6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Men jag menar inget förbud alls - om någon vill avla på femvägskorsningar så varsågod - men för att kunna sälja valparna LAGLIGT så måste du gått kursen och löst licensen - vilket nog får stopp på många opportunister...

Jag tycker att det verkar vara mera alla möjliga som har hund i dag än det var för 10 år sedan.
Då så var man "Hundintresserad" och hade hund, nu så har man hund som accessoar till "Fina Villan" som alla skall ha.

Tio år sedan alltså -02? Jag kan inte minnas att det var någon större skillnad från i dag. Eller från -92 eller ens -82. Möjligtvis -72, då de som ville ha en accessoar köpte en liten hund, inte en rottis. En hund som rottisen på filmen hade antingen avlivats som elak eller fått en :devil: massa stryk för att "lära sig veta hut" på 70-talet och tidigare. Eller fått stå fastbunden i kedja vid en koja resten av sitt liv.

Jag tycker inte det ska vara en allmän rättighet att ha djur, då det klart visat sig att för mycket folk inte klarar hantera det. Och hundattackerna ska stoppas innan dom sker annars kommer vi för eller senare ha ett totalt hundförbud på allmän plats, för övriga kommer inte stå ut med misstag från hundägarna hur många gånger som.

/Camilla

Nej du tycker inte det , men det hjälps knappast för det är en rättighet att ha djur, samma som att ha barn...och jag jämställer det eftersom det är lika farligt med korkade föräldrar som korkade hundägare...

Pa 80 talet, innan vi flyttade utomlands hade vi en krets av vanner och bekanta pa 30-40 personer. Tva bekanta hade bruks hund, en shafer och en rottis. Bada var mycket valuppfostrade och hundar som arbetade dar agarna hangde pa brukshund klubben hela tiden. Vi hade ocksa ett par aldre bekanta med nagot terrier artat som alltid drog i kopplet och en bekant med en mycket loj golden som gick med slack i kopplet och var allmant ointereserad av saker runt om. That's it. Varken maken eller jag kan komma ihag nagra fler bekanta med hundar ... OH ... grannarna i sommarstugan hade tva fruktansvarat oupfostrade och korkade mini taxar. Det ar de hundar vi kom i kontakt med.

I dag ar van/bekantskaps listan betydligt kortare ... men det ar fler med hundar an vi kannde da.

Nej du tycker inte det , men det hjälps knappast för det är en rättighet att ha djur, samma som att ha barn...och jag jämställer det eftersom det är lika farligt med korkade föräldrar som korkade hundägare...

Ändå får du för det stora flertalet djur idag söka tillstånd kor, får och getter så måste du ha skaffat dig ett produktionsplatsnummer, så i stora drag är det väl häst och hund i mindre skala som inte kräver någon typ av tillstånd.
Och rättigheter blir man i min värld av med när skyldigheterna som följer med inte sköts.
Och som jag ser det så något bra även för hund med något tillståndssystem, för jag vill inte behöva ta alla reaktioner på att jag har rottis i kopplet för att andra tagit sig vatten över huvudet.
Och att födda barn är en rättighet, men inte att behålla sitt nyfödda barn finns mer än fall där socialen gått in direkt omhändertagit barnet.
Det är vad vi kan göra när det gäller just barn, för att lösa det genom tvångsabort är i min värld att kränka deras kroppen för mycket, så även där har folk inte kvar sin rättighet om dom visat att dom inte sköter sin skyldighet eller även om dom anses ha få dåliga förutsättningar att ta hand om barnet.

/Camilla

KL

Nu är hunden "mentalt testad". Resultatet skulle komma senare idag enligt GP.se.

*kl*

Jag har inte sett resultatet, men har fått veta att det handlar om en oreggad rottis.

jag fick/har lite gladfnatt. Sen tycker jag de "alade" helt ratt saker pa hundagaren :) Va bra gjort! Och tycker verkligen det ar helt superbt att det blivit offentligt att det *trumvirvel* inte var hunden det var "fel" pa ;)

Vad bra att GP följde upp hela vägen och polisen har gjort ett strålande jobb!

Ibland kan man bara säga: Vad var det vi sa?! Låter som mycket vettiga åtgärder för hund och ägare.

– Rottweilern bedöms vara en bra hund med bra egenskaper, men den är ouppfostrad... besiktningen visade att hunden saknade lydnad och att skötseln av den inte var tillfredsställande...
Innan februari ska hundägaren därför ha genomgått en dressyr- och lydnadskurs och intyga att hon fått ordning på sin rottweiler. Hunden måste dessutom bära munkorg och hållas kopplad med sele. Alternativt vistas inom betryggande inhägnad.
Bravo.

tiotiotio

jag fick/har lite gladfnatt. Sen tycker jag de "alade" helt ratt saker pa hundagaren :) Va bra gjort! Och tycker verkligen det ar helt superbt att det blivit offentligt att det *trumvirvel* inte var hunden det var "fel" pa ;)

Verkligen! Förhoppningsvis även en ögonöppnare för många att det kan gå snett med hundar även om det inte är hunden det är fel på och att man bör veta vad man ha i kopplet och skaffa den ras som passar ens behov/kapacitet.

Jättebra att det visar att det är ägaren som inte har skött sitt ansvar och att det inte var någonting fel på hundens mentalitet. Trist för rottisen som straffas med att bära munkorg och vara kopplad i resten av sitt liv p.g.a av okunnig ägare...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka