Sv: Aerline H

Coco Chanel, en 7-åring! Gick både falsterbo och Breeders finalerna förra året! Väldigt trevlig häst!

Hmm, vad heter hon som rider honom? Jag borde veta, eftersom jag bor i Blekinge:D

Nu har Shira gått treårstestet! Lite busig var hon & lite läskigt var det att gå i stora ridhuset med alla människor på läktaren osv. Ridprovet som var i ett ensamt mer avskilt ridtält var hon helcool under, rörde sig mkt bättre då än inne under bedömningen.

Det blev i alla fall 45 poäng och klass 1 i hoppning (8/7) med kritiken "Bra rytm, mkt bra benteknik, ganska snabb reaktionsförmåga, ngt svårpåverkbar, orödd, sansad, ngt spänd".

Som dressyrtalang 44 poäng och klass 2 (7-7-7) med kritiken "Avspänd ngt kort skritt, lätt ngt kort trav, rytmisk men ngt spänd galopp".

10012034.jpg

Extriör

10012033.jpg

Huvud

10010432.jpg

Ridprov

Fick beröm för att hon var visad i "utmärkt skick" och av ridprovsdomaren för "bra framåtbjudning & samarbetsvilja, en positiv häst med gott förtroende för sin ryttare". Vi är nöjda fast jag vet att hon har mer i sig. Hon var så duktig då hon fick bada, knoppas & var på tävlingsplats för första gången i sitt liv. Bådar gott inför framtiden.

Senast ändrad:

Grattis!

Vad trevlig hon ser. det var verklig bra jobbat! Tror att man kommer få se mycket av henne i framtiden. Riktigt roligt att hon blev klass 1 i hoppning.

Vad händer ni framöver då? Ska hon få vila lite i sommar eller utbildningen fortlöper!

Härliga bilder att se, riktigt fin kropp. Ser väldigt färdig ut i kroppen för att vara så ung!

Vad heter du på pixbox? Hade varit kul att titta på bilderna på henne. Men oxå hålla koll ¨på hur hon utvecklas :)

Jag har samma alias överallt på nätet.

Shira ska kanske ridas ett par ggr till innan betet om andan faller på, tar det lite som det kommer. Hon är så pass mkt utbildad att hon redan är klar med det jag tänkt mig under våren men vi kan ju rida lite för skojs skull ändå. :) Prio ett just nu är dock hennes mor & sambons stora häst som ska gå ett par Msv B under den närmaste månaden.

Sen får Shira vila på bete i sommar & i höst fortsätter vi rida henne. I dagsläget kan man rida ut på henne ensam eller i sällskap, hon är lika cool vilket som. Vi har hittills ridit på vår träningsbana som är 1,5 km lång och går genom ett skogsparti. Så målet i höst blir att ta ut henne lite i trafik för att komma till andra ridvägar. Hon arbetar ju i en trevlig unghästform & tar nästan alltid rätt galopp. Så i höst blir det lite jobb med bommar & på senhösten okt/nov ska hon hoppas in av min tränare som även tävlat mamman en hel del och var mkt förtjust i henne. Räknar med att hoppa henne uppsuttet på kvalitets nästa höst.

Va kul!

Det låter som lysande planer. Många tar sina unghästar så hårt idag att de hinner gå i sönder innan de blir något! Bättre att som du säger låta dem växa i sin uppgift! Kommer bli spännande att följa henne. Är siktet inställt på de olika årgångs championaten nu åren framöver?

Det syns verkligen att hon är bra riden och i rätt form. Är otroligt välmusklad :)

Måste bara få skryta om min Aerline häst, vi hopptränade igår en av de första hoppträningar sedan 7 månader tillbaka. Han var helt underbar! Aldrig varit så fin. Hoppade som en katt, har faktiskt aldrig öppnat så fihnt med bakbena, som många andra Aerline hästar har han annars tendens till arr "knipa" lite med bakbenen!

Jag har ju haft hennes mor sen 2 års ålder (är 16 år nu) så jag tänkte köra ungefär samma tidsplan med Shira. Mamman har aldrig varit skadad och är helfräsch, inte en galla, iskall i benen fast hon tävlat mycket hela sitt liv. Jag har dock alltid varit noga med återhämtningen och viloperioder även på henne.

Jag rider ju mest dressyr numera så målet med Shira blir väl för min del att göra en dressyrhäst av henne. Har inga ambitioner med championat där utan det blir väl kanske nån klubbis som 4-åring och sen komma ut lite i LB-LA som 5-åring. Hoppmässigt ska hon hoppas av min fd hopptränare på den nivå hon visar att hon blir mogen för. Hoppar hon bra kanske vi provar att kvala till championaten, annars får det vara. Jag har ingen brådska. Jag räknar med att ha kvar henne hela livet. :)

Shira var ganska tunn ända till i julas då hon började bredda som bara den i samband med att vi började rida henne. Hon är riden 15-20 ggr.

Vad kul att din oxå går så bra! Kollade på ägarna till aerlines hemsida och det var mkt bilder på avkommor där nu. Många fiiina! :love:

Ja, det där med vilor är viktiga. De måste få tid att återhämta sig. De är inga maskiner som kan gå jämt och ständigt!" Tyvärr är det många som inte inser det!

Mamma har skickat in både bild och brev dit, så då såh du säkert våran goding:)

Vi ska in med honom på återbesök i morgon på djursjukhuset! Du får hålla tummarna. Kommer förhoppningvis en positiv rapport i morgon kväll!

Lång historia. Men i december i år blev han påkörd av en bil bakifrån i 60-70 km/h. Sedan dess har han varit skadad. Stod på klinik i över 2 månader innan vi fick hem honom...

Åh fy så tragiskt:cry: , hade han kommit lös? Red någon?

Jag gick och ledde honom längs vägen. Han såg inte oss trots att vi hade reflexer. Och killen som körde på bor några hhus upp så han vet att det finns hästar. Dert kunde lika gärna varit ett bran han körde på... Jag ska vara glad att jag inte red, det blev min räddning, annars hade jag aldrig överlevt.

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 784
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar