AGRIA betänkligheter ang försäkring/avlivning/värde

K

kakan_94

Jag undrar hur en häst kan vara försäkrad för 35.000 :- och inte vara värd mer än 10.000:- enligt försäkringsbolaget Agria. Min häst ska avlivas pga av skador som upptäcktes via röntgen vid besiknings tillfälle för försäljning. Chockad blev man än mera chockad att försäkringsbolaget anser att hästen inte är värd mer än 10.000:- fastän försäkrigen är på 35.000:- i A1. Hur hänger det ihop??
Tacksam för svar

Malin

Sv: AGRIA betänkligheter ang försäkring/avlivning/värde

De gjorde väl en bedömning genom att kolla hur den var tränad och vilka resultat den haft och vilka framtidsutsikter?

Men det låter konstigt... Vad anser du att hästen är värd? Vad är det för slags häst? Jag kan inte så mkt om försäkringar men de kanske gör en bedömning av varje häst som ska ersättas (är övertygad om att det finns många som försöker lura försäkringen). Därmed inte sagt att du gör det! Men att de kanske är extra försiktiga? Dock hoppas ju jag att om jag någon gång måste avliva min häst så vill jag ju ha ut det som han är försäkrad för :crazy:

Tycker det låter lite konstigt... Du har ju betalat för att ha han livförsäkrad till 35.000:-!

Tack tack för svar. Han är en d-ponny 1,47 cm 8 år utbildad la dressyr, banhoppning 60 cm pga av min rädsla samt löshoppad 120 cm. Skulle sälja honom och åkte in till ultuna för besiktning för försäljning och visade sig ha sånna problem att avlivas va enda utvägen. Varken dressyrdommare som utbildad för att dömma LA klasser, samt dressyrtränare, vänner obekanta, varken jag eller någon annan har sett något fel. Hade tänkt sälja honom för 50.000:- och det är var han hade varit värd OM han hade varit frisk.. Tack tack

Det står i Agrias villkor:

"Punkt 6.1-6.3: Du får ersättning med ett belopp motsvarande hästens värde, dock högst med försäkringsbeloppet."

Försäkringsbeloppet är alltså inte det du säkert kommer att få ut, utan det du maximalt KAN få ut. Är hästen värd mindre får du ut mindre. Vore det inte så skulle man ju kunna försäkra en häst för dess dubbla värde och satsa på att rida sönder den. Så det du kan ifrågasätta är i så fall Agrias värdering.

vad är det då för vitts att försäkra en häst i liv A1?? Hitta en ponny för 10.000:- som igentligen är värd 50.000:- åt mig då da. Det är omöjligt.. Priserna på dom ponnierna som är så pass unga och utbildade ligger runt 45-50.000:-. Jag hade en köpare på 50.000:- och han är försäkrad för 35.000:- Varför, varför får jag bara ut 10.000:-?

haha.. tycker jag låter jättekonstigt.. byt till S*eland.. Billigar och bättre villkor.. sent nu men till nästa gång

justja, men varför ha han försäkrad för 35.000:- om man vet att när ens häst dör, inte får ut mer än 10.000:-

tack, ska byta, har 3 hästar + en hund till. ska nog byta. tack tack

Det lönar sig, jag lovar!

Det tycker jag också låter konstigt, man betalar ju en premie som är värd 35.000 då vill man ju få ut det också. Dessutom veterinärbesiktigar man ju hästen innan man ska höja försäkringen så det tycker jag verkligen att man ska få ut hela summan. -självrisken då.

Mitt sto kastade sitt föl i 10 månaden, alltså ett färdigt föl. Dern var missbildad inuti. Hade fosterförsäkring på 20 000 och det fick jag ut

Det står i Agrias villkor:

"Punkt 6.1-6.3: Du får ersättning med ett belopp motsvarande hästens värde, dock högst med försäkringsbeloppet."

Försäkringsbeloppet är alltså inte det du säkert kommer att få ut, utan det du maximalt KAN få ut. Är hästen värd mindre får du ut mindre. Vore det inte så skulle man ju kunna försäkra en häst för dess dubbla värde och satsa på att rida sönder den. Så det du kan ifrågasätta är i så fall Agrias värdering.

Men det där blir ju lite märkligt, för vid vilken tidpunkt värderas hästen? I samband med utdömningen är ju hästen (oavsett dess värde i friskt tillstånd) knappt värd en krona (möjligen slaktvärdet, om sådant finns), så då kan ju försäkringsbolaget hävda att hästen just inte är värd något och vägra betala ut livbeloppet, oavsett hur högt eller lågt det är. :confused:

De har ju en gång godkänt att hästen är försäkrad för 35.000:-, och ägaren har ju betalat en premie under viss tid för att ha just det livbeloppet?

Det finns säkert skäl till varför det är så här, är nyfiken på vilka de skälen är. :)

Hur har dom motiverat att du inte får ut mer än 10000? Det är jag nyfiken på, om det inte står en motivering i beskedet du fått, hade jag ringt och kollat.

/Camilla

Säker ska man inte vara. Jag fick en reservation på höjningen på min, fast den syntes inte i papprena utan först när jag fick ut ersättningen. Vi diskuterade tom höjningen per telefon, jag och deras veterinär.

Så om det finns något SÅDANT bakom kan jag förstå.

Annars inte.

Sveland har motsvarande villkor:

"Den ersättning Sveland betalar till dig vid skada ska högst motsvara den förlust du drabbats av, även om djurets avtalade försäkringsbeloppet skulle vara högre."

Hästen värderas vad jag förstått utifrån villkoren som om skadan eller sjukdomen som leder till att försäkringen tas ut aldrig skulle inträffat(vilket ju också låter rimligt).

Efter som vi inte får reda på vad det är som gör att hästen ska dömmas ut i den här tråden så kan man ju bara spekulera.
Men jag misstänker att orsaken till att bolaget bara vill betala ut 10 000 hänger ihop med orsaken till utdömningen. Den kan ju ha funnits sedan tidigare innan hästen försäkrades för 35 000.
Vet ju inte hur det gått till men det är ganska vanligt att uppfödare inte har sina föl fullvärdes försäkrade de första åren. Så den här kan ju stått i 10 000 fram tills den blev riden och då höjd till 35 000. Om då orsaken funnits redan tidigare innan den höjdes så kommer ingen försäkring att ge ut det nya beloppet utan då är det de första beloppet som gäller.

Såhär står det i brevet jag fick.
Livförsäkringen ska högst motsvara hästens marknadsvärde och en skadeersättning får inte medföra att DU gör vinst. Därför betalar inte Agria ut högre ersättning än vad som motsvarar din förlust, även om det avtalade försäkringsbeloppet skulle vara högre. Ersättning kommer därför att lämnas med 10.000:- då det är det som du har uppgett att du har köpt hästen för.

Där undrar jag vad marknadsvärdet är?
Hur dom kan skriva att jag gör vinst? jag förlorar en av mina bästa vänner och jag gör vinst? fattar inte hur dom kan skriva så.
Sen säger de att jag ska få 10.000:- för att det va de jag gav för hästen, men varför har jag då betalat en försäkring på 35.000:- som hästen köptes för då en ridskola köpte honom. Och jag prutade ner priset och fick honom för 10.000:-. Jag fattar ingenting. Ni får tycka att jag är knäpp som har en häst försäkrad för 35.000:- fast jag bara får 10.000:- (jag tycker att jag varit korkad isf.)

han kom från belgien 06 och ridskolan köpte honom oförsäkrad för 35.000:- och gjorde då en försäkran på de priset. har även pratat med hon som täknade försäkringen samt med en högre personal på Agria och dom fattar inte heller varför jag bara ska ha 10.000:-

Där är svaret du har köpt hästen för ett så lågt pris och då troligen inte haft den så länge att det kan motivera värde höjningen till 35 000. För faktum är att om du kunde köpa honom för 10 000 då är också marknadsvärdet på honom 10 000.
Sedan finns ju alltid möjligheten att överklaga deras beslut. Om du tittar i dina försäkringsvillkor eller det kanske också står i brevet från dem. Så står där hur du ska göra om du inte är nöjd med deras beslut.

men jag har aldrig höjt försäkringen. köpte bara honom för 10.000 och bara tog över försäkringen. igentligen så skulle jag ha betalt 35.000 men kunde pruta ner till 10.000

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 163
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 390
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 923
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 552
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka