Åh denna förbannade allemansrätt.

Den får vara lös om den är nära som om kopplad-alltså inte lös om den springer omkring i skog eller hage från sin ägare för då störs djurlivet.

Sa till en nyss som åkt till våra marker och släppt ut 2 stora hundar,de kom i hagen utan föraren som var sådär 200 m efter.
Det var just det jag just skrev.

Fast det är väl det folk klagar på, att andra hänvisar till allemansrätten då de fikar i någons trädgård. Jag tror inte att nån är irriterad på allemansrätten, utan det vad andra anser och tror är allemansrätten. @Enya
Det är väl klart, men det handlar ju fortfarande inte om allemansrätten utan om korkat folk som bryter mot lagen. Trådrubriken är direkt felaktig t.ex.

Jag har dock svårt att se att problemet går att lösa. Folk med lite vett går inte in och fikar i någons trädgård oavsett om de vet hur allemansrätten funkar eller ej. Idioter gör det oavsett.

Den enda lösning jag ser är att skylta och sedan försöka vara lagom pedagogisk då man stöter på någon som stör en på ens tomt.

Lösningen är inte bara att skylta, folk läser inte sådana. Om folk bara skyltar så har man inte gjort tillräckligt för att slippa besvär. Polisanmäl och informera i skolorna. Behöver inte ta så mycket energi från var och en egentligen.

Hur var det nu Jonas Gåde och Robert Aschberg i det här programmet med grannar sa? Den som äger problemet får ta itu med det eller något liknande.

Alla ni som vet hur en slipsten ska dras, just nu har jag folk inne på min tomt som plockar lupiner, har parkerat på min infart och bara traskat rätt ner i hagen till största beståndet så VAD ska jag göra?

Men det beror ju på. Står det vid husknuten och kikar in genom fönstret samtidigt är det ju värre än om de står tvåhundra meter bort i ett dike.

Be dem flytta bilen och sen njuter du över att de hjälper dig att bli av med de förbannade lupinerna ;).

Problemet är som många säger inte allemansrätten utan snarare att folk bara lär sig sina rättigehter och inte sina skyldigheter. Jag var lite orolig när jag hade föl för att det skulel bli vallfärdande till hagen men jag såg inga sådana tendenser. Oron kom sig av att när jag var barn och lekte med en kompis kom hennes mamma och talade om att vi skulle åka iväg och titta på en nyfödd fölunge 1 mil utanför stan. Personen hade ingen relation med dessa människor men parkerade glatt på gårdsplanen. Efter det minns jag inte vad som hände. Troligen har jag förträngt det då jag kände mig obekväm i situationen. Jag tror inte att jag gick in i något stall eftersom jag inte har några minnen av hur det skulle ha sett ut och jag har inget minne av något föl så troligen stannade jag vid bilen.
Vid stallet har vi problem med en familj som använder skogsmarken utanför deras tomt som soptipp och även avfallsförbränningsanläggning. Markägarna vet om det hela och är sura men gör inget åt saken. Jag skulle inte vilja stå som ägare till den askhögen där det säkert finns massor av mindre trevliga kemikalier.

Varför polisanmäler ni inte sådant intrång? Varför låter ni det bara fortgå?

För vår del har det inte fortgått. Anledningen till att det blev såhär -och det finns fler illa exempel som är så speciella så jag väljer att inte skriva ut dem- var att det var mannen i husets alldeles för snälla föräldrar som bodde där och helt sonika blev överkörda, de vågade inte säga till, med rätt, för när de väl försökte så slutade många att heja de valde därför att flytta. Hur tror du det blivit om de polisanmält?- bespottade, kan jag säga.

För min del var det inte svårt att ta tag i det, jag bodde inte där och struntade fullkomligt i om de inte hälsade. Så det blev till att informera och kräva, ställ era bilar i er egen trädgård (va, förstår du inte att skylten är ett skämt"), plocka upp soptippen (vi plockar fortfarande varje år än), ta bort taggtrådshagen från vår hage (ska vi behöva ställa växthuset på vår gräsmatta?), låt myrorna vara, blomskylten har jag redan skrivit om, satte upp bom med lås till skogsvägen (ryttare kommer förbi men numer stopp för bilar och deras sopor), tar hyra för parkeringen(jomen), sa till om redskap och kärror, körning under känslig tid i vår hage, stopp för ridning igenom och på våra vallar, eller intill åkerkanten, osv osv, en jävla massa jobb för att andra anser sig ha rätt.

