberga Du vill inte ha dem där hela tiden, så du bosätter dig avsides; där är ditt val. Men när du tar emot människor i din verksamhet, som jag antar att du syftar på, så kan det bli jättetrevligt; ff ett val du gör. De kommer ju knappast inknatande i hagen och sadlar upp ett par hästar varpå du utbrister nejmen så trevligt, ska jag sätta på kaffe?

Att välja när och hur långt man släpper människor inpå sig handlar om att freda sitt personliga utrymme. Det handlar om ett ömsesidigt hänsynstagande och medvetenhet om gränser. Det är samma sak att knata in och slå sig ner på någons gårdsplan oinbjuden, som att ställa sig alldeles för nära någon man inte känner när man pratar med dem. Respektlöst.

Spontana möten med andra människor utan att det föregåtts av ofredande uppskattar jag också.

Eftersom ni verkar ha koll i den här tråden, samt att jag inte vill göra något jag inte får, så undrar jag hur det är med att plocka fläderblommor/bär i ex en skogssunge som ägs av privatperson? Alltså inte i anslutning till någons trädgård och inte någon typ av odling eller så. Är det något som är ok (förutsatt att jag inte skadar trädet givetvis)? Eller är det helt fel?

Jag är hemskt glad att varken hus eller hagar syns från vägen här.

Vi bor i en by med massor av sommargäster och väldigt nära bygdegården som har evenemang på sommaren.

Men IOM att vi inte syns så ramlar det inte in någon av misstag. Det går naturligtvis förbi permanentboende ibland men det är ju inte alls samma sak.

Jag vill om möjligt vara ifred när jag är hemma i skogen.

Återigen så står det folk på gårdsplanen och försöker öppna grinden in till den ena hästhagen. Ja inte bara folk för dom hade hund med sig också.
Mina hundar som upptäckte dom blev hysteriska, vilket jag förstår. När jag kom ut och frågade vad dom gjorde där så fick jag svaret att det hade dom rätt till för dom var ute och gick och skulle gå över till andra sidan.
När jag sa dom inte alls hade någon som helst rätt att stå på min gårdsplan. Kom svaret jodå, vi vill inte bråka med dig men det har vi rätt till för det går en väg hit.
Dööö det går väl "vägar" till varenda hus som finns och inte sjutton får man gå in i trädgården för det.

Det är alltså en lång uppfart till vår gårdsplan med häststaket på bägge sidor om den och våra soptunnor står där också. Dessutom då så finns det nere vid våra soptunnor en stor fin järngrind som man kan gå igenom för att "komma till andra sidan".
Min enda tröst just nu är att dom kommer att få problem med att "komma till andra sidan" för antingen måsten dom vada över en översvämning eller krypa under ett elstaket. Vilket inte är mitt "fel" för det är kommunens arrendator till grannmarken som satt igen grinden på sin sida, på min finns den kvar ;)

Men jag är ändå väldigt trött på detta "Jag får visst lov" :yuck:
gnäll inte det är så att de har rätt att gå in och tigga mat av dig och pengar.utan lov och sätta sig utanför din ingång på huset för det ingår i den rörliga rörligheten som eu har som lag

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar