Acceptans av olika träningsmetoder

Sv: Acceptans av olika träningsmetoder

Man måste vara stark i sig själv.

Och säga, "det här känns helt fel för mig, jag kan inte träna på det här viset och det kommer alltså inte finnas någon konsekvens om vi tränar såhär nu och sen helt annat".

Kan tränaren inte acceptera det så blir det ju svårt att samarbeta.

Jag har varit i den situationen ett par gånger att jag inte alls hållt med tränaren i dess metoder. Jag kommer liksom lite ikläm mellan jakthundsträning och brukshundsklubbstänket som inte alltid funkar så bra ihop, iaf på pappret.

Kom en gång till en fågelhundstränare som var alldeles för elak för min smak, det fanns ingen finess och han har helt enkelt en dum jävel som bara skulle sätta dit sina träningsekipage. Jag hade betalat dyra pengar så jag genomförde träningen, men vägrade lyssna på gubbens korkade råd om ryck i koppel och onödig störningsträning på hundar som inte var klara. Iofs hade jag väl den enda hunden som var nåt sånär lydnadstränad vid tillfället och kunde glida igenom utan några incidenter. Det är ju svårare att stå med ett hyperaktivt mongo i kopplet och säga "nej, jag vägrar rycka i snöret" - det snöret borde kanske ha ryckts i för längesen...

Så, som i den andra tråden som är aktuell, man bör följa sin övertygelse för att kunna stå för hundträningen längre fram.

Jaa, det känns ju jättekonstigt om man följer de råd man får som känns helt fel, om hunden aldrig blivit ordentligt fysiskt korrigerad och det är rådet man får. Då blir hunden säkerligen förbryllad om man tidigare enbart jobbat med positiv förstärkning...

Jag hoppas jag är stark nog att gå min egen väg nrä den dagen inträffar!

Jag skulle aldrig ta lektioner för någon som anser att alfarullning är ett pedagogiskt riktigt grepp.

Jag erkänner villigt att jag är för feg för att ta diskussionen med folk ute på träningsbanan, utom möjligtvis i frågeform eller om det handlar om riktiga övergrepp. Önskar ibland att jag hade mer civilkurage...

/Migo

Har inga problem alls att varken umgås eller träna med personer med HELT andra träningsfilisofier än mej själv! Varför skulle det ens vara något att fundera över? :D

Däremot uppskattar jag inte alls att folk utan att jag bett om det "lägger sej i" min träning!

Sedan försöker jag att hålla en viss "linje" i min träning och om en kursledare vill ändra denna på ett vis som inte känns bra för mej så kommer jag behöva otroligt goda skäl!

Som jag ser det så går det dock att "plocka russin"ur alla typer av träningsmetoder och träninstänk - oavett vi pratar gulli-gull-träning eller kadaverdiciplin-dito!

/Swat

Håller med i varje stavelse.

Och de som vill anmärka på andras sätt bör ju ta sig en funderare på vad det egentligen kommer ge. Hur skulle man själv reagera om någon stövlade fram och upplyste en om att man gör minsann fel och förstör hunden osv. Vad får man för reaktion då? Knappast en person som lyssnar och tar till sig det man vill säga. Så oavsett hur risig träningsmetod någon använder så får man nog tänka sig för hur man ska lägga fram sina åsikter ifall man verkligen vill ha någon effekt- annars har man ju börjat gapa bara för sin egen skull.

Jag ocksa haller helt med Swat.:laugh:

/hastflicka som inte tog med "scent discrimination articles" till sista traningen bara for att jag tranar annorlunda an de andra och darfor tranar det hemma och hjalper andra under gemensam traning med dommar hjalp i stallet.:p/

KL:

Jag får väl vara den som går emot strömmen då eftersom jag har svårt att träna tillsammans med någon som har en helt annan träningsfilosoi än mig. Jag tycker det är svårt att få ut något vettigt om man tänker alltför olika. Helt naturligt blir det nog så att man dras till likasinnade när det kommer till hundträning!

Däremot är ju ett bra träningsgäng med många ideer och olika typer av hundar guld värt när man kör fast. Alla behöver ju absolut inte tänka likadant men ett alltför olikt träningstänk blir ofta inte heller bra tycker jag.

Hur gör ni i fall där de ni råkar på/umgås med har en totalt olik syn på hunduppfostran?

Gör och gör - det är ju upp till var och en hur man vill träna sin hund. Jag går inte fram till främmande människor och kommenterar deras träning, med undantag för om de nästintill pryglar sin hund och faktiskt bryter emot djurskyddslagen.

Jag umgås med folk som tänker annorlunda än jag, och vi har ibland riktigt intressanta diskussioner. Däremot så får de inte "pröva" en massa saker på mina hundar. Man vill ju helt enkelt ha ut olika saker av sin hund, vissa egenskaper är viktigare än andra i olika sammanhang.

Ras/individ gör också skillnad, en del hundar är svårare att misslyckas med - de har samarbetsviljan, och är mentalt stabila. Då kan ägaren utsätta hunden för både det ena och det andra, och hunden försöker mest bara acceptera läget. Den varken flippar eller blir passiv.

Hur gör ni om ni tränar för en instruktör som t.ex. anser att du ska alfarulla din hund och du tycker det är totalt fel? Alltså har rakt motsatt filosofi om hundar.

Det är upp till hundägaren att ha så mycket hjärna och integritet att man faktiskt kräver en ordentligt förklaring, eller helt enkelt säger nej, om instruktören kommer med oväntade "korrigeringsmetoder". Eller om instruktören hävdar att man aldrig kan korrigera sin hund överhuvudtaget... vilket också är en inställning som florerar.

Ingen utbildad person har sagt åt mig att alfarulla min hund under träning - skulle detta ske vill jag få argument som inte grundas på "den ska lära sig sin plats".

jag har redan bytt tranar grupp - tva ganger - for att tranaren inte hade filosofier som passar mig och min hund. Jag skulle inte "alfa rulla" min hund, och jag skulle inte acceptera att inte ge nagra corrigeringar heller, da avslutar jag helt enkelt sammarbetet med den tranaren/gruppen. Om nagon fragar hur jag gjort for att fa fram ett visst beteende svarar jag pa det men avstar fran komentarer annat an om jag blir tillfragad. Daremot skulle jag inte fortsatta trana med nagon som var for hard i min uppfattning, eller mesig och inte far nagra resultat, hur lange som helst.

KL

Generellt sätt säger jag att jag absolut skulle kunna träna med någon som har en annorlunda syn på träning än mig, så länge man inte är elak mot sina djur.
(Upprepar CM). Däremot är ju "elak" en definitonsfråga, för mig handlar det i korthet om förare som tar ut sin frustration på sina hundar, inte har tålamod och gärna tar hårdare än vad som behövs. Det händer att jag korrigerar hundarna fysiskt om jag anser det vara befogat (det är sällan, men ja, det händer absolut). Däremot TAR jag mycket i mina hundar överlag! Jag stryker dem överallt, nyper dem hårt när vi leker (terriern ÄLSKAR (!!) detta) och "bankar" knuffar och brottas med dem. Det lär dem att jag inte är farlig, och dramatiserar av en eventuellt fysisk tillsägelse.

Sen har jag själv avslutat träning med både folk som jag ansett varit grymma i sin hundträning, som tappar humöret och tar ut sin frustration på sin hund (inte nödvändigtvis fysiskt) och inte har något tålamod. Jag har även avslutat träning med folk som jag ansett vara för "mjuka" för sina hundars bästa, och som själva till och med tyckte att det var obehagligt att korrigera sina hundar verbalt. Går det till den grad att man inte känner sig bekväm i varandras sällskap, så är det vettigast att inte träna ihop heller.

Senast ändrad:

+1

Jag är också fysisk, säger "oj" istället för "förlåt" om jag trampar på dem och drar mig inte för att säga åt hundarna offentligt.

Kommer ihåg när min (galna) häst var 4-5 år och vi stod bredvid ridbanan där vi skulle hoppträna och väntade på att gruppen innan skulle bli klar. Hon var taggad och spänd som en fiolsträng, jag kände mig väldigt liten bredvid. För att påminna henne om att jag faktiskt stod där och att hon inte skulle trampa ner mig eller hitta på nåt annat skit så knackade jag henne med spöändan på nosbenet med jämna mellanrum, inte slog, bara knackade till för att säga "hallå där". En gubbe som var åskådare blev efter en liten stund arg på mig, jag slog ju hästen och vi hade ett litet meningsutbyte.
Jag erbjöd honom att hålla hästen i stället om han nu tyckte att en övertaggad unghäst skulle få hålla på som den ville, vilket han ju avböjde å det bestämdaste och konversationen avslutades.
Hästen han ägde var det största, bröligaste, ouppfostrade monstret av alla, trots en relativ hög ålder och min galning har bättrat sig betydligt. Men där skilde sig våra uppfattningar oerhört mycket. Han tyckte att jag slog hästen, jag såg det som en tyst korrigering som bara gjorde henne uppmärksam på gränsen.

Nu kanske det verkade som att jag tycker alla som korrigerar sina hundar fysiskt gör helt fel, men det tycker jag inte. Klart man ska få ta i hunden om det är befogat. Däremot onödigt hårda tag, eller som MrsS skriver, att låta sin frustration gå ut över hunden. Jag skuolle ha mycket stora problem att träna med en människa som har kass timing när den korrigerar, för en korrigering anser jag att man behöver ha bra timing för att det öht ska vara värt att korrigera.

lady_vip: Det där har man ju varit med om... kan bara tala för mig själv, men ett stycke bångstyrig unghäst i handen är INTE kul om den är ouppfostrad.

Håller med.

Och tillägger för egen del; Så länge inte folk gör sina hundar illa så förstår jag inte riktigt problemet med att man inte tänker exakt samma - snarare är det väl roligt att blanda olika sätt och tänk?
Ska man hjälpa varandra och tänker helt olika är det ju bara att säga hur man själv vill ha det liksom.

Alla har ju inte samma kläder heller.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 574
Senast: Liten
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 425
Senast: pumah
·
F
  • Låst
Dressyr Eftersom, tråden låstes startar jag en ny ang ämnet och då får vi väl snällt försöka hålla oss till det då. För visst är det intressant...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
21 406
Senast: break_a_leg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka