Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen
Till skillnad från alla de så kan jag inte försvara det som hände eller rättare sagt bortförklara det som hände med att det är naturligt vilket många faktiskt har gjort här.
Sådant skall inte hända oavsett om det är lek, kamp eller aggressivitet.
Helt överens med dig om det att sådant här får inte ske!
Men frågan är fortfarande inte där, utan hur det ska undvikas att det händer igen, och vad som behöver göras för att komma dit att det inte sker igen? För enligt mig och troligtvis resten här också är en nollvision precis som med trafikolyckerna, det enda rätt även om det bara är ett orimligt mål.
Det som däremot gör att vi kan ha nytta av att komma fram till varför denna rottisen gjorde som den gjorde är för att förhindra att det sker igen.
Och som många andra här så ser jag en socialt kampande hund, vilket gör det troligt att hunden gjorde som den gjorde av naturlig instinkt och bristande styrning från föraren, dvs bristande impulskontroll.
Och då är frågan varför inte ägaren till hunden inte hade insikt om att den föraren som hon släppte iväg sin hund med inte kunde kontrollera hunden?
Sen är nästa fråga om hon själv hade den kontrollen som behövs över sin hund?
Och sedan är frågan om det överhuvudtaget är en lämplig hundägare till denna typ av hund?
Vi har krav på vapenlicens för att få äga och handha skjutvapen av olika slag, vi har körkort för bilen. Men hund som kan ge otroliga skador och till och med döda den får vilken tok som helst skaffa?
/Camilla