Agilityhund?

S

Sommartjej

Vet ju att de flesta hundraser passar för agility men så finns det ju hundraser som passar extra bra för agility.
Vilka raser?

:banana:

Sheltie, 'pyrre' pyreneisk vallhund, pumi, border terrier, belgiska vallhundar, border collie, kelpie, jack russellterrier, pudel, briard, schäfer, flattar och många fler.

Helt enkelt passar de hundar som är atletiska och snabba av naturen bäst till agility, är de dessutom vallhundar så har man en bättre förighet.

Jag har en Jack Russellterrier som går klass 3 och en liten Kelpie som inte har startat än, men han skall bli bäst i världen :D :rofl: :D....

De raser som är allra bäst "lämpade" för agility är även de raser som kräver mest av sin förare, andgående den vardagliga motionen.

Annars brinner jag för tollare, men även den kräver mycket av sin förare:

Lite hemmastatistik:
I Skåne/Blekinge tävlar 11 tollare aktivt.
Av dessa är åtta uppkvalade till klass tre.
Tre är nyuppflyttade i klass två.
Fyra har cert.
Fyra har startat i SM, individuellt och lag, en placerat sig sexa ( vid nio års ålder ).
Flera har vunnit USM, lag och individuellt.
Flera har vunnit DM, varav två ett flertal gånger.

Våra tre tollare är samtliga uppe i klass tre, den minsta kvalade upp på mindre än 8 månader, och skall nu, cirka ett år efter sin första start förhoppningsvis lyckas kvala till SM.

Sen kan man ju använda tollaren till så mycket annat än agility med... oops nu blev det här visst en promotiontråd för "min" ras... :D

/
Susanne

Phaléne/Papillion är en toppen hund för agility!
Äger själv två Phaléner :)

Pigg och glad hund som är med på det mesta. Dom älskar när det är fart och fläkt :D

Bearded Collie! :bump: :love:
Dem är som gjorda för agility!
Dem är snabba,smidiga,lättlärda, lyssnar bra(eftersom de är vallare),tycker allt är kul!,bra balans (iaf de flesta) :smirk:

ja skulle kunna rabbla upp massor me fler saker.. :D

smidiga de är de garanterat!

våra får springa på gården o då blir de fart ,sick-sackar mellan buskarna, duckar för grenar, hoppar över rabbatern!
de e som jaga!alla efter en! :)
allting går jättesnabbt, man ser bara ett svart lr brunt streck! :p :crazy:

jag brinner för dem! :love: de finns ingen bättre ras enligt mej ;) :D

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 859
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar