D

Dasjenka

När jag laddar upp min webbsida blir det små fyrkanter istället för ÅÄÖ. Hur avhjälps detta?

Jag har redan angivit det jag antar är rätt teckenkodning; iso-8859-1. Är det fel i alla fall?
 
Sv: ÅÄÖ

Vad gäller teckenkodning har jag ingen större koll. Jag har samma på min site och det funkar. Kanske din webserver inte klarar av den kodingen? eller din webläsare (fast det är nog mer osannolikt).

För att få svenska tecken oavsett teckenkodning så kan du använda dig av 'specialtecken' dvs hårdkoda åäö. detta görs med:
å
ä
ö
Vill du ha stora bokstäver så blir det istället Å Ä resp Ö

&...; anger att webläsaren ska tolka innehållet som ett specialtecken, aring säger att du vill ha ett a med ring över auml är a med umlaut osv.
Umlaut är tyska och betyder 'omljud' och markeras med prickar över bokstaven.
På samma sätt kan du alltså skriva ü som ü
 
Sv: ÅÄÖ

Hur kollar man vilken teckenkodning servern klarar av? Trodde teckenkodning inte hade så mycket med servern att göra. =| Men det skulle i alla fall kunna vara lösningen på mitt problem eftersom jag aldrig har haft de här problemen innan jag bytte webbhotell.

Tack för koderna. Jag tycker dock att det är alldeles för jobbigt att skriva in dem i alla texter, så jag letar efter någon annan lösning. Tack ändå. =)
 
Umlaut

Litet vid sidan av ämnet skingrar du dimman för mig. Jag har grubblat på vad "uml" kommer från, men jag har inte lyckats klura ut det. Det är alltid kul att lära sig något nytt. Tack! :)
 
Sv: ÅÄÖ

Det finns ett litet program man kan leta efter text eller bokstäver och sen ersätta. Jag tycker det är ett kanonprogram och gratis är det också. Auto replace heter det.
 
Sv: ÅÄÖ

Tack. =D
Har faktiskt letat efter ett sådant här program. =)
Fast i det här fallet vill jag helst komma till rätta med problemet och ta reda på vad som är fel. Tack ändå. =)
 
Sv: ÅÄÖ

Skicka länk till sidan så kan jag kolla om det ser knasigt ut för mig också. Det kan vara inställningarna på internet som knasat till sig...
 
Sv: ÅÄÖ

Har skickat PM. =)
Men eftersom andra också ser fel bokstäver så är det något annat än webbläsarinställningarna som är fel.
 
Sv: ÅÄÖ

Du behöver inte ett extra program för att ersätta å, ä och ö!

Det kan du göra i anteckningar. Hur simpelt som helst.

Nu har jag den engelska versionen, men du hänger säkerligen med ändå.
Öppna den filen du vill ändra i. Gå sedan på Edit och på Replace.
Skriv in vad du vill ändra i översta rutan, t.ex. å i rutan under skriver du då: å Sedan kryssar du i Match Case (längst ned till vänster), vilket säger till programmet att du vill att den enbart ska kolla efter små å (inte Å). Sedan trycker du replace all.
Se till att du stavat rätt!!

Sedan skriver du i Å och Å, efter det ä och ä, Ä och Ä, ö och ö och till sist Ö &Ouml.

Bus enkelt och man slipper tänka på att man ska skriva å, ä och ö på "kod" vis när man skriver texten, vilket är väldigt jobbigt.

På detta sätt kan man ändra filer på allt från en A4 till 100 och mer än det.
 
Sv: ÅÄÖ

Det kan ju också vara vilket språk du ställt in sidan på i Doctypen. Om du har satt in EN så läser webläsaren den som EN och skriver inte med å, ä och ö. Vissa gör det ändå. Och det är i vilket fall som helst bra att ha kodat för å, ä och ö istället för att skriva just de bokstäverna om någon utomlands kommer in och kollar sidan så funkar allt som det ska oavsett vilket språk de har på datorn.
 
Sv: ÅÄÖ

Nej, man behöver inget speciellt program men det är lättare att redigera alla åäö i flera filer på det viset... om man inte använder tex FrontPage
 
Sv: ÅÄÖ

Att du skriver iso-8859-1 gör en viss del men även hur du sparar htmlfilen.

Det syns inte riktit men man kan spara en textfil i UTF-8 eller Unicode.

Det är det som bråkar med din html sida.
 
Sv: ÅÄÖ

Har du satt en speciell font som skall visas på hemsidan?
Alla fonter har inte å, ä och ö vilket gör att det blir konstiga tecken istället och då är det vanligt med fyrkant.
 
Sv: ÅÄÖ

Hur är det lättare?

Som sagt om man nu kan byta ut vartenda å, ä och ö i anteckningar, eller vilket annat vanligt program (wordpad, word, script editorer) som helst med hjälp av två tre klick så förstår jag inte hur det kan bli lättare.

Men du får hemskt gärna berätta! Man lär sig alltid något nytt. ;)
 
Sv: ÅÄÖ

Tja det lättast är väll att öppna den i Anteckningar och spara om sidorna i antingen UTF-8 eller Unicode.

Välj "spara som" så får du upp längst ner en pulldownmeny att välja vilket kodningsystem du ska köra (Jag kör Engelsk XP så jag får det på engelska så jag vet inte vad det heter på svenska)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har gått 24 gånger hos psykolog nu, har sista på onsdag. Det enda jag fått höra innan är hur bra det är, så jag tror mina...
2
Svar
35
· Visningar
4 267
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 807
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 889
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 416
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp