Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är för att jag tror fk kommer att leta efter minsta möjliga anledning att hitta arbetsförmåga hos mig.@Wille Varför tror du FK ska säga att du ska jobba hemma? Det är inte särskilt sannolikt de skulle det utan det känns mer som något du oroar dig för, antagligen i onödan.
Låt AF göra sin utredning och se vad det ger!
Men boendet är väl varken billigt eller fungerande? man måste ändå i ett boende räkna in resor/ev bil/ och om och hur man tar sig till ett arbete.mm mm - har man inte råd med annat än boendet och inte kommer nånvart, eller inte kan ta sig hemmifrån pga av risk för att stöta på någon eller något som triggar ångest så är boendet vare sig billigt eller fungerande. bara menar att det inte är konstigt att det dyker upp användare som inte känner till bakgrunden , så tips om att flytta kommer nog alltid poppa upp.Förutom att TS är autistisk och är i en situation där hen har ett billigt och fungerande boende.
Och de är ju lite av en tvångstanke. Du kommer bedömas som alla andra. Sen kan FK anse att under vissa förutsättningar så. Men jobba hemma är inte en av dem. Och kolla på valfritt läkarintyg du har, i slutet finns en liten rad om huruvida resor till/från arbetet med annat färdmedel än normalt kan göra det möjligt att återgå i arbetet under sjukskrivningsperioden. Dvs t ex om färdtjänst (vid benbrott f ex) kan göra att personen kan arbeta.Det är för att jag tror fk kommer att leta efter minsta möjliga anledning att hitta arbetsförmåga hos mig.
Och de kommer att bli korrigerade.Men boendet är väl varken billigt eller fungerande? man måste ändå i ett boende räkna in resor/ev bil/ och om och hur man tar sig till ett arbete.mm mm - har man inte råd med annat än boendet och inte kommer nånvart, eller inte kan ta sig hemmifrån pga av risk för att stöta på någon eller något som triggar ångest så är boendet vare sig billigt eller fungerande. bara menar att det inte är konstigt att det dyker upp användare som inte känner till bakgrunden , så tips om att flytta kommer nog alltid poppa upp.
Ja läser jag texten så låter det vansinnigt att bo så som ts gör med den ekonomin och i den sitsen.Men boendet är väl varken billigt eller fungerande? man måste ändå i ett boende räkna in resor/ev bil/ och om och hur man tar sig till ett arbete.mm mm - har man inte råd med annat än boendet och inte kommer nånvart, eller inte kan ta sig hemmifrån pga av risk för att stöta på någon eller något som triggar ångest så är boendet vare sig billigt eller fungerande. bara menar att det inte är konstigt att det dyker upp användare som inte känner till bakgrunden , så tips om att flytta kommer nog alltid poppa upp.
Det kommer inte leda till något konstruktivt att kalla Willes livsval för vansinniga.Ja läser jag texten så låter det vansinnigt att bo så som ts gör med den ekonomin och i den sitsen.
Att bo i en mindre stad i en marklägenhet eller liknande betyder ju inte att man blir ihopträngd med mängder med grannar heller oftast är det lugnt även inåt stan såvida man inte flyttat till centralare delar av en större stad.
Jag bor i en mindre stad och det finns flera grupper med marklägenheter både i stan och i byarna runt om alltså på landet men med ett rimligt avstånd in till samhälle och stad.
För mig låter det vansinnigt i den sitsen ts är men alla är vi olika ts ska såklart inte flytta om det funkar för henneÄmnet och det livsvalet har avhandlats i så många trådar och det har lett till så många upprörda känslor. Jag tror att man får ha med sig när man går in i de här trådarna att man inte kommer lösa något.
Jag tror också man får respektera att det som känns som den uppenbart enklaste lösningen för en själv kanske är den faktor som trots alla bekymmer och besvär känns värd det för någon annan.
Jag förstår
Med ledsna smileys i svar på andras inlägg om TS och ord som vansinnigt blir det en värdering som kan vara negativ mot TS även om du kanske inte menar detDet kommer inte leda till något konstruktivt att kalla Willes livsval för vansinniga.
För mig låter det vansinnigt i den sitsen ts är men alla är vi olika ts ska såklart inte flytta om det funkar för henne
Men boendet är väl varken billigt eller fungerande? man måste ändå i ett boende räkna in resor/ev bil/ och om och hur man tar sig till ett arbete.mm mm - har man inte råd med annat än boendet och inte kommer nånvart, eller inte kan ta sig hemmifrån pga av risk för att stöta på någon eller något som triggar ångest så är boendet vare sig billigt eller fungerande. bara menar att det inte är konstigt att det dyker upp användare som inte känner till bakgrunden , så tips om att flytta kommer nog alltid poppa upp.
Fy vad jobbigt. Stöt på om kurator, det borde gå att lösa. Kanske du kan vända dig direkt till VC?Jag bad om att få en kurator redan i våras. Jag har fortfarande inte fått någon.
Vilka borde jag kalla till sip-möte?
Jag förstår. Jag tänker att det kan vara bra att låta bli att upprepat använda det ordet i en tråd där någon kämpar så med sin mentala hälsa och dessutom har NPF-diagnos. När det är så mycket som man kämpar med som faktiskt är patologiskt, ens neurotyp patologiseras helt i onödan och man har ett helt livs erfarenhet av att folk tycker hur man funkar är obegripligt, då tror jag det kan vara ganska smärtsamt att ens livsstil patologiseras dessutom, även fast det inte är problemet egentligen.Det kommer inte leda till något konstruktivt att kalla Willes livsval för vansinniga.
För mig låter det vansinnigt i den sitsen ts är men alla är vi olika ts ska såklart inte flytta om det funkar för henne
Hörlurar har jag inte råd med. De jag har är med sladd och jag måste använda adapter för att kunna koppla den till mobilen. Det glappar fruktansvärt mycket och musiken stängs hela tiden av.
Vet inte vad jag ska med keps och glasögon till.
Här är boendestöd en bra resurs tänker jag. Så att det varannan vecka blir beställt medicin som sen kan hämtas när du handlar med boendestödet. Så får du åtminstone en sak mindre som stressar och krånglar.För att apoteket ligger 2,5 km från mataffären. Jag kan inte åka till båda ställena.
Sen är det svårt för mig att ha 2 veckors framförhållning, vilket jag måste ha om jag ska hämta vid Instabox, som ligger vid mataffären. Jag är bara där på fredagar.
Jag har försökt få kontakt med psykiatrin för utökad sjukskrivning två gånger eftersom det känns orimligt att jag ska kunna jobba 75%. Jag får då bara veta att jag står i kö till kurator och sjuksköterska. Inget mer.Fy vad jobbigt. Stöt på om kurator, det borde gå att lösa. Kanske du kan vända dig direkt till VC?
Det är du som avgör vilka som ska vara med. Men det låter ju som din mottagning inom hälso- och sjukvården (psykiatrin?), AF och kommunen (boendestödet), ev. Försäkringskassan om du har någon kontakt där.
För mig är det mest ljud och lukter som är besvärliga. Att vistas bland överparfymerade människor är skitjobbigt. Ljud har jag svårt att sortera.Klassisk skyddsutrustning för dom som är intryckskänsliga . Det gör så att man orkar lite mer av det jobbiga. Ibland kanske man inte ens fattar att det är ljus och ljud som bidrar till panikkänslorna, men blir det bättre med dämpare på så får man kvittot.
Om jag behöver göra ärenden ensam blir det mycket enklare att hålla mig lugn och inte få stresspanik när jag har "skyddsutrustning" - fast jag vågar inte ha solglasögon inomhus, även fast jag vill. Men kepsen dämpar åtminstone ljuset massor. Butiker som bytt lysrör till ledrör är allra värst, blir nästan illamående av dom. Musik i lurarna håller mig distraherad på rätt sätt, så att jag kan ha fokus på handlingslistan. Solglasögon utomhus gör mig bekvämare och mindre trött.
Ja, boendestödet har varit en hjälp för mig här. Men det är väl egentligen inte deras uppdrag att skjutsa mig till och från apoteket, så som det blev senast idag.Här är boendestöd en bra resurs tänker jag. Så att det varannan vecka blir beställt medicin som sen kan hämtas när du handlar med boendestödet. Så får du åtminstone en sak mindre som stressar och krånglar.
Det finns även abbonemangstjänster på apotek. Som tar bort att du själv behöver beställa osv.
Och så finns apodos/dospac om det är en medicin du tar regelbundet (dvs ej vid behovs medicin). Kostar en liten slant per månad dock.
Be AF kalla till ett SIP-möte när du är där, du ska inte behöva dra i allt själv.Jag har försökt få kontakt med psykiatrin för utökad sjukskrivning två gånger eftersom det känns orimligt att jag ska kunna jobba 75%. Jag får då bara veta att jag står i kö till kurator och sjuksköterska. Inget mer.
Jag har bett om att få kontakt med rehabkoordinatorn. Det är ett tag sedan nu. Hen ska kontakta mig, men jag vet inte vilket århundrade det blir. Allt går så fruktansvärt segt.
Min ordinarie vc är stängd. Den ska gå över i privat regi men jag vet inte när de öppnar igen. Under tiden hänvisas man till en vc som verkligen inte fungerar och är kaos.
Jag har nu huvudvärk för tredje dagen i rad för att allt det här tär så mycket på mig.
Okej fattarMed ledsna smileys i svar på andras inlägg om TS och ord som vansinnigt blir det en värdering som kan vara negativ mot TS även om du kanske inte menar det
Självklart ska ts få bo var hon vill det var inte min mening att såra någon.Jag förstår. Jag tänker att det kan vara bra att låta bli att upprepat använda det ordet i en tråd där någon kämpar så med sin mentala hälsa och dessutom har NPF-diagnos. När det är så mycket som man kämpar med som faktiskt är patologiskt, ens neurotyp patologiseras helt i onödan och man har ett helt livs erfarenhet av att folk tycker hur man funkar är obegripligt, då tror jag det kan vara ganska smärtsamt att ens livsstil patologiseras dessutom, även fast det inte är problemet egentligen.
Vi är nog rätt många här som kan relatera till en stark önskan att bo på landet istället för stan liksom.
Sen förstår jag att få hade varit beredda att stå ut med problemen det medför för Wille att bo på landet och många hade valt lösningen att flytta. Jag känner att det får vara upp till Wille att väga fördelar och nackdelar och att det inte är något jag som främling på nätet kan sätta mig till döms över.
Även folk med psykisk ohälsa har rätt att ha passioner och vilja forma sitt liv.
Att hjälpa dig komma ihåg att beställa medicin är absolut en uppgift inom deras område. Och så kan du hämta på Instabox bredvid affären när du handlar på fredagar. Så både blir det enklare för dig och du löser det mer själv och slipper känna andra måste köra mmJa, boendestödet har varit en hjälp för mig här. Men det är väl egentligen inte deras uppdrag att skjutsa mig till och från apoteket, så som det blev senast idag.
Och på fredagar brukar jag lifta med boendestödet till mataffären. Då har vi stannat till på vägen vid apoteket nån gång. Sen har jag tagit mig hem från mataffären med buss.