Jag känner inte riktigt att jag behöver en studie för att dra slutsatsen att hästar kan stänga munnen med bett. Det har man väl sett flera tusen hästar ha noll problem med.Men allt det du skriver som ”sanningar”, finns det vetenskapliga studier som visar det?
Det är ju bara en litteraturstudie, den utgår från de fakta som finns i vetenskapliga studier. Jag har tyvärr inga inlogg längre så jag kan göra en enkel sökning på kandar men jag undrar om det ens studerats vad kandaret egentligen ska göra?
Vi använder det ju mer av ”hävd” än av att det är vetenskapligt bevisat vad det gör liksom?
Sen har vi absolut avlat fram munnar som är knepigare, på många sätt.
Vet inte om det finns studier på tex att kandar länger överlinjen vid korrekt nyttjande. Men det ser man ju tydligt vid korrekt användning och kan logiskt räkna ut med.
Att hästar inte automatiskt går bort från tryck eller smärta bör väl finnas studier på. De är ju mottrycksdjur. Genom århundraden har man också använt sporren till annat än flytta bort hästen från, tex reta muskeln som sätter ner frambenet för att bak då ska komma längre in då det inte ”bromsas” på samma vis.
Alla hjälper hästen går bort för eller slutar göra motstånd mot är ju inlärda i stort sett.