Aftonbladet har listat

PopcornPlayer

Trådstartare
de smartaste och de dummaste hundarna :angel:

"Hundarna som är smartast....
1. Bordercollie
2. Pudel
3. Schäfer
4. Golden retriever
5. Dobermann pinsher
6. Shetlandscollie
7. Labrador retriever
8. Papillon
9. Rottweiler
10. Australian cattledog

...men de här är inga genier
1. Afghanhund
2. Basenji
3. Bulldog
4. Chow-chow
5. Borzoi
6. Blodhund
7. Pekingeser
8. Stövare
9. Mastiff
10. Tax"

Sv: Aftonbladet har listat

"Shetlandscollie"?????

Att papillon är med på smartlistan förvånar mig inte. Min pappis, som jag hade när jag växte upp, var jäkligt smart.

Det där har dom väl hållt på med i alla år. Jag som är uppvuxen med afghaner minns tydligt hur ungarna trackades efter att aftonbladet placerat afghanen på 137e och sista plats, eller vad det nu var. (Ungar kan konsten att vara elak och när man var typ 11 år gammal var det inte ett dugg kul.) :cool: Men tja... det är väl i klass med deras vanliga journalistik bara. Det mest tragiska är väl att det finns folk som "tror" på det, och inte förstår skillnaden på raserna i "topp" och "botten". :p

Synd att dom inte kan tänka steget längre, och förstå varför vissa raser är mer svårjobbade än andra ;)

Det handlar ju inte om intelligens, utan samarbetsvilja, hur självständig en hund är, vad den är avlad för och sisådär 100 andra saker. Jag förstår inte hur dom INTE har kunnat inse detta? :p År efter år kommer samma lista...

Precis ! Och vad säger att en hund som hela tiden försöker att behaga ägaren och vara till lags hela tiden är smart ??

För mig är en smart hund en hund som man själv får jobba och motivera för att göra saker och som tänker ut egna bus eller trick ;)Att en lättsam följsam ras ska vara smartare en än hund som säger Nä du matte du får nog jobba lite mera om jag ska göra det där :D

Tesora (med huset fullt med taxar ) Och en schäfer

Fantastisk journalistik verkligen. Nog för att jag har hört talas om "dvärgcollie" men shetlandscollie? jaja.

Jag kunde inte låta bli att känna mig lite mallig, då min hund är med på tio-i-toppen över dom smartaste, ävan om det är aftonbladetjournalistik.
Tills jag började tänka efter hur det egentligen ligger till... Min hund sprang med huvudet före rakt in i ett cykelställ och satte sig på rumpan första gången jag såg honom. Sedan dess har han sprungit in i hagstolpar, lyktstolpar etc. Han kan kissa, gå fem-tio meter, o sen skvätta med benen. Han juckade på tv'n när "Veterinärerna" visade ett marsvin med ett havrekorn i ögat som skulle tas bort. Masvinet pep. Vet inte riktigt vad det var med pipet, men upphetsande var det, för han är inte den som juckar på döda ting. Vi har ett par glasdörrar, där nedre halvan saknar glas sedan en tid tillbaka. Vi har lyft honom igenom flera gånger, ävan jag har krypit igenom flera gånger för att visa, men så fort man stänger dörren så blir han ledsen, trots att han sitter framför en lucka på kanske 60x100cm.

Fast han är bright för det mesta. Och ingen annan får kalla honom korkad.

ja, det är ju bra att du tar med väsentliga fakta i din tråd.. :grin:

skämt åsido, tack vare att du utlämnat en hel del av innehållet från aftonbladets artikel angående hundars intelligens så får du givetvis standardsvaren "det är en idiot som har kollat på en 20 år gammal lista", "de testar inte enligt rasernas förutsättningar" etc etc..

"Det finns enligt Coren tre sorters intelligens: den instinktiva som hunden är framavlad till, den tillämpade som visar hur bra hunden lär sig att lösa olika problem och den som brukshunden har. Bland de senare anses bordercollien vara nummer ett, följd av pudeln och därefter schäfern."
saxat från artikeln Hunden är klokare än många tror

så listan är förmodligen skapad med bruksintelligensen (lära sig och utföra enklare uppgifter) som grundläggande fakta.. att olika raser har olika stark vilja att lösa problem vet de flesta hundmänniskor redan..

ja, det är ju bra att du tar med väsentliga fakta i din tråd.. :grin:

skämt åsido, tack vare att du utlämnat en hel del av innehållet från aftonbladets artikel angående hundars intelligens så får du givetvis standardsvaren "det är en idiot som har kollat på en 20 år gammal lista", "de testar inte enligt rasernas förutsättningar" etc etc..

"Det finns enligt Coren tre sorters intelligens: den instinktiva som hunden är framavlad till, den tillämpade som visar hur bra hunden lär sig att lösa olika problem och den som brukshunden har. Bland de senare anses bordercollien vara nummer ett, följd av pudeln och därefter schäfern."
saxat från artikeln Hunden är klokare än många tror

så listan är förmodligen skapad med bruksintelligensen (lära sig och utföra enklare uppgifter) som grundläggande fakta.. att olika raser har olika stark vilja att lösa problem vet de flesta hundmänniskor redan..

Det verkar inte vara just den artikeln som TS hade läst? Eller är jag blind? Jag ser inte listan... Men om man nu skapar en lista utifrån "bruksintelligens" kanske man ska förklara att det är det det är också. Och kanske, kanske till och med göra en liknande lista baserade på det som i artikeln du länkar till kallas den instinktiva. Det hade inte varit dumt. :p Sedan är det väl klart att många är less på att läsa listor om smartaste hundraserna eftersom det alltid är så där vinklat och oftast utan vidare förklaringar. Man får aldrig läsa om hur smarta t.ex. taxar och afghanhundar är, och hur deras intelligens fungerar.

Läste i USA för några år sen en bok (!) om Hundars Intelligens, med i stort sett alla raser samlade, hundratals! Där hade man två olika "intelligenslistor", och beskrev skillnaden. Labradoren t.ex. låg långt ner på listan bland hundar som oftast anses som intelligenta eftersom de raserna är så extremt föriga och bara VILL vara husse/matte till lags. Däremot låg den högt högt upp på listan bland hundraser som kunde lösa problem, tänka själva, dra knepiga slutsatser, etc etc.
Det var jätteintressant, jag önskar så att jag köpt boken, det var en rätt tjock bok av "vetenskaplig" sort, dvs inte en glassig en med en massa färgbilder osc.
Men, som en del skrivit här, vill vi människor ofta anse de hundar som Klokast, som lyder och är oss till lags, medan de självständiga tänkarna får stämpeln dumskallar... Ofta för att de överlistar oss...!

Åh, du minns inte alls vad boken hette? En sådan hade varit jätteintressant att få läsa. :)

Jag blir så less på dewss "undersökningar" att vara självständig betyder alltid ointelligent. Våra vinthundar har varit betydligt smartare än våra dobbisar. De har gjort saker när det passat dem o inte när man bett dem, de vet mkt väl vad man vill men de har ingen lust att göra det just dåp, eller att göra det alls. Medans dobbisarna är jätte ambitiösa o göra allt direkt o helst allt på en gång medans vinthuindarna sett på lite lagom överlägset...
Det är som att säga att katter är dumma bara för att de inte gör massa trix på komando.

hahaha vad f*n är en shetlandscollie?:D
Typiskt aftonbladet.

Förövrigt förstår inte jag varför just afghaner anser dumma?
Mina föräldrar hävdar bestämt att de är helt obildbara och helt enkelt korkade.
Aldrig träffat någon men kan inte tänka mig att det stämmer. Hade gärna haft en om jag inte var för lat för att sköta all denna päls.

Åh, du minns inte alls vad boken hette? En sådan hade varit jätteintressant att få läsa. :)

Ja, det önskar jag med att jag minns. Jag tror den hette nåt i stil med "Intelligence in dogs" kort och gott, men det var nog 8 år sen den kom ut. Jag kikade i den i en bokhandel i San Diego men köpte den inte, dumt nog..... Det var en riktigt seriös bok, jag minns den listade raser som jag aldrig ens hört talas om - boskapshundar från öst, etc etc etc

:rofl::rofl::rofl: Shetlandscollie! :D
Shetland sheepdog annars, eller sheltie, alternativt dvärgcollie...ja som sagt, typiskt aftonblaskan :D

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 896
Senast: Ananas
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 722
Senast: Intejag
·
Övr. Hund http://www.dogster.com/lifestyle/10-naughtiest-dog-breeds Vad säger ni om det? What Are the Characteristics of a Naughty Dog...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: Sparkling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31