Nöp fast elöppningrna, det finns stättor.

Men jag är väl bara en högljudd gnällig markägare.

Nu svarade jag på om att hur ska striktare regler ge konsekvenser för de skötsamma? att det ger konsekvenser för de andra- det är det som är önskvärt och meningen.

Förstår du inte vad du själv skriver? Striktare regler (på det sätt du vill ha det) = färre rättigheter för allmänheten = konsekvenser för de som håller sig inom rätten.

Tydligare och mer kommunicerade/informerade regler är en annan sak som är välkommen.

Be dem flytta bilen och sen njuter du över att de hjälper dig att bli av med de förbannade lupinerna ;).
Lupiner är vackert och dom håller på att sprida sig över hela tomten. :love:

Förresten så får dom stå var dom vill med bilen, jag ska inte åka nånstans förrän på eftermiddan. Ibland står det nån bil på stora infarten, ibland nån tröska eller traktor med släp, för att inte tala om när skrotåkarna eller flisåkarna fyller hela stora infarten med sina burkar för då blir det trångt. :)

Ja, jag hör till dom som har haft problem med folk som sprungit in på tomter etc och sedan hänvisat till allemansrätten.

På förra gården var det standard att människor kom knallandes på vår gårdsplan, med våra två bostadshus på varsin sida om gårdsplanen. Det var PRIVAT mark och tomtmark, men det hände titt som tätt att människor tyckte att det var helt okej att gå sida vid sida med mitt köksfönster och sedan hänvisa till allemansrätten.

Min syster tittade ut en gång när en kille med golden retriever passerade trädgården med hunden lös, och sedan stannar och väntar medan den sätter sig och skiter mitt på vår gräsmatta. Hon öppnar ytterdörren och säger åt honom att ta upp hundskiten efter sig, varpå killen vänder sig om och pekar finger!

Vi har haft joggare som kommit kryssande mellan våra trädgårdsland och sprungit vidare utan att bry sig det minsta när man ropar efter dem. (För att informera dem om att det är vår trädgård de springer i!).

Vi har satt upp skyltar med information om att det är tomtmark och att allemansrätten inte gäller tomtmark, och då har våra skyltar blivit nedsprejade med färg!!

Vi har haft ändlösa diskussioner med folk om allemansrätten, eftersom det är det som de ständigt hänvisar till. Jävligt tröttsamt.

På vår nya gård har vi inte lika stora problem (ännu), men jag har exempelvis hittat rotborsten som vi använder för att städa ur badkaren med i hagarna - full med hästhår. Någon har alltså stått och borstat våra hästar med den rotborsten??
Fasar för nästa år, då vi kommer att ha två nyfödda föl under sommaren....

Jag maste saga att jag finner det markligt att manniskor som ager/hyr mark och jobbar for att djuren/grodan ska ma bra ocksa forvantas lagga ner pengar, tid och energi for att allmanheten inte ska forstora for dem ... ar det inte rimligare att allmanheten haller sig ifran omraden som ar odlade och mark med djur?

Den som stör djuren eller förstör bryter mot allemansrätten. Allemansrätten ger tillgång till naturen, men inte rätt att störa och förstöra. Nu syftar man på objektivt störa då en del blir störda även om man ens tänker på att gå in på marken.

Åk med dem hem och gå in på deras gårdsplan (om de nu har eget hus med trädgård) och hänvisa till din allemansrätt..:angel:

För att? Det var viktigaste punkten som nyss avslutade utredningen kom fram till, att det INTE skulle skilja ut kommersiell verksamhet, vilket är ett av LRF-kraven. Varför ska inte ledorden skada, slitage eller störning gälla i det fallet?
OK. Poäng.
Men jag vill ha tydliggjort att vår gratis natur inte är till för folk att tjäna pengar på.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar