6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Exakt min mening och inte vad som helst heller

Jo det är väl ingen som inte.misskött sig som inte ha rätt att ha djur....
Skulle det inte vara en rättighet tills man förverkar den rätten ? Samma som med barn, alla är inte lämpade att ha barn. Som hon som limmade fast händerna i väggen på sin 2 åriga dotter.

Ja, jag har tävlingsplaner. Men de har tyvärr fått vänta då jag inte riktigt har ekonomin just nu. Om det gör mig till en dålig hundägare tycker jag inte. Jag försöker ändå träna på många olika platser och ge hundarna ett rätt rikt liv.

Däremot är jag inne på samma linje som bewildered (tror jag det var?) om att alla ska gå kurs när de skaffar valp/hund iaf första gången. Och sen även en kurs om de skaffar en mer krävande ras. För just kunskap tycker jag är viktigt, både om vad man har i snöret och om hundar rent generellt. Vilket jag tycker är otroligt vanligt att folk med hund saknar, tyvärr.
Fast dyr för mig hade lika gärna kunnat vara 2000-5000 och teoretisk prov/kurs för i min tror så avskräcker jobb mer än pengar ofta, och fram för allt kan då dom som pga okunskap kanske inse sitt misstag innan dom ens gjort det.
Och kanske att mentaltest genomfördes på alla hundar oavsett, för att faktiskt se till att mentalt instabila hundar beläggs med munkorg och koppeltvång redan innan något hänt.

/Camilla

det kanske är så att man måste följa Norge o Danmark( ?) med just förbud mot vissa raser för att komma åt kärnan.

Och på vilket sätt skulle det hjälpa att vi gör samma misstag som dom redan gjort?
Finns ju klar och tydlig statistik på att förbuden inte i något av länderna som infört det haft något mer än möjligtvis marginell nytta av sitt förbud.

/Camilla

Det känns som att hela "hunden- människans bästa vän" -andan skulle gå förlorad om man blir tvungen till en massa saker som kurser, licens, skatter osv. Det blir inte längre naturligt och avslappnat...... Tänk på äldre människor som bara vill ha en liten hund som sällskap, sjuka människor som aldrig skulle komma utanför dörren om de inte hade en hund, unga människor som vill prova på hundvärlden, träna och tävla... Hur ska de har råd och möjlighet att uppleva det underbara i att äga en hund?

Det skulle bli någon sorts status/elit-grej att ha hund. Och bara för att man är rik och klarar kurser och tester, betyder inte det att man sedan går hem och följer allt man lärt sig på kurserna. Vem ska kolla upp alla hundägare?

Och jag har ett stort problem med att det är så mycket folk som behöver gå runt och vara rädd för min bäste vän som jag vet att han sköter sig för att andra hundägare som hon i Göteborg inte har koll på vad hon gör med sin hund.
Då tar jag att jag får ha lite extra besvär för att få ha min hund.

/Camilla

Jo det är väl ingen som inte.misskött sig som inte ha rätt att ha djur....
Skulle det inte vara en rättighet tills man förverkar den rätten ? Samma som med barn, alla är inte lämpade att ha barn. Som hon som limmade fast händerna i väggen på sin 2 åriga dotter.

Jag tycker inte det ska vara en allmän rättighet att ha djur, då det klart visat sig att för mycket folk inte klarar hantera det. Och hundattackerna ska stoppas innan dom sker annars kommer vi för eller senare ha ett totalt hundförbud på allmän plats, för övriga kommer inte stå ut med misstag från hundägarna hur många gånger som.

/Camilla

Sa da skulle alla de som inte borde ha hund skaffa blandraser i stallet ... det blir ju ocksa billigare och "uppfodarna" behover ju inte heller bry sig i valparna nar de ar salda. Det var ju redan 80% bett fran blandraser ... och bara 12% fran.

Fast självklart skulle det vara licens på ALLA hund även blandras annars finns det ju ingen mening alls med det, utan blir återigen en tandlös lag som folk inte ens behöver anstränga sig för att komma runt om.

/Camilla

Hundens status har förändrats till det bättre. Annars kan jag inte se något nytt, "dåliga" hundar och ansvarslösa hundägare/förare är inget nytt. Inte hundraser som modefluga heller.

Den stora skillnaden är att något som för inte alltför länge sen hade lett till en artikel och några upprörda insändare i lokaltidningen numera kommer ut på nätet.

Det var inte bara handelsen i sig jag tankte pa.

Snarare den okunskap den belyst fran andra hundagare. Det gor mig faktiskt ganska ledsen att lasa fran folk som jag brukade anse vara valdigt valdigt duktiga och seriosa att de inte ens kan se eller forsta den underliggande driften som orsakade handelsen. Och nu menar jag inte -har pa buke- utan overlag.

Jag vet ... jag har inte bott i Sverige pa 30 ar ... och kanner inte alls igen bilden jag ser av hundagare nu. Jag kanske minns fel ... men jag har alltid trott att Svenska hundagare var sa mycket mer kunniga an "over here". Tyvarr ser det inte ut sa langre.

Nu har jag bara bott utanfor sverige i lite over 3 ar, ja om man inte raknar perioderna i frankrike och danmark that is.

Du och jag har ju inte samma insyn som de som bor kvar liksom, mojligt att vi paverkas av media (som Yennork var inne pa), men ocksa mojligt att vi ser forandringen pa ett annat satt iumed att vi har distansen.

Till traden:

jag tror inte licens ar vagen att ga, inte heller rasforbud. Det ar, som tur val ar, fortfarande en minoritet av hundagarna som har sa pass kass koll. Att pa nagot satt "straffa alla" for att en "handfull" ar otroligt oseriosa tror jag inte riktigt pa. Men som jag skrev tidigare, jag vet inte hur man ska hantera problemet.

Har finns det town bylaws dar varje liten hala har egna sma regler och lagar att folja. I min "stad" (byhala) ar rottisar och pbs samt varghybrider de som ar forbjudna att ha inne i staden, i andra stader ar det schafrar, eller mallar.. de flesta har dock regler mot pbs. Man far alltsa inte ens som besokare ta med sin rottie/pb/korsning in i staden. Sen betyder det inte pa nagot vis att de inte har problemhundar... de finns fortfarande, valdigt klart och tydligt, bla. en knahund som envisas med att smita ut och bita skolbarnen. Sa det tror jag knappast ar vagen att ga heller iumed att de storsta problemen ar i den "hogre punkten pa snoret", inte hunden i sig.

Fast självklart skulle det vara licens på ALLA hund även blandras annars finns det ju ingen mening alls med det, utan blir återigen en tandlös lag som folk inte ens behöver anstränga sig för att komma runt om.

/Camilla

Det haller jag med om och da skulle kanske ett "korkort" for hund fungera, om ALLA oavsett ras eller storlek pa hund maste ha licens.

Det var inte bara handelsen i sig jag tankte pa.

Snarare den okunskap den belyst fran andra hundagare. Det gor mig faktiskt ganska ledsen att lasa fran folk som jag brukade anse vara valdigt valdigt duktiga och seriosa att de inte ens kan se eller forsta den underliggande driften som orsakade handelsen. Och nu menar jag inte -har pa buke- utan overlag.

Det ar just att den hund kunskapen ar sa stor jag alltid forknippat med Sverige. Jag tyckte mig see att sa inte var fallet nar jag var i Sverige for 2 ar sedan, men pa nagot satt tycks jag ha fortrangt det. Jag har alltid haft for mig att hundkunskapen hos gemene man i Sverige har varit sa hog ... Svenskar har liksom forstatt hundar och hur de reagerar ... men sa ar, helt klart, inte fallet.

<snip>
Du och jag har ju inte samma insyn som de som bor kvar liksom, mojligt att vi paverkas av media (som Yennork var inne pa), men ocksa mojligt att vi ser forandringen pa ett annat satt iumed att vi har distansen.
<snip>

Det ar nog mindre troligt att vi paverkas av media, jag atminstone, ser bara media som postas har pa Buke. (Eller nar CNN tar upp nagot fran Sverige och jag tittar efter) Daremot ser jag den allmanna handfallen heten hundagare har har med hundar och alla jag kande i Sverige som hade hund nar jag bodde dar hade bade kunskap och bra hand med hundar. Trodde jag. Det kanske ar sa att jag lart mig mer an vad den generella Svensken kan och det darfor ser sa annorlunda ut for mig.

hehe.. ja.. de enda "nyheter" fran sverige jag far ar antingen via buke eller spybooken. Jag tittar inte ens pa kanadensiska nyheter.

Sjalv ar jag pa inget satt fullard, duktig eller kan en himla massa... egentligen ar jag valdigt "lagutbildad", det ar nog det som far mig att reagera. Om till och med en "lagutbildad" idiot som jag kan se och forsta ett monster/beteende sa tar jag pa nagot satt forgivet att "alla andra" kan ocksa.

argh jag vet inte... jag blir bara sa ledsen och frustrerad, pa alla hall och kanter. Kanner ett behov av att forsta Hur och Varfor sant har hander, och Hur man kan "hjalpa till" for att det inte ska handa igen.

Att ta bort en hund/omplacera en hund tar ju bara bort nagra av symptomen pa ett mer djupgaende problem.. tror jag iaf.

Jag tycker att det verkar vara mera alla möjliga som har hund i dag än det var för 10 år sedan.
Då så var man "Hundintresserad" och hade hund, nu så har man hund som accessoar till "Fina Villan" som alla skall ha.

Jag tycker att det verkar vara mera alla möjliga som har hund i dag än det var för 10 år sedan.
Då så var man "Hundintresserad" och hade hund, nu så har man hund som accessoar till "Fina Villan" som alla skall ha.

Det har ar nog lite vad jag upptackte nar jag var i Sverige ocksa ... Forr hade bara folk som verkligen var hundinteresserade hund, nu har varenda manniska hund och manga som inte har en anining om hundar alls.

KL
Finns det ingen som har föreslagit "uppfödarlicens" dvs för att avla och sälja valpar så skulle man gå utbildning och sen få betala för varje kull eller en årsavgift - utan den skulle det var helt olagligt att sälja valpar.

Då skulle vi ju få stopp på alla som MÅÅÅÅSTE ta en valp efter lilla Snuttan med grannens Bamse som far.

KL
Finns det ingen som har föreslagit "uppfödarlicens" dvs för att avla och sälja valpar så skulle man gå utbildning och sen få betala för varje kull eller en årsavgift - utan den skulle det var helt olagligt att sälja valpar.

Då skulle vi ju få stopp på alla som MÅÅÅÅSTE ta en valp efter lilla Snuttan med grannens Bamse som far.

Fast det där är sällan ett renrasavelsproblem, utan det är alla oreggade och blandraser av "starka" raser som är problemet.

Även om folk inte tror det, så kostar det redan mycket att föda upp en kull.

Jo, men om detta endast krävdes av de som ej var SKK-anslutna? Eller att SKK-anslutnas blev typ 75% billigare? Det borde väl ändå kunna fungera och om man inte hade denna licensen så får man en skyhög straffavgift, men vilka skulle kontrollera det? Bli olagligt att köpa en valp från uppfödare utan licens?

Jag tror inte det skulle ga att genomfora ... de som verkligen vill ha "kamp hundar" for fel orsaker skulle bara avla anda ... och inte krava att se en license for att kopa.

Men jag menar ju naturligtvis alla valpar - sälj en valp utan licens - brottsligt. Och renrasaveln skulle väl tjäna på det. Finns det inga billiga blockethundar att chansa på så måste man ju köpa renrasigt.

Varför skulle det bli för dyrt för SKK-anslutna??? Utbildningen kan kosta en gång och licensen en lägre årsavgift. Inga massor med pengar. Jag tror inte lilla Snuttans matte skulle orka gå utbildningen och dessutom skulle ju på sikt kanske de flesta Snuttor vara renrasiga...

Idag får du ju inte ha en get eller annat lantbruksdjur (undantag höns) utan produktionsnummer - visst det förekommer en del olagliga getter men det är sällan nuförtiden någon får en get i 40-årspresent som det var förr.
Varför skulle det vara annorlunda med hundar?

Om du inte kan annonsera lagligt - hur kul är det då att ta valpar och riskera böter på mer än du skulle tjäna på dom? Smyga runt som värsta langaren och föröka sälja upp till 10 valpar och ingen av köparna ska vara bulvan för Djurens Rätt..

Vi vet ju vad som hände när man införde pitbullförbudet på nittiotalet...
Rasen exploderade i antal. Varenda Pucko skulle ha en. Det var ju det enda skinnskallarna och hiphopare kunde enas om.

Sa da skulle alla de som inte borde ha hund skaffa blandraser i stallet ... det blir ju ocksa billigare och "uppfodarna" behover ju inte heller bry sig i valparna nar de ar salda. Det var ju redan 80% bett fran blandraser ... och bara 12% fran andra.

Jag funderade också på det, men likt Danmark skulle man ju då kunna tvingas visa fram intyg/bevis på vilka raser det är i blandrasen. Tex då ha reg nr på föräldrarna i någon form av "stamtavla". Jag vet iofs inte hur det ser ut med just den biten i Danmnark, alltså på vilket sätt dom vill ha bevis för vilka raser som finns i blandraserna...

*funderar vidare*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka