90 dagar - 2022 edition

Hoppar in lite efter 😀

Planen är att undvika köpa godis och chips.
Sen ska jag köra ett pass i veckan, minst, från onlineträningen jag köpte för mina friskvårdspengar nyårsaftons kväll. Ute i god tid är inte alltid min grej (prokastineringsdrottning 😎)

Efterrätt nummer två blev hallonpaj med vit chokladmousse 🙂. Funkade fint även om det kanske är snäppet godare med vaniljvisp till.
20220108_180102.webp

Hoppar på i efterhand, med målet att kunna göra en chin i slutet på mars!

Fick en push att komma igång med träningen i december då jag och en kollega tränade på lunchen varje dag i en vecka. En av övningarna var typ omvända chins, där man ska släppa ner sig så långsamt som möjligt från stången. Han fick lyfta upp mig 😅 men jag har fortsatt träna korta pass hemma, och tänker att det vore jäkligt kul att klara (minst) en chin.

Mitt andra mål blir att bli bättre på att äta grönsaker till middagen. Kommer ofta på det här med sallad när vi sätter oss för att äta...

Jag har ju bestämt att jag inte får köpa sånt jag verkligen inte behöver nu, restriktioner så jag bara får köpa det jag tänkt igenom, gått igenom ekonomin och om jag verkligen vill/behöver saken eller vad det är som gör att jag vill köpa det. Nöja mig med det jag har hemma. Har därför till och med gått steget längre och skickat tillbaka saker.

Funderar på att skicka tillbaka ett par hundskor också, har två uppsättningar till varje hund och tänker jag kanske bara behöver deras en uppsättning var och två/4 reserv utöver dom jag använder om någon sko lossnar. Eller skicka tillbaka och då få tillbaka 900 kr. Men funderar på slitage och sånt, nu har jag verkligen hittat bra skor. Vad säger ni? Se till att båda har 2 uppsättningar var, tänker när det blir slaskigt om man behöver fler då. Tänker framförallt på att jag i många, många år provat ett tjugotal vattentäta och robusta skor men inget som passat förrän nu. Lutar åt att behålla.

Känns som rätt val att skicka det jag gjort, mindre stress med att vänta på paket också.

Pluggandet denna vecka har gått sådär, är så arg och trött på kursen. Men den är slut nästa vecka, så blickar framåt.

Inser nu också att det finns massor jag hade kunnat plugga som har med annat i utbildningen att göra än just kursen jag läser nu 😅 Den insikten tar jag med mig haha.

Tränat 5 dagar/7ggr dock så DET går ju bra!

Efter lite fundering har jag bestämt mig för att göra en grej till: Jag ska sluta äta frukost! Jag vet att det för många är en ovana att skippa frukost, men frukost och mitt liv går inte riktigt ihop. Hellre en ordentlig tidig lunch. Det betyder dock en ganska stor förändring i morgonrutinen + lunchrutinen, så vi får se hur det går :)

Jag blev inspirerad av konstråden och har suttit och målat med akvarell. Inget jag visar upp här dock :angel: Tänkte jag skulle gå en akvarellkurs eller liknande för att få lite basic kunskap och få lite hjälp på traven. Jag blir så otålig när jag testar mig fram för egen maskin och det sedan inte blir som jag vill. Men det är väl detta jag ägnat tid åt mest sista tiden. Det blir lätt att jag glömmer av annat som skulle behöva göras :p

Igår klarade jag av att göra 12*4 armhävningar på tå, kände mig oerhört stark :D brukar inte kunna göra vanliga armhävningar pga kassa handleder som inte klarar av vinkeln mot golvet, men upptäckte att jag kunde hålla på kanten av barnens gympamatta så gick det :banana: idag har jag med andra ord träningsvärk 😅

Igår klarade jag av att göra 12*4 armhävningar på tå, kände mig oerhört stark :D brukar inte kunna göra vanliga armhävningar pga kassa handleder som inte klarar av vinkeln mot golvet, men upptäckte att jag kunde hålla på kanten av barnens gympamatta så gick det :banana: idag har jag med andra ord träningsvärk 😅
Jag brukar hålla i en hantel i varje hand när jag gör armhävningar av samma anledning! :)

Har satt upp fyra stycken 90-dagarsmål med start igår 3/1:

Minimera sockerintaget (godis, glass, fika etc.). Mål sockerfria dagar 87 av 90
Minimera alkoholintaget: Mål alkoholfria dagar 87 av 90
Rimlig portionsstorlek: Mål 87 av 90
Antal träningspass på gymmet: 30 av 90

Förhoppningsvis ska detta resultera i en viktnedgång om 5-6kg under 90-dagarsperioden. Efter 90 dagar utvärderas utfall och ansträngning i förhållande till utfall och nya 90-dagarsmål sätts.
Status efter första veckan:

Sockerfri 6/7 dagar. Min mor bjöd på ostkaka och glass och jag hade inte hjärta att säga nej. Avstod dock både fika och godis igår när vi hade vänner över på middag.

Alkoholfri 6/7 dagar. Inplanerad middag med mannen på stan i tisdags när vi hade barnvakt, helt enligt plan.

Portionsstorlek 6/7 dagar. Ovan middag på stan blev större än jag behövde men det känns ändå helt ok eftersom det finns "budgeterat" utrymme för dom.

Träningspass på gymmet 3/7.

Att jag inte tidigare tänkt på det här sättet att "budgetera" mina mål och också ha en plan för små avvikelser!? Hela min yrkeskarriär har i stort gått ut på att upprätta och följa upp olika verksamheters budgeterar men jag har aldrig gjort detsamma med mina egna mål.

Än så länge går målen bra.

✅ 7500steg/dag har uppnåtts hittills

Än så länge går det hyfsat bra. Målet med att ponnyerna som inte går att rida har löst sig genom att gamlingen får följa med som handhäst. Trodde inte det från början men ridhästen och gamlingen funkar fint ihop!
Och ridhästen har varit ute 2ggr denna veckan.

Värre med den mobilfria timmen. Men om kvällarna har jag lyssnat på ljudbok och pusslat. Det har ändå känts okej.

Checkar in och meddelar att jag inte köpt något på klarna utan betalat direkt med kort 😁
Så hittills går det bra och jag har bättre översikt över kostnader :p

Försöker göra någon typ av mindfullnes/CFT övning varje dag, men tanken är att jag ska fortsätta göra det för alltid typ och inte bara i 90 dagar. Jag svarar väldigt bra på det i alla fall och särskilt övningarna som är till för att hjälpa en att somna gör under!

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 668
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
17 715
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar