Af vill utreda

Laga bilen, sälj den fort som fan och köp en annan? :D
Det är inte värt att laga inför en försäljning. De pengarna får jag inte igen. Och hur ska jag ens kunna köpa en annan bil när jag inte kan ta mig nånstans för att hämta? Det är så galet mycket krångel med att köpa bil. Och man förlorar alltid pengar vid ett bilbyte.

Sen har jag ändå inte råd att ha en bil igång. Kommer i joben ha mindre än 10000 att leva på. Vet inte exakt summa än.
Jag hade en bensin -eu moppe i tonåren. Upplevde inte att den luktade bensin, inte alls som en "vanlig" moppe. Jag körde den till typ -20/25. Med sommardäck, fungerade hyfsat på snö. Körde omkull 2-3 gånger på tre år. Körde runt 4-5 km oftast. Jag hade en crosshjälm utan visir och körde med "rånarluva". Problemet var egentligen att den blev svårstartad om den stod utomhus i flera timmar om det var kallare än -20. Täckbyxor är ett absolut måste om du ska köra moppe vintertid.
Ok. Går det att installera motorvärmare på en bensindriven moppe? Jag är inte alls sugen på att köra något bensindrivet utan motorvärmare när det är kallt. (Min jävla volvo saknar också motorvärmare, vilket jag missade att kolla vid köp.)

Och jag skulle aldrig i livet köra med sommardäck på vintern. Kommer inte på fråga.

Jag vet inte var jag ska få tag i täckbyxor som passar mig.

Senast ändrad:
Det är inte värt att laga inför en försäljning. De pengarna får jag inte igen. Och hur ska jag ens kunna köpa en annan bil när jag inte kan ta mig nånstans för att hämta? Det är så galet mycket krångel med att köpa bil. Och man förlorar alltid pengar vid ett bilbyte.

Ok. Går det att installera motorvärmare på en bensindriven moppe? Jag är inte alls sugen på att köra något bensindrivet utan motorvärmare när det är kallt. (Min jävla volvo saknar också motorvärmare, vilket jag missade att kolla vid köp.)

Och jag skulle aldrig i livet köra med sommardäck på vintern. Kommer inte på fråga.

Andas. Och så skjuter du moppe på framtiden. Du börjar nu låta som du gjorde när du närmast panik köpte en bil av en modell du inte kollat upp,för mer pengar än du tänkt och av en firma du inte kollat upp. Gör inte om det men med en moped för den var på rea, du nu känner det löser allt mm

Det är extremt skiftande kvalitet på olika mopedmärken. Attt t ex lägga 20 000 på något från Kina som säljs av ett dropshippingföretag kommer inte göra dig gladare eller lösa ditt problem. Vad som sägs om räckvidd ska du ta med lika mycket salt som vad tillverkaren av en bil säger om bensinförbrukningen. Så läs tester, provkör, kolla andras erfarenheter. Mm.

Och framförallt fundera HUR troligt det i realiteten är att du i mörker, nederbörd och halka skulle puttra på mopeden till arbetsförmedlingen, affären, apoteket mm.

Andas. Och så skjuter du moppe på framtiden. Du börjar nu låta som du gjorde när du närmast panik köpte en bil av en modell du inte kollat upp,för mer pengar än du tänkt och av en firma du inte kollat upp. Gör inte om det men med en moped för den var på rea, du nu känner det löser allt mm

Det är extremt skiftande kvalitet på olika mopedmärken. Attt t ex lägga 20 000 på något från Kina som säljs av ett dropshippingföretag kommer inte göra dig gladare eller lösa ditt problem. Vad som sägs om räckvidd ska du ta med lika mycket salt som vad tillverkaren av en bil säger om bensinförbrukningen. Så läs tester, provkör, kolla andras erfarenheter. Mm.

Och framförallt fundera HUR troligt det i realiteten är att du i mörker, nederbörd och halka skulle puttra på mopeden till arbetsförmedlingen, affären, apoteket mm.
Om man måste till apoteket eller af för att man annars blir utan medicin eller blir straffad av af, så gör man det ändå. Man gör det för att man är tvungen, inte för att man vill.

Sen har jag ändå inte råd att ha en bil igång. Kommer i joben ha mindre än 10000 att leva på. Vet inte exakt summa än.

Ingen aning. Skulle inte tro det. Tänk på att batterier har kortare räckvidd ju kallare det är. Tror räckvidden är uträknad vid +20/25. Skulle inte förvåna mig om den halveras vid minusgrader.

Eftermonterad motorvärmare på en Volvo kan du få för runt 5.000 kr.

Det är ingen som kör elmoppe på landsväg så här års. Utan att veta känns det verkligen inte som ersättare till en bil om man är bosatt bortanför allfarvägarna och tänker åka flera mil om dagen.

Om man måste till apoteket eller af för att man annars blir utan medicin eller blir straffad av af, så gör man det ändå. Man gör det för att man är tvungen, inte för att man vill.
Fast det där är inte sant. Vore det sant skulle du cykla t ex. Eller åka buss.

Om du finner det för obehagligt, skrämmande eller farligt kommer du inte göra det. Och det är inget konstigt. Men just nu håller du på och gör ett lika dumt köp som med bilen. Som ju inte löste din situation fast det var meningen med att köpa en dyrare bil snabbt mm....

Vid snabb googling hittar jag bara två ställen som har trehjulig elmoped för det pris du nämner. Läs på Reco och Trustpilot innan du beställer något.

Nu är inte jag @Vastgota men själv blev jag traumatiserad av kbt. Jag pressades tills jag stöp i backen.
Det låter inte som vettig KBT eller säger något om att personer med autism skulle ha helt oplastiska hjärnor. Om detta var med en faktisk psykolog och efter du fått en konstaterad autismdiagnos så är det ju katastrof! :eek:

Däremot krävs såklart anpassning vid autism och habituering tar oftast mycket längre tid. Sen kräver det precis lika mycket mod och villighet att utmana sina rädslor som för vem som helst. :heart

Tror jag läste i något av dina inlägg att du "drogar dig" om du ska göra något obehagligt som att åka buss, och i så fall är det inte konstigt att det fortsätter vara lika jobbigt då man behöver vara närvarande i ångesten för att den ska minska med exponering. Att det känns som att man ska svimma eller dö är tyvärr en del av upplevelsen :crazy: men som tur är väldigt kortvarigt. 😊

Eftermonterad motorvärmare på en Volvo kan du få för runt 5.000 kr.

Det är ingen som kör elmoppe på landsväg så här års. Utan att veta känns det verkligen inte som ersättare till en bil om man är bosatt bortanför allfarvägarna och tänker åka flera mil om dagen.
Vet vad det kostar. Inga pengar jag har.

Jag saknar alternativ.
Fast det där är inte sant. Vore det sant skulle du cykla t ex. Eller åka buss.

Om du finner det för obehagligt, skrämmande eller farligt kommer du inte göra det. Och det är inget konstigt. Men just nu håller du på och gör ett lika dumt köp som med bilen. Som ju inte löste din situation fast det var meningen med att köpa en dyrare bil snabbt mm....

Vid snabb googling hittar jag bara två ställen som har trehjulig elmoped för det pris du nämner. Läs på Reco och Trustpilot innan du beställer något.
Jag kan inte cykla på vintern. Jag har varken fungerande cykel eller vinterdäck till en cykel.

Jag fick psykbryt igår igen för jag fick inte tag i medicin online. Idag har jag åter problemlöst (fast jag fan inte orkar problemlösa precis exakt hela tiden) och ringt till apoteket och beställt så det ska finnas där på onsdag. Sen har min granne lovat att köra mig dit och hem. Det är inte hållbart att be grannen om hjälp hela tiden.

Känner mig slut idag fast jag knappt gjort något. Har huvudvärk.

Det låter inte som vettig KBT eller säger något om att personer med autism skulle ha helt oplastiska hjärnor. Om detta var med en faktisk psykolog och efter du fått en konstaterad autismdiagnos så är det ju katastrof! :eek:

Däremot krävs såklart anpassning vid autism och habituering tar oftast mycket längre tid. Sen kräver det precis lika mycket mod och villighet att utmana sina rädslor som för vem som helst. :heart

Tror jag läste i något av dina inlägg att du "drogar dig" om du ska göra något obehagligt som att åka buss, och i så fall är det inte konstigt att det fortsätter vara lika jobbigt då man behöver vara närvarande i ångesten för att den ska minska med exponering. Att det känns som att man ska svimma eller dö är tyvärr en del av upplevelsen :crazy: men som tur är väldigt kortvarigt. 😊
Det var många år innan jag fick autismdiagnos.

Inget har någonsin blivit bättre av exponering för mig. Provat det många gånger. Paniken håller i sig timme efter timme efter timme.

Jag hade en bensinmoppe. Luktade inte.
Kostade 10 000 ny. Hade den i nästan 10 år. Kostade inte många kronor (utöver bensin och trafikförsäkring) de åren.

Den dag jag inte kan köra bil längre, köper jag en bensindriven trehjulig moped och puttrar runt på.

Jag saknar alternativ.

Jag kan inte cykla på vintern. Jag har varken fungerande cykel eller vinterdäck till en cykel.

Jag fick psykbryt igår igen för jag fick inte tag i medicin online. Idag har jag åter problemlöst (fast jag fan inte orkar problemlösa precis exakt hela tiden) och ringt till apoteket och beställt så det ska finnas där på onsdag. Sen har min granne lovat att köra mig dit och hem. Det är inte hållbart att be grannen om hjälp hela tiden.

Är det någon väldigt speciell medicin du tar som inte får skickas till brevlåda? Eller varför kan inte nätapoteken skicka den hem till dig?

Jag saknar alternativ.

Nu undviker du vad jag sa. Om det var så enkelt att om enda sättet var att åka moppe. Då hade du i somras när du hade panik för din förra bil var paj och du inte kunde använda den löst situationen med att cykla. Det gjorde du inte, av en rad anledningar. Du panik köpte en bil som minsann skulle lösa allt. Utan att kolla upp innan. Det lät nästan exakt som nu..

Tro mig. Du kommer få en nära döden upplevelse och inte vilja göra om den efter att ha provat köra moped i mörker, halka och nederbörd längs med en länsväg eller större. För det ÄR svinläskigt (helt utan fobier mm tom) att i ett sådant läge vara på moped (eller cykel) bland övrig trafik

Varför kan du inte hämta medicin en gång i veckan när du handlar?

Det var många år innan jag fick autismdiagnos.

Inget har någonsin blivit bättre av exponering för mig. Provat det många gånger. Paniken håller i sig timme efter timme efter timme.
Fattar! Men då låter det verkligen som att du skulle behöva hjälp av en psykolog som har specialkunskap inom npf. Och hjälp generellt att sätta ut narkotikaklassad medicin som bara håller dig kvar i panik och dåligt mående.
:heart
Det är ju inte hållbart varken för dig själv eller samhällsekonomiskt att du inte ska kunna arbeta eller åka kollektivtrafik när det gäller "enkla" (notera citattecken!) tillstånd som går att behandla.

Svarar här istället. Våra hjärnor fungerar annorlunda. Intryckskänsligheten t ex. Det kan visa sig på olika sätt. Jag har inga större problem med bussar, men jag hatar köpcenter. Skarpt vibrerande ljus från lysrör, folk som rör sig överallt runt mig, skvalmusiken från affärerna, sorlet från folk som pratar. Tänk dig sen att allt detta vrids upp x10. Du har svårt att veta var du är och vart du ska för att allt dansar framför ögonen, du kan inte tänka en tanke rakt för ljuden som invaderar din hjärna. Så kan intryckskänslighet vara. Det är del av autism och kan inte terapiseras bort. Gradvis exponering hjälper inte, att utsätta sig för det ökar bara stressen och gör en ännu känsligare. Ljuddämpande hörlurar kan funka, funderar på om solglasögon av något slag kan hjälpa mot ljuset, men folk kommer ju fortfarande att röra på sig. Eller ta medicin som Wille säger, det minskar också intrycken.

Att inte vilja utsätta sig för sådana situationer är förnuftigt och rationellt. Att få ångest vid tanken på att behöva göra det är inte katastrofiserande, vi vet vad som händer, det är verklighetsbaserat. De flesta kbt-tekniker som jag kommit i kontakt med är ren gaslighting i detta sammanhang. Om terapi ska fungera måste våra kognitiva särdrag respekteras. Ta reda på sina gränser, minska stressen. Ångesten är till stora delar sekundär, den går inte att behandla separat. Källa, mig själv och min man som är överläkare på BUP och arbetar med att diagnostisera barn.

AF får bedöma din arbetsförmåga som är under de omständigheter som råder just nu. Skulle omständigheterna förändras kan en ny bedömning göras.

Försök ta dig dit på något sätt och få bedömningen gjord, så tar du det därifrån sedan. Även om man skulle bedömas ha en väldigt låg arbetsförmåga kan det alltid omprövas senare om läget förbättras.
Detta är det viktigaste tror jag just nu. Skit i allt annat, det bara snurrar runt. Förutom medicinen då kanske. Kolla alternativ i hemleverans, kanske Apotea, Apohem, Apotek hjärtat etc
Kan du beställa så mycket som möjligt så du slipper hålla på varje vecka?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar