6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sedan hoppas jag innerligt att det införs något slags körkort på vissa raser innan vi får rasförbud här i Svedala för det vore himla trist...

Personligen tycker jag i så fall att körkort borde införas på alla raser. Dålig hundkunskap begränsas tyvärr inte av storleken eller styrkan på hunden. Överlag så tycker jag hundägare med större och hårdare raser brukar ha mer koll på hur en hund fungerar än vad småhundsägare har. (Ja, nu generaliserade jag och ber om ursäkt i förväg till alla inom den ena eller andra gruppen som känner sig kränkta)

Jag har sett den artikel och blir lite ledsen att planen fortfarande är att inte försöka hindra att attackerna sker, utan ta tag i det när folk redan blivit drabbade.
Så det dom kommer med är inget som gör något för att hindra framtida attacker utan enbart ta reda på vem som ska bära hundhuvudet för just den attacken.
Visst att det kan hindra att just den hunden ställer till med mer skada, men jag vill att det hittas en lösning som tar tag i problemet så att dessa hundar inte är ute i fel händer överhuvudtaget, så vi slipper attackerna "helt".

/ Camilla

Skönt att höra, för just i detta fallet går det bara förebygga att det inte händer igen:-)

http://sethsjoblom.com/2012/04/03/vilket-hundmote-2/#comments

Det är min Tibbe och min hundvakt och jag begriper inte alls vad poängen var med att övertala henne att låta dom "leka". Varför ska ceasar prompt umgås med en hund han aldrig lär träffa igen? Totalt onödig risk och stress . För att Han ska leka expert?

Hundvakten är jättebra annars, men någon som utger sig för att vara expert på problemhundar borde rimligtvis ha kunskap nog att begripa olämpligheten i det hela och inte vara pådrivande...

Å fy fan, jag får Lino-vibbar. Du vet dåren på Allt Om Hundar som ville "rehabilitera" hundar genom att släppa ihop dem med sin egen hund i rasthägn. Det här räcker för mig, karln är uppenbarligen en fullblodsidiot och det är bedrövligt att han utger sig för att vara någon expert och får uttala sig i media :eek:

Han är ju f ö helt okänd i seriös hundkretsar i Västsverige. Jag kan på rak arm räkna upp flera hundra personer i Göteborg som vore bättre lämpade att uttala sig om problemhundar.

KL

Hunden har uppenbart hamnat i någon form av byteslåsning i sin sociala kamplust. Inget ovanligt med hundar av annan kaliber än Griffons. Däremot står jag för att jag anser att hunden ska avlivas, detta är inte för att hunden inte kan tränas eller för att den på något vis är obildbar. Det handlar om att man dessutom ska hitta rätt förare till den här hunden. Om jag tittar runt i min stora hundkrets, med kunniga och erfarna människor, så skulle ingen ta i hunden med tång. Detta för att ingen vill köpa sig en rehabhund, ingen vill lägga den tiden och engagemanget på en hund som har ett dåligt bagage.

Jag hade aldrig tagit hunden, dels för att jag aldrig skulle förlåta mig själv för om detta hände igen. Samtidigt så kan jag inte låta bli att undra varför man ens ska spekulera kring att hunden kan fungera om ett år på en busshållsplats eller inte.

Många människor ska prombt "rädda" hundar till höger och vänster, det är enligt mig mer för deras egna egos skull. Att man "omvänt" en hund, kolla hur snäll den är, JAG fick den att fungera, hos MIG fungerar den, den har ALDRIG gjort så hos mig. Det ger en liten egoboost att ha "klarat av" den här hunden, som faktiskt aldrig mer behöver uppvisa det här beteendet igen, på en människa ;)

Hunden som får byteslåsningar som denna bör hanteras av en kunnig och erfaren människa, som jobbar och tränar med sin hund. Jag anser som sagt att det kommer bli svårt att hitta den här människan och därför är det lämpligast att ta bort hunden innan det blir en vandringspokal.

Om hunden hade hamnat rätt från början hade nog det här aldrig hänt. Men som situationen är nu så tror jag absolut att du har rätt, vilken vettig hundkunnig person orkar ta itu med en sån här hund? Det är ju dessutom rätt troligt att den är oreggad.

Och i sitt nuvarande hem bör den inte stanna, det är ju helt uppenbart att ägaren inte har kunnat hantera den. Visst, den kanske uppför sig bättre med ägaren men samtidigt så har hon ju misslyckats kapitalt med att lära hunden att hantera sin kamplust. En hund som fått lära sig hur och när man kopplar på kamplusten använder inte sexåringar som kamptrasor även om de är ute med en ovan förare. Hon har ju också visat prov på total ansvarslöshet genom att låna ut hunden till nollan på filmen...

Jag med..Jag tycker att det ska vara svårare i alla fall att kunna köpa och äga mer krävande hundar eller bruksraser.

Ser allt för många som köper rena bruksraser som soffhundar eller promenadruntkvarterethundar, eller rent av som prydnader för att de är häftiga att titta på. Jag kan tycka att man slösar på potentialen som kan finnas i djuren..rätt hund för rätt ändamål sas.

Ett körkort och så kanske en slags (dyrare) licens för att kunna köpa/äga en krävande ras? Eller att man måste ha ett rent tillstånd för att få hålla vissa hundar helt enkelt, det kanske är bättre än rena rasförbud som säkert inte är långt bort..
Så att man i så fall genomgår en utbildning där man fattar vad det innebär..och måste man dessutom betala en licens kanske man kan sålla bort att folk köper hunden "för att den ser häftig ut" :grin:

Vad jag ser så har de flesta tyvärr hundraser som de långt ifrån har tid och möjlighet att aktivera..eller intresse i att aktivera på rätt sätt.
Det finns ju en drös med bättre lämpade sällskapshundar att välja på tycker jag..men så har man valt efter utseende i stället..

Senast ändrad:

Nu måste jag dock invända lite. Att licensen måste vara dyr behöver inte innebära att rätt folk köper hunden. Hade licensen varit dyr hade jag förmodligen inte kunnat ha brukshund (bruksschäfer i mitt fall) och det hade varit tråkigt... Men jag tror att genom att iaf ge folk kunskapen så kan man nog banka in lite vett kanske, och även att uppfödarna är mer noggranna med att sälja rätt. För det finns säkerligen folk som kan betala de där extra pengarna för att få äga en "häftig" ras, tror jag.

mina 5 cent, jag tror utbildningen behover bli battre...

ja, jag vet, oseriosa hundagare utbildar sig inte. Och oavsett hur petiga vara seriosa uppfodare ar sa finns det sakerligen dom som ar mindre seriosa dar ute ocksa, samt kopare som ar duktiga pa att luras.

Det ar verkligen en knepig problematik, och jag tror inte licenser ar losningen jag heller... jag sitter val eg. dar du sitter linnsann... jag ar inte snorrik pa nagot satt, och for mig, alla andra hundar till trotts har pa garden, finns det bara En ras och det ar schafer.

Nagot jag funderat pa ar valp/unghunds kurskrav, men hur man skulle utforma det, vem som skulle betala for det eller ens om det finns tillrackligt med utbildade instruktorer dar ute vet jag inte. Det hade varit jattebra, tror jag, om man kunnat fa "alla de dar" hundagarna in pa plan i en strukturerad kursmiljo... hur? ingen aning. Botesstraff for de som inte kan uppvisa kurs cert? heh... :/

Det håller jag med dig om, att testa retningsnivån på hunden.

Min hund är enormt lätt dra igång på träning, det är en explosiv hund - vilket är enormt kul när man tränar, MEN det kan ibland vara ett helvete till vardags. Jag har en tumme i ögat på henne jämt, ska vi röra oss bland folk så är det strikta direktiv som gäller. Hon får aldrig fixera sig vid saker runtomkring, hon får inte fatta några egna beslut. Allt det här för att hon reagerar enormt fort på sina instinkter, det hänger ju ihop med explosiviteten. Men det är inget lätt jobb att fostra en sån här hund, men hittills har jag lyckats rätt bra men vi är inte på långa vägar i mål än..

Jag har ocksa en explosiv rottis ... vansinnigt rolig att trana med ... men man maste alltid ha tummen i ogat pa henne da hon drar ivag allt for latt. So far har vi lyckats jatte bra ... men jag har alltid ett oga pa Miss Mandy.

..harom dagen undrade jag vad som hant med det svenska hundvettet.
<snip>

Visst ar det 'sad'? Jag som standigt hallit fram Sverige och Svenskar som det forlovade landet och folket for hundar och hundhallning.

Visst ar det 'sad'? Jag som standigt hallit fram Sverige och Svenskar som det forlovade landet och folket for hundar och hundhallning.

u n me both... :/ kanns lite som min barnsliga naivitet over svensk hundhallning/traning tagit rejala tornar och att jag hamnat i situationen dar jag faktiskt skams lite. :cool:

Vet inte vad det ar som hander! Vad har andrats liksom? Hundarnas status i samhallet? Ar hundarna en modefluga och inte langre ett passionerat intresse? Vad ar det fragan om liksom... Kanner sig inte noobs valkomna till hundklubbarna? Eller ar folk helt enkelt mer impulsiva och tanklosa?

..eller avlar vi vara hundar helt javla jattesnett?

Såg du debatten? FS hade några riktigt bra argument om varför en sådan licens inte skulle fungera men det bästa han sa var ändå att om man förbjöd de raserna som det pratas om så skulle det vara 12% av hundarna som hade attackerat, om man förbjöd blandraser var vi plötsligt uppe i 80%....

Nu säger jag inte att vi ska förbjuda något av det men den oseriösa aveln måste få ett stopp! Nyligen hittade jag en blandning där tiken var bc/labrador/springer spaniel/tysk jaktterrier pappan bc/tollare. Valparna var självklart jättesöta, men helt ärligt hade det säkert varit att bäst för dem att aldrig få födas för det är nog få tillräckligt kunniga som ens skulle tänka tanken att köpa dem.

Jag hade en med 8 raser i sig som jag tog som ompl....pyrenee, hovawart, schäfer, setter, labrador o några till jag inte ens minns....;) Men vilken underbar kille :love: ...Trognare , lojalare o trevligare hund är svårt att hitta ( förutom min nuvarande sch/bc då :) )

Han omplacerades av uppfödaren då han o hans far inte drog jämt ( då var han 2,5 år)...så varför skulle inte han fått födas ? ..bara för att det är olika raser i dom så betyder det inte per automatik att det är idiothundar :(
Korkade hundägare finns det i alla läger.

Å fy fan, jag får Lino-vibbar. Du vet dåren på Allt Om Hundar som ville "rehabilitera" hundar genom att släppa ihop dem med sin egen hund i rasthägn. Det här räcker för mig, karln är uppenbarligen en fullblodsidiot och det är bedrövligt att han utger sig för att vara någon expert och får uttala sig i media :eek:

Han är ju f ö helt okänd i seriös hundkretsar i Västsverige. Jag kan på rak arm räkna upp flera hundra personer i Göteborg som vore bättre lämpade att uttala sig om problemhundar.

Jag Jag fick linovibbar jag med När hon berättade om händelsen, därav googlingen. Det dyker visst upp puckon bakom varje buske...:crazy:
man kan ju tycka att gp kunde Ha kostat på sig en googling:grin:

Nu måste jag dock invända lite. Att licensen måste vara dyr behöver inte innebära att rätt folk köper hunden. Hade licensen varit dyr hade jag förmodligen inte kunnat ha brukshund (bruksschäfer i mitt fall) och det hade varit tråkigt... Men jag tror att genom att iaf ge folk kunskapen så kan man nog banka in lite vett kanske, och även att uppfödarna är mer noggranna med att sälja rätt. För det finns säkerligen folk som kan betala de där extra pengarna för att få äga en "häftig" ras, tror jag.

Visst att det inte tagit bort alla som inte borde skaffa sig en svårare ras, men en hel del. Om du inte hade haft råd med en licens, hur har du då råd att köpa hunden, gå kurser, betala veterinärkostnader, och om jag inte är helt fel ute har du även tävlingsplaner med din hund?
Så jag måste erkänna att jag tror fortfarande mest på någon sådan lösning. Och jag har i alla fall inga problem med att vara med och betala för att hindra fler hundar att hamna i fel händer.
Varför skulle det vara svårare att se till att en sådan licens än vad det är att få folk att efterleva än tex. bilkörkort eller vapenlicens?
Och enbart utbildning tror jag inte kommer nå ut till dom som behöver det utan det är troligen bara dom som redan sköter sig antinged kommer vara mer välutbildade eller få höra sådant de redan de redan kan.

Och dessutom ser jag helst att vi hade fått en allmän grundlicens för att överhuvudtaget ha hund när vi ändå är i farten för att jag tror vi då hade kunnat få bort många av de som misssköter sina hundar av ren okunskap.

/Camilla

Och dessutom ser jag helst att vi hade fått en allmän grundlicens för att överhuvudtaget ha hund när vi ändå är i farten för att jag tror vi då hade kunnat få bort många av de som misssköter sina hundar av ren okunskap.

Det är nog lika enkelt som att begära licens för folk att föda o fostra barn.

Och hur hade det gått om han inte hade hamnat hos dig?
Lite för många raser i sig för att vara "misstag" och ingen utav dem verkar fylla ett syfte att blanda heller. Då anser jag att det bästa vore att den kullen aldrig hade blivit föda. Jag känner många sjukt underbara blandraser men kan räkna upp minst lika många otrevliga också, men allt beror på ägaren.

Just de jag räknade upp verkade de ha gjort experiment på att ta fram en så galen ras som möjligt om man kollar på innehållet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka