Jag har just upptäckt att folk kramar varandra i affärsrelationer. Nu skulle jag behöva hjälp att förstå fenomenet bättre. Visste ni andra det här sedan tidigare? Kan ni förklara reglerna?
Har nytt jobb sedan en tid tillbaka och vi arbetar i princip alltid i arbetslag om två personer. Låt oss kalla rollerna 1 och 2. Vi har ett gäng av varje på min avdelning. Jag är 2. Ett typiskt händelseförlopp:
- Genom kontakter med 1 kommer en extern kund fram till att hen vill ha vårt företags hjälp att lösa ett problem. Vanligtvis behöver man dels svar på några frågor och dels en förklaring av vad svaren innebär för ens organisation. De flesta kunder har vid något tidigare tillfälle fått hjälp av vårt företag, oftast av samma 1.
- 1 kommer tillbaka till vårt kontor och stämmer av med en 2 att man kan bilda lag för att lösa uppgiften. Det är alltså inte samma 1 och 2 som jobbar ihop varje gång.
- Ibland går 1 och 2 sen på ett gemensamt möte med kunden för att bestämma detaljerna i problemet/lösningsprocessen men andra gånger krävs bara korta avstämningar via mejl.
- De flesta mejlen skickas av 2, med 1 på cc, eftersom 1 redan sitter och funderar på vilka fler problem vi kan lösa. 1 är inblandad främst då större beslut måste fattas och när relevant info är inhämtad och klar så att det är dags att tänka till.
- De flesta problem tar någon månad att lösa och i slutet av processen åker 1 och 2 till kundens kontor och presenterar lösningen samt svarar på följdfrågor.
- Ibland får 1 i uppdrag att hjälpa kunden använda resultaten, t ex genom att komma tillbaka och hålla utbildningspass med berörda parter i organisationen. Då brukar 2 inte behövas.
Nu har det hänt vid ett flertal tillfällen att 1 och kund kramas när vi kommer dit för möte. Med mig har kunden skakat hand vid första tillfället. I slutet av mötet kramas de igen och då har kunderna även tagit initiativ till att krama mig. När vi har nästa möte med samma kund så kramar de även mig redan vid start. Vilka som kramas verkar bundet till kön, med kvinnor som mer krambenägna än män, men jag är osäker på om det är kundens eller 1s kön som styr. Kanske bådas. Men vad mer?
Inser att jag kanske framstår som överdrivet negativ och vill därför tillägga att jag visst kan kramas om det nu är önskvärt. Jag hade bara ingen aning om att de här situationerna skulle uppstå och nu vore det mycket välkommet att förstå hur andra gör och hur det i allmänhet fungerar.