Ägarbyte häst utan pass?

Becka

Trådstartare
Svårt att hitta bland alla trådar, så skicka länk om tråd i ämnet redan finns!

Jag har i två år nu haft hand om en 20 häst till en bekant som inte har pass eller några papper överhuvudtaget då de försvunnit nån gång mellan alla som haft hand om honom. Vet inte om han är registrerad men antar att han är det, hur får man reda på det i så fall?
Jag ska i alla fall nu få honom helt och hållet och måste fixa fram ägarbytespapper, Hur funkar det på en häst utan pass? Eftersom jag inte vet så mycket om honom så är jag inte heller säker på vad han är för ras, det enda jag fått med är ett löst vaccinationsintyg och där står att han är ett holländskt halvblod..

Sv: Ägarbyte häst utan pass?

Du får ta hästen till vet. eller id kontrollant för att kolla om hästen är chipmärkt. Är den det kan man nog söka om den har haft pass någonstans och isf beställa en kopia/dublett av gamla passet.

Är den inte det måste den chippas och registreras, och då även utfärda pass. Hästen kommer att reggas utan stam/ras alltså korsningshäst eftersom du inte har några papper/bevis på att han är något "annat".
Det är svenska häst avels förbundet som har hand om hästar utan stam/ras.

Rätta mig någon om jag sagt nått tokigt, men det var det jag kom på på rak arm :)

Okej Tack, får kolla upp om han är reggad först då!
Men om man säger att han är det och jag skulle lyckas beställa en kopia av det gamla passet, så har jag ingen aning om vem som står som ägare på honom i det, eftersom han bara "skickats runt" de senaste åren, Hur gör man då?

Han jag fått honom av och som har haft hästen de senaste kanske 7-8 åren fick honom i sin tur av en stiftelse som jag tror köpt honom i Holland, men är inte säker.. Han har i alla fall inga papper på honom.

Borde det inte kunna bli väldigt knepigt att skriva ägarbytespapper på en häst som på passet ägs av någon annan än han jag fått honom av? :S
Jag menar, om inga ägarbyten hittills registrerats så är det ju antagligen nån som kanske inte ens vet om hästen, eller ja, sånt kanske man borde märkt, jag vet inte hur det funkar, vart är de reggade? jordbruksverket? eller svenska häst avels förbunbdet?

Kolla på www.blup.se där alla halvblod som är reggade i Sverige finns. Har han varit här så länge är möjligheten stor att han har blivit tilläggsregistrerad här.

Om hästen är 20 år och kan ha funnits i Sverige ett tag (kom hit innan -05) kommer du troligen inte att hitta någon registrering eller pass till den. För innan det blev halt klart med att alla hästar i Sverige skulle ha pass impoterades massor av häst av mer eller mindre oseriösa hästhandlare hit. Folk köpte glatt dessa hästar utan en tanke på pass. Har sedan ingen av alla ägare som hästen passerat brytt sig om att skaffa svenskt pass så finns det helt enkelt inget.
Dessa hästhandlare som sysslade med detta struntade ofta i alla regler så det är inte ens säkert att hästen är från Holland eller renrasig. Hästhandlaren kan ha sagt vad som kunden önskat för att sälja den. Så om hästen ska bli laglig och ha ett pass är det mest troligt att den får registreras i SH och få ett nytt.

Okej Ja så kan det ju vara då.. Hittade honom i alla fall inte på blup.se.. Men Tack för era svar!! Jag ska ringa och prata med dem på SH och se vad jag behöver göra för att få nytt pass.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 891
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka