6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

KL

Kivina visste tydligen att hunden var oreggad, är det någon som vet hundens ålder?

Det reagerade jag också på. Kan det vara en feltolkning från pressen måntro?

beror pa vad det ar for sele.

Finns mindre snalla nopull selar, o sen sanna selar som bla. jag anvander med handtag. Lattare att ta tag och halla tag omutifallatt, bla. enklare att "lyfta upp" framkarran pa hunden vid ev. behov.

Verkligen! Förhoppningsvis även en ögonöppnare för många att det kan gå snett med hundar även om det inte är hunden det är fel på och att man bör veta vad man ha i kopplet och skaffa den ras som passar ens behov/kapacitet.

Absolut!! Ett sa har klockrent fall av just okunnig agare, hoppashoppashoppas det far folk att tanka till!!!

KL

Kivina visste tydligen att hunden var oreggad, är det någon som vet hundens ålder?

Jag har för mig att läst någonstans att den ska vara kring 18 månader.. men jag vågar INTE lova nånting. I vilket fall så är det en UNG hund.. (Och allt som jag skriver här, är sådant jag läst lite här och där på olika rottisforum - jag känner inte ägaren eller vet vilken hund det handlar om)

Men varför i hela fridens namn ska den hållas kopplad i sele? Är det inte mkt svårare att kontrollera en 45 kgs hund i sele än i ett bra halsband? Hundar drar tunga lass i selar...för att inte tala om sin ägare...

Det ÄR svårt att kontrollera en 35 kilos hund i sele - om man har på dem en vanlig promenadsele. Det är bara det jag provat, så det andra vågar jag inte uttala mig om. Även om jag inte är ett så stort fan av helstryp så hade jag nog i det här fallet valt ett just sådant.

Jo, jag har sett dessa förbannade selar. Kanske en WGW-sele som menas? Det känns ändå konstigt att det numera förordnas selar, koppel- och munkorgstvång är ju sin sak.

Tack för det! Det är vad jag har gissat på. Att den är ung syns tydligt.

vet inte om de tagit in i tanken att halsband och haltis kan orsaka ganska rejala skador? Eller om det ar en sele med handtag de tanker sig. Ingen aning, men "Ratt" sele for andamalet finns ju... sen.. ar jag ehm inget fan av nopull selarna.

minns munkorg+halti+helstryp pa hund... nu var den absolut, utan tvekan, djavulusiskt aggressiv. Mot bade folk och fa... men att satta pa saker som riskerar skada/gor ont pa en hund som eg. bara ar "ouppfostrad" kan ju gora mer skada an nyttan kan jag tanka mig... de far nog vara valdigt forsiktiga med vad de sager at folk att ha pa sina hundar med...

jag gissar alltsa... hejvilda spekulationer. Men OM jag hade varit den foraren hade jag valt en sadan sele som jag har, den anvands bla for teasing.

KL

Jag är inte lika kunnig på hund i form av träning som vissa här. Dock kan jag läsa djur och förstå drifter och instinkter iom sånt intresse(och yrke), inom både häst och hos rovdjur.

Jag ser även jag en hund som inte lärts impulskontroll. Det är en ung och oskolad hund som styrs av sina drifter.
Det är inget fel i ett djur som följer sin natur.
Jag tycker inte att det är ok att hunden gör som den gör. Men att en instinkt inte passar in i ett människosamhälle gör inte att hunden bör avlivas. Man får träna djuren att kontrollera de impulser som triggar oönskade instinktiva beteenden.
En häst har en impuls som lätt tas till om den inte tränas bort - flykt. Det tränar vi bort. Detsamma gäller hundars impulser att jaga, kampa etc.

Jag tycker det är väldigt olämpligt att släppa ut en okunnig(för jo det syns att han är) i andra ändret av snöret på en ras som kan tillfoga skada om den är ohängd.

Mina små meshundar som, förutom att de är otroligt veka och knappt ens försvarar sig, väger 3-4 kg och har trutar lite större än en anka känns inte så läskiga att låta en orutinerad hålla.

Jag är inte skraj för vissa raser i sig. Mina vovvar har fått lämnats ensamma med en amstaff/pitbull myyyycket. Det var deras polare och beskyddare. En kompis födde upp Rottisar och jag älskar dem.
MEN jag är som småhundsägare tyvärr medveten om att man inte kan lita på alla som har hundar som kan skada mina. Det leder till att jag måste döma alla som har större hundar som potentiella idioter. För att inte riskera mina hundars hälsa. För jag har sett liknande hända.
Och mina har blivit påflugna för många gånger av lösa hundar. Det är inte hundarnas fel. De ser små springande kaniner och drabbas av jaktlust. Men som ägare får man vara där och bryta då.
Det grejar många. Men inte alla.

Jag har valt småhundar av sällskapsras iom at jag inte har tid, lust etc att träna så mkt som bruksraserna kräver. Tyvärr gör inte alla så.

Jag håller med om att en annan typ av människor idag har hund. De trogna finns kvar, de med genuint hundintresse.
Men nu kommer också alla som ska ha hund för att det är lite roligt. Och man har ju nu möjlighet att bara dumpa dem på dagis. Det var svårare med sånt förr. Det sållade bort en del.

Det är lite samma i hästvärlden. Det är nya sorters människor som köper häst med. För nu kan man stalla upp hos sin tränare och få den riden etc när man inte orkar.

Iaf för raser stora nog att kunna tillfoga skada borde förarkort införas. Jag kan absolut tänka mig ta kort även för mina små pappisar om de vill göra det rättvist. Om det debatteras mer i tv av hundproffs kring de olika rasernas särdrag kanske folk skulle kunna välja hund på det inre ist för det yttre. Och så kan de visa sånt här i avskräckande syfte. Få människor kan väl eg träna så mycket att dessa djur får en härlig tillvaro? Jag har iaf inte intresset.. ;)
Det är nog betydligt fler(inte här på buke) utan gemene man som skulle valt en annan ras eg.

*KL*

Nu, med facit i hand, önskar jag att denna rottweiler hade avlivats. För sin egen skull. Det är nämligen samma hund som lämnades av sin ägare i en månad i en låst lägenhet utan någon tillsyn. :( Ingen mat, inget vatten förutom det i toastolen. När grannar insåg att den var där och tog sig in orkade den inte resa sig - den var ett benrangel. Väl på djursjukhus fick den avlivas, den vägde bara 15 kg. :cry:

Ägaren åtalade häromdagen för djurplågeri.

Å fy fan! :( Stackars hund. Jag hoppas att domstolen använder hela straffskalan, som man gjorde med äcklet som torterade sin valp till döds. Ett sånt as till människa!

Och jag önskar att folk som inte är lämpade att ha djur ska skita i att skaffa ett. Stackars krake :(

Stackars hund!

Hur ser lagen på att omplacera/sälja en sån hund? Vet att jag för några månader sen såg en hund på Blocket som tydligen hade flygit fram och bitit någon i magen för att den blivit rädd då dörren tväröppnades, var ju skrivet om att den hade munkorg- och koppeltvång, men hur vet man att en ny ägare är lämplig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka