Aerline H avkommer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zeena
  • Startdatum Startdatum
Z

Zeena

Berätta gärna om de Aerline H avkommer ni har eller har sett.
Mkt nyfiken på dessa avkommer.

Har ni hoppat/löshoppat? Hur är hoppviljan och tekniken?
Hur är tempramentet?

Vill veta ALLt :)

Sv: Aerline H avkommer

Har en dam på 1,5 år e Aerline H. Löshoppar med mkt god teknik och vilja. Tar sig an hinder på ett oerhört bra sätt. :)

Hon är en liten dam (ca 150 cm just nu) med egen vilja dock ej omöjlig att hantera. Lättlärd och positiv till det mest.

Har gillat flera utav dem jag sett!

Vore han inte skimmel hade jag övervägt honom...men icke sa nicke...inga skimmel-skäckar här inte.En vanligt skimmel hade varit ok däremot, om jag hade haft ett enfärgat hbl sto att betäcka med.

jag har fött upp en Aerline H avkomma, där mordadern är Lombard 592. Det blev ett stoföl som var klass 1 som föl med 8-8-9 på gången. Som treåring hade hon bra betyg i löshoppningen på treårstestet, och den nya ägaren är väldigt nöjd med henne, honär såld som blivande tävlingshäst i hopp.
Vad jag gillade mest var trots allt temperamentet, en väldigt avslappnad häst som fann sig snabbt i alla nya situationer. Aerline avkommor överlag som jag sett har haft ett väldigt bra temperament, och varit mycket rörliga med bra gångarter, och det är ju ett stort plus på blivande hopphästar! :)

Min tränare hade en egenuppfödd e. Aerline. Tyvärr fick han avlivas som tvååring :(

Han var i alla fall jättesnäll men hann inte löshoppa så mycket.

Jag har ett sto f 2004 e Aerline H. Nu har hon ju inte hoppat ngt ännu eftersom hon bara är ett halvår gammal men med den galoppen samt sin mors hoppanlag skulle det förvåna mig mkt om hon inte blir en liten gummiboll. I tempramentet är hon nyfiken, positiv, trygg.

Ser ut så här:
4013.jpg

Vad har Arerline själv presterat?? Och hans avkommer? (eller är dom för unga för att svara på den sista frågan?)

Så här står det på Bäcka gårds hemsida om Aerline:
"Aerline H har visat stora talanger på tävlingsbanan. Som femåring var han ytterst nära en finalplats i Breeder’s Trophy i dressyr. Därefter har han deltagit i både Scandinavian Open och sjuårschampionatet i hoppning i Falsterbo. Han har nu placeringar i Svår hoppning och kommer att fortsätta att kombinera avelsarbetet med sin tävlingskarriär".

Han vann även bruksprovet. Han äldsta avkommor är 6 år så de har inte hunnit tävla så mkt ännu, men har visat bra resultat i unghästtester.

oj , vad lik hon var min aerline avkomma när hon var föl, samma färg, samma kropp, resning, hals... :)
Kul att se!

Hon har varit vacker som en dag sen hon föddes. Visserligen är hennes mor oxå väldigt vacker, men jag tycker inte hon är lik henne alls så Aerline måste ha präglat henne ganska mkt i utseende. Speciellt huvudet tycker jag påminner om hans. Sen har hon nog fått färgen och teckningen av morfar Maraton.

Så här såg hon ut då hon var ca 3 veckor:
fol21.jpg

Har du inga bilder på din avkomma? Eller ngn annan som har på sin Aerlineavkomma?

ja det är nog Aerlines huvud. Han har ett väldigt vackerrt huvud, med så fina ögon.
Jag har en massa bilder på min från hon var föl till hon var tre. Dock inga scannade, men jag kan scanna och skicka över till dig om du vill se. Du kan väl skicka din email! :D

Zeena skrev:
Berätta gärna om de Aerline H avkommer ni har eller har sett.
Mkt nyfiken på dessa avkommer.

Har ni hoppat/löshoppat? Hur är hoppviljan och tekniken?
Hur är tempramentet?

Vill veta ALLt :)

Har tävlat en Aerline H avkomma som inte var så rolig, men det kan ju bero mkt på den möderne som var Asterix. Så fort den kände sig pressad så reste den sig och nu menar jag inte ridmässigt utan om det var något som var läskigt. Tävlade den en gång och det var ingen hit hoppade första hindret och tvärnitade efter och stod på bakbenen i ca 5 minuter. INGET hjälpte utan jag fick bara sitta där och hoppas på det bästa.

Någon vecka senare då jag sagt ifrån att jag inte var intresserad av att rida den igen så gick den runt med en tjej som skulle rida en pay and ride, och hon skrittade den på långa tyglar ner mot framridningen och den helt oväntat släger sig upp på bakbenen och går runt med tjejen under. En krossad lårmuskel (insidan) och en tjej som inte vågar hoppa eller knappt rida igen blev resultatet.

Ägaren=uppfödaren försöker sälja den trots att den uppvisar ett obehagligt mönster.

För övrigt så gillar jag inte Aerline H avkommors huvuden som blir lite arabliknande och breda, halsarna tenderar till att bli ngt korta men fint välvda.

Hoppa kan de och jag har säkert bara haft en otrolig otur som mötte en sådan avkomma. Fast nu på unghästtävlingarna så har många Aerline H 4-5åringar varit relativt vilda på framridningarna :angel:

Med tanke på vad du skriver om Asterix avkommer är det knappast Aerline H som är orsaken på den hästen.

Jag har en 1,5 årig Aerline H-Stanford hingst (156 cm) med ett underbart temperament. Han är med på allt och är en cool, nyfiken och glad häst. Han är löshoppad och har en god teknik och rättar sig bra.

(När han var 6-7 mån fick han vid ett tillfälle springa lös på ridbanan där det råkade stå några hinder uppställda, yippie tänkte han och sprang omkring och hoppade hindren på eget bevåg - så hoppviljan är det inget fel på.)

Aladdin2.jpg

Zeena skrev:
Med tanke på vad du skriver om Asterix avkommer är det knappast Aerline H som är orsaken på den hästen.

Just det som jag skriver ;)

Men har sett en hel del "pigga" avkommer på tävlingsbanorna nu i höst.

För övrigt så gillar jag inte Aerline H avkommors huvuden som blir lite arabliknande och breda

Jösses vad du måste tycka att mitt Marwin sto är fult då !?!
(se hemsidan)...det huvudet som kommer upp på första sidan...

Vad gillar du för typ av huvuden på hästarna då?

Jag väntar med spänning på min första Aerline H avkomma till våren -05. Jag har faktiskt bara sett otroligt fina avkommor av honom, så vackra huvuden och possetiva hästar med go i !!
Att han är skimmel är för mig ett stort +. Älskar skimmlar.
Ringde till Aerlines ägare och bad om en video på honom under hans tävlingskariär. Dom skickade en över en timme lång video till mig från det han var unghäst tills hans 150 hoppnings kariär. Kanon fin film!!
Ångrar inte att jag valde honom efter att ha sett den.

Vill gärna se flera bilder på era avkommor... :love:

Jag väntar också på en Aerline H avkomma. morfar kommer vara Lord.

Jag har hört en massa possitivt om Aerline H avkommer, en tjej här i närheter rider en skimmel efter honom som är fantastisk. En kompis har hjälpt till på starby-dressyrstall tror jag det är. Där står Aer som är e Aerline H. Min kompis säger att Aer är den absolut trevligaste hingsten han kommit i kontakt med. Skoj att pyssla med och riktigt trevlig.

Det ska bli så spännande :banana:

Men med min otur så blir det väl att trots att mamman är lungt och snäll och Aerline sägs vara snäll så blir mitt föl monsterfölet :crazy:

//Jenni

crazy skrev:
Jösses vad du måste tycka att mitt Marwin sto är fult då !?!
(se hemsidan)...det huvudet som kommer upp på första sidan...

Vad gillar du för typ av huvuden på hästarna då?

Nope de huvuden jag sett efter Aerline har varit stora till kroppen med arabliknande form dvs bred panna, böjd nosrygg och små näsborrar, dvs stora ponnyliknande huvuden.

Jag gillar dessa:

nr 1

Detta :love:

detta

detta

Detta :love:

detta

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar