Aftonbladet har listat

Sv: Aftonbladet har listat

*kl*

Så bara för att hunden svarar med ett "Varför då?" istället för "JAA VAD ROLIGT!!" så är hunden dum? :cool:
Nää..

När har han gjort det? Det enda jag kan tänka mig att du menar är dörren, och han svarar inte med ett varför då, han svarar med ett släpp ut mig härifrån fast halva hunden är i vardagsrummet och halva hunden i kontoret.

Jag är uppvuxen med Tax och det sista jag skulle anklaga dem för att vara är dumma :mad:
De är en utmaning att träna och tävla med tax men när man väl kommer på knepen är det jätteroliga hundar som gärna klurar ut saker och ger sin förare grå hår i förväg :devil:

Vet inte hur man kom fram till resultatet men mäter man lycka över att springa runt på lydnadsplanen och hämta apporter så kan man ju kalla massor med raser för dumma :grin: Min hund tittar på apportstocken, tittar på mig med en blick som talar om att "det där kan du springa efter på egen hand". Däremot har han inga problem med att klättra i branta klippor för att sedan kunna slänga sig i havet och hämta en fågelvinge som man precis har kastat ut :D

Förbaskad tur att det finns människor som uppskattar "dumma" hundar :D

*kl*

Jag föredrar en hund som gör det den ska när den ska, före en som vet hur man gör men helst låter bli för att den kan göra något annat i stället. Den senare behöver ju inte vara dum, men den förstnämne kan ju vara till mer användning vid ett tillfälle när handling och lydnad krävs. Men jag tycker inte att det direkt har med "smarthet" att göra utan snarare användningsbarhet. Så gott som alla hundar har ju sina egna användningsområden där de är bättre än andra. Sen så ska man ju ta alla artiklar med en nypa salt. Att en artikel handlar om hundar betyder inte att den som skrivit den kan något om dem. (vilket i detta fallet är ganska uppenbart, "shetlandscollie")

Kan tillägga att vi har en border collie som älskar nya uppgifter. :)

Senast ändrad:

:bow::bow::bow::bow:
Och Taxar är underbara och smarta :love::love:
det har du så rätt i !!

Tesora med 7 taxar hemma

Synd att dom inte kan tänka steget längre, och förstå varför vissa raser är mer svårjobbade än andra ;)

Det handlar ju inte om intelligens, utan samarbetsvilja, hur självständig en hund är, vad den är avlad för och sisådär 100 andra saker. Jag förstår inte hur dom INTE har kunnat inse detta? :p År efter år kommer samma lista...

Detta har jag också försökt förklara för folk. Jag fick höra av en man som hade lite kännedom om min ras när min hund var liten att "den rasen blir väldigt lydig som vuxen". Bra, då kan jag ju låta bli att träna för det kommer ju av sig själv :angel::cool:

Samma lista igen! Tänk att den ska dyka upp vartenda år när de får nyhetstorka i augusti för att Europa är på semester. Den där har faktiskt dykt upp sedan jag var i 10-års åldern, men den har aldrig hindrat mig från att älska självständiga hundar. Däremot finns det många som inte vet så mycket och tror på det de läser i Aftonbladet tyvärr.
Undrar om de nu i år ska lyckas leta reda på en Shetlandscollie till salu?

intelligens mäts inte bara i att tala och skriva..

hur snabbt och väl uppgifter utförs, hur snabbt kommandon uppfattas, om hunden försöker lösa problemt på annat sätt etc ger en fingervisning om hurpass stor IQ hunden har och hur väl hunden utnyttjar sin kapacitet..

hade du verkligen inte en susning om ett enda test som skulle kunna påvisa om en hund fattar nåt eller inte? inte ens att man kan bedöma IQ genom att testa exakt hur många gånger man måste träna kommandot "sitt", berömma och göra om innan hunden gör det?

har du hund? eller djur öht? :)

Senast ändrad av en moderator:

intelligens mäts inte bara i att tala och skriva.. va gör det inte :eek:!!! Hade verkligen ingen aning att man kan vara interligent på flera sätt :o... Man kan ju räkna oxå :D! Bäst på matte vinner. Mulitiplutationstabelen slår inte fel, min hund är föresten något smartare än min fröken var på engelska och han kan alla ekvationer utantill! Jag är så stolt över honom.
hur snabbt och väl uppgifter utförs, hur snabbt kommandon uppfattas, om hunden försöker lösa problemt på annat sätt etc ger en fingervisning om hurpass stor IQ hunden har och hur väl hunden utnyttjar sin kapacitet..
Ja, justdet!Min hund går runt som en tornado när han ska dammsuga mattorna.hade du verkligen inte en susning om ett enda test som skulle kunna påvisa om en hund fattar nåt eller inte? inte ens att man kan bedöma IQ genom att testa exakt hur många gånger man måste träna kommandot "sitt", berömma och göra om innan hunden gör det? Min hund sitter på en gång, men min storasyster tittar bara snett på mig när jag säger sitt till henne.
har du hund? eller djur öht? :)
Jag har tre ödlor, några dammråttor, en hund och en häst och en kanin och så en och annan vägglus. Själv då?

hahaha :grin:

visste väl att du inte var så dum som du verkade :D

Afhganer är ju EXTREMT smarta!
Mamma hade en sån när hon var yngre, tydligen den klurigaste och smartaste hunden hon nånsin mött. Både före och efter hans tid ...
Dock var han folkilsk men det är en annan femma :angel:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 896
Senast: Ananas
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 722
Senast: Intejag
·
Övr. Hund http://www.dogster.com/lifestyle/10-naughtiest-dog-breeds Vad säger ni om det? What Are the Characteristics of a Naughty Dog...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: Sparkling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31