Heja heja dig!! Det känns i hjärtat av att bara läsa din trådstart! Är själv en beroendepersonlighet och har även arbetat inom det i 15 år.
Mötena är ju efter principen en självhjälpesgrupp, de leds alltid av några- som brukar /ska se de nya och speciellt hjälpa dem, hälsa dem välkomna och visa till rätta. Fråga gärna, kan lova att de svarar
Gått på många AA, NA, CA, DAA- möten och alla bygger på samma, lika uppbyggnad. Alla hälsas välkomna, sen läses gemensamma texter, därefter får den som önskar/vill dela sina tankar göra det. Och det är verkligen allt, från en kort tanke om dagen till hela sin livshistoria. Visst, det går i ordning så du kan räkna ut när det är din tur, men vill man inte dela just den dagen så sägs ofta "Hej jag heter Alandia (och jag är alkoholist, om man vill) (Här svaras det med ett rungande "Hej Alandia") Idag väljer jag att lyssna". Så går det vidare till nästa.
Även hur AA än är uppbyggt, med sin religiösa bakgrund så går det att hitta små saker. Det kan vara en enda mening under ett helt möte som får mig att tänka "Aha, det kan vara så" osv. (För övrigt står Gud för mig
Grupp
Utan
Droger, så det är ju vad man läser in i det). Och ge inte upp, första gruppen kanske inte är något, men prova en annan? Finns ju kvinnogrupper, kvällsmöten, lunchmöten (som jag btw träffade min närmsta granne på), midnattsmöten, frukostmöten mm.
Sen om jag förstått det rätt har du redan kontakt med en KBT-terapeut, de är ju guld värda. Varje större samhälle har oftast en beroendemottagning, med all sorts kompetens, även KBT Samtalskontakt via dem borde inte vara något problem (personligen ser jag KBT som en stor hjälp vid beroende, att arbeta med det som är orsaken).
Angående proverna så brukar det förutom de vanliga hälsoproverna, som flera nämnt, även tas CDT- och PEth-prov vid misstanke om alkoholmissbruk. På det förstnämnda ses konsumtionen de senaste dygnen och på det andra ses det över flera veckor. Det är ju för att hjälpa, inte stjälpa.
Så strongt av dig att inse att det är något som du behöver ta tag i! Svårt att få ut i text, det är så mycket, men all lycka till. Det här grejer du ❤